שוק ה-PC העולמי צמח ב-12% ברבעון הראשון של שנת 2008

המיתון בארה"ב כמעט ולא פגע במשלוחי ה-PC; כך על-פי נתוני חברת הייעוץ והמחקר גרטנר
משה בנימין |

ברבעון הראשון של שנת 2008 הסתכמו המשלוחים של מחשבי PC ברחבי העולם ב-71.1 מיליון יחידות, עלייה של 12.3% בהשוואה לרבעון הראשון של שנת 2007, כך על פי נתונים ראשוניים של גרטנר, חברת הייעוץ והמחקר המובילה בעולם לתחומי טכנולוגיית מידע ותקשורת (ICT).

"התוצאות בארה"ב תאמו לתחזיות, והן מעידות כי שוק ה-PC נפגע פגיעה מתונה בלבד כתוצאה מהמיתון בארה"ב, למרות שלא חלו שינויים משמעותיים בתנאי השוק" אמרה מיקה קיטגאווה, אנליסטית ראשית ביחידה של גרטנר לשוק מחשבי לקוח.

"באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה (EMEA), וכן במזרח אסיה, היו התוצאות טובות מהצפוי כתוצאה מגידול נאה במשלוחים של מחשבי PC ניידים במרבית המדינות באזורים אלה. באמריקה הלטינית נמשכה הצמיחה המהירה בזכות הגידול בהוצאה הפרטית".

ברבעון הראשון של שנת 2008 התרחב הפער בו מובילה Hewlett-Packard בהשוואה לשנה שעברה, ונתח השוק שלה ברחבי העולם עלה ל-18.3%. אולם, בביצועים האזוריים ניכרה מגמה מעורבת. באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה רשמה HP צמיחה נאה, כמו גם באזורים נוספים, בעוד שבארה"ב נאבקה החברה להגדיל את היקפי המשלוחים.

חברת דל רשמה, זה הרבעון השני ברציפות, צמיחה דו-ספרתית בשוק העולמי. כמעט בכל האזורים צמח היקף המשלוחים של דל בקצב מהיר מהממוצע באזור. ההתרחבות המהירה בשוק הקמעונאי, וכן ערוצי ההפצה, תרמו לגידול הנאה במספר היחידות שנשלחו.

המשלוחים של מחשבי PC בארה"ב הסתכמו ברבעון הראשון של שנת 2008 ב-15.2 מיליון יחידות - עלייה של 3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. תוצאות אלה תואמות לתחזית האחרונה של גרטנר.

"מהתוצאות הראשוניות עולה שהתחרות על המחירים ברבעון הייתה גבוהה מהצפוי" אמרה קיטגאווה. "התחרות העזה ניכרה במחצית השנייה של הרבעון. השוק האמריקני נחלש והדבר עשוי להאיץ את ירידת המחירים ולהחריף את התחרות במשך שנת 2008 כולה".

"הגידול בביקוש הביתי למחשבי PC ניידים הוסיף להניע את הגידול בשוק ה-PC בארה"ב" הוסיפה קיטגאווה. "למרות הירידה באמון הצרכנים, לא ויתרו הצרכנים בארה"ב על רכישה של מחשבי PC ניידים, והדבר התבטא בצמיחה נאה של שוק המחשבים הניידים ברבעון הראשון. הגידול נבע בחלקו מהורדות מחירים אגרסיביות".

הפער בו מובילה דל בשוק של מחשבי ה-PC בארה"ב התרחב ונתח השוק של החברה הגיע ל- 31.4% התוכנית שהשיקה דל לערוצי השיווק בדצמבר 2007, Partner Direct, החלה להניב פירות, כמו גם ההתרחבות בשוק הקמעונאי. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, רשמה HP את הצמיחה הנמוכה ביותר מאז המיזוג עם קומפאק בשנת 2003.

אייסר מנסה להתמקד בשוק היעד של מערכות בטווח הביניים, במקום במערכות מהקצה התחתון, והדבר פגע בהיקף המשלוחים של החברה. מהנתונים הראשוניים של גרטנר עולה שאפל רשמה את קצב הצמיחה המהיר ביותר בין חמש החברות המובילות בשוק של ארה"ב. אפל נהנתה ממכירות נאות לשוק הקמעונאי, ונראה כי אפל הפגינה צמיחה נאה גם בשוק המקצועי.

משלוחי ה-PC באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה הסתכמו ב-24.8 מיליון יחידות, עלייה של 14.9% בהשוואה לרבעון הראשון של שנת 2007. "למרות חוסר הוודאות ביחס למצב הכלכלי, השוק של מחשבי ה-PC באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה הוסיף להפגין צמיחה איתנה ברבעון הראשון של שנת 2008. למעשה, הצמיחה אף הייתה גבוהה משנה שעברה" אמר רנג'יט אטוואל, אנליסט ראשי ביחידה של גרטנר לשוק מחשבי לקוח באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה.

"למרות שהביצועים היו טובים מהצפוי, ירד המחיר הממוצע של מחשבי PC ניידים. התחרות הגוברת בשוק של הצרכנים הפרטיים, מצד דל ולנובו, אילצה את הספקיות להתחרות בקצה התחתון של טווח המחירים".

בניגוד לרבעונים קודמים, ניכרה צמיחה איתנה לכל רוחב השוק של המחשבים הניידים. כל הספקיות נהנו מהגידול, כאשר הצמיחה של לנובו, אסוס וסוני הייתה גבוהה מהממוצע בשוק.

HP שבה והפגינה את הביצועים הנאים ביותר ברבעון, ונהנתה מצמיחה הן בפלטפורמות של המחשבים השולחניים והן במחשבים הנישאים (ר' בטבלה 3). למרות הגידול בנתח השוק, שהגיע ליותר מ-14%, הצמיחה של אייסר הייתה מהנמוכות בין הספקיות המובילות. טושיבה נהנתה מהצמיחה האופיינית לספקיות של מחשבי PC ניידים והפגינה את הביצועים הטובים ביותר בין חמש הספקיות המובילות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה