אג"ח של אמריס ב-15.2% תשואה: ארקדי לא ישלם?
חברת אמריס, המוחזקת על ידי המיליארדר ארקדי גאידמק, הנפיקה בחודש מרץ 2007 אג"ח בהיקף של 180 מיליון שקל (אמריס אגח א). אמריס היא בעלת השליטה בחברת פטרו גרופ, המחזיקה תחנות דלק וחנויות נוחות ברחבי ארה"ב. האג"ח של אמריס נסחר היום בתשואה של 15.24%. לארקדי גאידמק ישנם אומנם כיסים עמוקים אך האם בכך נוכל להרגיע את המשקיעים ולומר כי כספם מובטח?
קובי שגב מנהל קרנות הנאמנות של יובנק מוסר כי "7.8 מיליון ממניות פטרו גרופ משועבדות כבטוחה לאג"ח של אמריס. נראה, כי מחיר המניה עמד בתחילת חודש אוגוסט 2007, עת התחילה הנפילה באג"חים הקונצרנים, על 20 שקל. כך שסך הבטוחה היתה 156 שקל והתשואה על האג"ח עמדה על 14%".
לגבי ערך הבטוחה מציין שגב - "כרגע מחיר מניית פטרו גרופ עומד על 6.9 שקל כך שערך הבטוחה ירד בכ-100 מיליון שקל ועומד על 54 מיליון שקל בלבד. העניין המוזר הוא שהתשואה נשארה באותה רמה".
שגב מספק לנו הסבר מעניין, "אין ספק כי יש כאן כשל שוק מובהק. על פי ערך הביטחונות הנמוך, האג"ח היה צריך להיסחר ברמה של 18%-20%"
לגבי המצב הפיננסי של אמריס מוסר שגב, כי "הדוחות לא מצביעים סימנים חיוביים. בשלושת החודשים הראשונים של 2007 רשמה החברה תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך של 18 מיליון שקל. כמו כן לסוף הרבעון השלישי של 2007 לחברה הון שלילי בסך 6.7 מיליון שקל".
אם נבחן את ההון העצמי של חברת הבת של אמריס, פטרו גרופ, נגלה כי בסוף הרבעון השלישי של 2007 עמד ההון העצמי של החברה על 54 מיליון שקל. שגב מציין, כי "ההון העצמי החיובי של פטרו גרופ משרה את אחד מסימני האופטימיות היחידים בנייר. אם ההון העצמי של פטרו גרופ היה שלילי גם כן לא היה לנו בכלל מה לחפש בנייר".
אמיר לוטן מנהל קרנות האג"ח של מיטב מוסר, כי "התשואה בכל האג"חים של גאידמק היא גבוהה יחסית. ניתן לראות כי שוק ההון לא נותן אמון בבעלים. אם נשווה את האג"ח של אוסיף שנסחר בתשואה של 14.4% לאג"ח של אמריס, הייתי אומר כי האג"ח של אמריס צריכה להיסחר דווקא ברמות יותר נמוכות מאשר האג"ח של אוסיף".

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".