שיווק בדואר האלקטרוני - לשמור על הדרך הנכונה

התקדמות הטכנולוגיה והתבגרות שוק הדואר האלקטרוני גורמים לירידה מתמשכת בשיעור החשיפה לדואר האלקטרוני. על מנת לשפר את רמת החשיפה חשוב לדעת מספר כללים בנושאי דיוור
אלון זכאי |

סקרים רבים בתקופה האחרונה הצביעו על ירידה חדה בשיעור פתיחת הדואר האלקטרוני בקרב נמענים, ונתונים אלה רק מחזקים את התחושות שמבטאים מנהלי השיווק בשאלות שהוזכרו לעיל.

לתחושות ולתוצאות הסקרים יש סיבות טובות. סיבה אחת היא התקדמות הטכנולוגיה - פילטרים הקיימים בארגונים מונעים מהדיוור מלהגיע אל יעדו. סיבה נוספת לירידה המתמשכת בשיעור החשיפה נובע מהתבגרות שוק הדואר האלקטרוני. הנמענים פיתחו יכולות גבוהות לזיהוי דיוורים שאינם מעניינים אותם, והם לא פותחים אותם באופן אינסטינקטיבי. ישנה סיבה חשובה נוספת, מעגל הקסמים על פיו ככל שלדיוור אפקטיביות גבוה, כך יותר מדוורים, וככל שיותר מדוורים -האטרקטיביות של כל הודעה יורדת.

למרות הנתונים והסיבות שהוזכרו לעיל, סקר אחרון של חברת DoubleClick מציין, כי אחוז ההמרה של קמפיינים בדיוור אלקטרוני שמר על רמתו הגבוהה ביחס לאפיקי פרסום אחרים. אחוז ההמרה, הוא אחוז הנמענים שפתחו את המייל וביצעו את הפעולה אליה כיוונו השולחים, בין אם מדובר ברכישה של מוצר, הזמנת קטלוג, מילוי טופס או הדפסת קופון.

המסקנה היא שאנשים כן מתייחסים לדיוורים, ומעוניינים לקבל מידע כאשר הוא מעניין אותם. כאדם פרטי, אני מקבל עשרות הודעות דואר אלקטרוני ביום, אחוז גבוה מאוד אני מסווג כספאם, על אחוז לא קטן מהדואר אני עובר בזריזות, ורק אחוז קטן יחסית אני קורא בעיון ומונע בעקבותיו לבצע פעולה. השאלה שכל משווק טוב צריך לשאול את עצמו, היא מה המאפיינים של דיוור שיביא את הנמען לזהות את ההודעות הנשלחות כחשובות עבורו, לקרוא אותן ולהניע אותו לפעולה בעזרתן.

חשוב להבין, כי קמפיין דיוור מוצלח הינו מכלול של פעולות ואינו מסתכם בלחיצה על SEND. בתהליך הדיוור חייבים להתקיים השלבים הבאים, ובסדר הנכון:

1. אפיון קהל המטרה לדיוור ואיסוף הרשומות- על הרשומות להיות מפולחות, אישיות וברשות הנמען.

2. הכנת ההחומר - התוכן והעיצוב צריכים להישקל בקפידה לאור ההיכרות עם הלקוחות. יש לתת דגש חשוב על שימושיות.

3. פעולת הדיוור - חייבת להתבצע על-ידי כלי איכותי, ולבטח לא דרך האאוטלוק.

4. בדיקת תוצאות הדיוור - ניתוח של תגובת הנמענים. מבחינת אחוזי קריאה ופרמטרים אחרים לאור המטרות שהוגדרו לדיוור.

איפה הלקוחות נמצאים?

לפני שניתן להתחיל לדוור ללקוחות הפוטנציאליים ולהגדיל באמצעותם את המכירות, מן הסתם, יש צורך במאגר של כתובות רלוונטיות אליהן רוצים לדוור. השגת הכתובות אינה קלה כלל ועיקר, בעיקר לאור העובדה כי דיוור יעיל ואיכותי מתבצע רק לאלה שהסכימו לקבלו ומצפים לו.

ישנן מספר שיטות לאיסוף כתובות, כשישנם שני קווים מנחים: הראשון, אין לדוור לאדם שלא הסכים מפורשות לקבל דיוור. הדבר חשוב גם מבחינה עסקית וגם מחינה חוקית. הרגולציה בשנה האחרונה הפכה למחמירה בעיקר באירופה, ובספרד צפויים קנסות כבדים על מדוורים ללא רשות, אך גם בארץ צפויה החמרה בנושא. הקו המנחה השני הוא שלכל אחד יש כתובת דואר אלקטרוני וצריך רק לזכור לאסוף אותה. יש לשים דגש כי בכל אינטראקציה עם לקוח חדש ואפילו לקוח פוטנציאלי, נבקש את כתובת הדואר האלקטרוני.

כמו כן, באתר האינטרנט של החברה יש צורך לאפשר לגולש, כמעט בכל עמוד להירשם לדיוור של האתר. כל זאת כמובן תוך הסבר כי מסירת הכתובת תעשה אך ורק כדי למסור מידע ללקוח, והיא לא תועבר לשום גורם אחר.

לצאת לדייט עם הלקוחות

לפני דיוור ובמהלכו, חייב המדוור לברר מה מעניין את הנמען? איזה מידע הוא רוצה לקבל? איזה מידע הוא אינו רוצה לקבל? כדי לענות על שאלות אלה, יש לבצע היכרות עם קהל היעד. חיתוך על פי גיל, מין, תחומי עניין, רמת כתיבה וסוגי תכנים. מדובר בעצם ליציאה לדייט ארוך עם הלקוחות הפוטנציאליים (Relationship Marketing).

ככל שההיכרות תהיה טובה ועמוקה יותר, כך לאורך זמן תתרחש אינטראקציה חיובית עם הלקוחות, האמינות תגדל וקהל הלקוחות יתרחב. בהתחלה מנסים לנחש על פי הניסיון והיכרות כללית מה הם אוהבים, לאחר מכן יש לבחור קבוצת ניסוי ועל פי התגובות שלהם לבצע התאמות בדיוור.

לאורך כל תקופת הדיוור, אם מדובר במספר חודשים או מספר שנים, יש צורך לבצע ניתוח של תוצאות כל דיוור, לבחון מה הקהל קרא ומה לא, כמה לקוחות פתחו את הדיוור, וכמה לקוחות ביצעו רכישה או פניה בעקבות כך. מערכות רבות מאפשרות לעשות את הניתוח הזה בקלות יחסית ולפעמים שינוי קל בשורת הנושא יכולה להביא לשינוי משמעותי בתוצאות.

הכי חשוב לזכור: בפעולת הדיוור אתה נכנס לשטח הפרטי של הלקוח, ואם הוא לא יאהב את זה, הוא גם לא יאהב אותך. יש לבצע דיוור בצורה חכמה ומקצועית, תוך שמירה על חוקי אתיקה וחוקי המדינה אליה מדוורים.

* הכותב הוא מנכ"ל חברת A-2-Z לשיווק בינלאומי באינטרנט, ורשת הפרסום המקוון Netting.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר

השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סטיב ויטקוף

סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר

ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.

הצצה לנכסים של ויטקוף

לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.

המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.

World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ

ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.

לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.

סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר

השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סטיב ויטקוף

סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר

ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.

הצצה לנכסים של ויטקוף

לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.

המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.

World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ

ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.

לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.