קבוצת טיינאן-לי הייפנג הגישה לאי.די.בי הצעה לא מחייבת לרכישת כלל ביטוח

בכך עולה מספר המתמודדים לרכישת חברת הביטוח לשלושה - כולם מסין
מערכת Bizportal |
נושאים בכתבה כלל ביטוח

קבוצת טיינאן-לי הייפנג, המתמודדת על רכישת השליטה בכלל ביטוח, הגישה היום (ג'ׂ) לאי.די.בי הצעה לא מחייבת לרכישת החברה.

הקבוצה מורכבת מחברת טיינאן (Tianan), מחברות הביטוח הותיקות בסין, המהווה כ-85% מהקבוצה, ומאיש העסקים לי הייפנג מהונג-קונג, יו"ר, מנכ"ל ובעלי חברות האחזקות וההשקעות JT Capital ו- Pohua JT Management, שמהווה כ-15% מהקבוצה.קבוצת טיינאן-לי הייפנג הגישה את ההצעה הלא מחייבת במסגרת המכרז שמקיימת בעלת השליטה בכלל ביטוח, אי.די.בי. זאת, לאחר שבחודשים האחרונים ערכה בדיקה מעמיקה של החברה ושל הרגולציה הישראלית, הדומה לזו הקיימת בסין.

במסגרת זו, ביקרו בארץ בחודשים האחרונים ד"ר הונג בו, יו"ר חברת הביטוח טיינאן, ומר לי הייפנג, יחד עם צוותי עבודה, נפגשו עם הנהלת אי.די.בי והנהלת כלל בראשות איזי כהן וכן עם הממונה על הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר, דורית סלינגר והנאמן לחברת כלל, משה טרי. הקבוצה השלימה את ההיערכות לביצוע בדיקת הנאותות ובכוונתה להתחיל בבדיקות מיד עם קבלת האישור על ידי אידיבי.

 

ד"ר הונג בו, יו"ר חברת הביטוח טיינאן, אמר עם הגשת ההצעה: "אנו מעוניינים ברכישת כלל ביטוח כעסקה אסטרטגית וכאחזקה לטווח ארוך. אנו מביאים עימנו מומחיות מקצועית בתחום הביטוח, תשתית מקצועית ותפעולית והיכרות מעמיקה עם דרישות הרגולציה, לרבות דרישות סולבנסי 2, החיוניים לבעלים של חברת ביטוח. אנו ערוכים פיננסית לביצוע רכישת  כלל ביטוח ממקורות עצמיים וקיבלנו את תמיכתו העקרונית של הממונה על שוק הביטוח הסיני לביצוע העסקה".

 

איש העסקים לי הייפנג, השותף בקבוצה, אמר: "התרשמנו מאוד מהנהלת כלל, בראשות המנכ"ל איזי כהן, ואנו מצפים לשתף פעולה איתה ועם עובדי החברה. נפעל לשגשוגה של כלל כחברה מובילה בשוק הביטוח בישראל, יחד עם הנהלת החברה והעובדים".

 

חברת הביטוח טיינאן היא חברת הביטוח האלמנטרי (P&C) הפרטית השנייה בגודלה בסין. החברה פעילה בין היתר בשיווק ביטוחים בתחומי הרכב, הדירות, הבריאות וביטוחי אשראי. לחברת הביטוח טיינאן כ-8 מיליון לקוחות מבוטחים, היא מעסיקה כ-16 אלף עובדים ופועלת באמצעות כ-1,200 סניפים בכל רחבי סין. עם בעלי מניות החברה נמנים קבוצת הפיננסים הגדולה ביותר בסין CITIC, וכן חברת ההשקעות המובילה מיפאן  סופט-בנק. יו"ר החברה הוא ד"ר הונג בו (Hong Bo), בעל ניסיון של 20 שנה בתחום הביטוח, הבנקאות והפיננסים, שכיהן בעבר כמנכ"ל טיינאן ומשמש בתפקיד היו"ר משנת 2013.

איש העסקים לי הייפנג (Li Haifeng) הוא יזם ומשקיע מהונג קונג, בעל השקעות בסקטורים רבים. בין היתר, הוא הבעלים, היו"ר והמנכ"ל של חברות האחזקות וההשקעות JT Capital  ו- Pohua JT Management, המנהלות נכסים בשווי מיליארדי דולרים בתחומי השירותים הפיננסיים, היי-טק, אנרגיה מתחדשת ונדל"ן ומייסד עמותה שלא לצרכי רווח, הפועלת לקידום ההשכלה בקרב בני נוער בסין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0.39%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

המדדים פותחים ביציבות; נייס מוסיפה 1.2%, אורמת יורדת 1.4%

על הפרישה של עמית בירק מאקוואריוס ואיזה דגלים אדומים היו לנו עוד לפני; על החלטת הריבית מחר בארה"ב שמשפיעה גם עלינו והאם הזינוקים בביטוח יימשכו?

מערכת ביזפורטל |

  


המדדים פותחים ביציבות לאחר נעילה מעורבת אתמול ללא שינויים מהותיים. ת"א 35 ות"א 90 יציבים כעת בנטיה לעליות קלות.


אחד האירועים של השבוע שישפיע גם על הזווית המקומית היא החלטת הריבית בארה"ב שתיערך מחר ב-21:00 בערב. השווקים הפיננסיים רשמו הישג מרשים, אולי אפילו מפתיע בעוצמתו: תנועת V מלאה וחדה מאז הירידות של נובמבר, שמביאה את המדדים המובילים להתייצב כעת מעט מתחת לרמות שיא כל הזמנים. התאוששות זו אינה רק טכנית; היא משקפת את החוסן הפסיכולוגי של המשקיעים ואת האמונה העיקשת בנרטיב "הנחיתה הרכה". עם זאת, בימים האחרונים השוק שב לדשדש מעט, כשהוא לוקח אוויר לקראת החלטת הריבית הגורלית בהמשך השבוע. ועדת השוק הפתוח (FOMC) מתכנסת לישיבתה האחרונה והדרמטית לשנת 2025 בימי שלישי-רביעי, ותפרסם את החלטתה ביום רביעי בערב – החלטה שתקבע את הטון לשבועות האחרונים של 2025 ולפתיחת שנת 2026.

השבועות שחלפו מאז ההחלטה הקודמת היו תנודתיים מאוד מבחינת ציפיות השוק. ראינו את מדדי הסבירות להורדת ריבית עולים ויורדים בעשרות אחוזים, לעיתים בהפרש של ימים ספורים, בתגובה לכל שבב מידע או התבטאות של חבר פד'. אולם בישורת האחרונה לקראת ההחלטה, הקונצנזוס התקבע: השוק מצפה להורדת ריבית נוספת בפגישה השבוע, הורדה שככל הנראה תתרחש. אמנם הקונצנזוס מעט נמוך יותר מפעמים קודמות (קצת מתחת ל-90%), אך הוא עדיין כמעט מוחלט. חשוב להבין את הדינמיקה שבין הפד' לשוק: לעיתים נדירות ביותר הבנק המרכזי בוחר להצביע בניגוד לקונצנזוס כה מובהק ברגע האחרון, ולו רק כדי למנוע זעזוע מיותר במערכת הפיננסית. לכן, נראה שהורדת ריבית של רבע אחוז בפגישה הקרובה היא כמעט עובדה מוגמרת. השאלה האמיתית, אם כן, איננה "האם הריבית תרד", אלא מה יאמר הפד' לגבי העתיד, וכיצד הוא רואה את הסיכונים בטווח הבינוני - לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים


אחרי קצת פחות מחצי שנה בתפקיד, עמית בירק - זה שאמר לנו בראיון "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס אקוואריוס מנוע 0%  . לבירק היו כנראה כוונות טובות, הוא באמת הגיע עם רצון “להציל” את החברה, חברה שבתוך 4 שנים מחקה 97% מערכה בבורסה. הוא השיק תוכנית התייעלות אגרסיבית, קיווה לגייס 10 מיליון דולר וסמך על המענק מממשלת גרמניה שאולי יעזור לאקוואריוס להתניע מחדש "הפעם נבחן בתוצאות, לא בהבטחות; זו לא אותה אקוואריוס - קיצצנו, התייעלנו, ואנחנו יוצאים לפיילוט בארה"ב" הוא אמר לנו. הכותרת הבומבסטית של אותו ראיון הייתה אווקאריוס 2.0.