החלום הרטוב? בית מעוקל בארה"ב, ב-CNNMoney מסבירים, "הכי בטוח - נכס הנמצא בבעלות הבנק"
מעוניינים לרכוש בית מעוקל בארצות הברית? ישנן הזדמנויות רבות כיום במדינה שסבלה מהתרסקות בשוק הנדל"ן, אולם הסכנות רבות בשוק זה והרוכשים מבצעים טעויות נפוצות.
אתר החדשות CNNMoney מפרט אודות היתרונות והחסרונות בקניית נכס בכל אחד משלושת שלבי העיקול: טרום עיקול ((Pre-foreclosure, מכרז השריף ((Sheriff's auction ובעלות חוזרת (Repossession). ריק שארגה, דובר חברת שיווק הנדל"ן RealtyTrac, אומר כי "הכי בטוח לרכוש נכס הנמצא בבעלות הבנק".
בשלב הראשון, הטרום עיקול, מצויים בתים בשלבי עיקול שעדיין לא הועברו למכרז. בעלי הבתים לרוב מנסים להיפטר מהם כי הם חייבים לבנק יותר משווי הבית. שארגה אומר כי רכישה בשלב הזה נחשבת לבטוחה מכיוון שניתן לבדוק את הבית באופן יסודי, אולם לרוב התהליך יתארך כי מנהלים מו"מ עם בעל הנכס ומחיר הבית ולכן סביר להניח כי המחיר יהיה גבוה יותר מאשר בשלבים האחרים.
בשלב השני, מכרז השריף, ניתן לבצע רכישות במחיר הנמוך ביותר, אולם זהו גם השלב הבעייתי ביותר מכיוון שלרוב לא ניתן לבצע בדיקה לבית, דבר שעשוי לייקר בסופו של דבר את עלות העסקה כאשר מגלים לאחר הרכישה שהבית דורש שיפוץ כולל. שארגה אומר כי לא כדאי לרוכש הפרטי וחסר הניסיון לרכוש בית בשלב זה ולתת לקבלנים ומשקיעים המבינים בתחום לעסוק בתמחור בתים אלה".
השלב השלישי, בעלות חוזרת, מתקיים כאשר לא מצליחים למכור את הבית בשלב מכרז השריף והוא עובר לבעלות הבנק. הרוכש לא בהכרח יצליח להשיג את העסקה הזולה ביותר, אולם יוכל לבדוק באופן מעמיק את מצב הבית ולהיות בטוח שהוא רשום כראוי. בנוסף, הבנק עשוי להעניק תנאי מימון משופרים עבור הבית ולבצע בו מספר תיקונים לפני המכירה.
אדם ווינר, דובר סוכנות שיווק הנדל"ן Redfin, אומר כי "אפילו בשלב הבטוח הבתים לרוב נמכרים כפי שהם, ללא ביצוע תיקונים קוסמטיים על ידי הבנק, המחויב לשלם עבור נזקים העשויים לפגוע בבריאות ובבטיחות הרוכש". ווינר מציין כי "בשלב השלישי הרכישה היא מחברה ולכן היא מתבצעת באופן מזורז, לעיתים הבית מפורסם ביום שישי ונמכר במהלך הסוף שבוע".
שארגה מציין מספר טעויות נפוצות שרוכשים מבצעים:
1.השתוללות במכרז: לרוב הבנקים מתמחרים בחוסר את הבתים כדי לעורר התלהבות בקרב המתמודדים ולמכור אותם במהירות. הבעיה היא שבמקרים רבים המתמודדים מתלהבים מאוד ומשלמים יותר מדיי. שארגא אומר כי "לבנקים יש מלאי של כ-800 אלף בתים מעוקלים, מחר יועמד בית נוסף למכירה".
2.תמחור נמוך של תיקונים: אין לזלזל בשלב בדיקת הבית, להזמין איש מקצוע שייתן הערכת מחיר עבור התיקונים.
3.אי ידיעת מחירי הבתים באזור: באזורים מועדי עיקולים מחיר הבתים עשוי להישחק מהר מאוד, כדאי להישאר מעודכן במחירים כדי לא להציע הצעה גבוה מדיי.
4.רכישה באזור המוצף בבתים מעוקלים: חשוב עבור רוכשים למשך זמן קצר. הבתים בשכונות רוויות בעיקולים עשויים לסבול מירידות מחירים נוספות. "רכישת בית מעוקל יחיד בשכונה יציבה היא עסקה מצוינת", אומר שארגה.
5.התמודדות במכרז ללא מימון מאושר: במכרזים פועלים מהר, בנקים לא מעוניינים להתמהמה, הם מפסידים כסף עבור כל יום שהבית נמצא בשוק, הם לרוב יעברו הלאה למתמודד הבא שהציע את הסכום הגבוה ביותר.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
