דור עצמון
צילום: משה בנימין
דעה

תחבורה בחגים - במקום להקל על החוגגים והמטיילים, מצמצמים את התחבורה הציבורית

בכל חג חוזרים הפקקים ומעמידים את המוני בית ישראל בכבישים - מה אפשר לעשות אחרת ואיפה המדינה טועה? וגם - מה קורה בימי חול המועד ולאן התחבורה הציבורית לא מגיעה?
דור עצמון | (4)

כמעט כל בית בישראל - חילוני כדתי - יודע איך נראות ההכנות לחגים: קניות, בישולים, מתנות למארחים וכל הלוגיסטיקה הסובבת את החגים. ההכנות מתחילות במקרים רבים - במיוחד בראש השנה ובפסח - למעלה משבוע לפני החג, כך שאווירת החג מורגשת זמן רב.

הביחד המשפחתי הוא מרכיב מרכזי בחגים, אבל הוא טומן בחובו מחיר תחבורתי כבד. העומס בכבישים מתחיל לרוב כבר בשעות הבוקר כאשר יוצאים להשלמות אחרונות של ציוד וקניות לארוחת החג, ומתעצם החל משעות הצהריים המוקדמות בכבישים הראשיים עם היציאה לארוחות החג.

ונכון, כל הדיון על התחבורה ציבורית בשבתות וחגים הוא פחות רלוונטי לסוגיה הזו, כי מי ירצה לנסוע באוטובוסים לארוחת חג עם סירים ובגדים חגיגיים? כמובן שאף אחד. אבל הבעיה בתחבור הציבורית מתחילה כבר מבוקר ערב החג ולמחרת היום.

תקופות המאופיינות ב"נדודים" ובאירוחים כמו החגים, דורשות לצדן תחבורה ציבורית מוגברת כפליים. חיילים היוצאים לביתם, סטודנטים החוזרים למשפחותיהם, ומשפחות הנוסעות לבקר את ההורים - כל אלו ועוד יוצרים כאוס תחבורתי של שעות על הכבישים בדרך המייסרת לארוחת החג. הפעלת לוח זמנים של ימי שישי בתנועת האוטובוסים והרכבות בערבי חג, חוטאת להפעלת לוח זמנים יעיל ליום בו מרבית המדינה בתנועה.

קחו למשל את הציבור הדתי והחרדי, מדובר בציבור עם משפחות ברוכות ילדים שלחלק מרכזי מהן אין רכב שמסוגל להכיל את כל בני המשפחה - משפחות אלו נדרשות לסיוע של התחבורה הציבורית שעות לפני כניסת החג על מנת לנייד את כל בני המשפחה. כך גם במוצאי החג נתקל הציבור הדתי והחרדי באותה הבעיה על מנת לחזור לביתו. עם זאת, במוצאי החג אנו פחות עדים לפקקים בעיקר בזכות הציבור החילוני ש"התפזר" על הכבישים במשך שעות רבות והקדים את הציבור החרדי.

משרד התחבורה צריך לחשב מסלול מחדש בכל הקשור לחגים ולתגבר את התחבורה הציבורית באופן משמעותי על מנת להעביר אליה את כל אלו שאינם מוכרחים לנסוע ברכבם רגע לפני כניסת החג. בינתיים - ועד שתהיה במדינת ישאל תחבורה ציבורית בשבתות וחגים - על המדינה יהיה לתגבר משמעותית את הקווים לא רק מסוקר ערב החג, אלא גם במוצאי החג.

ומה עם חול המועד?

חול המועד ידוע גם הוא - ולעתים לא פחות - בנדודיו של עם ישראל ממקום למקום ובפקקיו. היציאה לטיולים מכבידה על הפקקים ועל הכבישים במה שנראה לעתים כגדוש יותר מביום חול בו נוסעים לעבודה. על המטיילים החילוניים שגורמים לעומסי תנועה, יש להוסיף בימי חול המועד את הציבור הדתי והחרדי שנמצא בחופשותיו מהלמידה בישיבות ובכוללים - וכך נוצר פקק תנועה שמוציא לכם את כל החשק שבכלל יצאתם לטייל.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

אז מה עושים? כן, גם כאן מדובר בתחבורה ציבורית. התחבורה הציבורית במדינת ישראל איננה משרתת יעדי תיירות, פארקים, שמורות טבע, חניוני לילה וגנים לאומיים. קחו למשל את חופי הכנרת. ימי חול המועד מושכים לכנרת רבבות ישראלים שרוצים להקים אוהל על המים, לעשות איזה מנגל נחמד ולטבול. כבישים 90 ו-92 סובבי הכנרת נסתמים. התחבורה הציבורית באזור איננה מתוגברת והקווים פועלים בה פעם בשעה-שעתיים וגם הם מלאים. שלא לדבר על קווים ממרכז הארץ כמו תל אביב למשל שנוסעים לכנרת 3 פעמים ביום בלבד, אחת ל-5 שעות.

אף אחד לא יעצור את הישראלים מלטייל בחג ואין כמובן שום סיבה לכך. אבל מדינת ישראל לא מסייעת להם לטייל עם פחות זמן בפקק.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    קינמונו 29/09/2022 13:43
    הגב לתגובה זו
    העובדה שהקצוות פרומים - ולהגיע מקצה אחד לקצה האחר של מדינתנו הקטנה דרך תחבורה ציבורית , נראה כמו נס מדברת ! כל הכבוד לשטיחת הטענות על זה צריכות מפלגות להתמודד
  • 3.
    החביב 28/09/2022 19:07
    הגב לתגובה זו
    תלמדו מפתח תקווה שמאפשרת קו שירות (51) לתל אביב בשבתות וחגים ומאפשרת לאנשים שאין לכם רכב פרטי לחיות.
  • 2.
    ספייד 28/09/2022 18:04
    הגב לתגובה זו
    רק כשיאסרו על כל עובדי המדינה שקיבלו רכב צמוד כולל צבא ומשטרה להשתמש ברכבם בשבת כל עוד אין תחבורה יהיה פתרון.
  • 1.
    מתי יעודדו פה כבר תחבורה ציבורית?? (ל"ת)
    רכב פרטי הורג 28/09/2022 17:03
    הגב לתגובה זו
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?