הסדר החוב הפלסטיני לחברת החשמל  שרון ביטון יצחק בלמס יואב פולי מרדכי חסן א-שייח יפתח רון טל
צילום: יוסי וייס

היסטוריה: הוסדר חוב החשמל הפלסטיני לחברת החשמל

הרשות הפלסטינית תשלם כ-915 מיליון שקל עבור חובות עבר; ההסכם החדש בהיקף של כ-2.8 מיליארד שקל לשנה
נועם בראל |

היסטוריה - חברת החשמל וחברת הולכת החשמל הפלסטינית PETL חתמו בראשי תיבות על טיוטת הסכם מסחרי שאליו הגיעו הצדדים להסדרת החוב הפלסטיני לחברת החשמל. היקפו הכספי של ההסכם שיגובש נאמד בכ-2.8 מיליארד שקל לשנה.

במסגרת ההסכם , הוסדר החוב ההיסטורי של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל, כאשר עם החתימה הסופית יחל תשלום החוב בהיקף של כ–915 מיליון של חברת החשמל מחוז ירושלים והרשות הפלסטינאית  ב- 48 תשלומים שווים.

המו"מ, שנמשך מאז חתימת הסכם העקרונות בספטמבר 2016 על ידי שר האוצר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים והשר הפלסטיני לעניינים אזרחיים, הגיע אמש לסיומו כאשר הצדדים הגיעו להבנות מסחריות וחתמו על מסמך מסחרי ראשון מסוגו המסדיר את יחסי המסחר  כ"מכירת החשמל בין הצדדים".

 

על פי ההסכם, חברת החשמל תמכור לחברת PETL חשמל ושירותים נלווים ב-15 השנים הקרובות, באמצעות 4 תחנות משנה במתח עליון, אשר הוקמו עי חברת החשמל עבור הרשות הפלסטינית, וכן באמצעות נקודות חיבור במתח גבוה ונמוך, וזאת לצורך חלוקתו ואספקתו על ידי חברת PETL לצרכנים בשטחי הרשות הפלסטינית. 

   

ההסכם, אשר נחתם במעמד נציגי חברת החשמל , משרד האוצר, רשות החשמל , מתאם הפעולות בשטחים , המנהל האזרחי, הממשלה הפלסטינית  וחברת ההולכה, ייכנס לתוקף לאחר שיאושר ע"י הגורמים המוסמכים לרבות דירקטוריון החברה, מליאת רשות החשמל וקמ"ט חשמל.

שר האוצר, משה כחלון : "חתימת ההסכם המסחרי הינה צעד היסטורי, המשלים את ההסכם עליו חתמו הממשלות בספטמבר 2016. חיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי בין ישראל והרש"פ הוא קודם כל אינטרס ביטחוני ישראלי. ההסכם יביא להבטחת התשלומים העתידיים לחברת החשמל, וחיזוק איתנותה הפיננסית. אני מברך את צוותי המשא ומתן על השלמת המשימה".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.