פולקסווגן חוזרת למשפחה: עסקת המיזוג בין פולקסווגן לפורשה צפויה להסגר מחר

המיזוג בא לאחר שנסיונה של חברת פורשה לרכוש את חברת פולקסווגן, נתקע באמצע הדרך וגרם לחברה לצבור חובות בגובה תשעה מיליארד יורו
יונתן גורודישר |

סאגת המיזוג בין החברות פולקסווגן ופורשה צפוייה להגיע מחר לסיומה לאחר שהחברות הסכימו לעסקה במסגרתה תרכוש פולקסווגן 49% מחטיבת מכוניות הספורט הרווחית של פורשה. השלמת העסקה תוסיף מותג עשירי לחלונות הראווה של החברה בהן מככבות בין היתר אודי, בוגאטי, בנטלי, למבורגיני, סיאט, סקודה וכמובן פולקסווגן.

העסקה עליה הוסכם לראשונה באמצע חודש יולי מגיעה לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים של יו"ר חברת וולקסווגן, פרדיננד פיץ', למיזוג החברה עם פורשה, שכזכור ניסתה לרכוש את פולקסווגן אך נתקעה באמצע הדרך. היצרנית רכשה 51% מוולקסווגן - 24% פחות מהמתוכנן - וצברה בשל כך חובות בגובה של תשעה מיליארד אירו.

סגירת העסקה תאפשר למשפחת פורשה להחזיר לידיה את פולקסווגן, מותג שנולד למעשה על-ידי אבי המשפחה, פרדיננד פורשה, ולהוריד את נטל החובות שריחף מעליה, חוב אותו היא לא מצליחה לממן לאחר שבקשת סיוע מהממשל הגרמני נדחתה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
עומר הנדסה (תשקיף חברה)עומר הנדסה (תשקיף חברה)

עומר הנדסה מתקרבת לבורסה - התמחור סביר

למרות שחיקה ברווחיות התפעולית, גירעון בהון החוזר ומכירת מניות של הבעלים, התמחור נראה על פניו נוח - שווי לפני ההנפקה של 1.1 מיליארד ורווח מייצג של כ-85 מיליון - מכפיל רווח של כ-13

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עומר הנדסה IPO

חברת עומר הנדסה, נערכת ל-IPO בבורסה המקומית. החברה היא קבלן ויזם ומסתבר שהיא גדולה יחסית, למרות שהנוכחות התקשורתית שלה נמוכה.  היא צפויה להיות אחת ההנפקות הגדולות בנדל"ן השנה. ההנפקה כוללת גיוס של כ-300 מיליון שקל לפי שווי חברה של 1.4 מיליארד שקל (אחרי הכסף), כאשר כ-120 מיליון שקל יזרמו לכיסם של בעלי השליטה באמצעות הצעת מכר. יתרת הסכום, כ-180 מיליון שקל, תשמש את החברה למימון פרויקטים חדשים והרחבת פעילותה. זה אקזיט משמעותי לבעלי השליטה ולרוב זה תמרור אזהרה. הנפקות זה מצב של א-סימטריה במידע. המוכרים- מנפיקים יודעים הרבה יותר מהקונים.

הבעיה שהקונים - גופים מוסדיים, עמוסים במזומנים ואין להם מה לעשות בכסף. הם מחפשים השקעות חדשות ומקדמים את שוק ההנפקות. עומר, היא שחקנית בשוק התשתיות והייזום ועל פניו מונפקת בתמחור סביר. הדוח רווח והפסד שלה אומנם מציג שחיקה ברווחיות אך הצבר גדל והרווחיות עדיין טובה. הרווח המייצג 85-90 מיליון שקל בשנה ושווי של 1.1 מיליארד שקל (לפני הכסף) מבטא מכפיל רווח סביר של 13.

אם החברה תמשיך לממש את הצבר ולצמוח, ובמקביל הרווחים יעלו, זו יכולה להיות השקעה שמתאימה למוסדיים ולמשקיעים בכלל, אבל צריך לזכור ששוק הקבלנות והיזמות חלש עכשיו, שלחברה יש גירעון בהון החוזר, אם כי זה לא נורא כאשר אתה יודע לקבל מקורות של מזומנים או כאשר ההון החוזר השלילי במאזן (נכסים שוטפים פחות התחייבויות שוטפות) הן לאורך זמן שליליים, כלומר מתגלגלים במאזן ואין צורך לשלם באמת את ההתחייבויות השוטפות. 

חלק גדול מאוד מהקבלנים וחברות התשתיות נמצאות במצב כזה, הוא לא בהכרח מעיד על קשיים או בעיות פיננסיות.  בכל מקרה, עומר הוקמה ב-1997 על ידי עומר רוזנבלט, שמשמש כיום כיו"ר. בעלי השליטה כוללים גם את ברוך חדד וזאב סלנט, המכהנים כמנכ"לים משותפים ומחזיקים יחד בכ-82% מהמניות, בחלוקה שווה ביניהם. ארבעה עובדים בכירים מחזיקים ביתרת המניות. 

עומר הנדסה מתמקדת בביצוע מיזמי בנייה בתחומי התעשייה, המלונאות, המסחר והמגורים, לצד ייזום נדל"ן למגורים והשקעה. מאז הקמתה, ביצעה החברה למעלה מ-170 פרויקטים בהיקף של כ-2.4 מיליון מ"ר, כולל מבנים מורכבים כמו מגדל ART של הפניקס בבני ברק, מגדלי בסר ברמת גן, קניון רמות בירושלים, בסר סיטי בפתח תקווה ומגדל צ'מפיון בבני ברק.