אדוארדו אלשטיין
צילום: סיון פרג'

אלשטיין מבקש זמן מבעלי האג"ח: "מקווה שנגיע להסכמות"

אי.די.בי נמצאת בסביבה של חדלות פירעון, עם ערך נכסי שלילי, אבל יש לה כמה שפנים בכובע. אלשטיין בהתייחסות לחלק מהשאלות הבוערות ביותר
ערן סוקול | (7)

האם אי.די.בי בדרך להסדר חוב שני? מחר יבחרו מחזיקי החוב אם להתקדם לעבר הסדר חוב, או לספק לחברה זמן.

אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין, נמצאת בגירעון של מעל 440 מיליון שקל ויש לה ערך נכסי נקי שלילי משמעותי. המספרים האלו מלמדים על מצוקה מאזנית ובמקביל עלולה להיות כבר בקרוב מצוקה תזרימית - חוסר יכולת לשלם את החוב. במילים אחרות, החברה עמוק במצב של חדלות פירעון (לכתבה המלאה). אז האם הדרך הטובה ביותר היא ללכת להסדר?

בתגובה למצב החברה, מפרסם היום אלשטיין התייחסות לחלק מהשאלות הבוערות ביותר. להלן דבריו של אלשטיין:

דרישת חלק מבעלי האג״ח לביצוע הזרמות נוספות

אנחנו מאמינים שיש לנו פתרונות טובים לניהול נכון יותר של האתגרים העומדים בפנינו. לצערי במקביל, למציאת פתרונות, בעלי עניין מסוימים פועלים בצורה מכוונת ליצירת אקלים נגטיבי על מנת לקדם אינטרסים צרים וזרים שלהם. הם חייבים להבין שהם לא פוגעים רק בנו אלא גם בעצמם, אני מקווה שההיגיון הבריא יכריע והם יפסקו מכך.

 

עם זאת, אני קשוב ומבין לליבם של בעלי האג״ח. אני מאמין שהם פועלים מתוך אחריות.  הם חשים בימים אלה חוסר בטחון ומתפקידי להיות רגיש לזה. אני עושה כמיטב יכולתי על מנת לבנות עימם בסיס איתן של אמון הדדי. אני והצוות שלי נמצאים עימם בדיאלוג פתוח ורציף.

 

למרות זאת, אני מקווה שנגיע כולנו לבסיס משותף של הסכמות, כך שנוכל להזיז את המכשולים ולהתמקד בניהול סוגיות דחופות וחשובות.

 

עם זאת, בצד התלהטות הרוחות והלחץ האסרטיבי מצד מחזיקי האג״ח, אסור לשכוח כי במשך 7 השנים האחרונות, השקענו כ-2.7 מיליארד שקלים בחברה, כסף שהגיע מחוץ לישראל לטובת המשק הישראלי. עמדנו בכל התחייבויותינו ושילמנו לכל בעל חוב את חובו. פעלנו להפחתת הדיבידנדים, ואף הפסקתם במקרים מסוימים, על מנת שהרווחים ישובו ויושקעו בחברות עצמן, זאת מתוך רצון לחזק את המבנה הפיננסי שלהן ולהגדיל את היקף ההשקעות תומכות הצמיחה, קיבלנו אותן במצב של צימאון על גבול ההתייבשות – והובלנו אותן להשקעות שיכריעו את עתידן, קחו לדוגמא את שופרסל, סלקום וגב ים.

 

אין זה סוד שבחיי העסקיים עברתי משברים רבים, חלקם בארגנטינה וחלקם בארה״ב. משברים הם חלק בלתי נפרד ממחזור העסקים, פעם זה כתוצאה מגורמים חיצוניים ופעם קשור בטעויות שלנו – החוכמה היא לעבור את המשבר תוך שאתה עומד במלא ההבטחות שלך לבעלי העניין, ובנושא הזה הוכחתי בעבר לא רק במילים אלא גם במעשים.

 

גיוס הנהלה חדשה וחזקה

אני פועל נמרצות למינוי מנכ״ל לקבוצה שיהיה בעל איכויות מתאימות כמו ניסיון, הבנה מעמיקה של השוק ודמות שבהחלט יכולה להרכיב את קבוצת הניהול המתאימה עבורנו.

 

ועדת הדירקטוריון המיוחדת לאיתור מנכ״ל, כבר שכרה חברת ייעוץ חיצונית ואנו עובדים יחד בהגדרת הפרמטרים הנדרשים מהמנכ״ל החדש, גיבשנו רשימה של מועמדים מתאימים, אנו בשלב של ניתוח והערכה. אני חייב לציין, כי הופתעתי מהרשימה של המועמדים הסופיים, שכוללת מועמדים ומועמדות רציניים מאוד, שיש להם עניין רב בתפקיד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

עסקאות בעלי עניין

למרות הביקורת, שברובה איננה עניינית ואינה מקצועית, אני עדיין מאמין שהעסקאות שהבאנו היו מצוינות עבור כלל בעלי העניין. אני באמת ראיתי כיצד עסקאות אלה מביאות ערך אמיתי לכולם. ואני ממש מצטער שהן לא יצאו לפועל.

 

אני מבין שאינני יכול לשחות נגד הזרם בנושאים אלה ולהתעמת עם מחזיקי עניין רבים, שמונעים באופן רפלקסיבי נגד עסקאות בעלי עניין, זאת מבלי שבחנו אותן.

 

הרצון לבחון ולבצע עסקאות אלה מצד החברות, יצרו אווירה של עוינות וחוסר אמינות כלפינו. זהו אקלים הרסני לפיתוח עסקים, ואנו שמים את כל זה מאחור, עם הפקת לקחים מתאימים.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מה זה אלשטיין מפרסם?? זה לא דווח לבורסה (ל"ת)
    לא הבנתי..... 30/06/2019 17:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עינים בראש.. 30/06/2019 16:53
    הגב לתגובה זו
    למה אתה מושך זמן תמכור נכסים לא חסר..היגיון בריא..
  • 3.
    תביא כסף, תקבל זמן. לא תביא - לא תקבל! (ל"ת)
    זמן עולה כסף! 30/06/2019 16:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תפסיק לבלבל את השכל ותביא כסף או שניקח לך את המושכות (ל"ת)
    גיבוב מילים ריקות 30/06/2019 15:14
    הגב לתגובה זו
  • הניהול הכושל שלו גמר את כל הכסף שהביא. בעיה שלו! (ל"ת)
    ניהול כושל 30/06/2019 16:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איפה אלשטיין פירסם את מה שנכתב בכתבה? (ל"ת)
    tjs 30/06/2019 14:49
    הגב לתגובה זו
  • פרסם לתקשורת (ל"ת)
    מיכאל 30/06/2019 23:27
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.