נראה רע: המשק הישראלי צמח בקצב של 2.1% בלבד ב-Q1, הצרכן נחלש דרמטית
המשק הישראלי לא מצליח לצבור תאוצה, להפך - מנתוני הלמ"ס שמפורסמים היום עולה כי קצב הצמיחה ברבעון הראשון עמד על 2.1% בלבד, זאת לעומת קצב צמיחה של 2.9% ברבעון הרביעי של 2013 וכאשר הכלכלנים ציפו לקצב צמיחה של 3.1%.
ההוצאה לצריכה פרטית ירדה ב-2% ברבע הראשון של שנת 2014 בחישוב שנתי, שפירושו ירידה של 4% בהוצאה לנפש. הירידה בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבע הראשון באה בהמשך לירידה של 1% ברבע הקודם ולאחר עלייה של 1.7% בחישוב שנתי ברבע השלישי של 2013.
הירידה בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבע הראשון של 2014 משקפת ירידה של 2.4% בהוצאה לצריכה פרטית לצריכה שוטפת לנפש (ההוצאות למזון, משקאות וטבק, לשירותים אישיים, לדיור, לדלק וחשמל לאחזקת בית, ולמוצרי תעשייה לצריכה שוטפת), לאחר ירידה של 0.9% בחישוב שנתי ברבע הקודם.
ההוצאה למוצרים בני קיימה לנפש ירדה ברבע הראשון של 2014 ב-6.0% בשיעור שנתי לאחר ירידה של 7.6% ברבע הקודם. ההוצאה לרכישת ציוד משק הבית כגון: מקררים, מכונות כביסה, מזגנים ירדה בשיעור של 40.2% בחישוב שנתי (12.1% בשיעור רבעוני), לאחר עלייה של 12.9% בחישוב שנתי ברבע הקודם. לעומת זאת, ההוצאות לריהוט ותכשיטים עלו בשיעור של 2.4% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 5.4% בחישוב שנתי ברבע הקודם, וההוצאות לכלי רכב לשימוש פרטי עלו ב-45.0% בחישוב שנתי (9.7% בחישוב רבעוני) לעומת ירידה של 42.5% בחישוב שנתי( 12.9% בחישוב רבעוני) ברבע הקודם.
- טורקיה תשקיע בשדות גז בארה״ב ותגדיל יבוא LNG - מה זה אומר לישראל?
- 3.6 מליארד אירו: ישראל מוכרת את ״חץ 3״ לגרמנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עלייה ביצוא, ירידה חדה בהשקעות
העלייה בתוצר ברבע הראשון השנה משקפת עלייה של 6.3% ביצוא הסחורות והשירותים (אך ירידה של 4.4% ביצוא ללא חברות הזנק ויהלומים), צמיחה של 5.4% ביבוא הסחורות והשירותים, יציבות בהוצאות לצריכה ציבורית, לעומת ירידה של 2% בהוצאה לצריכה פרטית וירידה של 14.4% בהשקעות בנכסים קבועים.
התמ"ג העסקי עלה ברבע הראשון של שנת 2014 בשיעור של 0.4% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 2.1% ברבע הקודם ועלייה של 1.0% ברבע השלישי בשנת 2013. מדובר בעלייה הנמוכה ביותר בתמ"ג העסקי מאז 2009.
תגובות לנתוני הצמיחה
אורי גרינפלד , הכלכן הראשי של פסגות, אמר בשיחה עם Bizportal כי "מה שבולט במיוחד הוא נתוני הצריכה הפרטית. אנחנו רואים האטה שהתחילה מהרבעון השלישי של 2013, ועכשיו אנחנו רואים ממש ירידה. זה עומד בקנה אחד עם הביקוש הנמוך במשק, עם המדדים הנמוכים ועם תוצאות החברות, שם ראינו פגיעה משמעותית במיוחד בחברות הקמעונאות".
- תיק ההשקעות שלכם צריך להיות גם בסחורות? התשובה של גולדמן סאקס
- רובריק זינקה - צמיחה של 48% והימור על בינה מלאכותית לאבטחת נתונים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״
"ירידה חדה ראינו גם בנתוני ההשקעות. הירידה, במיוחד בהשקעות בכלי רכב מסחריים, מראה גם היא האטה במשק כי החברות לא רוצות להשקיע עכשיו בציוד חדש לאור הצפי להאטה.
"בשורה התחתונה, צריך לזכור שנתוני הצמיחה ברבעון הרביעי עודכנו פעמיים כלפי מעלה וזה יכול לקרות גם הפעם. בהסתכלות ארוכה יותר, אני חושב שאנחנו נמשיך לראות גם השנה צמיחה בישראל, אבל בשיעור מתון יותר של 3% עד 3.5%".
"בנטרול הגז, שתרם ב-2013 0.8% לתוצר והשנה צפוי לתרום רק 0.3%, אנחנו צפויים לראות עלייה בצמיחה. כלכלות אירופה וארה"ב מתאוששות וזה צפוי להשפיע לחיוב על היצוא. מצד שני הצריכה הפרטית צפויה להישאר נמוכה ממה שראינו בשנים האחרונות".
לפי עפר קליין , ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, לא מדובר עדיין בשינוי מגמה. "על פי האומדן הראשוני של הלמ"ס, הצמיחה ברבעון הראשון של 2014 עמדה על 2.1 אחוזים בלבד בשיעור שנתי, לעומת 2.9 אחוזים ברבעון הקודם. בנוסף, הרכב הצמיחה היה חלש נרשמה ירידה מפתיעה של 2.0 אחוזים בצריכה הפרטית וירידה חדה מאוד של 14.4 אחוזים בהשקעות (בבתי מגורים ובענפי המשק)".
"הנתון הזה מצטרף להפתעה במדד המחירים לצרכן לחודש אפריל, שעלה בשיעור מתון מהצפוי של 0.1 אחוז, לעומת ממוצע תחזיות לעליה של 0.6 אחוז, ולדיווחים על ירידה בפדיון רשתות השיווק".
"יחד עם זאת לא הכול שחור, בנתוני התוצר נרשמה גם עלייה של 6.3 אחוזים (בשיעור שנתי) ביצוא הסחורות והשירותים, ועלייה מתונה בלבד של 0.2 אחוז בהוצאה הציבורית. בנוסף, נזכיר שמדובר באומדן ראשוני, שהלמ"ס מעדכן באופן משמעותי. לדוגמא, הרבעון ה-4 של 2013 עודכן מ-2.3 אחוזים לפי האומדן הראשוני ל-3.2 אחוזים באומדן הקודם ול-2.9 אחוזים באומדן הנוכחי".
"לגבי השאלה האם מדובר במספר נתונים חלשים או בשינוי כיוון בכלכלה הישראלית הדעה שלנו בנקודת הזמן הנוכחית היא שלא מדובר בשינוי מגמה, ישנם הרבה אינדיקטורים חיוביים שפורסמו לאחרונה שתומכים בהמשך הצמיחה גם בארץ וגם בעולם - ביניהם נתוני שוק העבודה, מדדי אמון העסקים והצרכנים והכנסות המדינה ממסים שמלמדים על המשך פעילות ברמה סבירה".
"להערכתנו, ההפתעה הגדולה במדד האחרון ונתוני הצמיחה החלשים, מחזקים את הערכתנו הקודמת שהאינדיקטורים שתומכים בהעלאת ריבית עדיין אינם מספיק חזקים. על פי התרחיש המרכזי שלנו ריבית בנק ישראל לא תשתנה עד לסוף השנה. יחד עם זאת, על רקע הנתונים האחרונים, ההסתברות להורדת ריבית עלתה משמעותית".
- 3.ינתי פרזי 18/05/2014 15:09הגב לתגובה זוולמה לא נשאר? לכל שאר הדברים - אוכל, רהיטים, ביגוד, מכשירי חשמל, חוגים, תחביבים, חופשים, ועוד ועוד.. אז מה קורה? לא רקונים כלום! עצירה מלאה ומיתון כבד! כל הכבוד לביבי שטייניץ ופישר!!!
- 2.אולי הכסף נישאב עי בועת נדלן ,מי מנהל כך מדינה ביבי . (ל"ת)בא 18/05/2014 13:35הגב לתגובה זו
- 1.ר 18/05/2014 13:15הגב לתגובה זוובניגוד לפעם הקודמת הכלים לטיפול בהאטה העולמית הולכים ונגמרים , עם כל הכסף שזרקו לכלכלה העולמית ושוב הכל מאט האמון שיתנו השווקים בסערה הבאה הוא מוגבל ביותר , שוק האג"ח האמריקאי יודע מה הוא אומר.
מסחר בזמן אמת – קרדיט: AIמחקר: הטעויות הגדולות של משקיעים - וכמה זמן לוקח למשקיע לקבל החלטה על רכישת מניה?
מחקרים אקדמיים מ-2024-2025 חושפים את הנתונים המדויקים על הטעויות שעולות למשקיעים בהון
משקיעים פרטיים מקדישים בממוצע שש דקות בלבד למחקר לפני רכישת מניה, כך עולה ממחקר של NYU Stern ו-NBER. התוצאה: תשואה ממוצעת של 16.5% ב-2024, לעומת 25% של מדד S&P 500. הפער הזה, שמייצג אובדן של אלפי דולרים לכל משקיע, נובע מדפוסים פסיכולוגיים שתועדו במחקרים אקדמיים רבים בשנים האחרונות.
בנג'מין גראהם, שנחשב לאבי ההשקעות הערכיות, כתב ב"המשקיע הנבון": "הבעיה העיקרית של המשקיע, ואפילו האויב הגדול ביותר שלו, היא ככל הנראה הוא עצמו". המחקרים החדשים מספקים בסיס אמפירי לאמירה הזו.
מדד הפחד כמנבא תשואות
במחקר שפורסם בנובמבר 2024 ב-Finance Research Letters, בחנו החוקרים פארל ואוקונור (Farrell & O'Connor) את מדד ה-Fear and Greed של CNN כמנבא תשואות. המחקר השתמש בנתונים מ-2011 עד 2024 ויישם מבחני סיבתיות כדי לבדוק האם רגשות משקיעים יכולים לחזות תנועות שוק.
הממצאים היו מובהקים: המדד חוזה תשואות של מדדי S&P 500, נאסד"ק וראסל 3000 ברמת מובהקות של 1%. יתרה מכך, מדד הפחד היה טוב יותר ממדד ה-VIX, מדד התנודתיות המסורתי, כמנבא של תשואות מניות.
- הבנק מול בית ההשקעות, מי מנצח בקרב על הסוחר הישראלי?
- העמלה מתייקרת - זו הפקודה שהבורסה משנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פארל ואוקונור מציינים ממצא נוסף: יכולת החיזוי של המדד משתנה לאורך זמן. הכוח המנבא היה חזק יותר בתקופה שלפני 2014, אך נחלש בשנים האחרונות. הסבר אפשרי: השווקים מתאימים את עצמם בהדרגה למידע פסיכולוגי, לפחד ולגרידיות, כך שאנומליות נוטות להיחלש ככל שהן מתגלות.
הדמיית השלב הסופי של השתלת מערכת העגינה RoseDoc באמצעות צנתור, אולמד סולושנסאולמד סולושנס: ניסוי השתלת מסתם לב מלאה דרך דקירת מחט בלבד
אולמד השלימה השתלת מסתם שפותח על ידי חברת הבת תרוליף בצנתור בשני חולים עם דליפה טריקוספידלית חמורה, וממשיכה לגייס מטופלים לניסויים במדינות נוספות
חברת הביומד אולמד סולושנס אולמד סולושנס 4.56% השלימה ניסוי שבו הוחלף מסתם בלבם של שני מטופלים באמצעות צנתור, ללא פתיחת בית החזה. שני המטופלים, שסבלו מאי ספיקת לב מתקדמת בעקבות דליפה חמורה במסתם הטריקוספידלי, קיבלו את הטיפול במסגרת "טיפול חמלה" לאחר שהאפשרויות הרפואיות המקובלות לא התאימו להם. לפי דיווחי החברה, מצבם השתפר והם מיועדים לשחרור בימים הקרובים.
ההליך התבסס על טכנולוגיה שפותחה בחברת הבת תרוליף. הוא בוצע בשני שלבים: לפני כשלושה חודשים הושתלה מערכת עיגון ייעודית, וכעת הושתל המסתם עצמו, RoseDoc. על פי נתוני החברה, תועד שיפור המודינמי כבר בסיום ההשתלה.
פרופ' עוז שפירא, מנכ"ל אולמד סולושנס ומנתח לב, מציין כי האפשרות לבצע החלפת מסתם מלאה דרך צנתור מרחיבה את מנעד הפתרונות לחולים המוגדרים כבעלי סיכון ניתוחי גבוה. לדבריו, מערכת העיגון שפיתחה החברה מאפשרת התאמה לשני סוגי מסתמים, בצד ימין ובצד שמאל של הלב. "ההצלחה שנרשמה בימים האחרונים היא רגע מכונן. היכולת להחליף מסתמים בצורה מלאה דרך דקירת מחט, ללא חתכים וללא פתיחת בית החזה, היא בשורה אדירה. אנחנו בדרך לעידן חדש ובטוח יותר עבור המטופלים".
תרוליף הוקמה ב-2017 על ידי בנימין ספנסר, נתנאל בנישו וד"ר רוזנשטיין ז"ל. השלושה היו מעורבים בפיתוח מסתם שהושתל בצנתור בחברת PVT, שנמכרה ל-Edwards Lifesciences. החברה ממשיכה כעת בגיוס מטופלים לניסויים נוספים בהודו ובאוזבקיסטן, במסגרת ההיערכות לתהליכי רגולציה ושיווק במדינות נוספות.
