קבוצות רכישה - תכנון מס החייב בדיווח
הכותבים מתמקדים בסוגיית מיסוי קבוצות רכישה בהתאם לתקנות מס ערך מוסף - תכנון מס החייב בדיווח.
לפני ימים אחדים פורסם חוזר מע"מ (1/2007) העוסק בתקנות מס ערך מוסף (תכנון מס החייב בדיווח) .
בתקנות אלו נקבעו שתי פעולות הנחשבות כתכנוני מס לעניין חוק מע"מ החייבות, לפיכך, בדיווח:
האחת, עניינה התקשרות עם בעל זכות במקרקעין למכירת זכות במקרקעין לקבוצת רוכשים המתארגנת כקבוצה לרכישת הזכות ולבניה על המקרקעין באמצעות גורם מארגן.
והשנייה עניינה החזקה, במישרין או בעקיפין, של מלכ"ר או מוסד כספי באמצעי השליטה של עוסק, הכל כמפורט בתקנה.
במאמרנו זה נתמקד בסוגיה הראשונה - מיסוי קבוצות רכישה.
במונח "קבוצות רכישה" הכוונה לעסקה, במסגרתה מתארגנת קבוצת רוכשים לרכוש קרקע, ולאחר מכן, לבנות על המקרקעין בניין דירות, בתים צמודי קרקע או אף בניין משרדים, בדרך של בניה עצמית. התארגנות בדרך זו עשויה להוביל לחיסכון ניכר בעליות, בהשוואה לעסקה של רכישת נכס מוגמר מקבלן. החיסכון בהוצאות מושג, בדרך כלל, הודות לחיסכון בהוצאות המימון והשיווק המוטלות בדרך כלל על קבלן, והמגולמות, לפיכך, המחיר המוצר המוגמר, וכן מחיסכון הרווח היזמי שמרוויח הקבלן.
כמו כן, עשוי לנבוע גם חיסכון בחבויות מיסוי שונות, ומכאן הרגישות שמגלות רשויות המס בסוגיה. כוונתנו לחיסכון אפשרי במס רכישה, שהרי קבלן הרוכש קרקע מחויב במס רכישה בגין הרכישה, ולאחר מכן - בעת מכירת הדירות לקונים, ישלמו האחרונים מס רכישה נוסף, בעוד שבקבוצת רכישה, משולם רק מס רכישה אחד, בעת רכישת הקרקע על ידי חברי הקבוצה, ותו לא.
חיסכון נוסף ענייננו במע"מ המוטל על רכישת הקרקע. כאשר אדם רוכש דירת מגורים כמוצר מוגמר מקבלן, חלה על הקבלן חבות במע"מ על מלוא מחיר העסקה, הכולל את מחיר הקרקע, שווי שירותי הבניה, הרווח היזמי, כך שחבות המע"מ הינה על מלוא מרכיבי מחיר העסקה (סעיף 7 לחוק מע"מ).
לעומת זאת כאשר הקרקע נמכרת במישרין מאדם פרטי לאדם פרטי (או ממלכ"ר/מוסד כספי לאדם פרטי), אזי מכירת המקרקעין אינה חייבת במע"מ.
כאשר יזמין אותו רוכש פרטי שירותי בניה כדי לבנות את דירתו על הקרקע - ישלם אמנם מע"מ על שירותי הבניה, ואולם - מדובר בסכום נמוך הרבה יותר מזה שישלם, אילו רכש דירת מגורים גמורה מקבלן.
פערים אלו גרמו לרשויות המס לבחון בשנים האחרונות בשבע עיניים, את "קבוצות הרכישה", וחשדנות זו מצאה את ביטויה גם בחוזר מע"מ הנזכר.
בחוזר המע"מ נטען כי בחלק מהמקרים עומד מאחורי "קבוצת הרכישה" גורם מארגן, אשר מהווה למעשה "מעין קבלן" אשר רכש את הקרקע ומכר את הדירות לחברי הקבוצה.
לעמדת הרשויות, סעיף 138 לחוק המע"מ המסמיך את מנהל המע"מ להתעלם מעסקה או מפעולה, אם הוא סבור שהיא מלאכותית או בדויה או שאחת ממטרותיה העיקריות היא התחמקות או הפחתת מס, .מאפשר להן לסווג את במקרה דנן העסקה מחדש. בעניין זה נזכיר כי רשויות המס כבר ניסו לבחון בעבר האם ניתן לסווג מחדש עסקאות אלו, וקבעו שורה ארוכה של מבחנים, ובכללם, האם נקבע לחברי הקבוצה מחיר סופי לדירה הגמורה עוד לפני רכישת הקרקע, מה היקף הכוח והסמכות שניתנו למארגן הקבוצה, מי נטל את הסיכונים בעסקה - חברי הקבוצה או המארגן, ועוד.
יש לשים לב איפוא לכך שלפי עמדת רשויות המס יש לעבור את משוכת "המהות הכלכלית" ואף את משוכת סעיף 138 לחוק, הדורש להוכיח כי אחת המטרות העיקריות הייתה הימנעות ממס. מכאן ניתן להסיק כי במקרה שהמדובר ברכישה אמיתית של קרקע מאדם פרטי ע"י קבוצת אנשים פרטיים, כאשר במועד רכישת הקרקע אכן מדובר על רכישת מקרקעין בלבד, מבלי שהיה באותו מועד קבלן בונה, אדריכל ויתכן שאף לא תכניות מאושרות לבניה, וכאשר אין מחיר סופי לדירה הגמורה, ולא מתמלאים המבחנים האחרים שקבעו רשויות המס, הרי שלא יחשב הדבר לעסקה "כפולה" של רכישת קרקע על יד המארגן ומכירת דירות לאחר מכן, אלא רכישה אחת של קרקע בלבד על ידי חברי הקבוצה - דבר שמונע חיוב במע"מ על מרכיב הקרקע.
ואכן, בחוזר המע"מ הנזכר, כלולה הנחיה לפיה יש לבדוק כל מקרה לגופו ולבחון האם ניתן לזהות את "הגורם המארגן" כמי שמוכר דירת מגורים כמוצר מוגמר.
לעניות דעתנו, עמדה זו איננה פשוטה כלל ועיקר, שהרי אם חברי הקבוצה נושאים בכל הסיכויים והסיכונים, הם אלו החשופים לעלויות במחירי הבניה, והם אלו הנהנים מחיסכון ומהוזלות, ככל שיהיו, ואם הם בעלי הכוח והסמכות לפעול במקרקעין - אם כן מדוע ייחשב המארגן לרוכש הקרקע ולמוכר דירות?.
גם מבחינה חוזית הגורם המארגן איננו רוכש קרקע ולא שירותי בניה, מבחינה חוזית הוא איננו קשור בחוזים לרכישת קרקע ולהזמנת שירותי בניה ולכל היותר פעילותו מסתכמת במתן שירותי ארגון ותיווך בין הגורמים המעורבים בעסקה. כמו כן, הזכוית והסמכויות ביחס לקרקע אינם מצויים בידיו אלא בידי חברי הקבוצה. ואכן, יש להיזהר ולבדוק ש"מארגן הקבוצה" לא יחצה את הגבול מפעילות ארגון ותיווך גרידא לפעילות של יזם, באופן שיוקנו לו כוח, סמכויות ואחריות העלולים להשית עליו מס כאילו הפך לבעליה של קרקע. (ראה לעניין זה פס"ד בעניין ש.א.פ, דרעד ואביבית).
רשויות המע"מ החליטו לאמץ גישה פרשנית נועזת למדי, ולפיה, יש לראות, במקרים מסוימים, את קבוצת הרוכשים כ"מלכ"ר" לעניין חוק מע"מ. סיווג כזה, יגרור חיוב במע"מ, וזאת בהתאם להגדרת עסקת אקראי (החלופה השנייה), מכירת מקרקעין למלכ"ר (למעט מכירת דירת מגורים) בידי אדם שאין עיסוקו במכירת מקרקעין, נחשבת לעסקה החייבת במע"מ. גישת רשויות המע"מ נסמכת על הגדרת "מלכ"ר" בחוק המע"מ, ולפיה, כל חבר בני אדם, מואגד או לא מואגד, שאין עיסוקו לשם קבלת רווחים, ייחשב כמלכ"ר.
לעניות דעתנו, ספק אם כוונת המחוקק בהגדרת מלכ"ר הייתה לתפוס קבוצה של רוכשי קרקע במשותף, אשר אינם מואגדים בשום צורה שהיא,,ואשר אין בינם לבין מלכ"ר מאומה. גם הגדרת הקבוצה כ"חבר בני אדם" איננה נקייה מספקות, וכלל לא ברור שלחברי הקבוצה אין מטרה "להפיק רווחים".
בכל מקרה, נפנה לנפרט אילו עסקאות חייבות בדיווח.
כל התקשרות שנעשתה עם בעל זכות במקרקעין למכירת זכות במקרקעין לקבוצת רוכשים שנעשתה בתקופה שבין ה-1.1.2007 ל-31.12.2009, הרי שחלה חובת דיווח לרשויות מע"מ, בד בבד עם הדו"ח התקופתי. זאת ועוד, לגבי התקשרויות כאמור שנערכו בתקופה שבין ה-1.1.2007 ל-30.6.2007, טופס הדיווח יוגש למנהל עד ליום 15.7.2007.
מי הם הגורמים החייבים בדיווח ?
בהתאם לתקנות מע"מ, חובת הדיווח מוטלת על בעל הזכות במקרקעין וכן על הגורם המארגן, בהתאם לקבוע בתקנות.
מי פטור מחובת הדיווח ?
התקשרות שעניינה מכירת זכות במקרקעין לקבוצת רוכשים המתארגנת כקבוצה, לא תהיה חייבת בדיווח במקרים הבאים:
ניתנה החלטת מיסוי בעניין, או הפעולה דווחה למנהל מיסוי מקרקעין לפי הוראות חוק מיסוי מקרקעין כמכירת זכות במקרקעין ע"י בעל הזכות במקרקעין לגורם המארגן וכמכירת זכות במקרקעין על ידי הגורם המארגן לקבוצת הרוכשים.
מעניין לציין כי חובת הדיווח המוטלת בעניין הינה לרשויות מע"מ ולרשויות מס הכנסה במסגרת הדו"ח השנתי, ולא לרשויות מיסוי מקרקעין. לדעתנו, חובת הדיווח הראשונית הייתה צריכה להיות דווקא לרשויות מיסוי מקרקעין, אשר להם המומחיות והכלים המקצועיים לבחינת אופיים של חוזי העסקה ובחינת השאלה בקשר לקיומה של עסקת נדל"ן נוספת בין המארגן לבין הרוכשים.
סקירת הפסיקה העיקרית בסוגיה
עמ"ש 5024/99 לנג יהודה ואח' נגד מנהל מס שבח מקרקעין הינו פס"ד המרכזי בסוגית "העסקאות המפוצלות", הנערכות במתכונת לפיה רוכשים חותמים על הסכמים נפרדים לרכישת קרקע ולהזמנת שירותי בניה משני גורמים נפרדים (לעיתים חברות קשורות), כשהמוצר הסופי אותו מקבל הרוכש הוא, למעשה, דירת מגורים "על הנייר". בפרשת לנג נפסק כי בעובדות המקרה הספציפיות אשר נדונו בפס"ד, הסכמים נפרדים לרכישת קרקע ולהזמנת שירותי בניה, עשויים להיחשב לעניין דיני המס, כעסקה אחת לרכישת דירת מגורים. בית המשפט קיבל את עמדת מנהל מיסוי מקרקעין וקבע כי למרות שהעסקה נערכה כשתי עסקאות נפרדות, (חוזה לרכישת מגרש וחוזה להזמנת שרותי בניה), יש להתעלם מהפיצול המלאכותי שניסו הצדדים ליצור במערכת החוזית.
כך לדוגמא, בעמ"ה 2069/98 משאבי נדלן סחר והשקעות בע"מ נגד פקיד השומה חיפה דובר גם כן בהתארגנות לבניה משותפת, שרוכזה ונוהלה ע"י המערערת. המערערת טענה כי פעלה כמתווכת בלבד ופקיד השומה טען כי המערערת פעלה כקבלן. כב' השופט בדימוס ד"ר ביין קבע לאור מבחן המהות הכלכלית והתוכן הכלכלי של העסקה, כי פעולת המערערת מבחינת הסיכון שלקחה, היקף האחריות והשליטה בארגון הפרוייקט, בחשבון הפרוייקט, בקביעת המחיר, הסיכון להפסדים או הסיכוי לרווח שהוטלו על המערערת - כל אלו מובילים למסקנה כי מעמדה של המערערת הינו כשל כקבלן הנותן שירותי בניה.
ואולם, בית המשפט קבע כי למרות הקשרים הפרסונלים ההדוקים ששררו בין כל הצדדים לעסקת מכירת המגרשים לבין המערערת, הרי שאין די בכך כדי ליחס למערערת את מכירת הדירות עצמן. לפיכך נפסק כי המערערת נתנה לדיירים שירותי בניה בלבד.
גם בפס"ד שניתן לאחרונה בבית המשפט העליון בע"א 7414/02 חברת אולשביצקי פישר בע"מ נגד מנהל מס ערך מוסף חיפה נקבע כי יש לקבל את מערכת החוזים "המפוצלת" שערכו הצדדים כפשוטה, ואין לקבל את עמדת רשויות המס (במקרה זה רשויות מע"מ) לפיה המדובר בעסקה מלאכותית.
בעניין אולשביצקי דובר במערכת חוזים מפוצלת לרכישת קרקע ולהזמנת שירותי בניה, אשר נעשו בין יחידים לחברות שבשליטתם תוך שהיחידים מוכרים בסופו של התהליך את הדירות. בית המשפט המחוזי בדונו בשאלה האם יש לקבל את צורת הצגת ההסכמים כפי שנעשו ע"י המערערת, כפשוטם דהיינו, רכישת קרקע ע"י היחידים, הזמנת שירות בנייה להקמת 2 דירות מהחברה הקבלנית ומכירת הדירות על ידי אותם יחידים, פסק כי מדובר בעסקה מלאכותית ולמעשה, יש להשקיף על העיסקה כעל מכירת דירות על-ידי המערערת ליחידים.
ואולם, בית המשפט העליון בפס"ד בערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי, הפך את הקערה על פיה, וקבע כי, עשית ההסכמים בצורה נפרדת, כפי שנעשו איננה עסקה מלאכותית וזאת במיוחד לאור התשתית העובדתית לפיה היחידים רכשו את חלקם בקרקע מכספם הפרטי .
לסיכום, נראה כי עמדת רשויות מע"מ, לעניין מלאכותיות העסקה, כפי שבאה לידי בחוזר, איננה עולה בקנה אחד עם פסיקת בית המשפט העליון בפס"ד אולשביצקי פישר שם אישר בית המשפט העליון את צורת עשיית העסקה כפי שנעשתה ע"י הצדדים כ"עסקאות מפוצלות" ולא ראה בעצם הפיצול עסקה מלאכותית, וזאת חרף העובדה שדובר בצדדים "קרובים".
הכותבים - ממשרד אודי ברזלי.

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.