הסדר החוב הפלסטיני לחברת החשמל  שרון ביטון יצחק בלמס יואב פולי מרדכי חסן א-שייח יפתח רון טל
צילום: יוסי וייס

היסטוריה: הוסדר חוב החשמל הפלסטיני לחברת החשמל

הרשות הפלסטינית תשלם כ-915 מיליון שקל עבור חובות עבר; ההסכם החדש בהיקף של כ-2.8 מיליארד שקל לשנה
נועם בראל |

היסטוריה - חברת החשמל וחברת הולכת החשמל הפלסטינית PETL חתמו בראשי תיבות על טיוטת הסכם מסחרי שאליו הגיעו הצדדים להסדרת החוב הפלסטיני לחברת החשמל. היקפו הכספי של ההסכם שיגובש נאמד בכ-2.8 מיליארד שקל לשנה.

במסגרת ההסכם , הוסדר החוב ההיסטורי של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל, כאשר עם החתימה הסופית יחל תשלום החוב בהיקף של כ–915 מיליון של חברת החשמל מחוז ירושלים והרשות הפלסטינאית  ב- 48 תשלומים שווים.

המו"מ, שנמשך מאז חתימת הסכם העקרונות בספטמבר 2016 על ידי שר האוצר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים והשר הפלסטיני לעניינים אזרחיים, הגיע אמש לסיומו כאשר הצדדים הגיעו להבנות מסחריות וחתמו על מסמך מסחרי ראשון מסוגו המסדיר את יחסי המסחר  כ"מכירת החשמל בין הצדדים".

 

על פי ההסכם, חברת החשמל תמכור לחברת PETL חשמל ושירותים נלווים ב-15 השנים הקרובות, באמצעות 4 תחנות משנה במתח עליון, אשר הוקמו עי חברת החשמל עבור הרשות הפלסטינית, וכן באמצעות נקודות חיבור במתח גבוה ונמוך, וזאת לצורך חלוקתו ואספקתו על ידי חברת PETL לצרכנים בשטחי הרשות הפלסטינית. 

   

ההסכם, אשר נחתם במעמד נציגי חברת החשמל , משרד האוצר, רשות החשמל , מתאם הפעולות בשטחים , המנהל האזרחי, הממשלה הפלסטינית  וחברת ההולכה, ייכנס לתוקף לאחר שיאושר ע"י הגורמים המוסמכים לרבות דירקטוריון החברה, מליאת רשות החשמל וקמ"ט חשמל.

שר האוצר, משה כחלון : "חתימת ההסכם המסחרי הינה צעד היסטורי, המשלים את ההסכם עליו חתמו הממשלות בספטמבר 2016. חיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי בין ישראל והרש"פ הוא קודם כל אינטרס ביטחוני ישראלי. ההסכם יביא להבטחת התשלומים העתידיים לחברת החשמל, וחיזוק איתנותה הפיננסית. אני מברך את צוותי המשא ומתן על השלמת המשימה".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רשות המסים
צילום: רשות המסים

"לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"

חוק הרווחים הכלואים מאפשר לשלם קנס של 2% על הרווחים הכלואים או מס על דיבידנדים של 5% מהרווחים הכלואים - מה עדיף, והאם יש בכלל העדפה?

רן קידר |

השאלה שעסקים וראי החשבון שלהם מתעסקים בה כעת היא האם לשלם מס-קנס של 2% על הרווחים העודפים או לחלק דיבידנד מתוך הרווחים העודפים? תזכורת מהירה: חוק הרווחים הכלואים מגדיר רווחים מהעבר תחת חישובים והגדרות כרווחים שמחוייבים בחלוקה כדיבידנד באופן מדורג - 5% השנה, 6% בשנה הבאה.  אם לא מחלקים משלמים קנס-מס של 2% על יתרת הרווחים האלו.

המטרה של האוצר ורשות המסים היתה להגדיל את הקופה ולצד מהלכים נוספים הם הצליחו - ""אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?". השאלה מה צריך לעשות בעל עסק שנכנס להגדרה הזו שהיא אגב כוללנית מאוד ועל פי ההערכות יש מעל 300 אלף גופים כאלו. בפועל, כל בעל שליטה שהעסק שלו לא ציבורי (חברות ציבוריות), לא עולה על מחזור של 30 מיליון שקל ומרוויח מעל 25% הוא בפנים.

יש הגדרות מדויקות לרווחיות, אבל ככלל אלו ההגדרות ואם תחשבו על זה - כמעט כל עסקי מתן השירותים והייעוץ בפנים, סיכוי טוב שגם עסקים קטנים, חנויות, רשתות, אפילו מאפיות, מסעדות וכו' בפנים. המונים בפנים והם מקבלים את ההודעות מרואי החשבון שלהם בשנה האחרונה.

ברגע שהם בפנים שי שני סוגי מיסוי - הראשון על הרווחים של שנים קודמות והשני על השוטף. נתחיל בשני - אם אתם עומדים בהגדרות האלו, אז המיסוי השוטף שלכם יהיה לפי המס השולי, יעלו בעצם את הרווחים מהעסק אליכם, יורידו את "המחיצה" שבינכם לבין העסק. המיסוי יהפוך להיות אישי, לא "ישותי". 

חוץ מזה, ממסים כאמור את העודפים. מגדירים מה הם הרווחים העודפים, אלו לא הרווחים החשבונאיים, ואת הסכום הזה רוצים שתחלקו כדיבידנד כדי שקופת המדינה תתמלא במס. יש שתי אפשרויות - תחלקו 5% שיעלו ל-6% מסכום הרווחים העודפים או תשלמו קנס של 2% על העודפים. מה עדיף, שואלים בעלי החברות: "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"


רשות המסים
צילום: רשות המסים

"לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"

חוק הרווחים הכלואים מאפשר לשלם קנס של 2% על הרווחים הכלואים או מס על דיבידנדים של 5% מהרווחים הכלואים - מה עדיף, והאם יש בכלל העדפה?

רן קידר |

השאלה שעסקים וראי החשבון שלהם מתעסקים בה כעת היא האם לשלם מס-קנס של 2% על הרווחים העודפים או לחלק דיבידנד מתוך הרווחים העודפים? תזכורת מהירה: חוק הרווחים הכלואים מגדיר רווחים מהעבר תחת חישובים והגדרות כרווחים שמחוייבים בחלוקה כדיבידנד באופן מדורג - 5% השנה, 6% בשנה הבאה.  אם לא מחלקים משלמים קנס-מס של 2% על יתרת הרווחים האלו.

המטרה של האוצר ורשות המסים היתה להגדיל את הקופה ולצד מהלכים נוספים הם הצליחו - ""אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?". השאלה מה צריך לעשות בעל עסק שנכנס להגדרה הזו שהיא אגב כוללנית מאוד ועל פי ההערכות יש מעל 300 אלף גופים כאלו. בפועל, כל בעל שליטה שהעסק שלו לא ציבורי (חברות ציבוריות), לא עולה על מחזור של 30 מיליון שקל ומרוויח מעל 25% הוא בפנים.

יש הגדרות מדויקות לרווחיות, אבל ככלל אלו ההגדרות ואם תחשבו על זה - כמעט כל עסקי מתן השירותים והייעוץ בפנים, סיכוי טוב שגם עסקים קטנים, חנויות, רשתות, אפילו מאפיות, מסעדות וכו' בפנים. המונים בפנים והם מקבלים את ההודעות מרואי החשבון שלהם בשנה האחרונה.

ברגע שהם בפנים שי שני סוגי מיסוי - הראשון על הרווחים של שנים קודמות והשני על השוטף. נתחיל בשני - אם אתם עומדים בהגדרות האלו, אז המיסוי השוטף שלכם יהיה לפי המס השולי, יעלו בעצם את הרווחים מהעסק אליכם, יורידו את "המחיצה" שבינכם לבין העסק. המיסוי יהפוך להיות אישי, לא "ישותי". 

חוץ מזה, ממסים כאמור את העודפים. מגדירים מה הם הרווחים העודפים, אלו לא הרווחים החשבונאיים, ואת הסכום הזה רוצים שתחלקו כדיבידנד כדי שקופת המדינה תתמלא במס. יש שתי אפשרויות - תחלקו 5% שיעלו ל-6% מסכום הרווחים העודפים או תשלמו קנס של 2% על העודפים. מה עדיף, שואלים בעלי החברות: "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"