לאחר הנפילה של המניה - האם רב בריח אטרקטיבית להשקעה?
החשיבות של ממ"ד עלתה מדרגה השבוע וזה זמן טוב לדבר על רב בריח, שהחלה את דרכה במכירת דלתות כניסה, התפתחה ומספקת בין השאר את כל הדרוש לבניית ממ"ד דהיינו דלת, חלון ומערכת אוויר (סינון אב"כ). רב בריח, שחזונה הוא "לתכנן, לעצב ולייצר עבור יותר ויותר אנשים, תחושה נפלאה של ביטחון בארץ ובעולם, בעזרת מוצרים משובחים, נוחים לסביבה ומובילים טכנולוגית ובעיצוב ללא פשרות" מהווה השקעה מעניינת בכלכלת ה"יום שאחרי".
מניית רב בריח מאז שהחלה להיסחר בבורסה ב-2021
מה הסיפור של רב בריח?
למה רב בריח מעניינת אותנו היום בניגוד לעבר? כי ברב בריח קרתה סיטואציה שאנחנו רואים לעיתים רחוקות, פעילותה העסקית מתקדמת בכיוון חיובי ונכון, ואילו המניה של החברה בכיוון ההפוך. איך נוצרה סיטואציה כזאת?
זהו תמהיל של מספר סיבות. החברה הונפקה בשנת 2021 בשווי גבוה משוויה הכלכלי, לטעמנו, ובמחיר מניה של 171 אג' (שאף זינק ב-17% לשער 200 ביום המסחר הראשון). המשקיעים ציפו כנראה לצמיחה חדה ברווחים ואילו החברה ביצעה את ההנפקה וגייסה הון כי ביקשה להיכנס לשנתיים (2022,2023) של השקעות במפעלים וברכישה של חברות סינרגטיות, על מנת להגדיל את המכירות בשנים 2024 והלאה. שנות ההשקעה והמיזוגים הן שנים קשות מבחינה תפעולית, בהן החברה סובלת מהוצאות עודפות בשל העברת מפעלים ופתיחת קווי ייצור שלוקח להם זמן להתייצב ולייצר רווחיות. המשקיעים של 2021 , כנראה ציפו למשהו אחר ושלחו את המניה לירידה של כ-70% עד למחירה הנוכחי.
זה הזמן לבחון את החברה, מכמה סיבות:
1. ההשקעות הגדולות מאחוריה ויכולות הייצור התרחבו והתאזנו.
2. מחיר המניה עבר מתמחור יתר ב 2021 (שער 200) לתמחור חסר לדעתנו (שער 70-80).
3. השוק בו היא פועלת (הקמת דירות לעם ישראל) נעצר וכעת צפוי להתרחב ולפצות על החסר. לא מדובר בדירות יוקרה, המוצרים אותם היא מוכרת הם מוצרי חובה בכל דירה שמוקמת בישראל.
4. הירידה בתחושת הביטחון האישי של עם ישראל עשוי לייצר ביקוש נוסף למוצרי החברה (ממ"דים, דלתות, מוצרי נעילה) גם לבעלי דירות קיימים.
התפתחות החברה
רב בריח -0.62% החלה את דרכה בייצור ושיווק של דלתות כניסה, והחל מ 2008 עם רכישתה ע"י משפחת דונרשטיין שמה לעצמה יעד להרחיב את הפעילות ולגרום לקבלנים לרכוש ממנה מוצרים נוספים ולא רק דלתות. כך החל מסע שנמשך עד יום זה, ובו החברה מפתחת יכולות או רוכשת חברות בתחומים סינרגטיים כגון : מוצרי מיגון לממ"ד, שערים לחניות, דלתות פנים, דלתות אש, מנעולים ומוצרי נעילה. אנחנו מעריכים מאוד את החשיבה האסטרטגית של החברה ששמה את הדגש על השינויים בשוק ופועלת בהתאם.
לדוגמא, בשנים האחרונות נוטים לתכנן בניינים גבוהים לאור הצפיפות הקיימת במדינה. רב בריח הגיבה ברכישה של גלפר, חברה המייצרת פירי אשפה (שוטי אשפה) שהם סטנדרט בבניינים גבוהים. בנוסף, כמעט כל הדירות החדשות נבנות עם מרפסת (לא משנה הגודל), לכך הגיבה רב בריח ברכישה של קורונה גלאס, חברה המייצרת מעקות וזכוכיות למרפסות. מטרתה של רב בריח שהקבלן ירכוש ממנה סל גדול של מוצרים לכל דירה שהוא בונה, והקבלן מצידו מעדיף לרכוש מספק אחד ולא מעשרות ספקים שונים. אם בהתחלה הקבלן היה רוכש מהם דלתות כניסה בכ-1,000 שקל ליחידה, ב-2024 החברה כבר צופה שהקבלנים ירכשו ממנה סל בשווי של 40 אלף שקל לכל דירה.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
מה צפוי בשנים הבאות
השנים 2022 ו-2023 הוקדשו לביצוע ההשקעות ולהרחבת יכולות הייצור. קריית רב בריח הוקמה באשקלון בהשקעת ענק ויכולות הייצור בה מוטות אוטומציה ורכיב כוח האדם הוא נמוך. השנים 2024 ו-2025 יוקדשו לדעתנו לשיפור הרווחיות. כעת שהפלטפורמה מאפשרת זאת, השוק של החברה צומח באופן טבעי בשל היותה של ישראל המדינה בעלת קצב צמיחת האוכלוסייה הגבוה ב-OECD, היתרונות לגודל של החברה יאפשרו לה לדעתנו לצמוח מעבר לצמיחה הטבעית של השוק, על חשבון מתחרים שברובם הם קטנים וחסרי יכולת ייצור כמו שלה. רב בריח פועלת גם בשוק המוסדי (בתי ספר, מוסדות ציבור וכיו"ב) וגם בבתים פרטיים.
בשורה התחתונה
רב בריח היא חברה תעשייתית עם מותג חזק מאוד. היא נמצאת בתקופה של אחרי השקעות גדולות, כדי למצב את עצמה כספק איכותי לשוק הבנייה, שצפוי להערכתנו, להתעורר אחרי המלחמה. הרכישות שהחברה עשתה מוכיחות את עצמן ומרמזות שיש עוד נישות להתפתח אליהן. אנחנו אוהבים את האסטרטגיה של רכישת חברות קטנות בתחומים משיקים - התרחבות אנכית. יזם הנדל"ן מקבל מרב בריח עסקת חבילה ומגדיל מדי שנה את הסל הממוצע שהוא רוכש עבור כל דירה. החברה שואפת שסל זה יגדל לכ-70 אלף שקל עד 2028 ומעניין יהיה לעקוב ולבחון האם היעד הזה יושג, כאשר המפעל החדש, צפוי לתמוך בגידול העסקי. ההזדמנות העסקית שנמצאת מעבר לפינה, פוגשת אותנו בפחות מ-50% ממחיר ההנפקה.
- 5.נשאר רק לשאול מי בדיוק יבנה את המ"מדים ומאיזה חומרי גלם (ל"ת)העורב 03/05/2024 07:44הגב לתגובה זו
- 4.דוגמא 27/04/2024 07:33הגב לתגובה זושניב, הדריבטיבית הקטנה של סנו,מעניין מה הולך שם שממש קשה לה
- 3.המכפילים לא תומכים במה שכתוב. החברה אינה רווחית 25/04/2024 13:49הגב לתגובה זוהמכפילים לא תומכים במה שכתוב. החברה אינה רווחית
- 2.צריך למגן את כל הארץ, שלא ישאר בית בלי ממד (ל"ת)אבי 25/04/2024 13:06הגב לתגובה זו
- 1.גבע 25/04/2024 13:06הגב לתגובה זורעיון השקעה מעניין בהחלט
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
