מודי פרידמן: "ועדת תורג'מן מחמיצה את ההזדמנות ההיסטורית שהניחו בפניה היוצרים וערוץ 10"
מנכ"ל ערוץ 10, מודי פרידמן מגיב היום (ד') להחלטות והמלצות ועדת תורג'מן שנדרשה לעסוק במחויבויות הערוץ והחליטה שלא להוריד את ה"אבן מלבם" ולחייב את הערוץ להשיב חובות בסך 103 מיליון שקל.
פרידמו טוען, כי "בפני הועדה הונח פתרון אמיתי לבעיות העבר והעתיד. ההסדר שהושג עם היוצרים לאחר דיון נוקב וקשה הסדיר את מחויבויות העבר, הבטיח את מקומה של היצירה העלית לעתיד והבטיח את המשך התחרות בשוק הטלוויזיה המסחרית".
"לצערי, במקום לאמץ את הפתרון, שמקובל על כל איגודי היוצרים, אימצה הועדה את עמדת הפקידים והעדיפה מציאות מדומה שמבטיחה את קיום המנגנון. ועדת תורג'מן מחמיצה הזדמנות היסטורית לפתור את הכשל הרגולטורי שכפה הפסדים על השוק ומסקנותיה יפגעו בתחרות".
"עדיין לא מאוחר להתעשת ולהקשיב לאיגודי היוצרים המייצגים את המפיקים, היוצרים הדוקומנטריים, השחקנים, התסריטאים, הבמאים ואנשי ההפקה שפועלים בענף".
במשך פחות מעשור ובעזרת השקעות פרטיות של למעלה ממילארד שקל הצליח ערוץ 10 לפתוח תחרות לטובת הציבור הישראלי. תחרות ממנה נהנו כולם: היוצרים שהביקוש לתוצרתם עלה, הציבור שנהנה מאלטרנטיבה, הדמוקרטיה הישראלית שנהנית מהרחבת תכניות האקטואליה.
הצלחת הערוץ לייצר תחרות הושגה על אף רגולציה שאינה תואמת את המציאות ובזכות הפסד פרטי חסר תקדים. רגולציה שכפתה על ערוץ 10 הפסדים של מאות מיליוני שקלים. רגולציה שהטילה על ערוץ 10 מחויבויות הגדולות מהכנסותיו. רגולציה שהעריכה את גודלו של שוק הפרסום באופן מוטעה. למעשה המטרות המרכזיות שעמדו לנגד מדינת ישראל בבואה לפתוח ערוץ מסחרי נוסף הושגו, אך במחיר של הפסדי עתק לבעלי המניות של למעלה ממיליארד ש"ח.
בחודשים האחרונים לאחר דיונים נוקבים וחשובים קיבל ערוץ 10 את מלוא דרישות היוצרים והגיע עמם להסדר אשר מבטיח את מקומה של היצירה הישראלית, מחד, ולוקח בחשבון את המציאות הכלכלית, מאידך. הסדר היסטורי אשר קיבל את מלוא דרישות היוצרים ומבטיח את עתיד היצירה הישראלית ללא ויתור על מחויבויות העבר. זהו הסדר חסר תקדים שנוצר על ידי השטח, ארגוני היוצרים וערוץ 10, מתוך הבנה שחייבים למצוא פתרון.
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%
הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן?
מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים. בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.4%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%.
הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%:
מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.
- מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%.

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי
דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות.
דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות.
בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות
הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.
לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור.
- פורטינט משיקה מוצר אבטחה חדש לדאטה סנטרס
- מהמחיר של חוק הגיוס ועד המחיר של ה-AI: תמונת מצב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.
