מיליארדרים בין לילה - המייסדים מאחורי האקזיט הגדול בישראל אי פעם
מי הם 4 המייסדים שעומדים מאחורי עסקת הענק של ההייטק הישראלי - שצפויה להזרים לכיסם של כל אחד מהם כ-3 מיליארד דולר, למה צ'ק פוינט היא אחת המרוויחות, ומה שונה בוויז מחברות אחרות שהקנה לה את השווי הגדול?
וויז בדרך לעשות היסטוריה ולשבור שני שיאים במכה אחת - גם הרכישה הגדולה ביותר של גוגל אי פעם, וגם האקזיט הישראלי הגדול אי פעם. היא כובשת את ראש הרשימה שכוללת אקזיטים מרשימים אחרים כמו מובילאיי שנמכרה לאינטל בכ-15 מיליארד דולר ומלנוקס שנמכרה לאנבידיה תמורת כ-7 מיליארד דולר, והיא עושה זאת אחרי שהיא כבר סירבה להצעה שגם כן הייתה שמה אותה בראש הרשימה הזו.
לפני קצת יותר מחצי שנה גוגל ניסתה לרכוש את וויז ב-23 מיליארד דולר, גם כן סכום עתק, אבל וויז סירבה. היא רצתה להתמקד בצמיחה ואולי בהכנות להנפקה. הייתה ביקורת על כך, איך אפשר לוותר על סכום כזה? מסתבר שכשאתה יודע מה אתה שווה אפשר. ארבעת המייסדים, אסף רפפורט, רועי רזניק, ינון קוסטיקה ועמי לוטבק, מחזיקים כל אחד בכ-9%-10% מהחברה. אם הם היו אומרים כן להצעה הקודמת הם היו מכניסים לכיס מעל ל-2 מיליארד דולר, עכשיו הם סידרו לעצמם עוד מיליארד דולר לכל אחד ולעובדים בונוס שימור של מעל חצי מיליון דולר לעובד בממוצע. אז מי האנשים שעומדים מאחורי האקזיט ההיסטורי?
אסף רפפורט
אסף רפפורט מכהן כמנכ"ל וויז והוא אחד המייסדים שלה. הוא בן 41 וכבר יש לו אקזיט אחד מתחת לחגורה - חברת אבטחת המידע אדאלום שייסד נמכרה למיקרוסופט בכ-320 מיליון דולר ב-2015, ובים השנים 2018-2019 עבד במיקרוסופט כמנכ"ל חטיבת המו"פ בישראל ומנהל חטיבת הענן הכללית של החברה.
רפפורט הוא יליד תל אביב ובצבא שירת בתכנית תלפיות, שם השלים תואר ראשון בפיזיקה, מתמטיקה ומדעי המחשב מהאונ' העברית. הוא שירת כמהנדס תוכנה ביחידה 81 והמשיך לאחר מכן לתאור שני במדעי המחשב בטכניון. בנוסף, לפני שהקים את אדאלום, עבד רפפורט בפירמת הייעוץ הענקית מקינזי.
- צ'ק פוינט ווויז מודיעות על שיתוף פעולה באבטחת הענן - למה זה חדשות טובות לצ'ק פוינט?
- וויז רוכשת את דאז בסכום שמוערך ב450-550 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
את וויז הקים רפפורט יחד עם שלושת המייסדים האחרים, איתם הקים גם את אדאלום, שתוך כמה חודשים הגיעה לסטטוס של יוניקורן (גיוס לפי שווי של 1 מיליארד דולר).
רפפורט הוא הפנים והמנהל של חברת וויז. הוא זה שהיה חתום על הסירוב להצעה הראשונה של גוגל ומכך הוא גם חתום על ההצלחה עכשיו. שוויז סירבה להצעה הראשונה של גוגל הייתה ביקורת, חלק בכלל חשבו שמדובר בספין של רפפורט שמנסה רק לייצב לחברה שווי גבוה יותר. רפפורט הקנה לעצמו תדמית בעייתית משהו גם במסגרת הסיפור עם סנטינל וואן.
לפני שנה וחצי החברות היו במגעים במסגרת הכוונה של וויז לרכוש את סנטינל וואן, שאז הייתה גדולה מוויז פי 3. השיחות התפוצצו כשלפי ההערכות תומר וינגרטן, מנכ"ל סנטינל, לא היה מוכן שרפפורט ינהל אותו. היום סנטינל וואן נסחרת לפי שווי של 6 מיליארד דולר, וויז עם שווי גדול פי יותר מ-5.
- מסמך תמים, שפותח דלתות: כך פועלת יחידת הסייבר של חמאס שנחשפה על ידי פאלו אלטו
- בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
עמי לוטבק
לוטבק גם כן בן 41, והוא עבר את המסלול הקלאסי של הכשרת עילית בהייטק הישראלי - כמו רפפורט גם הוא בוגר תוכנית תלפיות ושירת כקצין ביחידה 81. הוא השלים שירות קבע ממושך עד 2013, אז הצטרף לוטבק אל חבריו מהשירות הצבאי בהקמת אדאלום.
לוטבק הופקד תפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיות (CTO) של הסטארט-אפ, כשהוא אחראי על תכנון ופיתוח המוצר משלב הרעיון ועד למוצר מוגמר. לוטבק ידע לגשר בין דרישות האבטחה של ארגונים לבין ההיתכנות הטכנולוגית, ובנה יחד עם הצוות מערכת שסיפקה לארגונים בקרה על יישומי הענן שלהם.
האקזיט של אדאלום ב-2015 היה הישג גם עבור לוטבק, כאשר אחרי הרכישה השתלב לוטבק במיקרוסופט ומונה שם לאחד ממובילי מרכז
המו"פ בישראל, בתפקיד סמנכ"ל טכנולוגיות, בעוד רפפורט מונה כאמור למנכ"ל המרכז לוטבק עבד במיקרוסופט כ-5 שנים ועזב יחד עם חבריו להקים את וויז.
ינון קוסטיקה
קוסטיקה, כמו לוטבק ורפפורט, הוא בוגר תוכנית תלפיות אך הוא שירת כקצין
ביחידה 8200 ולא ב-81 כמו חבריו. במהלך שירותו הצבאי קוסטיקה זכה בפרס מצוינות מטעם שר הביטחון. מעבר להכשרתו במסגרת תכנית תלפיות, הוא המשיך בלימודים והשלים תואר שני בחקר ביצועים בבית הספר לתארים מתקדמים מ-Naval Postgraduate School.
לאחר שחרורו מצה"ל, הצטרף קוסטיקה לחבריו בהקמה של אדאלום, שם שימש כסמנכ"ל מוצר והיה אחראי על גיבוש המוצר והובלתו בשוק. אף שקוסטיקה לא היה בין מקימי אדאלום הראשונים, הוא השתלב בצוות המוביל ותרם לעיצוב הפתרון של החברה.
עם מכירת אדאלום למיקרוסופט,
המשיך קוסטיקה לעבוד לצד שלושת שותפיו בתוך מיקרוסופט, ובתחילת 2020, כשעזבו הארבעה את מיקרוסופט וייסדו את Wiz, היה קוסטיקה שותף מלא להקמה.
בוויז הוא מכהן כסמנכ"ל המוצר, ועם הקמת החברה, בחן הצוות בראשותו למעלה מ-100 לקוחות פוטנציאליים
ואסף משובים לגבי הפתרונות הפוטנציאליים שהלקוחות רוצים. בתחילה שקלו המייסדים לפתח מוצר בתחום הרשתות בין סביבות ענן (פרויקט בשם "Beyond"), והרעיונות זכו למשובים חיוביים, והתובנות שקוסטיקה אסף מהלקוחות עזרו לחברה להתמקד בתחום הענן.
רועי רזניק
רועי רזניק היה תלמיד מחונן והחל ללמוד מדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה כבר שהיה בתיכון, אם כי הוא לא סיים את התואר. בגיל 16 התחיל לעבוד בחברה שפיתחה מערכות תשדורת לוידאו דיגיטלי ולאחר מכן התגייס ליחידה 8200. הוא המשיך לשירות קבע במסגרתו הכיר את לוטבק ורפפורט והמשיך איתם לאחר השחרור להקמת אדאלום.
באדאלום כיהן רזניק כמנהל המו"פ, וגם הוא המשיך עם חבריו למיקרוסופט שם הפך לאחד המהנדסים הבכירים במרכז הפיתוח בישראל והיה אחראי על פיתוח של חלק מהמערכות המתקדמות לאבטחת ענן אצל מיקרוסופט. בוויז משמש רזניק כסמנכ"ל המו"פ של החברה.
הקשר לצ'ק פוינט וכמה המדינה תרוויח?
אחת המרוויחות הנוספות מעסקת הענק צפויה להיות צ'ק פוינט שחתמה בחודש שעבר על שיתוף פעולה משמעותי עם וויז. במסגרת ההסכם תבוצע אינטגרציה בין מערכות הגנת הענן של שתי החברות, ובנוסף החברות יחלקו חלק מהלקוחות שלהן.
לצ'ק פוינט יש כמות לקוחות גדולה, אבל תחום הענן מכניס לה רק בין 100-200 מיליון דולר בשנה מתוך הכנסות של 2.5 מיליארד דולר. לצ'ק פוינט יש בסיס לקוחות רחב כך ששיתוף הפעולה עם וויז,
שנחשבת למובילה בתחום אבטחת הענן, יכול להגדיל את דריסת הרגל שלה בתחום, והעובדה שוויז היא עכשיו חלק מגוגל הענקית יכול להרים אותה למעלה אפילו יותר.
מרוויחה נוספת צפויה להיות המדינה - וויז צפויה להימכר בכ-32 מיליארד דולר שהם כ-116 מיליארד שקל, והמס שעשוי לזרום לקופת המדינה יכול להגיע גם עד ל-15 מיליארד שקל. המס יגיע בעיקר מארבעת המייסדים שכל אחד מהם צפוי לשלם מס רווחי הון של כ-25% על הרווחים ובנוסף מס יסף. במידה ואחד מהמייסדים מחזיק במעל 10% מהמניות הוא ישלם מסף רווחי הון של 30% על הרווחים, כך שהמס יכול להגיע לרמות של כ-34%-35%. גם העובדים צפויים לשלם את המסים האלה וכך צפויים להיכנס מיליארדים רבים לקופת המדינה.
מה שונה בוויז מחברות אבטחת ענן אחרות?
וויז ניגשה לבעיות בעולם אבטחת הענן מכיוון שונה והיא נחשבת לזו שהמציאה את שיטת ה-Agent-less. בגישה זו הלקוח לא צריך להתקין בפועל את התוכנה של וויז על המכשירים שלו, וויז מסתפקת בהרשאות של ניהול מרחוק ובכך היא מצליחה לסרוק, לאתר ולתת מענה לאיומים.
זה אפשר לוויז לרוץ מהר. במקום שהלקוחות יתקינו את התוכנה ברשתות ובמערכת שלהם, מה שיכול לקחת זמן רב בעיקר בארגונים גדולים, שם וויז מתמקדת, הלקוח משלם לוויז, נותן לו הרשאות גישה, והיא מתחילה לעבוד.
וויז התחילה להתרחב בתחום הענן ומיצבה את עצמה כמובילה בתחום. הקלות שבה היא אפשרה ללקוחות לקבל ממנה שירות עזרה לה לגייס מספר גדול של לקוחות שגם עזרו לה להבין איזה מוצרים נוספים לפתח. זה עזר לה להגדיל את ה-ARR שלה במהירות, כשלמעשה היא הצליחה להגיע ל-ARR של 100 מיליון דולר תוך שנה וחצי בלבד, זמן שיא לחברת SaaS באותה תקופה, מה שאפשר לה לגייס לפי שווים גבוהים בהרבה.
לאורך כל הדרך וויז הצליחה למשוך אליה עובדים איכותיים, גם מחברות סייבר בכירות אחרות, והיא גם דאגה לשמור אותם שמחים - רק בשבוע שעבר ערכה החברה מסיבת פורים לעובדים בה הופיעו בין היתר עומר אדם, נועה קירל, ריטה, סטטיק, היהודים ועוד, כשלפי הערכות החברה הוציאה על המסיבה כ-15 מיליון שקל.
- 4.שיחנקו השמאלנXים 21/03/2025 17:22הגב לתגובה זובמיוחד כאשר המדינה תרוויח מילארדים מהמשומד עוכר ישראל רפפורט האוטואנטישמי.כל שקל שילך לישיבות כל אגורה שתלך להתנחלויות יהיו כמו קוץ בבשר שלכם אבל תענוג לכל מי שמתעב חבורת בוגדים שכמותכם.ברררר...מחכים לאקזיט הבא שלכם אז קדימה לעבודה...
- 3.לזרוק את הכסף למוסדות דת 18/03/2025 20:07הגב לתגובה זוהמיסים ילכו למתחמקים מגיוס ומלימודי ליבהואנחנו נהפוך לסוג של טורקיה יהודית
- 2.יעלי 18/03/2025 19:23הגב לתגובה זועד שהרשויות בארהב יתחילו לדון האם לאשר את העסקה הבורסה בארהב תרד 70 אחוז ממש כמו במשבר שנת 2000.ספר אם תהיה מכירה.
- 1.אופיר מורן 18/03/2025 17:59הגב לתגובה זושמבצעים את העסקה כעת ומעבירים עוד כסף לממשלת המאפיה
- צודק ממש חבל להעביר להם ממשלת החורבן (ל"ת)דפנה 18/03/2025 19:40הגב לתגובה זו
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
מילואימניקים. קרדיט: Xבנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.
על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים, תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול.
"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.
"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.
- הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.
