לאומי מסמנים - 4 ענפים מומלצים להשקעה ב-2016

הטלטלה במחירי הסחורות בהובלת מחיר הנפו צפויה להטיב על חלק מהחברות. בלאומי מתייחסים גם לסקטור שצפוי ליהנות מתחילת עליית הריבית בארה"ב
גיא בן סימון | (1)
נושאים בכתבה בנקים

אחרי ששנת 2015 נסגרה בהססנות עם נעילה מעורבת של המדדים המובילים בוול סטריט, תשואה שלילית בבריטניה (מינוס 4.9%), ועלייה צנועה של המדד המרכזי בישראל (4.9% במעו"ף), בבנק לאומי מסמנים את הענפים המומלצים להשקעה ב-2016 בצל הטלטלה במחירי הסחורות והורדת תחזיות לצמיחה העולמית. נמרוד צ'סניק ממערך ייעוץ והשקעות בבנק לאומי מתייחס להשפעה של התחלת העלאת הריבית על סקטור הבנקאות, ולא פוסח על החברות שצפויות ליהנות מהירידה הדרמטית של מחירי הנפט.

1. ענף השירותים הפיננסים בארה"ב: "הענף כולל את הבנקים הגדולים ביותר בארה"ב, וגופים פיננסיים גדולים (כגון חברות ברוקראז', חברות כרטיסי אשראי, ועוד). המשבר הפיננסי ב-2008 הביא להתמוטטות מערכת הבנקאות בארה"ב. מאז התרחשו תהליכים משמעותיים: תשלום חובות וקנסות בהיקפים גבוהים כתוצאה מפעולות שנעשו לפני המשבר. שיפור בעמידות למשברים באמצעות הגדלת היקף ההון ואיכותו (והקטנת פעילויות מסוכונות); גידול ברווחים במקביל להתאוששות הכלכלה. שני התהליכים הראשונים (תשלום קנסות ענק, והגדלת היקף ההון) מעיבים על ביצועי הבנקים אולם הם קרובים למיצוי (יחס הלימות ההון של מרבית הבנקים קרוב ליעד הנדרש, ומרבית הבנקים כבר עומדים במבחני הקיצון הנערכים על ידי הרגולטור)".

בלאומי מציינים כי השיפור הכלכלי בארה"ב נמשך, גם אם בקצב מתון, והוא צפוי להביא להגדלת הכנסות הבנקים. בנוסף, תהליך איטי של העלאת ריבית בשנים הקרובות עשוי להגדיל בהדרגה את מרווח הריבית של המערכת הבנקאית בארה"ב. "מניות הענף נסחרות ככלל במחיר סביר, גם לאחר עליות שערים חדות בשנים האחרונות. מכפיל ההון המשוקלל עומד על כ-1.4. מכפיל הרווח על כ-14, ותשואת הדיווידנד הנוכחית הינה כ-2%."

סיכונים עיקריים: האטה כלכלית בארה"ב, חשיפה רגולטורית.

2. ענף התחבורה בארה"ב: "מניות הענף כוללות חברות שילוח, כגון פדקס ויו.פי.אס. חברות תעופה, רכבות, משאיות ושילוח ימי. חברות התחבורה נהנות באופן ישיר מהירידה במחירי האנרגיה שתורמת ישירות לחסכון בעלויותיהן. בנוסף, תחום השילוח הבינלאומי נהנה מגידול עקבי בהיקף המסחר המקוון, מגמה הצפויה להימשך. מנגד, בתקופה האחרונה נרשמו מימושים בחלק גדול ממניות הענף בשל ירידה בהכנסות וברווחיות שנובעת מירידה בהיקף ובמחיר תעבורת חומרי הגלם בארה"ב (ובשינוע מקנדה לארה"ב בפרט), כתוצאה מהשינויים בשוק האנרגיה והירידה בביקושים לחומרי גלם. אנו מעריכים, כי ירידת מחירים זו, שבלטה במניות של חברות הרכבות, מהוות נקודת כניסה נוחה להשקעה בענף. חברות הרכבות בגדולות בארה"ב, דוגמת Norfolk Southern, ויוניון פסיפיק, נהנות מנתח שוק משמעותי בתחום שבו חסמי הכניסה גבוהים מאד".

.

סיכונים עיקריים: המשך ירידה בהיקף הסחר היבשתי, עלייה במחירי הנפט.

 

3. ענף הפנאי והבידור בארה"ב: "הענף כולל פירמות מתחום התעופה דלתא איירלינס, תיירות (Priceline), קמעונאות (Starbucks) ותחום המדיה והבידור (וולט דיסני). מניות הענף נסחרות בתמחור נוח עם מכפיל רווח משוקלל של 14. ענף זה צפוי ליהנות משיפור נוסף במצב הצרכן האמריקאי, כאשר שוק העבודה האמריקאי מציג גידול במספר המשרות ובשכר. בנוסף, הנטייה השולית לחסכון כבר נמצאת ברמה גבוהה, כך שסביר שרכיב ההוצאה לצריכה פרטית בארה"ב יגדל.סיכונים עיקריים: האטה כלכלית בארה"ב, שינויים מבניים תוך הגברת התחרותיות בענף".

4. ענף הצריכה הפרטית המקומית באירופה: "בשנתיים האחרונות בלט השיפור הכלכלי באירופה ואמדן הצמיחה לרבעון השלישי של 2015 בגוש האירו עמד על 1.6% (במונחים שנתיים). במקביל נרשם גידול ברכיב הצריכה המקומית (רבעון שישי ברציפות), לאחר שבשנים 2012-2011 נרשם קיטון מתמשך ברכיב זה. השיפור ברכיב הצריכה הפרטית צפוי להמשיך ולהוביל את הצמיחה ביבשת.סביבת הריבית הנמוכה ותמריצי ה- ECB הובילו לשיפור ברווחיות של הפירמות ברבעונים הראשון והשני של 2015. על אף שברבעון השלישי המגמה נבלמה במידת מה אנו מעריכים כי השיפור ימשיך להתבטא בדוחות הפירמות במהלך שנת 2016. בנוסף השיפור בסקטור העסקי צפוי לתרום לתעסוקה ולתמוך בירידה בשיעור האבטלה המצרפי. האבטלה בגוש עמדה בחודש אוקטובר על 10.7%, ירידה של 0.7% לעומת הרמה בסוף שנת 2014. במקביל, תנאי המאקרו תורמים לנכונות של המערכת הבנקאית להלוות למשקי הבית ונרשמה עלייה באשראי הצרכני. גידול עקבי נרשם גם במכירות הקמעונאיות".

"להערכתנו, מגמת השיפור במצב הכלכלי של משקי הבית במהלך 2016 צפויה להמשיך ולהגביר את הצריכה הפרטית ולתמוך בביצועי פירמות אירופאיות מוטות ביקושים מקומיים (ביניהן חברות קמעונאות, יצרניות רכב, גופי שירותים פיננסיים ובנקים)".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

סיכון עיקרי: האטה בקצב ההתאוששות הכלכלית באירופה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מה אתם אומרים על אירופהjQuery20308248469165991992_1451845198747 (ל"ת)
    יניב 03/01/2016 20:42
    הגב לתגובה זו
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה מכרז אלקטרה

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.


מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם

אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: נייס תעלה, החוזים על האפס; הסנטימנט החיובי צפוי להימשך

מערכת ביזפורטל |

  • טרם החל המסחר הרציף
  


המניות הדואליות חוזרות עם עלייה קטנה - 0.1% אחרי שוול סטריט ננעלה אמש בירידות - נעילה שלילית בוול-סטריט; מארוול נפלה ב-7%, פרמאונט זינקה ב-9%. מניית נייס 0%  תעלה ב-1.7%, טבע 0%  ב-0.7%.. הנה הרשימה של הגדולות (הקליקו לקבל את כל הרשימה): 




החוזים על המדדים העיקריים בוול סטריט סביב האפס. אסיה בירידות בהמשך למגמה בוול סטריט. לכאורה אמורה להיות פתיחה מגומגמת בשוק המקומי, אבל הסנטימנט החיובי כאן חזק. 


אחרי פתיחה חלשה לדצמבר, המומנטום חזר לשוק המקומי כשגם מעבר לים יש שיפור בסנטימנט. זה זמן טוב גם לבדוק מי שלושת המניות שהניבו את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת החודש ומה הסיבות לזה: