קבוצת טיינאן-לי הייפנג הגישה לאי.די.בי הצעה לא מחייבת לרכישת כלל ביטוח

בכך עולה מספר המתמודדים לרכישת חברת הביטוח לשלושה - כולם מסין
מערכת Bizportal |
נושאים בכתבה כלל ביטוח

קבוצת טיינאן-לי הייפנג, המתמודדת על רכישת השליטה בכלל ביטוח, הגישה היום (ג'ׂ) לאי.די.בי הצעה לא מחייבת לרכישת החברה.

הקבוצה מורכבת מחברת טיינאן (Tianan), מחברות הביטוח הותיקות בסין, המהווה כ-85% מהקבוצה, ומאיש העסקים לי הייפנג מהונג-קונג, יו"ר, מנכ"ל ובעלי חברות האחזקות וההשקעות JT Capital ו- Pohua JT Management, שמהווה כ-15% מהקבוצה.קבוצת טיינאן-לי הייפנג הגישה את ההצעה הלא מחייבת במסגרת המכרז שמקיימת בעלת השליטה בכלל ביטוח, אי.די.בי. זאת, לאחר שבחודשים האחרונים ערכה בדיקה מעמיקה של החברה ושל הרגולציה הישראלית, הדומה לזו הקיימת בסין.

במסגרת זו, ביקרו בארץ בחודשים האחרונים ד"ר הונג בו, יו"ר חברת הביטוח טיינאן, ומר לי הייפנג, יחד עם צוותי עבודה, נפגשו עם הנהלת אי.די.בי והנהלת כלל בראשות איזי כהן וכן עם הממונה על הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר, דורית סלינגר והנאמן לחברת כלל, משה טרי. הקבוצה השלימה את ההיערכות לביצוע בדיקת הנאותות ובכוונתה להתחיל בבדיקות מיד עם קבלת האישור על ידי אידיבי.

 

ד"ר הונג בו, יו"ר חברת הביטוח טיינאן, אמר עם הגשת ההצעה: "אנו מעוניינים ברכישת כלל ביטוח כעסקה אסטרטגית וכאחזקה לטווח ארוך. אנו מביאים עימנו מומחיות מקצועית בתחום הביטוח, תשתית מקצועית ותפעולית והיכרות מעמיקה עם דרישות הרגולציה, לרבות דרישות סולבנסי 2, החיוניים לבעלים של חברת ביטוח. אנו ערוכים פיננסית לביצוע רכישת  כלל ביטוח ממקורות עצמיים וקיבלנו את תמיכתו העקרונית של הממונה על שוק הביטוח הסיני לביצוע העסקה".

 

איש העסקים לי הייפנג, השותף בקבוצה, אמר: "התרשמנו מאוד מהנהלת כלל, בראשות המנכ"ל איזי כהן, ואנו מצפים לשתף פעולה איתה ועם עובדי החברה. נפעל לשגשוגה של כלל כחברה מובילה בשוק הביטוח בישראל, יחד עם הנהלת החברה והעובדים".

 

חברת הביטוח טיינאן היא חברת הביטוח האלמנטרי (P&C) הפרטית השנייה בגודלה בסין. החברה פעילה בין היתר בשיווק ביטוחים בתחומי הרכב, הדירות, הבריאות וביטוחי אשראי. לחברת הביטוח טיינאן כ-8 מיליון לקוחות מבוטחים, היא מעסיקה כ-16 אלף עובדים ופועלת באמצעות כ-1,200 סניפים בכל רחבי סין. עם בעלי מניות החברה נמנים קבוצת הפיננסים הגדולה ביותר בסין CITIC, וכן חברת ההשקעות המובילה מיפאן  סופט-בנק. יו"ר החברה הוא ד"ר הונג בו (Hong Bo), בעל ניסיון של 20 שנה בתחום הביטוח, הבנקאות והפיננסים, שכיהן בעבר כמנכ"ל טיינאן ומשמש בתפקיד היו"ר משנת 2013.

איש העסקים לי הייפנג (Li Haifeng) הוא יזם ומשקיע מהונג קונג, בעל השקעות בסקטורים רבים. בין היתר, הוא הבעלים, היו"ר והמנכ"ל של חברות האחזקות וההשקעות JT Capital  ו- Pohua JT Management, המנהלות נכסים בשווי מיליארדי דולרים בתחומי השירותים הפיננסיים, היי-טק, אנרגיה מתחדשת ונדל"ן ומייסד עמותה שלא לצרכי רווח, הפועלת לקידום ההשכלה בקרב בני נוער בסין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 1.18%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: