נפט-גז

תחרות ל'לוויתן': בקנדה מתכננים הקמת מתקן LNG ענק - צפו במספרים

פאסיפיק נורת'ווסט LNG הגישה בקשה לרשיון ייצוא של עד 19.68 מיליון טון LNG בשנה ל-25 שנה, החל מ-2019. ב"לוויתן" מדברים על יצוא של 10 מ' טון LNG בשנה ועדיין מחכים להכרעת בג"צ
יעל גרונטמן | (21)

קנדה מצטרפת לתחרות בשוק הגז הנוזלי העולמי. בזמן שההיתר לייצוא 40% מהגז הטבעי שנמצא בחופי ישראל, עדיין עומד ותלוי בבג"צ - באמריקה לא מחכים רגע. חברת פאסיפיק נורת'ווסט LNG הקנדית הגישה אתמול (ב') לרשות האנרגיה הלאומית בקנדה (NEB) בקשה לקבלת רשיון לייצא גז טבעי נוזלי ממתקן שיוקם בפורט אדווארד שבבריטיש קולומביה שבקנדה.

Pacific NorthWest LNG הגישה בקשה לרשיון ייצוא של עד 19.68 מיליון טון של LNG בשנה למשך 25 שנה, החל מ-2019. לשם השוואה, ב'לוויתן' מדברים על 2 טריינים שכל אחד מהם הוא 5 מיליון טון בשנה, כלומר סה"כ 10 מיליון טון בשנה. כלומר הפרויקט הקנדי כמעט כפול בגודלו.

עלויות הקמת מתקן ההנזלה בפורט אדוורד צפויות להסתכם ב-9-11 מיליארד דולר. הפרוייקט צפוי לייצר כ-3,500 מקומות עבודה חדשים במהלך בניית המתקן. ברגע שמתקן ה-LNG יחל לפעול יאיישו אותו בין 200 ל-300 עובדים קבועים במשרה מלאה.

הגז הטבעי שיוזרם למתקן ההנזלה של פאסיפיק נורת'ווסט LNG מקורו יהיה בראש ובראשונה מפיתוח נכסי אנרגיה קנדיים בצפון מזרח בריטיש קולומביה. פרוייקט הייצוא יהיה בסופו של דבר, דרך מספר חברות בנות, בבעלות של חברת PETRONAS שתחזיק ב-90% וחברת JAPEX שתחזיק ב-10% הנותרים.

הפרוייקט הגיש את מצגת הפרוייקט והגדרתו לרשות להגנת הסביבה הקנדית (CEAA) בפברואר 2013. הרשות להגנת הסביבה בקנדה פירסמה קווים מנחים שישמשו כתנאי ייחוס לשם הערכת המצב הסביבתי. החברה מתכוונת להגיש את הדוח הסביבתי של הפרוייקט ל-CEAA לקראת סוף שנת 2013.

גרג קיסט, נשיא פאסיפיק נורת'ווסט LNG אמר כי "הגשת הבקשה לרשיון מה-NEB לייצוא נגז טבעי נוזלי הוא צעד חשוב נוסף להביא את ההזדמנות האדירה הזו לכדי מציאות. אנו מאמינים כי השלמה מוצלחת של הפרוייקט שלנו ייצר בטווח הארוך, יתרונות והטבות לדורות רבים לחברה, לאזור, לפרובינציה ולמדינה כולה".

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    איציק 11/07/2013 11:24
    הגב לתגובה זו
    המשקיעים הפרטיים עמך....שהעיז...קיבל כל שנה אישור על החזקת תעודות ....שהיו שוות לצורך זכוי במס....עדיין לא קיבלנו של 2011....האוצר מחזיק בכסף חוקי ששיך לי.ואינני טיקון..........
  • 16.
    tr 10/07/2013 11:43
    הגב לתגובה זו
    העם הזה נמחק עם תכניות הריאליטי בעיקר האח הגדול המייצג העיקרי של האייקיו הארצי תשאירו פה את כל הנפט והגז ותחנקו יחד איתו טפשים קנדה?קפריסין לבנון יוון מצאו אחרינו והם פועלים יותר מהר מדינה של אידיוטים ולא אני לא טייקון או פוליטיקאי או בעל אינטרס רק מה אני לא רואה את האח הגדול
  • 15.
    הכי ותיק 38 09/07/2013 20:52
    הגב לתגובה זו
    למי שלא היה ב קנדה צריך להבין ש החניה במרכז עיר בקנדה זה כ גודלה של מדינת היהודים ולכן אין כל מקום ל השוואה
  • 14.
    הכי טוב לעצור הכל 09/07/2013 19:11
    הגב לתגובה זו
    הרסו את הכל שם בעבודה כל דבר במדינה בג"צ להנון איראן טורקיה קפריסין כולם קודחים במלחמה על כל גרוש וכאן.....נו אתם יודעים כל מילה מיותרת
  • 13.
    בסוף כשירצו למכור המחיר יהיה אפסי ולא ישתלם (ל"ת)
    תום 09/07/2013 18:50
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    מנהיג המהפכה 09/07/2013 16:07
    הגב לתגובה זו
    יש ספינה שפורקת גז נוזלי לחברת חשמל . אנחנו מיבאים במיליארדים דלק . לממשלה אין כוונה להגדיל את צריכת הגז בארץ . כל הגז מתמר מכור - ולויתן ליצוא .
  • 11.
    גיא לוי 09/07/2013 15:16
    הגב לתגובה זו
    מדינה מטומטמת
  • 10.
    מוזטי 09/07/2013 14:50
    הגב לתגובה זו
    אם לא נייצא הגז ישאר קבור באדמת הקודש הטכנולוגיה תעקוף את עתיד ניכדנו
  • 9.
    חלם זה כאן ! שלי מנהלת את העיירה בטיפשות הראוייה (ל"ת)
    גם הממשלה אשמה 09/07/2013 14:19
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    טלטל 09/07/2013 14:14
    הגב לתגובה זו
    להנזיל הגז במחיר שקיים היום בשווקי העולם.מחיר הקמת מפעל הנזלה בישראל יהיה הרבה יותר יקר מאשר בקנדה בגלל יוקר המיחיה בישראל וחוזק השקל.
  • קשקשן הוצאות ההנזלה מוכרות (ל"ת)
    גיא לוי 09/07/2013 15:17
    הגב לתגובה זו
  • מי הקשקשן ? גם הוצאה מוכרת מקטינה את הרווח והתזרים!!!!! (ל"ת)
    קלקולוס 09/07/2013 15:43
  • 7.
    שלי וכל דומיה 09/07/2013 13:51
    הגב לתגובה זו
    עכשו ברור לך למה אף שפוי לא בחר ולא יבחר בך
  • 6.
    ככה זה ששלי מנהלת את הכלכלה כאן.זוועה .טמטום לשמו! (ל"ת)
    דוד 09/07/2013 13:42
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מזל שיש את שלי 09/07/2013 13:34
    הגב לתגובה זו
    שמור ומוגן במעמקי הים . כל מי שירצה, יוכל לשחות ולמלא מיכל . אז מה איכפת לי מיצוא
  • כלכלן 09/07/2013 14:25
    הגב לתגובה זו
    ותאמר זאת לפני כל שיחה שאתה מתחיל , כך אולי יתייחסו אליך בסלחנות .
  • קלקלן לא הבנתי את התגובה שלך האם גם אני דביל (ל"ת)
    מראהמראה מי הכי חכם 09/07/2013 15:19
  • 4.
    דויד יוסף 09/07/2013 13:20
    הגב לתגובה זו
    הגז נפט שייך לכלל העם ולכן יש צורך דחוף לייצא ככל האפשר, כן לייצא ועם הכסף שיתקבל ממיסים ותגמולים להקים מערך ייצור של אנרגיה נקייה (שמש, מים, גיאוטרמי ועוד...). מה ההיגיון? ההיגיון צופה פני העתיד הוא, כי בעשור הקרוב הגז שווה ערך כלכלי מסוים, אך לא לעולם חוסן וזאת, משום הסיבה המפתיעה, שיש כבר היום טכנולוגיות המאפשרות ייצור אנרגיה חלופית ונקייה בעלויות נמוכות. לסיכום העניין הגז יוצא ומביא כספים שישקעו באנרגיה חלופית. רק שלא נתקע עם מפעלים שמייצרים פילים, קלטות ומלח-שולחן.
  • 3.
    ישראלה וישראל ישראלי 09/07/2013 13:18
    הגב לתגובה זו
    ואת הגז והנפט בכלל, בגלל הבגץ המטופש שלכם. הכינו את הכיסים, כי פחות מפושטי רגל-לא תיצאו מזה, ואנחנו יחד איתכם. חסרי אחריות.
  • 2.
    גז מפצלי שמן (ל"ת)
    פול 09/07/2013 12:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בית ספר 09/07/2013 12:31
    הגב לתגובה זו
    נו איפוא הגאונים שמבינים איך עושים כסף ולא קומבינציות גב שלי המגעילה ואדון הנשיא רובי רבלין אך הכיסא הכיסא שישרף הכבוד תגדו טעינו
הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.

הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.