לאומי מסמנים - 4 ענפים מומלצים להשקעה ב-2016

הטלטלה במחירי הסחורות בהובלת מחיר הנפו צפויה להטיב על חלק מהחברות. בלאומי מתייחסים גם לסקטור שצפוי ליהנות מתחילת עליית הריבית בארה"ב
גיא בן סימון | (1)
נושאים בכתבה בנקים

אחרי ששנת 2015 נסגרה בהססנות עם נעילה מעורבת של המדדים המובילים בוול סטריט, תשואה שלילית בבריטניה (מינוס 4.9%), ועלייה צנועה של המדד המרכזי בישראל (4.9% במעו"ף), בבנק לאומי מסמנים את הענפים המומלצים להשקעה ב-2016 בצל הטלטלה במחירי הסחורות והורדת תחזיות לצמיחה העולמית. נמרוד צ'סניק ממערך ייעוץ והשקעות בבנק לאומי מתייחס להשפעה של התחלת העלאת הריבית על סקטור הבנקאות, ולא פוסח על החברות שצפויות ליהנות מהירידה הדרמטית של מחירי הנפט.

1. ענף השירותים הפיננסים בארה"ב: "הענף כולל את הבנקים הגדולים ביותר בארה"ב, וגופים פיננסיים גדולים (כגון חברות ברוקראז', חברות כרטיסי אשראי, ועוד). המשבר הפיננסי ב-2008 הביא להתמוטטות מערכת הבנקאות בארה"ב. מאז התרחשו תהליכים משמעותיים: תשלום חובות וקנסות בהיקפים גבוהים כתוצאה מפעולות שנעשו לפני המשבר. שיפור בעמידות למשברים באמצעות הגדלת היקף ההון ואיכותו (והקטנת פעילויות מסוכונות); גידול ברווחים במקביל להתאוששות הכלכלה. שני התהליכים הראשונים (תשלום קנסות ענק, והגדלת היקף ההון) מעיבים על ביצועי הבנקים אולם הם קרובים למיצוי (יחס הלימות ההון של מרבית הבנקים קרוב ליעד הנדרש, ומרבית הבנקים כבר עומדים במבחני הקיצון הנערכים על ידי הרגולטור)".

בלאומי מציינים כי השיפור הכלכלי בארה"ב נמשך, גם אם בקצב מתון, והוא צפוי להביא להגדלת הכנסות הבנקים. בנוסף, תהליך איטי של העלאת ריבית בשנים הקרובות עשוי להגדיל בהדרגה את מרווח הריבית של המערכת הבנקאית בארה"ב. "מניות הענף נסחרות ככלל במחיר סביר, גם לאחר עליות שערים חדות בשנים האחרונות. מכפיל ההון המשוקלל עומד על כ-1.4. מכפיל הרווח על כ-14, ותשואת הדיווידנד הנוכחית הינה כ-2%."

סיכונים עיקריים: האטה כלכלית בארה"ב, חשיפה רגולטורית.

2. ענף התחבורה בארה"ב: "מניות הענף כוללות חברות שילוח, כגון פדקס ויו.פי.אס. חברות תעופה, רכבות, משאיות ושילוח ימי. חברות התחבורה נהנות באופן ישיר מהירידה במחירי האנרגיה שתורמת ישירות לחסכון בעלויותיהן. בנוסף, תחום השילוח הבינלאומי נהנה מגידול עקבי בהיקף המסחר המקוון, מגמה הצפויה להימשך. מנגד, בתקופה האחרונה נרשמו מימושים בחלק גדול ממניות הענף בשל ירידה בהכנסות וברווחיות שנובעת מירידה בהיקף ובמחיר תעבורת חומרי הגלם בארה"ב (ובשינוע מקנדה לארה"ב בפרט), כתוצאה מהשינויים בשוק האנרגיה והירידה בביקושים לחומרי גלם. אנו מעריכים, כי ירידת מחירים זו, שבלטה במניות של חברות הרכבות, מהוות נקודת כניסה נוחה להשקעה בענף. חברות הרכבות בגדולות בארה"ב, דוגמת Norfolk Southern, ויוניון פסיפיק, נהנות מנתח שוק משמעותי בתחום שבו חסמי הכניסה גבוהים מאד".

.

סיכונים עיקריים: המשך ירידה בהיקף הסחר היבשתי, עלייה במחירי הנפט.

 

3. ענף הפנאי והבידור בארה"ב: "הענף כולל פירמות מתחום התעופה דלתא איירלינס, תיירות (Priceline), קמעונאות (Starbucks) ותחום המדיה והבידור (וולט דיסני). מניות הענף נסחרות בתמחור נוח עם מכפיל רווח משוקלל של 14. ענף זה צפוי ליהנות משיפור נוסף במצב הצרכן האמריקאי, כאשר שוק העבודה האמריקאי מציג גידול במספר המשרות ובשכר. בנוסף, הנטייה השולית לחסכון כבר נמצאת ברמה גבוהה, כך שסביר שרכיב ההוצאה לצריכה פרטית בארה"ב יגדל.סיכונים עיקריים: האטה כלכלית בארה"ב, שינויים מבניים תוך הגברת התחרותיות בענף".

4. ענף הצריכה הפרטית המקומית באירופה: "בשנתיים האחרונות בלט השיפור הכלכלי באירופה ואמדן הצמיחה לרבעון השלישי של 2015 בגוש האירו עמד על 1.6% (במונחים שנתיים). במקביל נרשם גידול ברכיב הצריכה המקומית (רבעון שישי ברציפות), לאחר שבשנים 2012-2011 נרשם קיטון מתמשך ברכיב זה. השיפור ברכיב הצריכה הפרטית צפוי להמשיך ולהוביל את הצמיחה ביבשת.סביבת הריבית הנמוכה ותמריצי ה- ECB הובילו לשיפור ברווחיות של הפירמות ברבעונים הראשון והשני של 2015. על אף שברבעון השלישי המגמה נבלמה במידת מה אנו מעריכים כי השיפור ימשיך להתבטא בדוחות הפירמות במהלך שנת 2016. בנוסף השיפור בסקטור העסקי צפוי לתרום לתעסוקה ולתמוך בירידה בשיעור האבטלה המצרפי. האבטלה בגוש עמדה בחודש אוקטובר על 10.7%, ירידה של 0.7% לעומת הרמה בסוף שנת 2014. במקביל, תנאי המאקרו תורמים לנכונות של המערכת הבנקאית להלוות למשקי הבית ונרשמה עלייה באשראי הצרכני. גידול עקבי נרשם גם במכירות הקמעונאיות".

"להערכתנו, מגמת השיפור במצב הכלכלי של משקי הבית במהלך 2016 צפויה להמשיך ולהגביר את הצריכה הפרטית ולתמוך בביצועי פירמות אירופאיות מוטות ביקושים מקומיים (ביניהן חברות קמעונאות, יצרניות רכב, גופי שירותים פיננסיים ובנקים)".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

סיכון עיקרי: האטה בקצב ההתאוששות הכלכלית באירופה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מה אתם אומרים על אירופהjQuery20308248469165991992_1451845198747 (ל"ת)
    יניב 03/01/2016 20:42
    הגב לתגובה זו
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני
דוחות

אלקטרה: ההכנסות גדלו אבל הרווח נחתך בחצי

הכנסות אלקטרה עלו ברבעון השלישי, אך הרווחיות נשחקה בצורה חדה בעקבות הפסד תפעולי במגזר הפרויקטים והתשתיות בישראל שחתכו כמעט בחצי את הרווח הנקי ביחס לרבעון המקביל

תמיר חכמוף |


אלקטרה מפרסמת את הדוחות לרבעון השלישי של 2025 ומצביעה על מגמה מדאיגה. למרות עלייה דו ספרתית בהכנסות ל-3.47 מיליארד שקל, הרווח התפעולי נשחק בצורה חדה והסתכם ב-62 מיליון שקל בלבד, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA ירד בהתאם ל-182 מיליון שקל, לעומת 228 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ל-35 מיליון שקל, כמעט חצי מהרווח שנרשם ברבעון המקביל שעמד על 66 מיליון שקל.

הגורם המרכזי לשחיקה הוא מגזר פרויקטי המבנים והתשתיות בישראל, תחום הפעילות הגדול ביותר של אלקטרה. המגזר אמנם הציג הכנסות של כ-1.49 מיליארד שקל, אך עבר להפסד תפעולי של 54 מיליון שקל, לעומת רווח של 9 מיליון שקל באותה תקופה ב-2024. כלומר, הפרויקטים בישראל, שהיו מנוע רווח בעבר, הפכו ברבעון הזה למשקולת משמעותית.

מול התמונה הזו, תחומי הפעילות האחרים לא הצליחו לאזן את הנטל. פרויקטים למבנים ושירותים בחו"ל שמרו על יציבות עם רווח תפעולי של 13 מיליון שקל. מגזר תפעול ואחזקה הציג רווח נאה של 65 מיליון שקל, תחום הפיתוח והקמה של נדל"ן לזכיינות (PPP) הוסיף 13 מיליון שקל וזכיינות תרמה 31 מיליון שקל (הגידול נובע בעיקר מרווח הון שנרשם ממכירת החזקות הקבוצה בזכיין של פרויקט קריית הממשלה בנתניה בתקופת הדוח).

לשחיקה בשורה התפעולית מצטרפת גם עלייה עקבית בהוצאות ההנהלה והכלליות, שקפצו ל-129 מיליון שקל לעומת 99 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך, גם במקומות שבהם הפעילות יציבה, הוצאות המטה מכרסמות ברווחיות.

צבר העבודות, ליום 30 בספטמבר 2025, עומד על כ-38.8 מיליארד שקל


דבר החברה

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "במהלך הרבעון נמשכה הצמיחה בהכנסות במגזרי הפעילות של הקבוצה. במגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל נמשכה מגמת ההתחזקות של הפעילות שלנו בארה"ב, המתבטאת בגידול משמעותי בהכנסות וברווחיות ובקפיצת מדרגה של צבר העבודות שלנו. למגמות חזקות אלה תרמה הרכישה המוצלחת של חברת PJM בתחילת השנה.

איציק וייץ קרסו מוטורס
צילום: אסף לב
דוחות

קרסו מוטורס: צ׳רי תומכת בתוצאות אבל המלאי זינק ליותר מפי שניים וחצי

הכנסות קרסו עלו בכ-22% ברבעון ל-2.15 מיליארד שקל והרווח הנקי טיפס ל-77.6 מיליון שקל, כשמכירות צ׳רי ממשיכות להוביל את הצמיחה; המלאי קופץ לרמה של 3.22 מיליארד שקל ומעלה סימני שאלה לגבי קצב המסירות בענף הרכב

ליאור דנקנר |

קרסו מוטורס קרסו מוטורס 0%   מסכמת רבעון שלישי עם שיפור ניכר בשורה העליונה ובשורה התחתונה, לצד המשך התרחבות משמעותית בפעילות הליבה של מכירת רכב חדש. הצמיחה ניכרת כמעט בכל רכיבי הפעילות, ובמרכזה תרומה בולטת של צ’רי, שהפך למנוע מרכזי בתמהיל הדגמים של החברה. התוצאות ברמת השורות נראות טוב, אבל אם מסתכלים מתחת למכסה המנוע רואים קפיצה חריגה בהיקף המלאי, שטיפס ל-3.224 מיליארד שקל נכון לסוף ספטמבר, לעומת 1.231 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. זה גידול של כ-1.99 מיליארד שקל, המשקף עלייה של פי 2.6 ברמת המלאי, מה שמעלה שאלות על קצב המסירה הצפוי של החברה ברבעונים הבאים כמו גם על המצב בענף בכלל. מצד שני, סעיף המקדמות מלקוחות עלה ל-380 מיליון שקל לעומת 209 מיליון שקל בשנה שעברה, מה שאולי מרמז על עסקאות שטרם נמסרו ויוכרו בהמשך.

קרסו פועלת תחת המותג פריסבי ומרכזת תחתיה את יבוא ושיווק המותגים רנו, ניסאן, דאצ'יה, אינפיניטי, צ'רי ו-Xpeng. לצידה פועלת פעילות הליסינג וההשכרה באמצעות פסיפיק רכב ותחבורה, פעילות מימון חוץ-בנקאי, שירותים נלווים ופעילות דו-גלגלית באמצעות מטרו מוטור שנרכשה השנה במלואה. הרבעון הנוכחי הוא הראשון שבו איחוד מלא של מטרו מוטור מופיע לאורך כל תקופת הדוח, והשפעתו ניכרת בכל נתוני ההכנסות, המכירות והמלאי.

עיקרי התוצאות

במהלך הרבעון השלישי הגיעו הכנסות החברה ל-2.15 מיליארד שקל, עלייה של כ-22% לעומת כ-1.8 מיליארד שקל ברבעון המקביל. הגידול נבע מעלייה בהיקף מכירות הרכב החדש ומהתרחבות בפעילות השירותים, המימון ושאר התחומים. החברה מסרה ברבעון 12,748 כלי רכב, לעומת 8,490 בתקופה המקבילה אשתקד. מתוכם, 2,429 כלי רכב הם של מטרו מוטור, אשר פעילותה אוחדה בחברה החל מהרבעון השני. הרווח הגולמי ברבעון עלה ל-368.5 מיליון שקל ושמר על שיעור רווחיות דומה לזה של השנה שעברה. הרווח מפעולות רגילות עלה ל-169.9 מיליון שקל לעומת 167.6 מיליון שקל ברבעון המקביל, כאשר הוצאות הפרסום, הרחבת אולמות התצוגה ואיחוד פעילות מטרו תרמו לעלייה בהוצאות התפעול. הרווח הנקי של החברה עלה ל-77.6 מיליון שקל לעומת 74.7 מיליון שקל ברבעון המקביל, כאשר גידול בהוצאות המימון קוזז ברווחים מנגזרים פיננסיים והפרשי שער בהיקף של כ-25 מיליון שקל.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה הגיעו ההכנסות ל-6.3 מיליארד שקל, עלייה של כ-35% לעומת 4.7 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בתקופה זו מסרה החברה 36,652 כלי רכב לעומת 21,612 בתקופה המקבילה, כאשר 4,657 מהמסירות הן של כלי רכב דו-גלגליים ממטרו מוטור. הרווח הגולמי לתקופה עלה ל-1.1 מיליארד שקל, והרווח מפעולות רגילות הגיע ל-576.6 מיליון שקל לעומת 447.1 מיליון שקל אשתקד. הרווח הנקי בתשעת החודשים הסתכם ב-300 מיליון שקל, עלייה של כ-50% לעומת 200.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה, כאשר התרומה המרכזית לשיפור הגיעה מצמיחה תפעולית ומרווח בהיקף 74.8 מיליון שקל מנגזרים פיננסיים והפרשי שער.