נטפליקס
צילום: דאלי

איך תיראה נטפליקס עוד כשנתיים?

נסחרת בשווי של 520 מיליארד דולר ומכפיל רווח של קרוב ל-40, ומעריכה - העתיד הוא שילוב של סרטים ומשחקים; על העתיד של נטפליקס

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס

נטפליקס היא מובילת שוק דומיננטית. למרות התחרות היא ייצרה את המוצר המנצח והיא צומחת משמעותית מדי שנה ומגדילה רווחים. מתחילת השנה המניה זינקה ב-36% למחיר של 1,214 דולר - שווי של 520 מיליארד דולר. ההכנסות השנה צפויות להיות 45 מיליארד דולר ושנה הבאה 50.8 מיליארד. הרווח למניה השנה - 26.5 דולר, שנה הבאה קצת מעל 32 דולר. מכפיל רווח של קרוב ל-40. אבסולוטית זה יקר, גם יחסית לעבר זה יקר. 

יחסית למה שקורה בוול סטריט ובהינתן הצמיחה, יש כאלו שיחשבו שזה סביר. הכל תלוי בצמיחה. מכפיל 40 היום אם צמיחה של 20% ברווחים יורד ל-32 אחרי שנה ומשם ל-25 אחרי שנה נוספת. עוד שנה וזה כבר באזור 20. משקיעים מתייחסים לצמיחה יותר מאשר למכפיל נוכחי וכך מגיע התמחור הנוכחי למספרים שלא ידענו בעבר. ה-S&P 500 נסחר במכפיל רווח עתידי של בערך 28, בעוד שהיסטורית הוא היה מתחת ל-20. 

נטפליקס במכפיל 40, אבל היא משדרת פוטנציאל צמיחה משמעותי להמשך. 


במהלך דרמטי שמבשר על עידן חדש בבידור הביתי: משחקי וידאו זורמים ישירות למסך הטלוויזיה, והסמארטפון הופך לשלט אישי. זו הצהרה אסטרטגית על כוונה להפוך את נטפליקס ממלכת הסטרימינג למרכז הבידור המשפחתי המלא, כולל משחקים חברתיים, סדרות וסרטים.

המנכ"ל השותף גרג פיטרס הכריז על כך בכנס Screentime של בלומברג בלוס אנג'לס: "אחד התחומים בגיימינג שאנחנו מכוונים אליו הוא חוויות משחק חברתיות שמתאימות למסך הטלוויזיה". בעוד שנתיים, עד 2027, נטפליקס עשויה להיות פלטפורמה היברידית שבה צפייה בסדרה כמו "דברים מוזרים" (Stranger Things) מובילה באופן טבעי למשחק קבוצתי בהשראתה, עם אינטגרציה של בינה מלאכותית שמתאימה תוכן אישי. אבל האם זה יצליח? 

ההשקה: קפיצה למסך הגדול

השקת משחקי הטלוויזיה היא נדבך חשוב באסטרטגיה של נטפליקס. עד כה, מאז כניסתה לתחום ב-2021 עם משחקים לניידים בלבד, נטפליקס התמקדה בחוויות קצרות וחינמיות למנויים. כעת, בפעם הראשונה, משחקים זמינים על טלוויזיות חכמות וסטרימרים כמו Roku או Apple TV. התהליך פשוט: סריקת קוד QR מהמסך מחברת את הטלפון כשלט, ומאפשרת משחק קבוצתי ללא צורך בבקרים ייעודיים.

המשחקים הראשונים כוללים ארבעה כותרים מותאמים לחוויות חברתיות: Boggle Party, Pictionary: Game Night, Tetris Time Warp ו-Lego Party. אלה לא משחקי AAA כבדים, אלא משחקי מסיבה קלים שמעודדים אינטראקציה משפחתית. לדוגמה, ב-Lego Party,  משחק שמחירו הרגיל עומד על כ-40 דולר, השחקנים בונים יחד מבנים וירטואליים, תוך שילוב אלמנטים מסדרות נטפליקס.

"אנחנו נותנים לעצמנו ציון B- על הדרך עד כה, אבל הדרך רק מתחילה", אמר פיטרס, ומדגיש את ההתמקדות בחוויות "שמתאימות למסך המרכזי של הבית". כל זה זמין ללא תשלום נוסף, מהלך שמבדיל את נטפליקס מפלטפורמות כמו Xbox Game Pass שדורשות מנוי נפרד.

קיראו עוד ב"גלובל"

זווית נוספת: ההשקה מגיעה ברגע שבו שוק הסטרימינג סובל מחולשה במנויים. השילוב של משחקים מונע עזיבה - הנתונים של החברה מראים כי קיימת ירידה של 5% בשיעורי העזיבה בקרב משפחות שמשלבות משחקים.

ההיסטוריה: מניסיונות כושלים ללמידה אסטרטגית

ב-2021, היא רכשה סטודיו כמו Night School Studio והשיקה 20 משחקים לניידים, כולל "Stranger Things: Puzzle Tales". אולם, ההתקדמות הייתה איטית: עד תחילת 2025, רק 140 משחקים זמינים, ו-80 נוספים בפיתוח.

ראש תחום הגיימינג, ליאן לומב (Leanne Loombe), שהצטרפה מ-Epic Games ב-2024, מציינת את הכישלונות של הוליווד: "רוב הניסיונות של אולפני קולנוע לפרוץ לגיימינג נכשלו בגלל גישה קצרת טווח וחוסר הבנה של הקהל". דוגמאות? Google Stadia, שנסגר ב-2023 אחרי השקעה של מיליארדים, או ניסיונות של דיסני עם Disney+ Games, שהגיעו רק ל-10 מיליון הורדות.

נטפליקס למדה: במקום להתחרות ב-PC או קונסולות, היא מתמקדת בשחקנים מזדמנים. ב-2025, היא ביטלה שישה פרויקטים AAA גדולים, כולל "Tales of the Shire" מעולם ההוביט, והעבירה משאבים למשחקים קלים. "אנחנו בונים על היתרון שלנו כמערכת מותקנת מראש ב-200 מיליון בתים", אומרת לומב.

האסטרטגיה: שילוב משחקים בקונסולה 

האסטרטגיה של נטפליקס מבוססת על ארבעה עמודים מרכזיים, כפי שפורסמו במרץ: משחקים לילדים, חוויות קבוצתיות, להיטים גדולים בסגנון GTA, ומשחקים מבוססי IP של נטפליקס.

העמוד הראשון, משחקים לילדים, כולל כותרים כמו "Carmen Sandiego: Secrets of the Spies", משחק חינוכי-הרפתקאות שמתקשר לסדרת הנעורים. זה פונה לשוק של 1.2 מיליארד ילדים גלובליים, ומשלב למידה עם בידור.

השני, חוויות קבוצתיות, הוא ליבת ההשקה הנוכחית: משחקי מסיבה כמו Pictionary שמעודדים אינטראקציה פנים-אל-פנים. "זה כמו Wii של נינטנדו, אבל בענן", אומר אנליסט ממדיה ריסרץ'.

העמוד השלישי, להיטים גדולים, כולל רכישות כמו "Grand Theft Auto III: Definitive Edition", משחק עולם פתוח שזמין כעת בנייד ובטלוויזיה.

לבסוף, משחקים מבוססי IP: "Squid Game: Unleashed" צפוי ב-2026, עם אלמנטים אינטראקטיביים שממשיכים את הסדרה.


הטכנולוגיה מאחורי הקלעים: ענן וחדשנות

המהפכה הטכנית היא בענן: נטפליקס משקיעה 500 מיליון דולר בשדרוג תשתיות AWS כדי לתמוך במשחקי ענן ללא השהיות. "כדי לבדר את העולם, אנחנו חייבים לכלול גם משחקים", אמרה לומב. הטלפון כשלט משתמש ב-WebRTC לזרימה חלקה, ומאפשר עד 4 שחקנים במקביל.

זווית עתידית: עד 2027, אינטגרציה עם AR/VR, דמיינו לשחק "Stranger Things" במציאות מעורבת, עם משקפי Apple Vision Pro. בינה מלאכותית תיצור משחקים דינמיים, כמו סיפורים אישיים מבוססי העדפות הצפייה. אבל אתגרים? פרטיות נתונים – נטפליקס אוספת מידע על הרגלי משחק, מה שמעלה שאלות אתיות.

המתחרים: מלחמה על הסלון

נטפליקס לא לבד. אפל מציעה 200 משחקים, אך ללא IP טלוויזיוני. Xbox Game Pass, עם 400 כותרים, שולט בשוק הקונסולות, אך דורש חומרה. נטפליקס מנצלת את הנגישות: 90% ממנוייה כבר על טלוויזיה. "יש הרבה חברות עם הרבה משתמשים, אבל כמעט אף אחת מהן לא יושבת כבר על המסך הכי חשוב בבית", אמר פיטרס.

שוק הגיימינג צפוי להגיע ל-300 מיליארד דולר ב-2027, עם 30% בענן. נטפליקס שואפת ל-5% נתח שוק, דרך שיתופי פעולה כמו עם Epic Games.

החזון לעוד שנתיים: נטפליקס כעולם בידור אחד

בעוד שנתיים, נטפליקס עשויה להיות "הסלון הדיגיטלי" – אפליקציה אחת שמציעה סדרה, משחק ומציאות רבודה. דמיינו: סיום פרק ב-"סופר מריו" מוביל למשחק אינטראקטיבי, עם AI שמתאים את הרמה. זה העתיד


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

הדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיותהדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיות

המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל

על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1%  באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.

הדגם החדש מתומחר כעת ב־37,970 אירו בגרמניה (כ-44,300 דולר), כ-32,700 דולר בנורבגיה וכ-47,800 דולר בשבדיה. בארה"ב נמכר ה-Standard מאז אוקטובר ב-36,990 דולר. בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על כמעט  66,000 דולר (213,341 שקל). אמנם טסלה עוד לא פרסמה חדשות לגבי הדגם המוזל בארץ, אבל אם נעריך על פי ירידת המחירים באירופה ובארה"ב, נוכל לשער שהמחיר המעודכן יהיה כ-185,000 שקל. הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ, כדי לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות. 

עם זאת, הדגם מצויד בסוללה קטנה יותר ולכן מציע טווח וביצועים נמוכים בהשוואה לגרסאות ה-Long Range וה-Performance. בתוך תא הנוסעים הוסרו מאפייני הפרימיום של מערכת השמע, והיא עם פחות רמקולים. בנוסף, גימורי הפנים פשוטים יותר, כולל העדר תאורת אווירה וחומרים יוקרתיים. גם המושבים והריפודים מגיעים בגרסה בסיסית יותר. מבחוץ, החישוקים והגלגלים הם בגרסה פשוטה וקטנה יותר, ומראות הצד אינן מתקפלות או מתכווננות חשמלית כפי שקיים בדגמים המאובזרים. 

בנוסף, חלק מהיכולות המתקדמות של מערכות הנהיגה האוטונומיות, כמו Autosteer ותכונות חבילת הפרימיום, אינן כלולות. כל אלו יחד מרכיבים גרסה בסיסית, שמעניקה את חוויית טסלה במחיר נמוך יותר, אך עם פחות פיצ’רים ונוחות.


ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.