האם מיט-טק תצליח להדפיס סטייק?
במבט היסטורי, טכנולוגיות של הדפסה בתלת ממד היא טכנולוגיה צעירה. ליתר דיוק, היא פחות מעשור בשטח, למרות שכבר יש לה לא מעט שימושים, בהם צבאיים וגם רפואיים. שרון פימה, מי שהקים את חברת מיט-טק – שמטרתה, לייצר בשר משכפול רקמות של טבור, מכיר את התחום כבר שנים טובות.
פימה ייסד את חברת ננו דיימנשן, שעוסקת בהדפסות תלת ממד, כשהמציא את הטכנולוגיה של החברה. לפני כ-3.5 שנים פרש מהחברה שהקים, בעקבות חילוקי דעות עם ההנהלה והדירקטוריון בנוגע לכיוון שעל החברה היה לקחת.
ננו אמנם לא מצליחה להרוויח, אבל היא מוכרת - כלומר יש היתכנות למוצר. הבעיה הגדולה שלה שהיא שורפת מזומנים וכל פעם מחדש מגיעה לשוק ההון לגייס כספים ומדללת את המשקיעים - התוצאה המניה נופלת בעשרות אחוזים רבים מדי שנה. מאז הכנסת הפעילות של התלת מימד לשלד הבורסאי והפיכתו לחברה נסחרת איבדה המניה כמעט את כל ערכה - 99%.
לאן הולכת מיט-טק?
האם מיט-טק שהיא גם חברה שהתמזגה לתוך שלד בורסאי, תהיה סיפור אחר? אי אפשר לדעת. אבל צריך להיזהר ממצב של דילול? היום הם הודיעו על גיוס של למעלה מ-8 מיליון שקל נוספים, שהובל ע"י סייבל שוקי הון. אבל הם לא מייצרים הכנסות, אז לכמה זמן הכסף יספיק? חצי שנה, שנה אם נהיה לארג'? מתי הם יבואו לבקש עוד כסף מהמשקיעים? מתי זה יסתיים?
- סלע נדל״ן: רווח נקי תפעולי של 62 מיליון שקל - החברה הכריזה על דיבידנד
- מחירי הדלק יישארו ללא שינוי בחודש אוקטובר - למרות התחזקות הדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היקף הגיוס הנוכחי שעומד על 7.8 מיליון שקל, מורכב 4.3 מיליון מניות ו-4.3 מיליון אופציות במחיר של 1.9 שקל למניה ולאופציה. מה שאומר שהמוסדיים קיבלו דיסקאונט של כ-30% על מחיר השוק.
אז נכון, היא עומדת באבני הדרך שהיא שמה לעצמה. בשבוע שעבר דיווחה כי עמדה ביעד של הפיכת תאי גזע מטבור של פרה לשומן. זו הייתה אחת מנקודות הציון שבהן החברה סימנה לעצמה. לשנה הבאה פימה וחבריו, היושבים בפארק התעשייה בנס ציונה ומהווים יחדיו צוות של 15 עובדים, מכוונים לצעד הבא שלהם – גידול סטייק במשקל 100 גרם במעבדה.
נכון לכרגע, שווי החברה נאמד בכ-126 מיליון שקל, לאחר שבאוקטובר שנה שעברה התמזגה לתוך השלד הבורסאי של אופקטרא. למרות התנודות הרבות בשוק מאז המיזוג, היום מחיר המניה עומד על כ-253 אגורות, לעומת 251 אגורות ב-2 לאוקטובר אז דווח המיזוג. זה לא שווי נמוך, זה לא שווי שמבטא את התוצאות בפועל, זה שווי שמבטא חלום. זה יכול לגדול אם החלום יתממש, אבל נכון לעכשיו זה בהחלט לא שווי מבוטל.
- פריים אנרג'י משלימה רכישה מסאנפלאואר: פורטפוליו המתקנים בישראל גדל ל-112 מגה-וואט
- יוניון השקעות של ג'ורג' חורש זכתה בזכיינות דקטלון בישראל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
"מכוונים להיות חברה בינלאומית"
תהליך הייצור של החברה הוא מורכב. אם נסכם זאת בקצרה, לוקחים תאי גזע מטבור של פרה, מכווננים אותו לאן שרוצים שיתפתחו – לדוגמא, עצם, שומן או בשר – וכשהרקמה מפותחת מספיק, הופכים אותה לדיו, שלאחר מכן הופך לבשר המיועד באמצעות תהליך ייחודי של הדפסה תלת ממדית.
על פניו, כדי להצליח, לחברה ישנן שלוש אופציות להרוויח כסף. מכירת החברה על קנייניה הרוחניים – כרגע 4 פטנטים ממתינים לאישור – מיזוג עם ענקית בתעשייה, או רישוי הטכנולוגיה לשחקנים גדולים בשוק.
פימה אומר שהאופציה השלישית, כלומר רישוי, היא לב התוכנית הכלכלית. לשם כך גויסו כמה בכירים בתעשייה העולמית, בהם יו"ר הדירקטוריון, סטיב לוין, שמשפחתו היא מבעלות חברת G&C, מספקיות הענק של בשר בארצות הברית.
"המטרה שלנו היא לעשות לייסנסינג לטכנולוגיה ולהיכנס לשיתוף פעולה עם כמה שיותר חברות - אנחנו נביא את הטכנולוגיה, הם יביאו את התשתית התעשייתית את ההשקעה הכספית", אומר פימה בראיון לביזפורטל.
הצבת יעד להדפיס נתח בשר בשנה הבאה – תעמוד ביעד הזה?
"לפי כל האינדיקטורים שלנו בהחלט כן. הדיווח שלנו מהחודש על הדפסת שומן כבר היה חדשני ברמה עולמית, אבל אנחנו מאמינים שגם נגיע ליעד הזה".
מבחינת כסף אתם מסודרים – או שתגייסו עוד?
"כרגע אין כוונה כזו. אבל בחברה כמו שלנו לגייס תמיד אפשר, גם בשוק הנוכחי, השאלה היא איך ובאילו תנאים מגייסים. אנחנו רוצים לשמור על החברה לטווח הארוך ולא להכביד עליה".
איפה אתה רואה את החברה עוד 5 שנים?
- 5.חתיכת אפס שודדים את המשקיעים הקטנים (ל"ת)יובל 11/05/2020 17:05הגב לתגובה זו
- 4.BOSOF 11/05/2020 16:17הגב לתגובה זובמקום מיליארדי פרות ובעלי חיים שמזהמים ותורמים להריסת העולם, והתחממות גלובלית. שלא לדבר על המוות האיום שלהם כדי שנהנה מטעם של סטייק. לדעתי המוצר מצויין. השאלה כמה נשקיע עד שנראה תוצאות? אני מקווה שלא הרבה :)
- 3.BOSOF 11/05/2020 16:17הגב לתגובה זובמקום מיליארדי פרות ובעלי חיים שמזהמים ותורמים להריסת העולם, והתחממות גלובלית. שלא לדבר על המוות האיום שלהם כדי שנהנה מטעם של סטייק. לדעתי המוצר מצויין. השאלה כמה נשקיע עד שנראה תוצאות? אני מקווה שלא הרבה :)
- 2.מיט טק - ביונד מיט 11/05/2020 15:38הגב לתגובה זוהעתיד כבר כאן
- 1.מיקו 37 11/05/2020 15:29הגב לתגובה זוהחברה תיהיה שווה מליארדים, רק שתעבור את המסוכה של הדפסת ה-100 גר' הראשון
- את המסוכה היא לא תעבור. אולי, את המשוכה. (ל"ת)שלום כיתה א' 03/06/2020 12:34הגב לתגובה זו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

יוניון השקעות של ג'ורג' חורש זכתה בזכיינות דקטלון בישראל
ג'ורג' חורש, זכיין H&M ויבואן טויוטה, יפעיל את רשת דקטלון בישראל וישקיע מעל 100 מיליון שקל בשדרוג, הרחבה וטכנולוגיה. העסקה ממתינה לאישור רשות התחרות
דקטלון היא אחת מרשתות הספורט הגדולות בעולם עם כ-1,800 חנויות, 101 אלף עובדים ונוכחות ב-80 מדינות. במהלך 2024 רשמה הכנסות של 16.2 מיליארד יורו ורווח נקי של 787 מיליון יורו. מעל מחצית מהמכירות מגיעות ממותג פרטי, דבר שמקטין את החשש לניגוד עניינים מול זכיינים מקומיים שמפעילים מותגים מתחרים, סוגיה שעמדה במרכז הבחינה מול קבוצת פוקס, המחזיקה בזכיינות נייקי בישראל.
מאז שנכנסה לישראל ב-2017, פעלה דקטלון ישירות אך בשנה האחרונה החלה בצמצום שטחי מסחר והעברת דגש לסניפים קטנים יותר בפורמט "דקטלון סיטי", דוגמת הסניף החדש בקניון עזריאלי בתל אביב. המעבר לזכיין נועד לצמצם עלויות תפעול, להקטין חשיפה שכרית ולהעביר את ניהול ההון האנושי לגורם מקומי שמכיר את השוק. הניצחון של חורש אינו מפתיע: לצד הזיכיון ל-H&M וניהול פעיל של יוניון השקעות בעולמות האנרגיה, הנדל"ן והתעשייה, הוא גם בעל מניות בסופר־פארם ומתמודד בימים אלו, יחד עם הראל ביטוח, על רכישת כאל.
לחורש יש את ההון, ואת הניסיון בזכיינות ויכולות ניהול מקומיות. ליוניון השקעות, שבבעלותו של חורש, שורה של אחזקות כולל בעלות מלאה על יבואנית הרכב יוניון מוטורס (טויוטה לקסוס וג'ילי), וכן אחזקה בסופר־פארם (35%). לפני כשנה וחצי, השלימה החברה מהלך לרכישת 20% מתחנת הכוח אשכול, לפי שווי של כ-9 מיליארד שקל. עבור שוק הקמעונאות בישראל, מדובר במהלך שצפוי לייצר דינמיקה חדשה: חיזוק התחרות במוצרים טכניים במחירים אטרקטיביים, מענה לביקוש הגובר לאורח חיים ספורטיבי והרחבת הנגישות לצרכנים גם בפריפריה.
העסקה בין דקטלון העולמית ליוניון חורש עדיין כפופה לאישור רשות התחרות, שתבחן האם למהלך יש השפעה אפשרית על התחרות בענף הקמעונאות בכלל ובתחום הספורט בפרט. אף שדקטלון מפעילה בעיקר מותגים פרטיים ולא נחשבת לשחקן מונופוליסטי, היקף הפעילות
של חורש בענפי ריטייל נוספים, כמו H&M, סופר־פארם ומועמדותו ברכישת כאל, עשוי לדרוש מהרשות לבחון את רוחב ההחזקות ואת ההצטלבות בין תחומי פעילות שונים. עם זאת, לא מדובר בעסקה המעוררת התנגדות עקרונית בענף, ומרבית ההערכות הן כי היא תקבל את האישורים הדרושים תוך עמידה
בתנאים מסוימים אם יידרשו.