יגאל בריטמן: "מספר לא מועט של חברות בת"א צפויות להודיע על אי יכולת לעמוד בתשלומי האג"ח"
"מספר לא מועט של חברות שהנפיקו אג"ח בבורסה בתל אביב צפויות להודיע בעתיד הנראה לעין על אי יכולתן לעמוד בתשלומיהן לבעלי איגרות החוב". כך מעריך יגאל בריטמן, יו"ר ומנהל עסקים ראשי של פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר.
בריטמן ציין כי "חברות רבות שהנפיקו ב- 2007 אגרות חוב נסחרות כיום לפי 20, 30 ואף למעלה מ- 40% תשואה שנתית – קרי, תשואה של אג"ח זבל. ברבעון הראשון של 2008 גויסו פחות מ-60 מיליון שקל בהנפקות מניות בבורסה בת"א, לעומת כ-3.5 מיליארד שקל בממוצע לרבעון ב-2007. גם שוק הנפקות האג"ח מגלה סימני התייבשות משמעותיים".
עם זאת, בריטמן סבור כי תגובת המשקיעים בבורסה בתל אביב למשבר הגלובלי אינה משקפת בהכרח את הביצועים הריאליים של החברות. "תגובת המדדים בת"א קיצונית יותר מאשר בבורסות אחרות בעולם המערבי. כאשר השוק עולה אנו נהנים מתשואת יתר, אך כאשר השוק נמצא בתקופת שפל ניתן לצפות שהפגיעה תהיה חדה יותר בהשוואה לשווקים אחרים. כך, מדד ת"א 25 ירד בכ-10% מתחילת השנה, וזאת כתוצאה מהמתרחש בשווקים השונים ולא מהפעילות הריאלית של אותן החברות. זאת, אף שברבעון הרביעי של 2007 רווחי החברות במדד ת"א 25 צמחו ב- 6% בהשוואה לרבעון השלישי, והתוצאות ברבעון הראשון של 2008 לא צפויות להיות שונות מהותית".
לוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשותיד 2 - מאפס ל-3 מיליארד שקל; האתר הכי רווחי בישראל עובר לאייפקס
מאתר מודעות צנוע ליד שנייה ודרושים לעסק דיגיטלי שנמכר בכ-950 מיליון דולר לקרן אייפקס, אחרי מסלול בעלים שנע בין וואלה, אקסל שפרינגר ו-KKR
מה שהתחיל כפלטפורמה פשוטה לפרסום מודעות דרושים ומכירת יד שנייה, הפך לאחד האתרים המרכזיים בישראל ששווה 950 מיליון דולר (3.07 מיליארד שקל). יד2, אחד המותגים החזקים באינטרנט הישראלי, נמכר היום לאייפקס. המוכרת KKR קיבלה את האתר כחלק מרכישת אקסל שפרינגר שהחזיקה בו, אחרי שרכשה אותו מוואלה ב-2014 ב-820 מיליון שקל.
יד2 - כך נבנתה הדרך לאקזיט
2005 - ההתחלה הצנועה
שני יזמים, שמעון וינר ויאיר גולן, משיקים את yad2.co.il כפלטפורמה לפרסום מודעות קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים - בעיקר רכבים, נדל"ן, דרושים ויד שנייה. תוך זמן קצר האתר הופך לכתובת מוכרת למודעות חינם באינטרנט.
2009 - רכישה על ידי וואלה תקשורת
הדס מינקה ברנד"החברה הישראלית צועקת ואסור לנו לפספס את הרגע"
הדס מינקה ברנד, מנכ"לית ג'וינט ישראל, חידדה את הקשר בין חברה ולכלכלה אחרי ה-10/7, וקראה למגזר העסקי להצטרף לנשיאה באתגרים העצומים שעומדים בפיתחה של ישראל
תא"ל במיל' הדס מינקה ברנד, מנכ"לית ג'וינט ישראל, עלתה לבמה בוועידה הכלכלית עם מסר אחד מרכזי: הקשר בין כלכלה לחברה הפך בלתי ניתן להפרדה מאז אירועי השבעה באוקטובר, והעשור הקרוב יהיה עידן של אתגרים עצומים לצד הזדמנויות חדשות לבניית מערכת חברתית חזקה וכוללת יותר.
היא פתחה את דבריה בתודה למגזר העסקי, למגזר הציבורי ולכל הארגונים שנרתמו אחרי מתקפת הטרור. "אין ארגון בישראל שלא התייצב בדרך כלשהי, אם דרך מעורבות חברתית, אם דרך המילואימניקים שלכם, אם דרך התמיכה בעובדים שלכם במה שהם עברו. כל מי שיושב כאן לקח חלק אמיתי במאמץ האזרחי שעבר על המדינה".
אבל לצד התודה, היא ביקשה להבהיר כי הימים הקרובים יהיו רק תחילת הדרך. "המסע שלנו רק מתחיל, אני רוצה לקחת אתכם איתי, להבין מה מחכה לנו ומה מאפיין את העשור הקרוב בחברה הישראלית".
מינקה ברנד הזהירה מפני אובדן הזדמנות היסטורית: "אנחנו בנקודת מפנה. עכשיו צריך להבין מה מחכה לנו בעשור הקרוב. החברה הישראלית מתמודדת עם פערים מבניים שהחריפו בשנים האחרונות. אחד המרכזיים שבהם הוא הזדקנות האוכלוסייה. עשרים וחמש שנות חיים נוספו לאנושות. העולם עדיין לא מותאם לזה.
- האיחוד האירופי בין קריסה סופית להתעוררות
- הכלכלה האמריקאית ממשיכה לצמוח לצד ריסון באינפלציה – מה זה אומר על הריבית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"גם ישראל זקוקה להתאמות מקיפות במערכות השירותים החברתיים, הבריאותיים והתעסוקתיים כדי לתת מענה אמיתי לדור המתבגר. במדינה יש עדיין שירותים רחבים שפועלים במודל ישן שאינו מתאים למציאות החדשה".
