הורדת דירוג לדסק"ש: "תיאלץ למחזר חוב או למכור נכסים"

מידרוג הורידה את הדירוג לדסק"ש ל-Baa3  מרמה של Baa2. מנגד, שוק ההון נותר אדיש להורדת הדירוג
גיא בן סימון | (1)
נושאים בכתבה אי.די.בי אחזקות

יום לאחר הדחת מוטי בן משה מדירקטוריון החברה והשתלטות אדוארד אלשטיין על ניהולה,  מידרוג הורידה היום (ד') את הדירוג לדיסקונט השקעות מקבוצת אי.די.בי ל-Baa3 מרמה של Baa2 תוך הכנסת אגרות החוב לבחינת דירוג (Credit Review) עם השלכות שליליות.

למרות שהתשואה על אג"ח החברה מסדרה ט' של דסק"ש נסחרת מזה זמן ברמה של 14.25% - רמה המשקפת עלייה המשקפת את אובדן האמון של המשקיעים ביכולת החברה לשרת את החוב - הורדת הדירוג לא מייצרת היום תגובה משמעותית בשוק.

מידרוג מנמקת את הורדת הדירוג נוכח היעדר השיפור ברמת המינוף של החברה, החושף אותה לסיכון מימון מחדש משמעותי כבר בטווח הזמן הקצר. בתרחישים ובסימולציות שביצעה מידרוג יחס המינוף צפוי לנוע בטווח שבין 90% ל-120% בטווח הזמן הקצר - מה שעלול לפגוע משמעותית בגמישות הפיננסית של דסק"ש ובנגישות שלה למיחזור חוב.

למרות נזילות מספקת לשירות החוב ב-12 החודשים הקרובים לדסק"ש עומס פירעונות גבוה, כאשר יכולת ייצור המזומנים ממקורות עצמיים מוגבלת מאוד. במידרוג מעריכים, כי  נוכח הסביבה העסקית המאתגרת בחלק מאחזקות החברה, לא יתאפשר בידי החברה לנצל את כל כרית הנזילות והיא תידרש למחזור חוב או למכור נכסים.

"מבנה המימון הכולל סדרות אג"ח ובנקים במח"מ שונה, לא יאפשר לחברה להערכתנו, לנצל את כל כרית הנזילות והיא תידרש למחזור חוב או למכור נכסים, כאמור, או הזרמה חיצונית כבר בטווח הזמן הקצר, כאשר קיימת אי ודאות גבוהה באשר ליכולת החברה לבצע מהלכים אלה בטווח הזמן הקצר", נימקו במידרוג.

מוקדם יותר השבוע מוטי בן-משה הודח מדירקטוריון החברה בהחלטת האספה הכללית של בעלי המניות. ברקע - הצעה של בן-משה להזרים 150 מיליון דולר לדסק"ש שהוגשה לפני שבועיים. בן-משה סירב להצהיר בכתב שאין לו כוונה להשתלט על דסק"ש.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עכשיו הם זכרו (ל"ת)
    רונאל 10/06/2015 17:43
    הגב לתגובה זו
אלי כליף (צילום: עידו לביא)אלי כליף (צילום: עידו לביא)

העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים

סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה; גיוס החוב הבא של טבע יהיה בריבית נמוכה יותר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע דירוג חוב

הנהלת טבע מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5. 

 מכל מקום, Moody’s  אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P  העלתה את דירוג טבע ל  BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x  נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x  ברבעונים הקרובים – רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה.

 

Moody’s ציינה את המשך השיפור בביצועים התפעוליים של טבע ואת המדיניות הפיננסית הממושמעת המתמקדת בהפחתת חוב. הסוכנות הדגישה את המומנטום החזק במותגים המובילים של טבע ואת השקות המוצרים הצפויות – הן בתחום התרופות הממותגות והן בתחום הביוסימילרס - אשר צפויות לקזז את האתגרים בתחום הגנריקה. Moody’s עוד ציינה את עמדת הנזילות החזקה של טבע, התומכת ביכולתה לנהל את פירעונות החוב הקרובים. הסוכנות הוסיפה כי גורמים אלה, יחד עם הציפייה לירידה במינוף לכיוון 3.5x בתוך 12-18 חודשים, תומכים בתחזית החיובית ובפוטנציאל להעלאת דירוג נוספת.

אלי כליף, סמנכ"ל בכיר ומנהל הכספים הראשי של טבע, אמר: "עדכוני הדירוג הללו הם עדות חזקה לחזון האסטרטגי שלנו ולביצוע הממושמע שלו, במיוחד לאחר רצף של העלאות דירוג בחודשים האחרונים. באמצעות הובלת אסטרטגיית ה-Pivot to Growth, מתן עדיפות לניהול תזרים מזומנים חזק והקצאת הון קפדנית, הוכחנו מחויבות בלתי מתפשרת להפחתת מינוף ולצמיחה עסקית בת קיימא. התוצאות הללו ממחישות בבירור כיצד האסטרטגיה הממוקדת שלנו מייצרת ערך ממשי לטבע וממצבת אותנו להמשך הצלחה."


העלאת הדירוג תוביל לגיוס חוב בריבית נמוכה מהריבית הנקובה כעת באג"ח והיא גם תבטיח את היכולת של טבע לשרת את הפירעונות הגדולים של השנתיים-שלוש שנים הקרובות. 


מניית טבע חזרה השנה להוביל את הבורסה המקומית. המחצית הראשונה היתה צולעת והמניה דווקא נפלה, אבל בארבעה חודשים מניית טבע הכפילה את ערכה: 

חיים שני יוטרון יוניטרוניקס
צילום: יחצ

יוטרון תקים חניון חצי-אוטנומי בסן פרנסיסקו - "אנחנו שחקן משמעותי באזור"

יוטרון נחתכה ב-64% מאז ההנפקה וגם השנה היא בתשואה שלילית אבל חיים שני, המנכ"ל גם של יוניטרוניקס אופטימי - "השוק משתחרר בהדרגה. יזמים שעצרו פרויקטים מתחילים להניע אותם חזרה, ואנחנו כבר מרגישים שהשוק חוזר לפעילות"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה יוטרון

יוטרון יוטרון 0%   הודיעה לפני יומיים הקמה של חניון חצי אוטונומי בסן פרנסיסקו, קליפורניה, בתמורה צפויה של כ-4 מיליון שקל. הפרויקט יוקם באמצעות החברה הבת יוטרון סיסטמס אינק, והתמורה תשולם בהתאם להתקדמות אבני דרך בביצוע. על פי הדיווח, החניון צפוי להסתיים בתוך כ-24 חודשים ממועד תחילתו. אגב, באמצע אוקטובר, העריכה יוטרון את התמורה הצפויה מאותו פרויקט בכ-9 מיליון שקל. כך שהעדכון האחרון משקף קיטון משמעותי בהיקף ההכנסות הצפויות, מבלי שהחברה פירטה בדוח המיידי את הסיבות לזה. 

יוטרון פועלת כחברה עצמאית אחרי שפוצלה בשנת 2019 מיוניטרוניקס. בעוד יוניטרוניקס נותרה ממוקדת בבקרים לוגיים ובפתרונות אוטומציה תעשייתיים, יוטרון מתמקדת בפתרונות חניה אוטומטית ובמערכות לוגיסטיקה ואחסנה. הפיצול, שבוצע תחת קרן פימי וחיים שני, נועד לאפשר מיקוד ומימוש ערך נפרד לכל תחום פעילות, אבל בשלב הזה נראה שהשוק עדיין ממתין לראות תרגום ברור של הצמיחה בפעילות לשיפור מתמשך ברווחיות ולשינוי מגמה במניה. 

יוטרון נסחרת כיום בשווי של כ-98 מיליון שקל, לעומת שווי של כ-216 מיליון שקל כשנכנסה ב-2019 לבורסה. מאז יום המסחר הראשון איבדה המניה כ-64% מערכה. ב-2025, שנת השיא של תל אביב, עם עליות של למעלה מ-50% במדד ת"א 35 וכ-53% במדד ת"א 125, מניית יוטרון עלתה בכ-3.5% בלבד. יוניטרוניקס שציבורית מ-2004 אמנם רושמת תשואה של מעל 1,000% אבל השנה גם היא מאכזבת עם ירידה של כ-9% מתחילת השנה ונסחרת בשווי של כ-307 מיליון שקל. יוטרון פועלת בצפון אמריקה בתחום החניונים הרובוטיים, ומחזיקה כיום 51 חניונים במטרופולינים מרכזיים, בהם ניו יורק, ניו ג'רזי, לוס אנג'לס, סן פרנסיסקו, סן דייגו, בוסטון ודנבר. פעילותה קשורה גם בצורה הדוקה לשוק הנדל"ן האמריקאי, שחווה בשנה האחרונה האטה חדה על רקע אי הוודאות הכלכלית.


החניונים האוטונומיים - ניצול שטח ופתרון לוגיסטי לבעיות החניה 

חניון אוטונומי, מלא או חצי אוטונומי, הוא פתרון שמחליף שטחי חניה קלאסיים במערכת מכנית-רובוטית שמסיעה, מאחסנת ומחזירה את הרכב בלי שהנהג מסתובב בין קומות, רמפות ומעברים. הנהג נכנס לתא קליטה, יוצא מהרכב, והמערכת עושה את השאר. היתרון המרכזי הוא ניצול שטח. בחניון רגיל צריך רמפות, מעברים רחבים, מרווחי פתיחת דלתות, תקרות גבוהות ועמודי תמך. בחניון אוטונומי כל זה כמעט נעלם. אפשר להכניס יותר רכבים לאותו נפח בנייה, לפעמים 30%-60% יותר, וזה קריטי בעיקר באזורים עירוניים צפופים.

יש לזה גם יתרונות תפעוליים. פחות תאונות חניה, פחות גניבות ונזקים, פחות צורך בכוח אדם, ויכולת לשלב את החניון כחלק אינטגרלי מפרויקט נדל״ן, במיוחד מגורים יוקרתיים, משרדים או שימושים מסחריים. החניונים החצי אוטונומיים, כמו Puzzle-Utron, של החברה, הם גרסה זולה ופשוטה יותר. אין בהם מערכת שינוע מלאה עם מעליות ורובוטים מורכבים, אלא שילוב של מסילות, פלטפורמות ותנועה אופקית ואנכית מוגבלת. זה מתאים לפרויקטים קטנים יותר או לשוק שמחפש פתרון ביניים.