פסגות: "החיבוק החם שטראמפ קיבל - לא היה בהכרח מוצדק"

מערכת Bizportal | (3)
נושאים בכתבה טראמפ

המתיחות הגיאופוליטית בין מעצמות הגרעין התעצמה בסוף השבוע האחרון, כאשר סין התייצבה לימינה של צפון קוריאה במידה וארה"ב תתקוף ראשונה. השווקים מעבר לים נסחרים בעצבנות ובבית ההשקעות פסגות הוציאו התייחסות לעניין תחת השאלה: "האם החיבוק החם שטארמפ קיבל מהמשקיעים היה מוצדק?".

גרינפלד: "לא ברור מה יותר מדאיג אותנו, זה שנשיא ארה"ב מתנסח כמו דמות מסרט של טרנטינו או זה שסין הפכה להיות פתאום המבוגר האחראי בזירה הגלובלית. כך או כך, מפלס החששות של השווקים שנהנו מתקופה ארוכה של חוסר דאגות עלה בשבוע שעבר, מה שבא לידי ביטוי בירידות בשוקי המניות, ירידות בתשואות האג"ח הממשלתיות, עלייה במדד ה-VIX ועלייה במחיר הזהב. כמובן שעוד מוקדם מדי כדי להעריך עד לאן המתיחות בין ארה"ב לצ.קוריאה תיקח אותנו אבל אין ספק, בהינתן שהיכולת של טראמפ להעביר רפורמות משמעותיות בקונגרס ובסנאט מוגבלת מאוד, שככל שעובר הזמן הופך להיות יותר ויותר ברור שהחיבוק החם שטראמפ קיבל מהמשקיעים בתחילת דרכו לא היה בהכרח מוצדק".

"מדד המחירים של חודש יולי הפתיע מעט כאשר עלה ב-0.1% בלבד, זאת לעומת צפי לעליה של 0.2%. עם זאת, הסיפור הגדול הוא לא בהפתעה של עשירית נקודת האחוז אלא בהרכב המדד שמלמד על תופעות דפלציוניות ברורות במשק האמריקאי. הגורמים הדפלציוניים המרכזיים בחודשים האחרונים הם מחירי הרכבים המשומשים שיורדים בחדות (4.1% ב-12 החודשים האחרונים) כתוצאה מעודף היצע אדיר של רכבים מליסינג (נשמע מוכר?), מחירי הסלולר שיורדים בחדות (8.9% ב-12 החודשים האחרונים) כתוצאה מהתגברות התחרות (נשמע מוכר?) ומחירי הלינה במלונות שירדו ב-6% בחודשיים האחרונים. נכון, ניתן לומר שמדובר בגורמים זמניים בלבד אבל הניסיון המקומי מלמד שגורמים זמניים יכולים להמשך הרבה זמן. בסופו של דבר, האינפלציה השנתית עלתה מ-1.6% ל-1.7% אך אינפלציית הליבה נותרה ללא שינוי ברמה של 1.7%. יתרה מכך, האינפלציה השנתית בסעיפי השירותים השונים (ללא שירותי אנרגיה) ירדה מרמה של 3.1% בתחילת השנה ל-2.4% בלבד בחודש שעבר. אינפלציה זו היא הסממן הטוב ביותר לכוחות האינפלציוניים הבסיסיים במשק והיא ללא ספק במגמת האטה. מגמה זו מייצרת סימני שאלה בפד שעד לא מזמן העריך שהאינפלציה במגמת עליה. עם זאת, כאשר לוקחים בחשבון את ההשפעה האינפלציונית של היחלשות הדולר שצפויה לבוא לידי ביטוי בטווח של 9-6 חודשים מהיום ואת המשך השיפור בשוק העבודה, סביר להניח שהאינפלציה בארה"ב תחזור לעלות לכיוון היעד של הפד' במחצית הראשונה של השנה הבאה. לכן, ריבית הפד תוותר כנראה ברמתה עד סוף השנה ותחזור לעלות רק ב-2018".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חן 13/08/2017 18:38
    הגב לתגובה זו
    כותרת לא נכונה כלל
  • 2.
    ביזפורטל 13/08/2017 17:29
    הגב לתגובה זו
    שגרמו הפסדי עתק לחוסכים ודאגו רק לחשבון הנוסטרו שלהם נוכלים וגנבים
  • 1.
    אלי 13/08/2017 16:27
    הגב לתגובה זו
    ממתי אתם מבינים בפוליטיקה.אתם בקושי מבינים בכלכלה שרפתם למשקיעים את הכף בטבע.עדיף שלא נשמע עליכם בקרוב
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה מכרז אלקטרה

קבוצת אלקטרה אלקטרה 4.29%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.


מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם

אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%

בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות?  אוריון זינקה ב-18% ביומה הראשון בבורסה, סוגת עלתה 2%

מערכת ביזפורטל |

  • טרם החל המסחר הרציף
  


מניות הביטוח ממשיכות לזנק. מדד הביטוח טס - מדד ת"א-ביטוח  

הראל כבר עולה בשווי על השווי של הבנק הבינלאומי - תראו כאן את השווי של חברות הביטוח הגדולות מודגש בצהוב, ואת המיקום שלהן בטבלת החברות הגדולות בבורסה: 

דו"ח חדש של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מציג תמונת מצב חיובית של ההשקעות הזרות בישראל. בעוד שנת 2024 הסתיימה בירידה מתונה, הנתונים לחציון הראשון של 2025 מצביעים על התאוששות משמעותית בזרימת ההון הזר למשק. על פי הדו"ח, בחציון הראשון של שנת 2025 נרשמו בישראל השקעות זרות ישירות בהיקף של כ-10.2 מיליארד דולר. מדובר בחציון החזק ביותר מאז שנת 2021, שבה נרשמו השקעות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר באותה תקופה. נתון זה מייצג עלייה של 35% לעומת החציון המקביל בשנת 2024, שבו הסתכמו זרמי ההשקעות הנכנסות בכ-7.5 מיליארד דולר בלבד. ד"ר שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מציין בדבריו הפותחים את הדו"ח: "ההתאוששות נתמכת בהתפתחויות אזוריות חיוביות ובהסרת איומים ביטחוניים, אשר תרמו להפחתת פרמיית הסיכון של ישראל, לירידה בתשואות האג"ח לטווח ארוך, לחזרת חברות תעופה זרות ולעלייה במדדי המניות המקומיים." - השקעות זרות בישראל: המחצית הראשונה של 2025 החזקה ביותר מזה ארבע שנים