מודי פרידמן: "ועדת תורג'מן מחמיצה את ההזדמנות ההיסטורית שהניחו בפניה היוצרים וערוץ 10"

כך מגיב מנכ"ל ערוץ 10 להחלטת ועדת תורג'מן לפיה על ערוץ 10 להשיב חובות עבר בגובה 103 מיליון שקל, במקביל להארכת זיכיונו בשנתיים נוספות
משה בנימין |

מנכ"ל ערוץ 10, מודי פרידמן מגיב היום (ד') להחלטות והמלצות ועדת תורג'מן שנדרשה לעסוק במחויבויות הערוץ והחליטה שלא להוריד את ה"אבן מלבם" ולחייב את הערוץ להשיב חובות בסך 103 מיליון שקל.

פרידמו טוען, כי "בפני הועדה הונח פתרון אמיתי לבעיות העבר והעתיד. ההסדר שהושג עם היוצרים לאחר דיון נוקב וקשה הסדיר את מחויבויות העבר, הבטיח את מקומה של היצירה העלית לעתיד והבטיח את המשך התחרות בשוק הטלוויזיה המסחרית".

"לצערי, במקום לאמץ את הפתרון, שמקובל על כל איגודי היוצרים, אימצה הועדה את עמדת הפקידים והעדיפה מציאות מדומה שמבטיחה את קיום המנגנון. ועדת תורג'מן מחמיצה הזדמנות היסטורית לפתור את הכשל הרגולטורי שכפה הפסדים על השוק ומסקנותיה יפגעו בתחרות".

"עדיין לא מאוחר להתעשת ולהקשיב לאיגודי היוצרים המייצגים את המפיקים, היוצרים הדוקומנטריים, השחקנים, התסריטאים, הבמאים ואנשי ההפקה שפועלים בענף".

במשך פחות מעשור ובעזרת השקעות פרטיות של למעלה ממילארד שקל הצליח ערוץ 10 לפתוח תחרות לטובת הציבור הישראלי. תחרות ממנה נהנו כולם: היוצרים שהביקוש לתוצרתם עלה, הציבור שנהנה מאלטרנטיבה, הדמוקרטיה הישראלית שנהנית מהרחבת תכניות האקטואליה.

הצלחת הערוץ לייצר תחרות הושגה על אף רגולציה שאינה תואמת את המציאות ובזכות הפסד פרטי חסר תקדים. רגולציה שכפתה על ערוץ 10 הפסדים של מאות מיליוני שקלים. רגולציה שהטילה על ערוץ 10 מחויבויות הגדולות מהכנסותיו. רגולציה שהעריכה את גודלו של שוק הפרסום באופן מוטעה. למעשה המטרות המרכזיות שעמדו לנגד מדינת ישראל בבואה לפתוח ערוץ מסחרי נוסף הושגו, אך במחיר של הפסדי עתק לבעלי המניות של למעלה ממיליארד ש"ח.

בחודשים האחרונים לאחר דיונים נוקבים וחשובים קיבל ערוץ 10 את מלוא דרישות היוצרים והגיע עמם להסדר אשר מבטיח את מקומה של היצירה הישראלית, מחד, ולוקח בחשבון את המציאות הכלכלית, מאידך. הסדר היסטורי אשר קיבל את מלוא דרישות היוצרים ומבטיח את עתיד היצירה הישראלית ללא ויתור על מחויבויות העבר. זהו הסדר חסר תקדים שנוצר על ידי השטח, ארגוני היוצרים וערוץ 10, מתוך הבנה שחייבים למצוא פתרון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר

יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב

תנועת הנוסעים באוקטובר זינקה בכ-65% לעומת אוקטובר אשתקד, כשאל על, ישראייר וארקיע מחזיקות ביותר ממחצית השוק; החברות הזרות חוזרות בהדרגה אבל הטסים נכון לעכשיו מעדיפים כחול לבן

תמיר חכמוף |

תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג המשיכה באוקטובר לטפס בקצב מהיר, עם 1.79 מיליון נוסעים, עלייה של כ-65% לעומת אוקטובר שעבר. שלוש החברות הישראליות, אל על אל על 2.37%  , ישראייר ישראייר גרופ 0.28%   וארקיע, הטיסו יחד 935 אלף נוסעים, המהווים 52% מכלל התנועה, נתח שוק רחב ביחס לשנים שלפני המלחמה.

אל על ממשיכה להוביל את שמי ישראל בפער ניכר. באוקטובר טסו עמה 564 אלף נוסעים, המהווים כ-31% מכלל תנועת הנוסעים בנתב״ג, עלייה של כ-3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה נהנית מביקוש גבוה ליעדים ארוכי הטווח כמו ארה״ב ואירופה, ובצל חזרת חברות הזרות, היא מצליחה לשמור על מעמדה המרכזי ולנצל את האמון של הציבור בחברה המקומית הגדולה ביותר.

ישראייר רושמת קפיצה מרשימה בפעילות עם 205 אלף נוסעים באוקטובר, שהם כ-11% מכלל הטסים, עלייה של כ-15% לעומת השנה שעברה. הביקוש הגבוה ליעדים קצרים כמו יוון, קפריסין ובולגריה ממשיך לתדלק את הצמיחה, והחברה מחזקת את מעמדה כחברת הפנאי הבולטת של השוק המקומי, במיוחד בתקופה שבה הישראלים מעדיפים לטוס עם חברות ישראליות.

ארקיע מציגה את השיפור החד ביותר מבין השלוש, עם 161 אלף נוסעים, שהם כ-9% מכלל התנועה, מדובר בזינוק של יותר מ-30% לעומת אוקטובר 2024. החברה נהנית מהתאוששות הקווים לאילת וליעדים קרובים באגן הים התיכון, וגם מפעילות הצ’רטרים, שחזרה בהדרגה לקצב שלפני המלחמה.

הנתונים מגיעים על רקע חזרתה ההדרגתית של התעופה הזרה לישראל. מאז סיום הלחימה, חברות רבות חידשו פעילות: לופטהנזה, סוויס, KLM, יונייטד, דלתא, אייר פראנס, טראנסביה, אג'יאן, יורווינגס ו-וויזאייר, שחזרה ללוח מלא ואף הפכה לאחת משלוש החברות הפעילות ביותר בנתב"ג. גם איבריה, בריטיש איירווייז, אייר אירופה ו־אייר קנדה כבר שבו לטוס לישראל. במקביל, חברות נוספות כמו ITA האיטלקית ואייר אינדיה הודיעו כי יחזרו בינואר 2026, ואמריקן איירליינס מתכננת חזרה במרץ.