שרון פימה
צילום: יחצ
ראיון

האם מיט-טק תצליח להדפיס סטייק?

לפי המודל של החברה, היא תסיים לפתח את תהליך ייצור הבשר מרקמות של פרה בשנים הקרובות; כשתהליך הייצור המסיבי ייעשה על ידי חברות שישתמשו בטכנולוגיה. שרון פימה, היזם, המנכ"ל וממציא הטכנולוגיה החדשנית בראיון
ארז ליבנה | (6)

במבט היסטורי, טכנולוגיות של הדפסה בתלת ממד היא טכנולוגיה צעירה. ליתר דיוק, היא פחות מעשור בשטח, למרות שכבר יש לה לא מעט שימושים, בהם צבאיים וגם רפואיים. שרון פימה, מי שהקים את חברת מיט-טק – שמטרתה, לייצר בשר משכפול רקמות של טבור, מכיר את התחום כבר שנים טובות.

 

פימה ייסד את חברת ננו דיימנשן, שעוסקת בהדפסות תלת ממד, כשהמציא את הטכנולוגיה של החברה. לפני כ-3.5 שנים פרש מהחברה שהקים, בעקבות חילוקי דעות עם ההנהלה והדירקטוריון בנוגע לכיוון שעל החברה היה לקחת.

ננו אמנם לא מצליחה להרוויח, אבל היא מוכרת - כלומר יש היתכנות למוצר. הבעיה הגדולה שלה שהיא שורפת מזומנים וכל פעם מחדש מגיעה לשוק ההון לגייס כספים ומדללת את המשקיעים - התוצאה המניה נופלת בעשרות אחוזים רבים מדי שנה. מאז הכנסת הפעילות של התלת מימד לשלד הבורסאי והפיכתו לחברה נסחרת איבדה המניה כמעט את כל ערכה - 99%.   

לאן הולכת מיט-טק?

האם מיט-טק שהיא גם חברה שהתמזגה לתוך שלד בורסאי, תהיה סיפור אחר?  אי אפשר לדעת. אבל צריך להיזהר ממצב של דילול? היום הם הודיעו על גיוס של למעלה מ-8 מיליון שקל נוספים, שהובל ע"י סייבל שוקי הון. אבל הם לא מייצרים הכנסות, אז לכמה זמן הכסף יספיק? חצי שנה, שנה אם נהיה לארג'? מתי הם יבואו לבקש עוד כסף מהמשקיעים? מתי זה יסתיים?

היקף הגיוס הנוכחי שעומד על 7.8 מיליון שקל, מורכב 4.3 מיליון מניות ו-4.3 מיליון אופציות במחיר של 1.9 שקל למניה ולאופציה. מה שאומר שהמוסדיים קיבלו דיסקאונט של כ-30% על מחיר השוק.

אז נכון, היא עומדת באבני הדרך שהיא שמה לעצמה. בשבוע שעבר דיווחה כי עמדה ביעד של הפיכת תאי גזע מטבור של פרה לשומן. זו הייתה אחת מנקודות הציון שבהן החברה סימנה לעצמה. לשנה הבאה פימה וחבריו, היושבים בפארק התעשייה בנס ציונה ומהווים יחדיו צוות של 15 עובדים, מכוונים לצעד הבא שלהם – גידול סטייק במשקל 100 גרם במעבדה.

 

נכון לכרגע, שווי החברה נאמד בכ-126 מיליון שקל, לאחר שבאוקטובר שנה שעברה התמזגה לתוך השלד הבורסאי של אופקטרא. למרות התנודות הרבות בשוק מאז המיזוג, היום מחיר המניה עומד על כ-253 אגורות, לעומת 251 אגורות ב-2 לאוקטובר אז דווח המיזוג. זה לא שווי נמוך, זה לא שווי שמבטא את התוצאות בפועל, זה שווי שמבטא חלום. זה יכול לגדול אם החלום יתממש, אבל נכון לעכשיו זה בהחלט לא שווי מבוטל. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

"מכוונים להיות חברה בינלאומית"

תהליך הייצור של החברה הוא מורכב. אם נסכם זאת בקצרה, לוקחים תאי גזע מטבור של פרה, מכווננים אותו לאן שרוצים שיתפתחו – לדוגמא, עצם, שומן או בשר – וכשהרקמה מפותחת מספיק, הופכים אותה לדיו, שלאחר מכן הופך לבשר המיועד באמצעות תהליך ייחודי של הדפסה תלת ממדית.

על פניו, כדי להצליח, לחברה ישנן שלוש אופציות להרוויח כסף. מכירת החברה על קנייניה הרוחניים – כרגע 4 פטנטים ממתינים לאישור – מיזוג עם ענקית בתעשייה, או רישוי הטכנולוגיה לשחקנים גדולים בשוק.

 

פימה אומר שהאופציה השלישית, כלומר רישוי, היא לב התוכנית הכלכלית. לשם כך גויסו כמה בכירים בתעשייה העולמית, בהם יו"ר הדירקטוריון, סטיב לוין, שמשפחתו היא מבעלות חברת G&C, מספקיות הענק של בשר בארצות הברית.

"המטרה שלנו היא לעשות לייסנסינג לטכנולוגיה ולהיכנס לשיתוף פעולה עם כמה שיותר חברות - אנחנו נביא את הטכנולוגיה, הם יביאו את התשתית התעשייתית את ההשקעה הכספית", אומר פימה בראיון לביזפורטל. 

 

הצבת יעד להדפיס נתח בשר בשנה הבאה – תעמוד ביעד הזה?

"לפי כל האינדיקטורים שלנו בהחלט כן. הדיווח שלנו מהחודש על הדפסת שומן כבר היה חדשני ברמה עולמית, אבל אנחנו מאמינים שגם נגיע ליעד הזה".

 

מבחינת כסף אתם מסודרים – או שתגייסו עוד?

"כרגע אין כוונה כזו. אבל בחברה כמו שלנו לגייס תמיד אפשר, גם בשוק הנוכחי, השאלה היא איך ובאילו תנאים מגייסים. אנחנו רוצים לשמור על החברה לטווח הארוך ולא להכביד עליה".

 

איפה אתה רואה את החברה עוד 5 שנים?

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חתיכת אפס שודדים את המשקיעים הקטנים (ל"ת)
    יובל 11/05/2020 17:05
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    BOSOF 11/05/2020 16:17
    הגב לתגובה זו
    במקום מיליארדי פרות ובעלי חיים שמזהמים ותורמים להריסת העולם, והתחממות גלובלית. שלא לדבר על המוות האיום שלהם כדי שנהנה מטעם של סטייק. לדעתי המוצר מצויין. השאלה כמה נשקיע עד שנראה תוצאות? אני מקווה שלא הרבה :)
  • 3.
    BOSOF 11/05/2020 16:17
    הגב לתגובה זו
    במקום מיליארדי פרות ובעלי חיים שמזהמים ותורמים להריסת העולם, והתחממות גלובלית. שלא לדבר על המוות האיום שלהם כדי שנהנה מטעם של סטייק. לדעתי המוצר מצויין. השאלה כמה נשקיע עד שנראה תוצאות? אני מקווה שלא הרבה :)
  • 2.
    מיט טק - ביונד מיט 11/05/2020 15:38
    הגב לתגובה זו
    העתיד כבר כאן
  • 1.
    מיקו 37 11/05/2020 15:29
    הגב לתגובה זו
    החברה תיהיה שווה מליארדים, רק שתעבור את המסוכה של הדפסת ה-100 גר' הראשון
  • את המסוכה היא לא תעבור. אולי, את המשוכה. (ל"ת)
    שלום כיתה א' 03/06/2020 12:34
    הגב לתגובה זו
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.