קרפור
צילום: צילום קרפור
בלעדי

הפניקס הפחיתה את ההשקעה בקרפור - אלקטרה צריכה עדיין מחכה

אבישי עובדיה | (8)

קבוצת הפניקס, השותפה של אלקטרה צריכה בהשקעה ביינות ביתן שהפכה לקרפור, מחקה מההשקעה שלה ביינות ביתן. לביזפורטל נודע כי על רקע הדוחות המאכזבים,  ההפסדים הנמשכים, המינוף הגבוה והצורך בהזרמת הון, בקבוצת הפניקס הפחיתו בשנה האחרונה כ-30% מערך ההשקעה בקרפור.

קבוצת הפניקס השקיעה לצד אלקטרה צריכה לפני יותר משנתיים ברכישת השליטה ביינות ביתן. אלקטרה צריכה רכשה 35.05% ממניות הרשת בתמורה לכ-193 מיליון שקל, מתוכם כ-143 מיליון שקל תמורת הקצאת מניות, וכ-50 מיליון שקל בדרך של רכישת מניות מנחום ונורית ביתן (משפחת ביתן). במקביל, רכשה גם קבוצת הפניקס כ-15% ממניות הרשת בסכום של כ-80 מיליון שקל. 

 

הפניקס מחקה - אלקטרה מחכה

בעוד שהפניקס מחקה חלק מההשקעה, באלקטרה צריכה מחזיקים אותה בספרים בסכום גבוה גם בזכות "פתק מהרופא" - הערכת שווי שתומכת במספרים האלו. לקרפור יש גירעון גדול בהון ובהון החוזר (נכסים שוטפים בניכוי התחייבויות שוטפות), היא מוחזקת במימון גדול ובמימון ספקים (הספקים נותנים לא אשראי משמעותי) ולמרות השיפור הדרמטי ברבעון האחרון, היא עדיין מפסידה ולא שווה את המספרים בספרים ואפילו רחוקה מהם. אלקטרה והפניקס רכשו אותה לפי שווי של 500 מיליון שקל והזרימו כספים נוספים שלמעשה העלו את שוויה כשבמקביל קרפור הוסיפה לעצמה חוב נוסף של כ-200 מיליון שקל.

ההשקעה של אלקטרה מתקרבת ל-300 מיליון שקל ומכיוון שהיא נחשבת בעלת השליטה היא מציגה את ההשקעה בקרפור באופן מלא בספרים עם מוניטין מלא שמסתכם במעל 900 מיליון שקל. מוניטין אמור לבטא את הרווחים העתידיים של הפירמה, אחרת צריך למחוק אותו. מעריך השווי - משרד רואי החשבון פאהן קנה, רואה כל פעם מחדש את הנסיגה של אלקטרה צריכה וקרפור מההערכות המוקדמות שלהם ובכל זאת לא מפחית את שווי המוניטין.

שיטת העבודה היא כזו - פאהן קנה מסתמכים על תחזית הנהלה ומגבשים הערכת שווי שמחזיקה את המוניטין ואז עוברים מספר רבעונים, ופאהן קנה נקרא שוב למלאכה. רואי החשבון בודקים ורואים שהתחזית הקודמת לא החזיקה מים, אבל מאמינים לתחזית החדשה שמצליחה להחזיק את השווי וחוזר חלילה. איך ייתכן שכל פעם מחדש רואי החשבון מאמינים למרות שההיסטוריה הקצרה מראה להם שהתחזיות לא התגשמו? 

דווקא בהפניקס, בהשקעות לא סחירות (יינות ביתן-קרפור היא השקעה במסגרת ההשקעות הלא סחירות) שנוטים להחזיק אותן גבוה ויחסית קל יותר להחזיק אותן גבוה (אין שקיפות גדולה), החליטו למחוק חלק משמעותי מההשקעה. אם הם מחקו על אחת כמה וכמה שאלקטרה צריכה היו צריכים למחוק.

 

התביעה של נחום ביתן 

נחום ביתן השותף של אלקטרה והפניקס, חיכה שאלקטרה תממש את האופציה ותרכוש את חלקו לפי 900 מיליון שקל, למרות שהיה די ברור בשנה האחרונה שזה לא יקרה. אלקטרה צריכה הציעו סכום נמוך מ-900 מיליון שקל, על פי הערכות כ-650-700 מיליון שקל וביתן לא הסכים. במצב כזה הוא חיכה למימוש תנאי ההסכם - הנפקה בבורסה, זה לא קרה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

באלקטרה צריכה מרוצים מהמצב שנוצר - הם ידללו את נחום ביתן לפי שווי נמוך יותר, אבל ביתן לא מסכים לכך והוא תובע את החברה כשבדרך הוא חושף שקרפור היתה רגע לפני הערת עסק חי בדוחות הכספיים והיא נדרשה לפני חודשיים להזרמת הון גדולה של בין 100 ל-200 מיליון שקל. 

 

הנפקה תוביל למחיקה

הנפקה בקרפור תוביל למחיקה. אף אחד לא ישקיע בקרפור בשווי של 900 מיליון, גם לא 700 וכנראה שגם לא 500 מיליון שקל, אלא אם זה יהיה אחרי הזרמת בעלים. רישום בבורסה הוא סוג של מכת מוות לקרפור כי אז ייחשף שלמרות השיפור, השווי שלה הוא במקרה הטוב מאות בודדות (בגלל החוב הפיננסי נטו). באלקטרה ירצו לגייס באופן פרטי ויעדיפו הנפקת זכויות, כי אז אפשר להציג כלפי חוץ איזה שווי שרוצים. אבל הפעם גם פאהן קנה לא יוכל להחזיק את השווי.

 

קרפור מתאוששת - המלחמה תעזור לתוצאות

קרפור דיווחה על שיפור בתוצאות ברבעון השלישי במקביל להסבה של סניפי יינות ביתן לסינפי קרפור. ההסבה הזו מביאה לגידול במכירה למ"ר בשיעור העולה על 60%. זה מרשים, אבל כדי שזה יקרה צריך להשקיע בהסבת הסניפים סכום משמעותי. בשלב הזה, החברה עדיין רחוקה מרווח בשורה התחתונה, אבל באלקטרה מדברים על רווח תפעולי כבר ברבעון הרביעי. בשורה התחתונה בהינתן הוצאות המימון צפוי הפסד, אבל לרווח תפעולי יש משמעות גדולה - זה מעיד על שווי תפעולי, פעילות שיש לה ערך, וככל שהרווח יגדל, כמובן שהשווי יעלה. 

הרבעון הרביעי יהיה רבעון טוב גם בשל המלחמה. הביקושים למזון עלו משמעותית וזה יתבטא גם בדוחות של קרפור. אבל המבחן הגדול של קרפור יהיה כנראה ברבעונים הראשונים של 2024. החברה תצטרך להגיע לרווחיות תפעולית כזו שתעלה על הוצאות המימון ותעביר אותה לרווח בשורה התחתונה. זאת הציפיה בקרפור ובאלקטרה צריכה כשהם מכוונים כמובן לרווח משמעותי בשורה התחתונה בהמשך.

קרפור עם סניפים חדשים יכולה להגיע למיליארד שקל מכירות ברבעון, זה כ-13% מעל המכירות הנוכחיות, אבל ברווחיות תפעולית ממוצעת של הענף זה אומר סדר גודל של 25-30 מיליון שקל בשורה התפעולית. בדרך למטה, הרווח הזה יתכווץ בגלל הוצאות המימון, אבל גם 10-15 מיליון שקל ברבעון זה ממש לא רע, אבל זה בטח לא החלום הגדול של אלקטרה צריכה. זה עדיין לא מחזיק את השווי (אחרי השקעה נוספת).

וכל זה תחת כמה איומים גדולים - התביעה של נחום ביתן עלולה למנוע או לדחות גיוסים, הצמרת הניהולית של קרפור עברה זעזועים כשלאחרונה אורי קילשטיין המנכ"ל עוזב או מועזב. והכי חשוב - קרפור באה לצרכנים עם בשורה - אנחנו מורידים את יוקר המחייה. אצלנו מקבלים גם הרגשה של חו"ל וגם מחירים זולים. זה לא קרה. כדי להרוויח צריך למכור במחירים גבוהים.  זה היה ברור וצפוי מההשקה, אבל איכשהו הציבור קנה את זה. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    רואה חשבון 10/12/2023 16:10
    הגב לתגובה זו
    מספיק רק לקרוא את הדוח תזרים שלהם על מנת להבין את גודל הבעיה
  • 7.
    הפני 06/12/2023 10:05
    הגב לתגובה זו
    בשוק בר תחרות.
  • 6.
    לדעתי הטמעות של ביתן זה מה שיגרום לנפילה (ל"ת)
    מבין עניין 06/12/2023 09:37
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    קרפור 06/12/2023 09:16
    הגב לתגובה זו
    קרפור יותר יקרה מכל הרשתות
  • 4.
    לא נכנס אליהם... רוצה לראות את החברות קורסות (ל"ת)
    תומר 06/12/2023 09:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מנשק המזוזות 06/12/2023 08:51
    הגב לתגובה זו
    בנכסים לא סחירים
  • 2.
    הפנסינר 06/12/2023 08:51
    הגב לתגובה זו
    עוד הצלחה מפוארת של האחים זלקינד
  • 1.
    בן 06/12/2023 08:23
    הגב לתגובה זו
    פעם אחת ביקרתי בסניף קרפור והוא היה ממש מוזנח. חייבים שם ניהול ועובדים שירימו את העניין. לא נראה שהם יכולים להתרומם עם ככה נראה סניף מבולגן ולא מסודר
רשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיותרשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיות

חשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים

רשות ניירות ערך ורשות המסים מנהלות חקירות גלויות נגד בעלים ומנהלים בחברות פרטיות וציבוריות, בחשד שגייסו כספים ממשקיעים בניגוד לחוק. לפי החשד, ההצעות בוצעו ללא תשקיף, תוך הצגת מצגים מטעים ושימוש בכספי משקיעים למטרות אחרות מהובטח. במקביל נבדקים גם דיווחים של חברות ציבוריות, שלפי החשד כללו פרטים לא מדויקים על עסקות והסכמים

עוזי גרסטמן |

ארבע שנים לאחר שנעצר, ולמעלה משנתיים מאז סיום החקירה, הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, ונגד חברות הקבוצה, בגין גיוס לא חוקי של כ־75 מיליון שקל ממאות משקיעים - ללא תשקיף ובמרמה. רצף המקרים האלו מטריד. הונאות משקיעים הפכו לרבות ומתוחכמות. יש בעלים ומנהלים רבים שמגייסים שלא על פי הכללים ונפתחות חקירות שמצליחות לתפוס ולאתר חלק מהכספים. שי הונאות לכאורה בחסות החוק שנופלות בגלל רגולציה לא קפדנית - ראו מקרה סלייס. ויש הונאות רשת - התחזויות לאנשי מקצוע, אנשי פיננסית, בתי השקעות, מתחזים גם לביזפורטל כדי לקבל מכם פרטים, להמליץ לכם לקנות ניירות או לקבל את הכסף שלכם - הסוף תמיד הוא דומה: המשקיעים נשארים בלי כלום. 

על פי כתב התביעה נגד מוטי אברג'יל, החברות שבשליטתו משכו-גייסו כספים מ-277 משקיעים, באמצעות הסכמי הלוואה שנשאו ריבית חריגה של 7% ועד 33%. בפרקליטות טוענים כי מדובר בהסכמים שנשאו מאפיינים מובהקים של ניירות ערך - ולכן חלה עליהם חובת פרסום תשקיף, חובה שלא קוימה.

קבוצת יעדים פעלה במקביל בכמה מישורים: מכירת קורסים והכשרות בתחום הנדל"ן, שיווק קרקעות חקלאיות, וגיוס כספים ממשקיעים פרטיים. לפי האישום, אברג'יל פרסם ברשתות החברתיות תוכן שיווקי על רכישת קרקעות ופעילות נדל"נית, אך בפועל פניות שהתעוררו בעקבות הפרסומים שימשו כדי להציע למתעניינים להעמיד הלוואות לקבוצה - ולא להשקיע בעסקות קרקע כפי שהוצג כלפי חוץ.

ברשות ניירות ערך זיהו את הפעילות כבר במהלך התקופה, והתריעו בפני אברג'יל כי מדובר בגיוס המחייב תשקיף וכי עליו לחדול מהפעילות לאלתר. ואולם לפי כתב האישום, הגיוסים נמשכו גם לאחר ההתראות.


כתבה מעניינת: יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

נייקי
צילום: טוויטר

ריטיילורס ממשיכה לצלול עם נייקי - צניחה של 62% ברווח הנקי

האם אדידס תמשיך להכות בנייקי בחזית המקומית, ובכלל? והיכן עשויה להיות פריצת הדרך המחודשת של ריטיילורס, הזכיינית בישראל ובעולם שבשליטת הראל ויזל, שמנסה לחזור לצמרת של שוקי הנעלת ואופנת הספורט. על קרב הענקים בתחום, והטעויות שעשו נייקי וריטיילורס בדרך


רונן קרסו |

לפני חצי שנה, בעקבות דו"חות הרבעון הראשון החלש של ריטיילורס RTLS , זכיינית נייקי בישראל ובעולם, אמר המנכ"ל וחתנו של הראל ויזל, תומר צפניק, שחשוב לו להיות שקוף עם המשקיעים של החברה, שנמצאת עם נייקי NKE  באיזשהו סייקל שלילי שעוד נמשך - אבל ש-2025 היא שנת מיצוי הדעיכה. צפניק העריך אז שמיולי ועד סוף השנה נראה שיפור בנייקי. "המצב יהיה יותר טוב. צריך להסתכל על יולי אוגוסט כנקודת הבסיס", אמר אז צפניק. אולי זה חוסר ניסיון או סתם אופטימיות יתר, אבל הדו"חות של הרבעון השלישי פורסמו שלשום, ולא רק שלא חל שיפור - אלא חלה הרעה נוספת במצב העסקי העדין של החברה.

רווחיה של ריטיילורס (שבבעלות ויזל) ברבעון השלישי הסתכמו ב-14.2 מיליון שקל - ירידה של 62% לעומת הרבעון מקביל אשתקד. הרווח מתחילת שנה הגיע ל-23 מיליון שקל, לעומת 79 מיליון שקל בשנה שעברה. זוהי ירידה של 70% ברווח הנקי. החברה נסחרת במכפיל מטריד של 90. מניית ריטיילורס ירדה השנה ב-21%, לעומת מדד ת"א 125 שעלה באותה התקופה ב-46%. ועדיין, אחרי כל זה, שווי השוק של ריטיילורס גבוה, והוא ניצב על 2.8 מיליארד שקל.

הדו"חות החלשים של ריטילורס לא באו כהפתעה לקוראי "ביזפורטל", שנחשפו בשנה האחרונה לשינויים הגדולים שעוברים על שוק אופנת הספורט, ולקשיים איתם מתמודדת ריטיילורס. נייקי שלטה ללא עוררין בשוק נעלי ואופנת הספורט, והשווי של החברה גירד את רף ה-300 מיליארד דול. השווי כיום נחתך ב-70% ל-91 מיליארד דולר בלבד, והיא נמצאית כעת בשפל.

לאורך שנים נייקי היתה המותג המוביל, שווי השוק שלה היה גבוה מאלה של כל מתחרותיה, אלא שהמתחרות הרימו ראש: בראש ובראשונה נמצאת אדידס ADS  , שמובילה כיום טרנד בארץ ובעולם, באמצעות דגמי סמבה, גאזל וקמפוס שמצויים בעלייה חדה, ונהפכו שם נרדף לאופנה עכשוויתבתחום ההנעלה היו אלה גם פומה, אנדר ארמו, ניו באלאנס, הוקה ומגוון מוצרי האופנה של לולו למון, הלו יוגה ואוישו שנגסו בכוחה של נייקי. השוק נהיה צפוף ונייקי איבדה משמעותית מכוחה.

השנים הקשות של נייקי בעולם היו עקב החלטות ניהוליות כושלות, שגם הביאו לפיטורי המנכ"ל הקודם, ג'ון דונהיו, ולשחיקה עצומה בחוזק ובשווי המותג. החברה, שהיתה תמיד סמל לחדשנות, נועזות ותקווה, איבדה מזוהרה. בנוסף, בהחלטה יהירה חיסלה נייקי את המערך הסיטונאי שלה - מה שפגע מאוד במכירות. זה השליך כמובן על ריטיילורס, שמסתמכת על נייקי וחוזק ומכירות המותג.