פרטנר מול סלקום - ניידות מכפילים?

חברות הסלולר יאלצו להשקיע בחודשים הקרובים סכומים לא מבוטלים בשימור לקוחותיהם הקיימים. בינתיים, סלקום מהווה אלטרנטיבת השקעה עדיפה ביחס למתחרתה
אורי כהן |

בתחילת יולי, כשמניית סלקום החלה להיסחר גם בבורסה של ת"א לאחר שביצעה רישום כפול, טענתי כי הבחירה בהשקעה בין חברות הסלולר אינה פשוטה, אולם פרטנר מנצחת בנקודות. זאת מאחר והמותג שלה הוא המוביל בשוק הסלולר והיא ממוצבת טוב יותר ביחס למתחרותיה לקראת ניידות המספרים הקרבה.

כזכור, חברות סלולר בעולם נמדדות על פי מכפיל EV/Ebitda המשקף את שווי הפעילות של החברה (שווי שוק בניכוי חוב פיננסי) ביחס לרווח התפעולי התזרימי שלה. המכפיל האמור של שתי החברות שמר על רמה זהה לאורך התקופה, אולם נראה כי בגל העליות האחרון, סלקום משום מה לא הופיעה למערכה.

קשה להצביע על הסיבה לתרדמת במניית סלקום, במיוחד לאור הדמיון הרב למתחרתה ותוצאותיה הטובות ברבעון השני, בו השיגה תוצאות שיא.

האם ניידות המספרים הקרבה כבר נותנת אותותיה, או שמא חוששים המשקיעים מאזהרת רווח אופנתית לתקופה כתוצאה מעליית המדדים ברבעון החולף? או מגיבים בחשדנות לנוכח מכירת המניות האחרונה ע"י הבינלאומי אשר חיסל את אחזקותיו בחברה (2%) וחברת האם דסק"ש אשר דיללה אחזקתה ב- 3%?

אני סבור, כי חששות אלה, אינן מצדיקות פער תמחור שכזה בין סלקום למתחרתה פרטנר. פרטנר נסחרת כיום במכפיל EV/Ebitda של 6.7 לשנת 2007, בעוד שסלקום נסחרת במכפיל של 5.9 בלבד. כאמור, במהלך מרבית התקופה האחרונה, נסחרו המניות במכפילים זהים והחזיקו יד ביד ולכן נראה, כי נכון לעכשיו, סלקום מהווה אלטרנטיבת השקעה עדיפה ביחס למתחרתה, גם אם נסיק כי לפרטנר מגיע מכפיל גבוה מעט יותר.

ניידות המספרים, אשר צפויה להיכנס לתוקף ב- 1 בדצמבר הקרוב, אכן צפויה להיטיב עם פרטנר, אך לא בהכרח. מבט על מדינות מערביות, אשר בהן בוצע המהלך, מלמד על שיעור נטישה הולך וגובר בחודשים הראשונים שלאחריו, אך גם על חזרה מהירה למצב שקדם לו, עם חלוף הסערה.

חברות הסלולר יאלצו להשקיע בחודשים הקרובים סכומים לא מבוטלים בשימור לקוחותיהם הקיימים. אין ספק, שהדעה הרווחת בשוק ההון הינה שפרטנר נמצאת בנקודת מוצא טובה מזו של מתחרותיה סלקום ופלאפון, אולם פער המכפילים עבר את גבול הטעם הטוב ולכן נראה, כי התיקון במניית סלקום קרוב.

* הכותב הינו אורי כהן, אנליסט ראשי בתכלית בית השקעות.

"תכלית בית השקעות" עוסקת בניהול תיקי השקעות והינה שותפה בחברת "תכלית תעודות סל".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חשבון חשמל (X)חשבון חשמל (X)

חשבון החשמל יעלה ב-1.5% בינואר - איך תוכלו להוריד אותו ב-6%?

איך אפשר לחסוך 300-400 שקלים בשנה, מה קורה בשוק החשמל, ואיך לקבל הנחות גדולות יותר?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חשבון חשמל

חשבון החשמל שלכם יעלה בינואר. התעריף יעלה ב-1.5% ומדובר בכ-6 שקלים לחודש לצרכן ממוצע. מדובר על עלייה שנתית של כ-70 שקל בשנה. אולי לא סכם גדול, אבל כשעולים המחירים והתעריפים מכל הכיוונים זה מצטבר. אבל יש דרכים להוזיל את עלויות החשמל. חשבון ממוצע עשוי לרדת ב-300 שקלים בערך, אם תעברו לספקים החדשים. 

כ-350 אלף משקי בית ועסקים עברו לספקים החדשים ים, מדובר על פחות מ-10% ממשקי הבית והעסקים. הרוב ממשיך לשלם את התעריף של חברת החשמל, למרות שהוא יקר יותר. האפשרות לעבור לספקים החדשים קיימת כבר שנה וחצי, אבל אי אפשר להכתיר אותה כהצלחה. אין גם פרסום משמעותי, ומעבר להכל - אין תמריץ מספיק גדול (כ-25 שקל בחודש) ויש חשש לעבור מחברת החשמל. אנשים שרגילים לחברת החשמל ומרגישים בטוחים איתה, יסכימו וירצו לעבור, אבל התמריץ צריך להיות גדול יותר וצריך להסביר להם שאין שום שינוי בתשתיות.  

הספקים ממשיכים עם אותה אספקה ותשתית, שנותרת בבעלות חברת החשמל. ולמרות זאת המעבר איטי, אם כי בקצב הזה, נגיע למעל 500-520 אלף משפחות עוד שנה. מהפכות לא נעשות תוך יום, אולי זה הקצב שהשינויים האלו מחלחלים לציבור. בכל מקרה, המעבר פשוט: הזנת פרטי חשבון באתר הספק, אישור תוך יום-יומיים, ללא ניתוק או שינוי טכני.

הנחות של עד 400 שקלים בשנה

ההנחה נעה בין 5% ל-7% על רכיב האנרגיה. לצרכן ממוצע שמשלם 400 שקלים חודשיים (4,800 שקלים שנתיים), החיסכון השנתי עומד על 240-336 שקלים. במשקי בית עם צריכה גבוהה יותר החיסכון מגיע בקלות ל-400 שקל בשנה.

מעבר לכך, המסלולים המבוססים על שעות שיא (12:00-17:00) ושפל (23:00-7:00), מציעים פוטנציאל גבוה יותר: הנחות של 15% בשעות היום ו-20% בלילה, שיכולות להגיע ל-15-20% חיסכון כולל. ד