טל זקס טבע
צילום: צילום מסך, יוטיוב חברת Moderna

ד"ר טל זקס מצטרף לדירקטוריון של טבע - וישתכר כ-330 אלף דולר בשנה

לאחר 6 שנים בחברה הודיע זקס בחודש פברואר כי יעזוב את מודרנה בחודש ספטמבר. כעת מתברר כי הוא יגיע לחברת התרופות הישראלית טבע
נתנאל אריאל | (1)
נושאים בכתבה אונקולוגיה טבע

ממודרנה לטבע: ד"ר טל זקס, 55, יסיים בסוף חודש ספטמבר את תפקידו כמנהל הרפואי של חברת מודרנה, שעד הקורונה הייתה אלמונית למדי, והפכה מוכרת בכל בית בעקבות הצלחתה לפתח חיסון לקורונה שקיבל את אישור ה-FDA.

אבל הוא לא יעזוב את התחום. חברת טבע תצרף אותו לשורותיה כחבר בדירקטוריון, כאשר המינוי לדירקטוריון טבע יכנס לתוקף החל ב-1 באוקטובר 2021 ועד למועד קיום האסיפה השנתית של בעלי המניות ב-2022. זקס ישמש בטבע כדירקטור בלתי תלוי ויהיה חבר בוועדת המדע והטכנולוגיה.

לפני שהגיע למודרנה, שימש זקס בשנים 2010 עד 2015 בתפקידי פיתוח ב'סאנופי', ביניהם כסגן נשיא בכיר וראש תחום האונקולוגיה. בשנים 2008 עד 2010 כיהן כסגן נשיא למחקר קליני, אונקולוגיה בחברת 'ספלון'. בשנים 2004 עד 2008 שימש כמנהל, פיתוח קליני ו-Translational Medicines ב-GlaxoSmithKline. בשנים 1996-1999 היה עמית פוסט-דוקטורט במכון הלאומי לסרטן.

ד"ר זקס שימש גם כפרופסור-נספח לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה מאז 2004 וכפרופסור-נספח לרפואה במרכז הרפואי טאפטס מאז 2017. הוא כיהן בדירקטוריון Adaptimmune Therapeutics plc מאז 2016.  ד"ר זקס קיבל את תואר הרפואה והדוקטורט שלו מאוניברסיטת בן גוריון, מחקר הפוסט-דוקטורט שלו נערך במכונים הלאומיים לבריאות בארצות הברית, והשלים הכשרה קלינית ברפואה פנימית בבית החולים של אוניברסיטת טמפל, ולאחר מכן זכה במלגה באונקולוגיה רפואית באוניברסיטת פנסילבניה, ויש לו גם תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר-אילן.

על פי הודעת החברה "שכרו של ד"ר זקס יהיה זהה לשכרם של יתר הדירקטורים הבלתי-תלויים של טבע, בהתאם להצהרת  החברה שהוגשה לרשות ניירות ערך ב-22 באפריל 2020".

על כמה כסף מדובר בפועל? השכר השנתי שלו כחבר בדירקטוריון יהיה 130 אלף דולר, 10-20 אלף דולר בשנה כחבר בוועדות השונות בדירקטוריון החברה, וסכום כפול אם יהיה יו"ר הוועדה. בנוסף, יהיה זכאי לפרס שנתי מבוסס הון (כלומר מניות של החברה) בשווי של 160 אלף דולר, עם זמן הבשלה של שנה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בן 29/08/2021 13:44
    הגב לתגובה זו
    אולי זה יתחיל את ההתאוששות של המניה הארורה הזו... אמן אמן
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 1.18%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: