קרנות נדל"ן - האמת שמאחורי הסעיף
במהלך יולי 2005 אושרה הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מספר 147) (להלן - תיקון 147). יסודו של התיקון בדו"ח ועדת קפוטא - מצא. הצעת החקיקה המקורית לייסוד קרנות נדל"ן מקורה בדו"ח ועדת אשר, שמונתה על ידי רשות ני"ע ונציבות מס הכנסה. הועדה הגישה את המלצותיה בחודש דצמבר 2003, כשמטרתה עידוד שוק הנדל"ן בשיטת הריטים האמריקאית. מטרתה של רשימה זו, לסקור את הוראות החוק ולנתח את הבעייתיות שבחקיקה זו לענין קרנות הנדל"ן. קרן נדל"ן היא גוף שמטרתו העיקרית היא החזקה וניהול של נדל"ן לצרכי רווח, תוך שיתוף מספר רב של משקיעים ברווחיה. מקורן של קרנות הנדל"ן (Reit) Real Estate investment) trust) הינו בארצות הברית וכיום כמחציתן של קרנות אלה בעולם מצויות בארה"ב. החוק קבע הסדרי מיסוי אשר נועדו להשוות את ההשקעה בקרנות הנדל"ן להשקעה ישירה בנדל"ן מבלי לחייב את המשקיע בהגשת דיווח שנתי למס הכנסה, ועל ידי כך לפתוח אפשרויות השקעה בנדל"ן למשקיע הקטן. הוראות החוק קובעות כי הכנסותיה של הקרן מנדל"ן, שהועברו לבעלי מניותיה תוך 4 חודשים מתום השנה, יחשבו כהכנסתם של בעלי המניות ולא כהכנסתה של הקרן. ההכנסה תסווג אצל בעלי המניות בהתאם למקורן וסיווגן בקרן הנדל"ן עצמה (הכנסה מעסק, דמי שכירות, שבח מקרקעין, רווח הון וכד'). הכנסות שלא חולקו לבעלי המניות ימוסו במיסוי דו שלבי, הווה אומר שהקרן תשלם מס על הכנסות אלה (בשיעור 34%) וכאשר הכסף יחולק לבעלי המניות, יחויבו אלו במס נוסף (בשיעור 25%). הקרן תנכה מס במקור מהכספים שהועברו לבעלי המניות בהתאם לסיווג ההכנסה אצל בעלי המניות (לדוגמא רווח הון 20%) ובשיטה זו לא יחויבו האחרונים בדיווח נפרד. הצעת החוק פוטרת ממס הכנסות שהועברו לגופים פטורי-מס, דוגמת קופות גמל וקרנות פנסיה בישראל או מחוצה לה בחו"ל. הצעת החוק לא פטרה ממס תושבי חוץ שהשקיעו בקרן וקיבלו לידיהם רווחים שוטפים של הקרן. יש לדעתנו לדאוג לתמריצי מס, כך שהתוצאה תהיה מספיק אטרקטיבית למשקיעי חוץ גם מבחינת שיקולי המס, לאור חסרונות אחרים של השקעה בישראל. לדעתנו, הסעיף במתכונתו הנוכחית עתיר בחסמי מס, אשר יקטינו את מספר קרנות הנדל"ן שיוקמו ואת מספר המשקיעים שיבחרו בקרן הנדל"ן כחלק מתיק ההשקעות שלהם, למעט לגבי גופים פטורים להם יש הסדר פטור ממצה. להלן מספר בעיות אשר מחייבות התייחסות במסגרת תיקון חקיקה: - הסעיף מגביל קרן נדל"ן בזכות לקבלת הכנסות שאינן מנדל"ן מניב; הווה אומר הכנסות ממכירת מלאי עסקי או הכנסות מימון (המגבלה היא 5% מסך הכנסות הקרן), הכנסות חריגות מעל 5% חייבות במס "עונשי" בשיעור 70%. לדעתנו מדובר בהוראה קשה שתפגע בכדאיות הקרנות. חשיפת הקרנות הינה גבוהה במיוחד, בעיקר לאור אפשרות סיווג ההכנסה באופן שונה על ידי רשות המיסים, דבר שמפקחי מס נוקטים בו תדירות. סיכון זה מיותר ויש להנמיכו. - המחוקק בחר להעניק לציבור המשקיעים שנדרשים לשלם מס גם על הכנסות הקרן בחו"ל, ניכוי ממס בגין מיסי החוץ ששילמו במקום זיכוי ממס שמקבל כל נישום אחר על המיסים ששילם בחו"ל. משמעות ההוראה היא שהנישום יחויב בכפל מס על חלק ממיסי החוץ. - ניתן פטור לתושבי חוץ בגין הכנסות הנדל"ן השוטפות שהפיקה הקרן ואשר חילקה לבעלי המניות, בעוד שהשקעות אחרות של תושבי חוץ במניות נסחרות בבורסה בת"א לא תחויבנה לעיתים, מכח חקיקה פנימית או מכח אמנות במס במישור החיוב של תושב החוץ עצמו. משמעות ההוראה היא הקטנת השקעות של תושבי החוץ בקרנות נדל"ן. - הוגבלה יכולתה של הקרן ללוות הון זר, ל-60% מנכסי נדל"ן ובנוסף 20% משאר נכסיה, הגבלה אשר מוכרת מתחומים אחרים בתחומי המיסוי והתאגידים, אך המגבלה שנקבעה הינה גבוהה במיוחד ומשמעותה היא שלעיתים הקרן בעצם חלוקת רווחים לדוגמא, תסתכן באפשרות יציאה מתחולת הסעיף. - המחוקק הגביל את הפיכתן של חברות קיימות לקרנות נדל"ן וכמו כן קבע שהעברת נכסי נדל"ן לחברות חדשות לא תהיה זכאית לפטור או דחיית מס, הווה אומר שחברה עסקית אשר רוצה להפוך לקרן נדל"ן, תהיה חייבת לפתוח חברה חדשה ולמכור לה את נכסי הנדל"ן תוך חיוב במס רווחי הון, או מס שבח מקרקעין על העברה זו. משמעות ההוראה היא דילול הנכסים שיועברו לקרנות הנדל"ן ובחירה בנכסים זולים יותר להעברה, או נכסים בהפסדים. כמו כן יש כאן הוראה למימוש הפסדים במקום דחייתם! - המחוקק קבע שהקרן תהיה מחויבת לחלק את רוב הכנסותיה לבעלי מניותיה בתוך זמן קצר לאחר תום השנה (120 יום) ובמידה ולא תעשה זאת, תהיה כפופה למיסוי הדו שלבי שכאמור יהיה גבוה יותר מהמס על השקעה ישירה בנדל"ן. ההוראה הינה קשה מאד מבחינה תזרימית ותוכל לגרום לקריסתן של הקרנות. לסיכומו של ענין, ברצוננו להדגיש כי קיימות בעיות נוספות, אשר קצרה היריעה מלהכילן, אך גם הבעיות שהובאו ברשימה שלעיל הינן מספיקות בכדי להבין שהחקיקה כפי שהועברה בכנסת תביא אמנם לשינוי מהותי ומבורך במשק בענין קרנות הנדל"ן, אך מאחר והמשקיעים או הקרנות הפוטנציאליות ערים לשיקולי המס המהווים חלק לא קטן ממכלול שיקולי בחירת ההשקעה, ראוי כי מכשולים אלו יוסרו על מנת שהרפורמה בשוק הנדל"ן תשוכלל על ידי החדרת קרנות הנדל"ן לשוק ההון והנדל"ן בישראל.

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?
פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה
הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס.
המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.
במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.
מסלול של 'הסדר כופר'
על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

מחירי הדירות החדשות ירדו ב-1.5%; מדד המחירים ביולי עלה 0.4%
מדד המחירים ביולי עלה בהתאם לתחזיות הכלכלנים; מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%, ירידה חדה בדירות חדשות; מה קרה בשכר הדירה ונתונים נוספים?
מדד המחירים עלה ב-0.4% בדומה לקונסנזוס התחזיות. בשנים עשר החודשים האחרונים עלה המדד ב-3.1%.
מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%, מדד מחירי הדירות החדשות איבד 1.5% - זה משמעותי מאוד!
הנתון שפרסמה היום הלמ"ס מבטא המשך ירידה במחירי הדירות, זה החודש הרביעי ברציפות כשמדי חודש הירידה מתגברת. העדכון של הלמ"ס מתייחס לחודשים מאי-יוני (ממוצע של סוף מאי), כלומר לפני חודשיים וחצי. מאז המחירים המשיכו לרדת. בבדיקות בשטח של ביזפורטל עולה כי מחירי הדירות ירדו ב-5%, יש גם מקומות שהירידה חריפה יותר.
בלמ"ס מעדכנים כי מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי-יוני השנה, לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי-יוני בשנה שעברה נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-2.5%. על פי הלמ"ס מתחילת השנה החלה התמתנות בעליות המחירים כשבארבע התצפיות האחרונות יש ירידות מחירים.
מהשוואת העסקאות שבוצעו בתקופה הנוכחית לעומת התקופה המקבילה אשתקד, נמצאו עליות מחירים בכל המחוזות: צפון (8.2%), חיפה (5.5%), דרום (2.7%), ירושלים (1.7%), מרכז (1.3%) ותל-אביב (1.1%).
- מדד המחירים ביולי - מה הצפי והאם הריבית תרד?
- וול סטריט חוגגת את המדד, אבל מדוע המכסים (עדיין) לא משפיעים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי הלמ"ס מחירי דירות חדשות ירדו ב--1.5% בחודש אחד. שיעור העסקאות במסגרת תמיכה ממשלתית ירד מ-30.2% בתקופה הקודמת (אפריל – מאי 2025) ל-29.5% בתקופה הנוכחית. מבדיקה שערכנו עולה כי מדד מחירי הדירות החדשות בניכוי עסקאות בתמיכה ממשלתית ירד ב-0.7%.