TV

"אנחנו רוצים להיות חברה בינלאומית - זה החלום שלי, זה בוער בי"

משה ממרוד הבעלים והמנכ"ל של תדיראן, הצליח להשביח את תדיראן משווי של עשרות מיליונים ל-2.3 מיליארד שקל; היעד הבא הוא תחומים חדשים - טיהור אוויר ואנרגיה סולארית ולהיות גם גדולים בעולם - ראיוןTV
עדי ברזילי | (12)
נושאים בכתבה משה ממרוד תדיראן

המציאות עולה על כל דמיון - משה ממרוד הבעלים של חברת תדיראן הולדינגס רכש את פעילות תדיראן לפני 12 שנים, דרך חברת קריסטל מוצרי צריכה, מיזג את הפעילות, שינה שם לחברה והפך עסק שהיה שווה עשרות מיליונים בודדים לחברה ששווה 2.3 מיליארד שקל - תדיראן היא מחברות הצמיחה המשמעותיות ביותר בבורסה, כאשר קצב ההכנסות שלה כבר מסתכם ב-1 מיליארד שקל, בעוד בעת הרכישה הוא היה מתחת ל-200 מיליון שקל.

מי שהאמין בממרוד לאורך התקופה הזו הרוויח יותר מפי 30, גם מי שהשקיע חלק מהתקופה עשה תשואה טובה. המניה שוברת שיאים, וממרוד לא נח, הוא רוצה להמשיך ולשבור שיאים - היעד הבא הוא מכירות של 2 מיליארד שקל כשהחברה הופכת לשחקנית בשלושה תחומים: תחום המזגנים בארץ ובעולם; תחום האנרגיה הסולארית; כניסה לתחום של טיהור אוויר. נפגשנו עם ממרוד,  איך מהבולטים בדירוג אנשי השנה שלנו ל-2020 אנשי להבין איך הוא מתכנן לעמוד ביעדים , צפו בראיון -  

תדיראן, כמו כל שוק המוצרים הביתיים, נהנתה מעליה בביקושים עקב הקורונה. אבל ממרוד משוכנע שגם אחרי שהמשבר יהיה מאחורינו "נראה עליה בביקושים" וטוען שהחברה תגיע למכירות בהיקף של 2 מיליארד שקלים עוד לפני תאריך היעד שהציבו, של 5 שנים כשהם מסתמכים על שלושה מנועי צמיחה - מיזוג, אנרגיה סולארית וטיפול באוויר.

התחלנו את השיחה על תחום הפעילות המרכזי, המיזוג, ואיך תדיראן מתכננת להתרחב בסגמנט הזה. "אנחנו מובילים את תחום המזגנים בארץ" אומר ממרוד ומסמן מטרה מאד ברורה להמשך "אנחנו רוצים להיות חברה בינלאומית בתחום המזגנים. זה החלום שלי, זה בוער בי". 

תחום שני שתדיראן תשיק בקרוב הוא הטיפול באוויר, כאשר לפני שלוש שנים החברה רכשה פטנט ליצירת בית בריא ונקי. ממרוד לא מפחד מהצורך לבצע כאן חינוך שוק "כשתמי 4 הביא את המתקן הם חינכו את השוק. בהתחלה אמרנו למה לקנות מים, אני אשתה מים מהברז. אבל היום מי נוגע במים מהברז. אותו דבר, בית שלא יהיה לו מכשיר שמטפל באוויר אנחנו לא נבוא להתארח שם. זה החזון". והפעילות השלישית היא אנרגיה מתחדשת. תדיראן רכשה את השליטה בחברת האנרגיה הסולארית אלירן סולאר, העוסקת במערכות פוטו-וולטאיות בדצמבר, תמורת 45 מיליון שקל. וכעת החברה מתכננת לספק סל מוצרים שלם למי שהולך להתקין מערכות של אנרגיה סולארית.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    דן 17/01/2021 08:59
    הגב לתגובה זו
    צריך שכל ויוזמה לפתח ולשדרג. כל הכבוד
  • 10.
    אסי הררי 14/01/2021 22:43
    הגב לתגובה זו
    אין כמו תדיראן, מזגן איכותי, מקצועי, מחיר פצצה וחסכוני, והמנכל הביא את החברה לרמה גבוה מאוד.
  • 9.
    השקולה 14/01/2021 21:03
    הגב לתגובה זו
    אני עוד זוכרת את ההתרברבות של לב לבייב בעניין אפריקה ישראל, ואיך האויר יצא מן הבלון.
  • ההבדל הוא שלבייב מינף עצמו למוות ואילו תדיראן צומחת טבעית כמעט ללא מינוף (ל"ת)
    יואב 14/01/2021 23:39
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מרוב שהוא עף על תדיראן תתכוננו לנפילה (ל"ת)
    הגדולים בעולם פחחחחח 14/01/2021 17:48
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רציונאלי 14/01/2021 15:31
    הגב לתגובה זו
    אחת המניות הטובות...מאמין שתפרוץ גם בחול....ממרוד אמר שהמשקיע אצלו הוא מלך- אני מאמין לו
  • 6.
    ניר 14/01/2021 14:56
    הגב לתגובה זו
    מבחינת איכות ואמינות תדיראן מספר 1 לפי הניסיון שלי, מרוצה מהם מאוד
  • 5.
    יודע דבר 14/01/2021 13:05
    הגב לתגובה זו
    תדיראן היא סיפור הצלחה שעוד ילמדו אותו במינהל עסקים] ממרוד בנה אימפריה שמתפרצת גם אל מחוץ לגבולות המדינה והעתיד ירוק אני מביע אימון ואוסף
  • 4.
    חברה מעולה עם מנכ"ל תותח (ל"ת)
    משקיע 14/01/2021 12:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מריץ המניות גמר את התפקיד טרמפ הביתה הרסתה את הכלכלה (ל"ת)
    הננמי 14/01/2021 12:35
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הכול טוב הכול בועה חובות עצומים למשק מי ישלם את הכול ה (ל"ת)
    vbbnh 14/01/2021 12:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מפלים את הדולר מעלים את הבורסה הדולר בשפל (ל"ת)
    vbbnh 14/01/2021 12:00
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.