אמון הציבור: רוב הצרכנים מתלוננים על שירות ואחריות
במלאת שנה לפעילותו מפרסם ארגון אמון הציבור את הדו"ח השנתי הסוקר את פעילות הארגון במהלך השנה, מבנה הפעילות, ההתנהלות הכלכלית ואת מטרות הארגון לשנה הקרובה.
במהלך שנת הפעילות הראשונה התקבלו במוקד התלונות של אמון הציבור כ-13,000 תלונות ונרשמו בו כ-30,000 צרכנים כחברים בארגון. הדו"ח בוחן את ממצאי מוקד התלונות של הארגון ומדרג את העוולות השכיחות ביותר ואת הענפים הבעייתים ביותר.
מהבדיקה נמצא, כי למעלה מ-75% מהתלונות הן בנושא שירות נאות ואחריות למוצרים, בעוד כ-10% מהתלונות מתייחסות להגינות בעריכת חוזים ובקיומם; וכ-7% מהתלונות הן בנושא גילוי נאות ושקיפות מידע.
מבחינת הענפים, ענף שירותי התקשורת והמדיה הוא המוביל מבחינת פניות המתלוננים עם למעלה מ-25% מהתלונות, אחריו ענף החשמל והאלקטרוניקה, עם כ-17% מהתלונות וענף הבנקאות והפיננסים עם כ-15.5% מהתלונות. כמו כן , 36.5% מהתלונות מופנות כלפי עסקים קטנים לרבות בעלי מקצוע (אינסטלטורים,שיפוצניקים וכד'), חנויות קטנות, אתרי מכר קטנים וכד'.
יצויין, כי במטרה ליצור עצמאות מוחלטת לפעילות הארגון, מימונו נעשה ברובו על ידי גיוס כספים עצמאי מגורמים פרטיים ומקרנות. כך, מהקמת הארגון ועד סוף שנת 2006, עומד סך כל גיוס הכספים מגורמים אלה על כ-1.5 מיליון שקל ( 1,496,720 שקל), המהווים כ-65.38% מכלל ההכנסות. גם בעתיד, שואף הארגון לבסס את עיקר תקציבו על גיוס כספים עצמאי.
לפיכך, השכר הממוצע של עובדי הארגון הינו נמוך. המנכ"ל גלית אבישי והיו"ר ישראל זילברמן, פועלים ללא תמורה מיום הקמת הארגון ואינם מקבלים החזר הוצאות. גם המועצה הציבורית, הדירקטוריון והמוסד העליון לשלילת תו - פועלים ללא תמורה.
עד היום התחייבו כ-120 עסקים לכללי אמון הציבור וקיבלו או עומדים לקבל את תו אמון הציבור. כ-43 עסקים, ביניהם גם חברות מהגדולות במשק, שביקשו להתחייב לכללי אמון הציבור לא עמדו בתנאי הסף, מכיוון שנמצאו ליקויים עקרוניים בהתנהלות הצרכנית שלהם. מעסק אחד שלא עמד בכללי הארגון, הוסר התו. כל העסקים נמצאים בהליך מתמיד של בקרה, בדיקה ותיקון ליקויים.
בין הישגי הארגון בתחום העשייה הציבורית והחקיקה הצרכנית נמצאים: ביטול חיובי ארנונה שאינם עומדים בדרישות החוק, בקרה על פרסומות, מאבק בעניין ריכוזיות המערכת הבנקאית והשפעתה על משקי הבית, מאבק בפרסום סמוי, חוק ההתנתקות מעסקאות מתמשכות, הלוואות חוץ בנקאיות, רפואה דחופה, הסרת ערוצי טלויזיה, קידום תחרות בין בנקים וכיו"ב.