הרגולטור מקשה על ייבוא הקנאביס; מי דווקא עשויות להרוויח?
חלק ניכר מיבוא הקנאביס לארץ נפסק, לא ידוע מתי יחודש. ומי יכולות להרוויח מזה בגדול? על פי מספר דיווחים בימים האחרונים, הוציאה היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות) נהלים חדשים הקשורים לתוצרת המיובאת – הנהלים כוללים בדיקות מעבדה מקיפות שעל התוצרת שמייבאות החברות לעבור. לפי שעה, מסתמן כי החברות לא מחזיקות בבדיקות המעבדה הנדרשות ועל כן אינם יכולות לייבא תוצרת חדשה.
לפי משרד הבריאות, הדרישה באה עקב כך שמדינת ישראל אינה יכולה לפקח על הגידול בחו"ל ועל כן על התוצרת לעבור בדיקה במעבדות צד ג'. מדובר בדרישה שהיא תמוהה,.בקנדה לדוגמא – יש פיקוח ותקנים שלא נופלים בכלל מהרמה של השוק הישראלי.
יש הטוענים שהדבר קשור לכך שלאחרונה מספר מגדלים מקומיים (ביניהם החברה הציבורית קאנומד) דרשו לעצור את הייבוא מחו"ל בטענה שאין אינן עומדות בתחרות. אם אכן כך הדבר – זה חמור ביותר. מעבר לכך שמדובר בשוק חופשי – מדובר בתוצרת שמסופקת בסופו של דבר למטופלים חולים ומשמשת להם כתרופה. לא נכון לפגוע להם ברצף הטיפולי ובאיכות בגלל שיקולים צרים שנובעים מרצון המגדלות המקומיות לעשות כסף.
חשוב להדגיש שהתוצרת שהגיעה כבר לארץ תוכל להימכר – אך חברות שלא יציגו את התקנים ואישורי המעבדות לא יוכלו לייבא עוד סחורה. הבעיה העיקרית היא בדרישה לבדיקת מעבדות – מדובר בבדיקות שרק מעט מאוד מעבדות יכולות לבצע ועל כן קיים קושי בלמצוא מעבדה, ולאחר מכן ישנם קשיים בירוקרטים רבים בשילוח החומר לאותה המעבדה (שלא תמיד נמצאת באותה המדינה שבה התוצרת מגודלת).
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברות שכיום מסתמכות במידה רבה על הייבוא הן קנדוק של חברת אינטרקיור -1.85% ו-BOL שמוחזקת בשיעור של 40% בידי עמיר שיווק. ישנן עוד חברות שמייבאות (כמו שיח ויוניבו לדוגמא), אך הייבוא אינו עיקר הפעילות שלהן. באינטרקיור מעריכים כי החברה הצליחה לפתור את הבעיה בייבוא שלה מהחברות טילריי ואפריה, שכיום מהוות את רוב המכירות ממוצרים מיובאים של החברה.
עכשיו רק נשאר לעקוב ולראות האם המייבאות יצליחו להתגבר על הקשיים כמו שעשו בכמה וכמה מקרים עד היום. בכל מקרה, החברות שיכולות להרוויח במידה ואכן ייעצר לתקופה ממושכת הייבוא אלו המגדלות המקומיות שרוב או כל מוצריהם מגודלים בארץ, ביניהן: פארמוקן, קאנומד, קנאשור אינטליקנה.
- 5.חגית קופפר צ׳רקה 09/03/2021 09:14הגב לתגובה זונהנתי לקרוא את הכתבה שלך.
- 4.מור 31/12/2020 22:36הגב לתגובה זוורוצים שאנשים יקנו בכוח את זה. לא היה דברים נורמליים כמו הגורילה -רפאל - אמרלנד. פשוט עדיף לקנות בוטיק איכותי מהטלגראס מאשר חשאב שהמגדלים החובבנים האלה מגדלים פשוט דוחה !
- 3.דני 30/12/2020 23:30הגב לתגובה זושכחתם ששיח מדיקל היא המרוויחה העיקרית.החברה מגדלת קנאביס בישראל והחלה אף לייצא לחול, כמו אוסטרליה וגרמניה עם אופק לייצוא למדינות נוספות
- 2.אבי 30/12/2020 13:02הגב לתגובה זונראה שמתפתח פה יופי של קרטל. השלב הבא - מועצת החלב תתכנן גם את שוק הקנביס.
- 1.אני רק יכול לנחש מי האיש שמרוויח בגדול (ל"ת)שקד ירושלים 30/12/2020 12:41הגב לתגובה זו
- מי ????? (ל"ת)יודה 30/12/2020 14:29הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
