פיצויים בגין פיטורים שלא כדין עקב אי עריכת שימוע

ע"ב 9429/04 מישל בן מוחא נ' העמותה למען הקשיש , ניתן ביום 2.8.2007. תקציר מאת עו"ד עמוס הלפרין
עו"ד לילך דניאל |

עובדות

-------

מישל בן מוחא (להלן - העובדת) עבדה באגודה למען הקשיש (להלן - המעבידה) החל מיום 1.3.2000.

ביום 1.7.2002, בעת שביקש יו"ר המעבידה לפטרה לאחר שנחשדה במעילה, הודיעה לו העובדת כי היא בהריון. פיטורי העובדת הושהו עד לקבלת היתר מהממונה על חוק עבודת נשים במשרד התמ"ת (להלן - הממונה). במקביל הוגשה נגד העובדת תלונה במשטרה בחשד לגניבה ממעביד, אשר נסגרה לאחר כ- 3 חודשים ע"י הפרקליטות מחוסר אשמה. עקב סגירת התיק, נדחתה גם בקשת המעבידה לקבל היתר לפיטורי העובדת.

העובדת ילדה ובמהלך שהייתה בחופשת לידה הרתה בשנית. המעבידה הגישה פעם נוספת בקשה לקבלת אישור לפיטורי העובדת. הממונה נתנה היתר לפיטורי העובדת 45 ימים לאחר תום חופשת הלידה (הראשונה).העובדת פוטרה מבלי ששולמו לה פיצויי פיטורים.

בעקבות מסכת עובדתית זו, הגישה העובדת את תביעתה להשיבה לעבודה או לחלופין לחייב את המעבידה לשלם לה פיצויים בגין פיטורים שלא כדין עקב העובדה שלא נערך לה שימוע. כמו כן, תבעה העובדת סעדים כספיים נוספים כגון פיצויי פיטורים.

לטענת המעבידה, העובדת איבדה את זכאותה לפיצויי פיטורים לאור עבירות המשמעת שביצעה. המעבידה הוסיפה וטענה, כי על אף קביעת פרקליטות מחוז הדרום, יש בידה להוכיח שהעובדת מעלה בכספיה ועל כן אין היא זכאית לפיצויי פיטורים.

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב-יפו קבע

----------------------------------------

בית הדין דחה את טענות המעבידה וקבע, כי פיטורי העובדת היו שלא כדין ודין התביעה להתקבל בחלקה הארי.

נסיבות פיטורי הנתבעת

בית הדין קבע, כי נפלו פגמים רבים בהתנהלות המעבידה. פיטורי העובדת נעשו ללא שניתנה לה הזדמנות להשמיע את דבריה באשר להאשמות נגדה. אך למעלה מכך, עצם ההחלטה לפטר את העובדת על סמך כשלים לכאורה מבלי שהיו ראיות ישירות המוכיחות את הטענות החמורות כנגדה לא היה להם מקום, ללא שייכות להריונה.

הפנייה לחברת החקירות

לאחר שהודיעה המעבידה לעובדת על פיטוריה ולאחר שזו הודיעה דבר הריונה, החליטה המעבידה לפנות לחברת חקירות. בית הדין הביע תמיהה על דרך פעולתה של המעבידה. פנייה זו, יש לציין, נעשתה כחמישה חודשים לאחר שעלו החשדות כנגד העובדת וכחודשיים לאחר פיטוריה. המעבידה אף התעכבה בפנייתה למשטרה. התנהלות זו עלולה ליצור את הרושם, ולו לכאורה, כי המעבידה פנתה למשרד החקירות ולמשטרת ישראל לאחר שהבינה את הקשיים העומדים בפניה לאור העובדה שהעובדת בהריון. הסדר הכרונולוגי אשר תואר לעיל יש בו כדי להשפיע רבות על משקלן של הראיות ועל מידת המהימנות שיוחסה לגרסת המעבידה.

מעביד הסבור, כי עובדו מעל בכספיו עליו להוכיח את אקט המעילה או הגניבה בראיות משמעותיות ולא לטעון שהדבר מסתבר או שכך נראה לו.

באשר למידת ההוכחה הנדרשת במקרים בהם מואשם עובד בגניבה או מעילה נקבע כי אם מאותן ראיות נסיבתיות מתאפשרת, במידת סבירות משמעותית גם הסקת מסקנה אחרת (בענייננו למשל טעות, רשלנות, אי-סדרים וכיו"ב) - כי אז אין להשתית על הראיות הנסיבתיות את הממצא העובדתי הנטען.

בענייננו, המעבידה לא הציגה ראיות אשר יכולות להוביל למסקנה בדבר קיום המעילה או הגניבה. למעשה, לאחר קביעת רשויות החקירה, הרף הראייתי אשר היה על המעבידה לעמוד בו הינו גבוה עוד יותר.

מהאמור לעיל, למד בית הדין, כי פיטורי העובדת היו משוללי יסוד ונעשו כלאחר יד וללא צידוק מספיק. הסתבר, כי המעבידה הודיעה לעובדת על פיטוריה עוד טרם בדקה לעומק את הראיות כנגדה ומבלי ששמעה את אשר יש לעובדת לומר להגנתה. המעבידה התלוננה במשטרת ישראל באיחור רב וביקשה ממשרד חוקרים פרטיים לאשש את חשדותיה רק לאחר שהודיעה לעובדת על פיטוריה.

זכות הטיעון

כפי שניתן להיווכח, המעבידה ביקשה לפטר את העובדת פעמיים ובשתי פעמים אלו לא נערך לה שימוע. המעבידה לא הודיעה לעובדת על שום מה היא מפוטרת ולא נתנה לה הזדמנות לטעון כנגד פיטוריה. זכות הטיעון הנה זכות יסודית של כל עובד, במגזר הפרטי ובמגזר הציבורי, אשר מקורה בכללי הצדק הטבעיים.

אכיפת יחסי עובד - מעביד

בבג"צ 6840/01 פלצמן בל (יפה) נ' ראש המטה הכללי - צבא ההגנה לישראל ואח', תק-על 2005(4), 219 נאמר (שם, בעמ' 233) "...עקרון מקובל הוא במשפט העבודה הישראלי כי אין לכפות על מעביד להעסיק עובד בניגוד לרצונו. גם במקרים בהם נפל פסול בפיטורין, מקום שסעד של פיצוי ייטיב את נזקו של העובד בצורה נאותה, יש להעדיפו על פני כפיית העסקתו של העובד בידי המעביד.... בגישה מסורתית זו חל שינוי עם השנים, וכיום מסתמנת נכונות גוברת במשפט העבודה לאכוף חוזה עבודה. תרמה לכך התרופפות הקשר האישי בין העובד למעביד והשינוי שחל מבחינה זו באופיו של קשר ההעסקה בתורת "שירות אישי". אף שנקודת המוצא הנוהגת עודנה כי אכיפת חוזה עבודה היא בגדר יוצא מן הכלל, הורחבו החריגים לכך... סעד זה ניתן בכפוף לשיקולים שונים, הנוגעים, בין היתר, להשפעת הצו על יחסי העבודה במקום העבודה."

בשים לב למכלול נסיבות העניין סבר בית הדין, כי אין מקום לאכוף את יחסי העבודה על הצדדים. אי-החוקיות שבפיטורי העובדת תבוא לידי ביטוי בפסיקת פיצויים.

הנסיבות שנלקחו בחשבון בעת קביעת הפיצוי בגין הפיטורים הלא חוקיים

המעבידה ביקשה לפטר את העובדת בעת שהייתה בהריון. יחד עם זאת, בסופו של דבר, העובדת לא פוטרה ושכרה שולם לה מבלי שעבדה בפועל, גם אם הדבר נעשה בכפייה בהתאם להחלטת הממונה. כמו כן, יש ליתן את הדעת לכך שלעובדת לא נערך שימוע - לא לפני ניסיון הפיטורים הראשון ולא בעת הפיטורים בפועל. לבסוף, ניתן משקל לעובדה, כי המעבידה האשימה את העובדת בהאשמות חמורות ביותר מבלי להוכיחן כנדרש. המעבידה לא חזרה בה מהאשמות אלו מעולם, תוך התעלמות מהחלטת הפרקליטות.

על כן נקבע, כי הפיצוי אשר מגיע לעובדת יעמוד על סך של 12 משכורות חודשיות.

פיצויי פיטורים

משנקבע, כי פיטורי העובדת היו שלא כדין, ומשנדחתה גרסת המעבידה, הרי שהיה על המעבידה לשלם לעובדת פיצויי פיטורים כמתחייב על פי דין. למעלה מכך, סבור בית הדין, כי אלמלא חלוף תקופת ההתיישנות, היה מקום להשית על המעבידה פיצויי הלנה מלאים, לכל הפחות מהיום בו נתקבלה החלטת הממונה על עבודת נשים. גם אם מבחינה סובייקטיבית סברה המעבידה, כי בינה לבין העובדת ניטשה מחלוקת של ממש, הרי שלמעבידה היה יעוץ משפטי והיה עליה לנהוג בזהירות (דב"ע לט/ 3-44 החברה הדרומית לשיווק - קרופניק, פד"ע יא 106). המעבידה הייתה צריכה ליתן את דעתה על כך שרשויות החקירה הגיעו למסקנה, כי אין אשם במעשי העובדת.

(*) הכותב - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.