פישר ריאלי: "אי אפשר להפוך את המשק הישראלי לאי של צמיחה בתוך המשק העולמי"
"יצאנו ממלחמת לבנון השנייה בהצלחה. המשק המשיך לצמוח בקצב יפה אחרי המלחמה. כיום זה תלוי בכמה זמן זה ייקח בעיקר, ואנחנו נמצאים במצב שונה במשק העולמי. אז המשק העולמי היה במצב מצוין - כעת הוא על הפנים. מה שקורה בחו"ל משפיע עלינו הרבה" - כך אמר הבוקר (א') נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, שהעביר שיעור בכלכלה לילדי הדרום במסגרת פרויקט "לומדים ביחד" של קשת.
"בסך הכל אנחנו מבינים שהמצב לא קל. הסיפור הקצר הוא שהמשק הישראלי והמשק העולמי שניהם היו במצב ממש מצויין עד אמצע 2007, אצלנו זה המשיך עד אמצע 2008. אבל באמצע 2007 התחיל להתפתח משבר פיננסי, בעיקר בארה"ב ואחר כך גם באירופה, יפן ובשאר העולם. זה התחיל בשוק הדיור בארה"ב, שם המחירים האמירו לרמות גבוהות מדי, וכשהם התחילו לרדת זה פגע באנשים, בבנקים ובכל המערכת הפיננסית ואחר כך בשאר העולם. זה היה השלב הראשון".
"בנקים היו בצרות. ואז קרה שבנק קרס באנגליה פעם ראשונה ב-140 שנה. בנקים גדולים בארה"ב נכנסו לבעיות חמורות מאוד. כשבנקים נכנסים לבעיות, אז גם שאר הכלכלה נכנסת לבעיה. כשקשה מאוד לקבל אשראי, חברות או משקי בית, אז יש בעיה. זה משפיע על רמת הפעילות במשק, ובמקום לצמוח מקבלים התכווצות".
"ואז המשבר הפיננסי הפך להיות משבר ריאלי. כלומר, זה משפיע על היכולת של אנשים למצוא עבודה, לצרוך ולהוציא כסף. אנחנו עכשיו במצב בו החזאים צופים שהמשק העולמי כמעט ולא יצמח ב-2009, לאחר הרבה מאוד שנים. זה משפיע על כל העולם וגם אצלינו, זה משפיע על כל פעולה ופעולה שאתם עושים" (פונה לתלמידים אליהם הועבר השיעור).
עוד אמר פישר "בשנים האחרונות המשק הישראלי צמח בשיעורים גבוהים, כולם ראו את זה והרגישו את זה. אנחנו משק קטן שצריך להיות משולב במשק העולמי וכל מה שקורה בעולם משפיע גם עלינו. אנחנו מוכרים 45% ממה שאנחנו מייצרים לחו"ל, ולכן ההשפעה של העולם עלינו די גדולה. כל היצואנים נכנסו לבעיות, הם לא יכולים למכור את הכמויות שהם מכרו בעבר, אז הבורסה יורדת כי היא משקפת את מה שקורה בכלכלה".
"המצב הנוכחי לא פשוט אבל צריך להתמודד עם הבעיות שיש לנו, ויש לנו כל היכולת והקיבולת לעשות את זה. יש לנו מדיניות כלכלית, גם במשרד האוצר וגם בבנק המרכזי שקובע את הריבית לטווח קצר במשק. שני הגורמים האלה יכולים להתערב ולהשפיע על המצב", אמר הנגיד. כשנשאל עד לאן יידרדר המשבר בישראל ומתי הוא צפוי להסתיים, השיב פישר: "כל אחד יכול להיות חכם בדיעבד, אבל נכון לעכשיו, התחזית של בנק ישראל לשנה הנוכחית היא לצמיחה של 1.5% - אבל ברור שנצטרך לשנות את זה לנוכח החרפת המצב ובהתאם למצב הלחימה. קשה בדיוק לדעת, אבל אנחנו נמצאים במצב קשה יותר כבר היום".
"מתי נצא מהמשבר בישראל? זה תלוי בעיקר במשק העולמי. אני מצפה שעד סוף השנה המשק האמריקני יתחיל לצמוח, בעיקר בזכות התוכניות שהמימשל החדש בראשות ברק אובמה מתכוון ליישם, ולכן אני מצפה שנראה את הסימנים הראשונים לצמיחה לפני סוף השנה הזאת. הסימנים הראשונים הם לא מרשימים. כלכלנים רואים אותם, אבל אלה לא דברים שכל אחד רואה מיד ומתפעל 'הנה, אנחנו יוצאים מהמשבר'", הוסיף הנגיד.

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?
פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה
הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס.
המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.
במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.
מסלול של 'הסדר כופר'
על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".