נתוח טכני: שיכון ובינוי - לקראת תיקון בטווח הקרוב
מגמת עלייה ארוכת טווח היא עניין שאין לזלזל בו. אחד ממשפטי המפתח של המשקיע הממוצע הוא : "נו, ומה עוד חוץ ממגמת עלייה?" אין "עוד", יקירי. מגמת עלייה מייצגת בצורה אוביקטיבית ומהימנה את חוקי הביקוש וההיצע. הדבר היחידי שגורם למניות לעלות או לרדת. ולא רק זאת, אלא שמגמות עלייה ארוכות משולות לספינות ענק שדורשות מרווח תימרון ופרק זמן ארוך כדי לבצע תפנית של 180 מעלות. לפני מעט יותר מחודשיים ניתחתי במדור זה את מניית שיכון ובינוי והמסקנה היתה שהמניה בונה קומה נוספת. מאז חלפו הרבה שיני מסור והועלה הצורך לבודקה בשנית.
אם נביט על התנהלות המניה מאז אוקטובר 2004 כאשר נסחרה תמורת 2.29 שקלים למניה, נוכל לראות שכל גל עליות לווה בהפסקה ממושכת לקראת גל עליות נוסף. המגמה הראשית היא מגמת עלייה ברורה ומוגדרת היטב. מנקודת השפל המשמעותית אותה חוותה המניה ברמת 2.29 שקלים למניה, חלפו כבר כמה שנים טובות. שיאה של המניה נקבע אתמול במחיר של 8.03 שקלים למניה. המחזורים תומכים את המגמה ולכן ההנחה היא שכל ירידה תהיה לצורך עלייה.
פאזה אחת נמוך ממנה נמצאת המגמה המשנית, שמצביעה אף היא על עלייה ברורה. נקודת המוצא של המגמה המשנית ממוקמת במחיר של 4.97 שקלים למניה. גם ממחיר זה אפשר לראות מגמת עלייה ברורה הנתמכת על ידי היקפי פעילות גבוהים.
אז מה הבעיה ? הבעיה של שיכון ובינוי מעוגנת בטווח הזמן הקצר. זה החובק את הימים האחרונים. שם מתאפיין מהלך העליות האחרון באגרסיביות יתר ובחריגה מהרצועה העליונה של "בולינגר", דבר המעלה את הסבירות ולפיה מהרמות הנוכחיות קיים סיכוי גדול יותר לתיקון קל מאשר להמשך רציף של העליות. ההנחה היא שלאורך הימים הקרובים, יהיה למניה קשה יותר להמשיך בקצב לו הורגלנו. לכן, הנחת העבודה לטווח המיידי גורסת שעולה הסבירות לתיקון טכני.
מבחינת רמות תמיכה והתנגדות. כמובן שרמות התנגדות לא קיימות על רקע העובדה ולפיה המניה מצויה בשיא כל הזמנים. רמות תמיכה אפשר למצוא בין 7.28 – 6.75 שקלים למניה
סיכום
טכנית מדובר במניה מעניינת. קלה ופשוטה לניתוח, בעלת התנהגות ברורה ומוגדרת היטב. השילוב בין התנהגות המניה ובמרכזה מגמה ראשית ומשנית המצויות בעלייה, היקפי פעילות משביעי רצון ותיקון טכני שעמד בקריטריונים מלמד על פוטנציאל להמשך המגמה החיובית. עם זאת, בטווח הקצר רשמה המניה עליות חדות המעלות את הסבירות לתיקון.
הכותב מלמד את תחום הניתוח הטכני במסגרת "המרכז להשכלה פיננסית" מקבוצת מטריקס ומשמש כמנהלה המקצועי
אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

עפר קליין: ייתכן שבתחילת 2026 רוב סוכנויות הדירוג יסירו את האופק השלילי מהדירוג
על פי עפר קליין ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל: "פרמיית הסיכון של ישראל יורדת בהדרגה וכיום היא קרובה לרמה שנרשמה ערב המלחמה. אם השיפור יימשך, אנו רואים אפשרות שבתחילת 2026 רוב סוכנויות הדירוג יסירו את האופק השלילי מהדירוג"
פרמיית הסיכון של ישראל יורדת בהדרגה וכיום היא קרובה לרמה שנרשמה ערב המלחמה. למרות זאת, חברות הדירוג נוקטות גישה זהירה ורחוקות עדיין מלשנות את דירוג האשראי הרשמי. פרמיית הסיכון של ישראל, כפי שהיא משתקפת בשווקים הפיננסיים. אחד המדדים המרכזיים לכך הוא ה-CDS על אג"ח ממשלת ישראל, כלי פיננסי המשמש כמעין ביטוח שרוכשים משקיעים מפני מצב שבו המדינה לא תעמוד בהתחייבויותיה אשר נמצא כיום קרוב מאוד לרמתו ערב המלחמה. הירידה בפרמיית הסיכון באה לידי ביטוי גם במדדים נוספים, כגון הפער בין תשואות אג"ח ממשלת ישראל לארה"ב, התחזקות השקל ועוד. משמעות הדבר היא שבפועל, המשקיעים שיפרו את "דירוג האשראי" של ישראל, גם אם הדירוג הרשמי של סוכנויות הדירוג נותר ללא שינוי.
חברת הדירוג Moody’s הייתה הראשונה להתייחס להתפתחויות האחרונות. היא ציינה לחיוב את החוסן הכלכלי והפיננסי של ישראל, אך הותירה את הדירוג על Baa1 עם אופק שלילי, דירוג שלדעתנו נמוך מדי. אם לא תתרחש חזרה ללחימה בעצימות גבוהה (תרחיש שסיכויו נמוכים אך קיימים), אנו מעריכים כי בתחילת 2026 רוב סוכנויות הדירוג יסירו את האופק השלילי מדירוג האשראי של ישראל.
הכנסות המדינה ממסים בספטמבר היו גבוהות מהצפוי, אם כי נמוכות ביחס לחודשים הקודמים. ההוצאה הממשלתית נותרה גבוהה, והגירעון יציב ברמה של 4.7% מהתוצר, עם צפי לעלייה מסוימת עד סוף השנה.
בספטמבר עמדו הכנסות המדינה ממסים על כ-43 מיליארד ₪ (ללא מע"מ יבוא ביטחוני), גבוה מהציפיות. מדובר בעלייה של כ‑10% לעומת ספטמבר אשתקד, בהובלת המיסים הישירים, בעוד המיסים העקיפים עלו בקצב מתון יותר, בין היתר בשל מיעוט ימי עסקים. למרות הנתון המעודד יש לציין כי הגידול בהכנסות נמוך ביחס לחודשים הקודמים. מנגד, ההוצאה הממשלתית נותרה גבוהה ועמדה על כ-55 מיליארד ₪, בדומה לממוצע של חצי השנה האחרונה. כתוצאה מכך הגירעון נותר יציב ברמה של 4.7% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים. להערכתנו, למרות סיום הלחימה, הגירעון צפוי לעלות במתינות ברבעון האחרון של השנה ולהתכנס סביב היעד (שעודכן למעלה) כ-5.2%.
- בהראל צופים הפחתת ריבית בספטמבר: "השקל מתחזק, האינפלציה נרגעת"
- "שיעור האבטלה ירד לשפל באוגוסט, אבל הוא לא משקף את התמונה המלאה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעולם
קרן המטבע צופה צמיחה מעט גבוהה יותר השנה והאטה מזערית בשנים הבאות, תוך שהיא מדגישה את הסיכונים לתחזית בשל מדיניות המכסים של ארה"ב, ומתריעה מפני אינפלציה גבוהה וחוב ציבורי גבוה.