ערעור בסוגיית אכיפה פלילית בררנית בדיני המס בנוגע למייצגים

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר ע"פ 15757/11 מדינת ישראל נ' 1. גירנוולד; 2. אבוגני
עו"ד לילך דניאל |

תקציר ע"פ 15757/11

מדינת ישראל נ' 1. גירנוולד; 2. אבוגני

בית המשפט המחוזי בתל אביב פסק כי החלטת המערערת להגיש כתב אישום בשל סיוע בביצוע תכנון מס אגרסיבי ואי דיווח מתאים על התכנון לרשויות המס - כנגד רו"ח שייצגו נישומים ולא כנגד הנישומים עצמם - היא סבירה. ההבחנה בין הנישומים למשיבים היא אכיפה חלקית מוצדקת בהינתן השיקולים הראייתיים, ואין מדובר באכיפה בררנית כפי שפסק בית המשפט קמא אשר בגינה בוטלו כתבי האישום נגד המייצגים מחמת הגנה מן הצדק.

ברם, נפסק כי לנוכח השינוי בעמדתה של התביעה אשר סברה בהליכי הערעור כי יש די ראיות כדי להעמיד לדין את הנישומים, והעובדה כי בסופו של דבר לא הוגשו כנגדם כתבי אישום בשל טענת הסתמכות, נפסק כי העמדת רו"ח לדין ללא הנישומים אכן יוצרת פגיעה חריפה בתחושת הצדק וההגינות אשר מובילה לביטול כתבי האישום נגדם, שכן לא ניתן לקבל טענה כי מעמדם של רואי החשבון מצדיק העמדה לדין שלהם - ושלהם בלבד.

השאלה המשפטית והרקע העובדתי

הנאשמים (המשיבים בערעור זה) הם שותפים במשרד רואי החשבון קוסט, פורר, גבאי את קסירר. המשיבים העניקו שירותי ביקורת דוחות כספיים וייעוץ בתחום המס בתקופה הרלוונטית לנישומים רמי וייץ וגיא פורן ולחברת פיקסל מולטימדיה בע"מ. חברת פיקסל אשר הייתה בבעלותם ובשליטתם של הנישומים, הוקמה על ידם בשנת 1991 ועסקה בפיתוח מוצרי מולטימדיה.

כתב האישום שהוגש בפרשה זו ייחס לרואי החשבון אחריות פלילית לעבירות הקבועות בפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"), בגין פעולות שביצעו במסגרת היותם "מייצגים" של הנישומים שעה שעסקו בייעוץ בתחום המס, ובגין סיועם בביצוע תכנון מס אגרסיבי ובלתי חוקי שעניינו הפחתת חבות המס במכירת חברת פיקסל. כדי לקדם מטרה זו בוצעו שינויים במבנה האחזקות של פיקסל, הכוללים הקמת שלוש חברות זרות ושתי חברות ישראליות וכן רכישת חברה זרה נוספת. חברות אלו היו חברות אחזקה שלא הייתה להן פעילות עצמאית למעט אחזקת מניות האחת בידי השנייה. המתווה גובש על ידי המשיבים כאמור, והשינויים במבני האחזקות שימשו לשם הוצאתה לפועל של עסקת המכר.

במסגרת פסק דינו של בית המשפט השלום בתל אביב נתקבלה עתירתם של הנאשמים בטענה המקדמית של "הגנה מן הצדק" מחמת אכיפה בררנית, ובוטלו שניים מתוך שלושת האישומים שבהם הואשמו אשר עניינם מסירת אמרה או תרשומת כוזבת בדוח שנערך לפי הפקודה, עבירה לפי סעיף 220 לפקודה וסעיפים 224 ו-29 לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן: "חוק העונשין") ושימוש במרמה, בעורמה ובתחבולה במזיד בכוונה להתחמק ממס או לעזור לאחר להתחמק ממס, עבירה לפי סעיף 220(5) עם סעיפים 224 לפקודה וסעיף 29 לחוק העונשין, כל זאת בשל אי דיווח על יחסים מיוחדים בחברות האחזקה של הנישומים וכן אי דיווח על עסקת מכירת מניות.

המאשימה נתבקשה להגיש כתב-אישום מתוקן שיכלול רק את האישום השלישי, אשר עניינו - התנהלותם של הנאשמים מול פקיד השומה בתקופה שלאחר הגשת הדוחות השנתיים של חברות האחזקה והדוחות האישיים של הנישומים לשנת 2000, בטענה כי הנאשמים מסרו הצהרות כוזבות. בהחלטה נוספת הורה בית המשפט קמא, לאחר שחלפו 11 חודשים שבהם טרם נתקבלה החלטת המאשימה בנוגע לאישום השלישי ולפיכך לא הוגש כתב-אישום מתוקן, על ביטול כתב האישום בטרם ההקראה.

החלטתו הראשונה של בית המשפט קמא עסקה בעתירתם של הנאשמים לביטול כתב האישום מחמת אכיפה בררנית שנקטה המאשימה, בכך שהעמידה לדין רק אותם - המייצגים - ונמנעה מלהעמיד לדין את הנישומים. החלטת המאשימה שלא להעמיד לדין את הנישומים נתקבלה לאחר שהשתכנעה כי הם לא ידעו על קיומה של חובת דיווח - על כך שהעסקה (בשלב א') הייתה עם צד קשור ועל השלב השני בעסקה, ונוכח השתכנעותה כי עומדת לנישומים טענת ההסתמכות שהעלו בהליכים המקדמיים, טענה שלפיה פעלו על סמך עצתם של רואי החשבון והאמינו כי הם פועלים בגדר החוק.

בעקבות פסק הדין של בית המשפט קמא, החליטה המאשימה לערוך בחינה מחודשת של ההחלטות שקיבלה בהעמידה לדין רק את המשיבים ולא את הנישומים, בפני פורום מורחב בראשותו של פרקליט המדינה. מסקנת המאשימה בעקבות הבחינה המחודשת הייתה כי היא טעתה בהחלטתה הראשונית שלא להעמיד לדין גם את הנישומים. ברם, בשימוע שהתקיים לנישומים מול פרקליט המדינה נקבע כי לא ניתן להביא את הנישומים לדין בשלב זה, 11 שנים לאחר קרות המקרה ובעקבות הסתמכותם על ההחלטה הקודמת של המאשימה שלא להעמידם לדין.

דיון

התוצאה שאליה הגיע בית המשפט של הערעור זהה להחלטתו של בית המשפט קמא - אולם לא מנימוקיו. ההחלטה נשענת בעיקר על השינוי המהותי שחל בעמדתה של המאשימה בנוגע להעמדתם לדין של המשיבים.

ביסוד האיסור על אכיפה בררנית מונח הרצון להגשים אכיפה שוויונית שאינה מונחית שיקולים פסולים. זוהי אכיפה המבוצעת על ידי הרשויות בתום לב ובהגינות. רק אכיפה שוויונית שכזו מגשימה את אמון הציבור ברשויות התביעה. נקודת המוצא היא אפוא כי קיים אינטרס ציבורי כבד משקל בהעמדתו לדין של מי שיש נגדו ראיות לכאורה כי ביצע עבירה, גם כאשר מדובר בעבירה מרובת משתתפים.

עם זאת, אכיפה שוויונית אינה בהכרח אכיפה מוחלטת ואין לערב בין המושגים. אכיפה חלקית יכולה לנבוע משיקולים פרגמטיים. שיקול דעתה של התביעה בהעמדה לדין הוא רחב מאוד, ובגדרו נדרשת התביעה לשקול שיקולים של דיות הראיות, משקלן ומהימנותן, וכל זאת במטרה להעריך את פוטנציאל ההרשעה הטמון בהן. לטענת המאשימה בבית משפט קמא, הסיבה המרכזית לאי הגשת כתב-אישום נגד הנישומים על אף חלקם המרכזי בפרשה - נעוצה בספק שהתעורר לעניין ידיעתם על חובת הדיווח.

בהחליטו לבטל את שני האישומים הראשונים בשל אי-העמדתם לדין של הנישומים, נטל לעצמו בית המשפט קמא את הדרור להתערב בפררוגטיבה המוקנ ית לתביעה בכל הנוגע להגשת כתבי-אישום, בייחוד בהינתן העובדה שמדובר בפועל בהחלטה על דיות הראיות המצויה כזכור ב"גרעין הקשה" של תפקידי התביעה.

כזכור, המאשימה שינתה את עמדתה לאחר החלטתו של בית המשפט קמא והגיעה למסקנה כי החלטתה הראשונית - בטעות יסודה, וכי היה מקום להגשת כתב-אישום גם נגד הנישומים. אף על פי כן החליטה המאשימה בשנית שלא להעמיד את הנישומים לדין, נוכח הסתמכותם (השנייה) על הבטחתה כי לא יוגש נגדם כתב-אישום.

עם תוצאה זו בית המשפט אינו יכול להשלים. בשונה מן ההליך השיפוטי, ההליך המינהלי אינו כפוף לכלל סופיות הדיון. משמעות הדבר היא כי הרשות המינהלית רשאית - ולעתים אף חייבת - לשקול בשנית ובשלישית את החלטותיה. אין לנאשם זכות קנויה כי לא יוגש נגדו כתב-אישום מחדש, והפרקטיקה המקובלת היא כי כאשר מתרחשים שינויים (למשל מתגלות ראיות חדשות) - מוגשים מחדש כתבי-אישום או מתוקנים כתבי-אישום קיימים ואין זו עילה לפסילתם. לפיכך, מרגע שהגיעה המאשימה לכלל מסקנה כי קיימת תשתית ראייתית מספקת להעמיד את הנישומים לדין, היה עליה להגיש כתב-אישום נגדם ונגד המשיבים גם יחד, שהרי מלכתחילה לא הייתה כל סיבה שלא לנקוט אכיפה מלאה נגד כל המעורבים למעט עניין התשתית הראייתית. משבחרה המדינה שלא לנהוג כך - נפתחה הדלת לטענת האכיפה הבררנית.

מקובל על בית המשפט כי לרו"ח תפקיד חשוב, מרכזי ורב-מערכתי בכל הקשור לתשלום מס אמת, וחובת האמון שלו משתרעת כלפי כולי עלמא. ברם, כל המכלול דלעיל אינו משנה את העובדה שבנקודת המוצא נמצא הנישום. רו"ח הוא אכן בבחינת חלק ממרקם היחסים בין הנישום לרשויות המס, חלק חשוב ומשמעותי ובעל מאפיינים מיוחדים ועצמאיים. היותם של רואי החשבון "שומרי סף" מצדיק את העמדתם לדין בד בבד עם הטלת האחריות הפלילית על הנישומים בשל מחדליהם הפליליים, ולא כתחליף לכך.

נוכח תפיסתה של המאשימה בדבר קיומה של תשתית ראייתית מספקת נגד הנישומים והמשיבים גם יחד, לא ניתן לקבל טענה שמעמדם של רואי החשבון מצדיק העמדה לדין שלהם - ושלהם בלבד. לפיכך, נוכח המסר החברתי השלילי והסתירה המהותית לעקרון הנשיאה באחריות הטמונים במדיניות אכיפה בררנית שכזו, מעמדם של רואי החשבון אינו יכול להיות הצדקה להחמרה יתרה עמם. קיים עניין ציבורי במיצוי הדין עם מעלימי המס, קרי - הנישומים, ואילו העמדת רואי החשבון לדין ללא הנישומים אכן יוצרת פגיעה חריפה בתחושת הצדק וההגינות.

באשר לאישום השלישי - אישום זה יישאר על כנו והדיון בו יוחזר לבית המשפט קמא. מלכתחילה לא ברורה הסמכות להורות על ביטולו.

תוצאה

ערעור המדינה נדחה בנוגע לשני האישומים הראשונים, והתקבל בנוגע לאישום השלישי.

בבית המשפט המחוזי בתל-אביב

לפני כב' השופטים ד' ברלינר (נשיאה), ג' קרא ומ' סוקולוב

ניתן ב-18.6.2012

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.