דעה

עכשיו באים? משרד התחבורה רוצה להגביל את אל על במחירים

שנה וחצי שאל על משתוללת עם מחירי טיסות שהביאו לה תוצאות שיא, והרגולטור שתק אבל בצדק - אנחנו בשוק חופשי שמונע מהיצע וביקוש ואל על נהנתה מזה; עכשיו נשמעים קולות על הגבלת מחירים כשלמעשה לרגולטור בכלל אין יכולת לעשות זאת, וכמו תמיד מי שאוכל אותה הוא הצרכן

רוי שיינמן | (7)

אל על אל על -0.96%   היא חברה פרטית. יש לה בעלי מניות, הנהלה, מטרות עסקיות - והן כוללות רווח. היא לא מחויבת לדאגה למעמד הביניים, לא לשמור על מחירים הוגנים, ולא לנהל מדיניות חברתית. היא כאן כדי להרוויח, וכשהשוק מאפשר לה לעשות את זה בענק - היא עושה. אבל הציבור הישראלי לא תופס את אל על כסתם עוד חברה מסחרית. בעיניי רבים, היא סמל. מין שלוחה של המדינה באוויר, עם הדגל על הזנב ותחושת שליחות היסטורית. וכשהיא מנצלת את הכאוס כדי למקסם רווחים על חשבון הנוסעים - הציבור מרגיש נבגד.


במהלך 2024 הפכה אל על למעין מונופול בפועל. רוב חברות התעופה הזרות נעלמו מנתב"ג על רקע האיומים הביטחוניים, ובעיקר הקווים לצפון אמריקה התרוקנו מתחרות. אל על נשארה כמעט לבדה, והמחירים זינקו בהתאם. העלאות מחירים חדות של עשרות אחוזים, בעיקר לניו יורק, לא הרתיעו את הנוסעים. למה? כי פשוט לא הייתה להם אלטרנטיבה. הטיסות התמלאו עד אפס מקום. הכרטיסים נחטפו. והציבור, שכלוא בתוך שוק מצומצם ומוגבל, שילם. בלית ברירה.


בכל אותה תקופה - הרגולטור פשוט שתק. שום אמירה, שום מדיניות, שום ניסיון לפעול. ועכשיו, רק כשחברות זרות מתחילות לחזור והמצב מתאזן, פתאום מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן נזכר להניף דגל. הוא אומר שהמשרד ינקוט יד קשה מול חברות שמשתוללות במחירים, אבל האמת היא שאין לו לא את היד, לא את הכלים, ולא את הסמכות. יש רק הצהרות. ולמרבה הצער, גם הן באיחור מביך.


כך הפכה המלחמה להזדמנות כלכלית - ואל על לא פספסה אותה

כשהמלחמה פרצה, ישראל הפכה בן רגע לזירה לא יציבה. איום החות'ים מתימן, ההסלמה בעזה, והיעדר תחזית יציבה להמשך הבריחו את מרבית חברות התעופה הזרות. דלתא, יונייטד, בריטיש, אמריקן איירליינס ואחרות עצרו קווים. חלקן הודיעו שהן ישובו רק כשתתחזק תחושת הביטחון. בינתיים, הקווים לארה"ב, אולי השוק החשוב והנחשק ביותר בתעופה הישראלית, נותרו כמעט ריקים. כמעט, אבל לא לגמרי. אל על, שהייתה שם גם בתקופות קשות אחרות, המשיכה להפעיל טיסות, אבל הפעם עם תג מחיר אחר לגמרי.


כרטיס טיסה לניו יורק שעלה לפני המלחמה כ-600 דולר, קפץ לפתע ל-900 דולר ואף יותר. ועדיין, קשה היה להשיג מושב. שיעור התפוסה עמד על כ-94% במהלך השנה כולה, ובקווים לארה"ב הגיע ל-96%. אל על פעלה כאן כמו כל חברה מסחרית שפועלת לפי עקרונות ההיצע והביקוש, והכסף זרם.


התוצאה של אותה שנה חריגה ניכרת היטב בדוחות. ההכנסות זינקו ל-3.4 מיליארד דולר, עלייה של 37% לעומת 2023. הרווח הנקי קפץ פי חמישה ל-545 מיליון דולר, כמעט פי 5 לעומת השנה הקודמת. המניה של החברה זינקה ב-140% בשנה, והמשיכה לטפס בעוד 55% מתחילת 2025. אל על לא רק שיצאה מהמשבר, היא עפה קדימה.


אבל הציבור? הוא נותר מאחור. תלונות נשמעו לכל אורך הדרך, אבל כרטיסים המשיכו להיחטף. אפילו תקרות המחיר שהציבה אל על, שהיו עדיין גבוהות מאוד, אזלו תוך ימים ספורים. וזה בדיוק מה שמעמיד את הדילמה. מצד אחד, אל על פעלה באופן רציונלי, אולי אפילו מתבקש. מצד שני - זו אותה חברה שבזמן הקורונה ביקשה וקיבלה סיוע ממשלתי, התחייבה שלא לחלק דיבידנד, ונתפסה כמעין רכוש ציבורי. והציבור, שכעת נאלץ לשלם מחירים גבוהים, מרגיש שהוא ננטש על ידי כל המערכות - גם על ידי אל על, וגם על ידי המדינה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


משה בן זקן - אין לך בושה?

ובתוך כל זה, פתאום מגיע האיום: ננקוט יד קשה. אבל מול מי בדיוק? למשרד התחבורה אין סמכות לפקח על מחירי טיסות בינלאומיות. הוא לא יכול להכתיב מחירים, לא להכריח חברות תעופה לפעול בישראל, ולא למנוע ממי שכן פועלת להרוויח. אז מה כן אפשר לעשות? כמעט כלום. אולי לנסות למשוך חברות זרות בחזרה על ידי הפחתת חסמים כמו חוק טיבי למשל, אבל גם את זה משרד התחבורה לא עושה.


וכך נוצר מצב שבו משרד ממשלתי משחרר הצהרות סתמיות, רק כדי להיראות כמי שפועל, בזמן שהוא למעשה לא עשה כלום במשך כמעט שנתיים. הציבור מרגיש לא רק פרייאר, אלא גם מטומטם. כאילו מישהו מנסה לשטוף לו את המוח, במקום להודות באמת הפשוטה: אתם לא מסוגלים - ולא ניסיתם.


בינתיים לא רק בעלי המניות נהנים. גם ההנהלה. אל על חזרה לחלק דיבידנד לראשונה מאז קיבלה עזרה מהמדינה. כ-160 מיליון דולר צפויים לזרום לבעלי המניות כבר השנה. מנכ"לית החברה, דינה בן טל גננסיה, מימשה אופציות בשווי 8 מיליון שקל, רשמה רווח של יותר מ-5 מיליון, וקיבלה שכר ומענקים של כ-6.5 מיליון שקל. הצלחה עסקית מרשימה, אבל תדמית ציבורית שהולכת ונשחקת.


אין ספק, אל על היא עסק מצליח. אבל האם היא עדיין "שלנו"? האם חברה שנהנתה מהזרוע הארוכה של המדינה, יכולה להרשות לעצמה להתנהג כמו כל תאגיד חסר מחויבות ציבורית? חוקית ונכון להיום - כן. אבל במקרה כזה, שיפסיקו גם הפוליטיקאים לטעון שאל על היא "חברת תעופה לאומית". היא לא. היא פשוט חברה שעשתה עסקה מעולה בזמן משבר, בזמן שהציבור שילם את המחיר, ומשרד התחבורה ישב בחיבוק ידיים.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מריה 06/05/2025 08:27
    הגב לתגובה זו
    למען כלל תושבי המדינה.
  • 6.
    בדיחה טובה בישראל הדבר היחיד שהממשלה והרגולטור פועלים בשבילו הוא איך לדפוק ולמצוץ עוד מהאזרח (ל"ת)
    אנונימי 05/05/2025 23:09
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 05/05/2025 16:59
    הגב לתגובה זו
    אתם עיתון כלכלי במונופול אין שוק חופשי ולממשלה יש כלים לטיפול במונופולים
  • 4.
    קש 05/05/2025 14:59
    הגב לתגובה זו
    המשפחה האמריקאית שקיבלה הטבות מקופת האוצר וקנתה את חברת התעופה הלאומית בנזיד עדשים חייבת לתת דין וחשבון למדינת ישראל ולא להשתולל על חשבון הציבור .ככה זה אצל החרדים הרעבים אין להם גבולות
  • 3.
    YL 05/05/2025 14:21
    הגב לתגובה זו
    תלונה שלו לממשל ואתם.....מסומנים ותאלצו כמו בן גביר לטוס רק עם דרכון דיפלומטי כמובן ש כל המשפחה תקבל סרוב ללא הסבר
  • 2.
    ההההה נקמת המושחטים שלא קיבלו מושב ב מחלקה ראשונה (ל"ת)
    אנונימיYL 05/05/2025 14:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ירון 05/05/2025 14:00
    הגב לתגובה זו
    לטובתם וטובת חברי מרכז
בצלאל מכליס
צילום: ליאת מנדל

קנו אלביט - "המניה תגיע ל-540 דולר", בנק אוף אמריקה משדרג המלצה

לאחרונה התחיל בנק אוף אמריקה לסקר את החברה עם מחיר יעד של 500 דולר וכעת הוא משדרג את מחיר היעד - פרמיה של 18% על מחיר השוק; "הצמיחה מולידה צמיחה"

רן קידר |

בנק אוף אמריקה שהתחיל ממש לאחרונה לכסות את אלביט מערכות משדרג את המלצתו. הוא העניק לפני מספר חודשים מחיר יעד של 500 דולר למניית החברה וכעת מחיר ה יעד עולה ל-540 דולר - מה שמבטא פרמייה של 18%.  בבנק ממליצים לקנות את המניה. האנליסטים  בראשם רונלד אפשטיין, מסבירים ש"החברה ממשיכה להפגין צמיחה חזקה בהכנסות, הרחבת מרווחים וביקוש מתמשך".

מגזר היבשה של אלביט צמח ב-45% בהשוואה לשנה שעברה, והאנליסטים מעלים את התחזית לכל השנה לצמיחה של 40%. "הצמיחה של מגזר היבשה ממשיכה לגמד את המגזרים האחרים", כותבים האנליסטים ועוברים להציג את העסקה בתחום האווירי עם אירבוס שלדעתם היא עסקה מאוד חשובה. אלביט זכתה בחוזה של 260 מיליון דולר מאיירבוס. המטרה להתקין מערכות הגנה עצמית במטוסי התובלה A400M של חיל האוויר הגרמני. שש שנים של עבודה מובטחת.

"אנחנו רואים בזה יתרון אסטרטגי", מסבירים האנליסטים. "חברות ביטחון עם נוכחות מקומית נוטות להרוויח יותר מההוצאות הביטחוניות הגלובליות הגוברות". לאלביט יש נוכחות מקומיות במדינות העיקריותש בהן היא פועלת. 

האנליסטים מדברים על כך שפנטגון צריך לחדש מלאי נשק בהיקף של 3.5 מיליארד דולר אחרי הסיוע הצבאי לישראל - כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים.  ומי תרוויח מזה? "הביקוש להחזרת מלאי נשק נותר איתן", כותבים האנליסטים שסבורים שזה מעיד על ביקושים בדרך. 

האנליסטים העלו את תחזית הרווח למניה ל-2025 ל-12.10 דולר (מ-11.35 דולר) - מדובר על מכפיל רווח "פשוט" של כ-40. גם 2026 ו-2027 קיבלו עדכון כלפי מעלה. מחיר היעד של 540 דולר נלקח ממכפיל EV/EBITDA של 23 על התחזיות ל-2026. זה גבוה מחברות הענק האמריקאיות אבל בקו עם חברות ביטחון בינוניות באירופה ובארה"ב.

"אנחנו רואים את ההערכה הזו כהוגנת", הם כותבים. מבחינתם המניה לא זולה, אבל שווה את המחיר.


בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

קסטרו מזנקת 17%, אימקו נופלת 16%; מגמה מעורבת במדדים

המדדים במגמה מעורבת; אנחנו נכנסים לישורת האחרונה של עונת הדוחות, כאשר עד ליום ראשון (כולל) כל החברות צריכות לדווח; רוב הדוחות עד עכשיו היו חיוביים, אבל היום כמה דוחות מאכזבים מפילים את המניות, בין היתר נופר אנרג'י, אימקו ופתאל - גם השקל מתחזק מול הדולר שמאבד מולו 0.5% - האם הדולר ימצא תחתית?

מערכת ביזפורטל |

המסחר בבורסה מתנהל במגמה מעורבת, כאשר מדד ת"א 35 עולה 0.3% ומדד ת"א 90 יורד בשיעור דומה 0.3%.
במבט על הסקטורים, מדד הבנקים מוסיף 0.1%, לעומתו מדד הביטוח מחק את העליה ויורד כ-0.1%, מדד הנדל"ן יורד 0.3% ומדד הנפט והגז יורד 0.3%.

שער הדולר נחלש היום ב-0.5% מול השקל, זאת לאחר שנחלש 0.3% אמש כששער הדולר הרציף נסחר ב-3.35 לשקל. נזכרנו שלפני מספר חודשים, הדולר זינק, וניסינו "להזהיר" שבפונדנטלס' הדולר צריך לרדת - שער הדולר עולה, אבל חכו להפתעה - הנה הסיבות. אז שער הדולר היה 3.65, הוא עלה ל-3.8 שקלים ואז החל לקרוס. מהם הפונדנטלס' שמורידים את שער הדולר (נתוני הבסיס שמורידים את שער הדולר)?


מחזור המסחר עומד עכשיו על כ-2 מיליארד שקל ויש עוד יותר משעה לנעילה, מחזורי המסחר בימים האחרונים גבוהים משמעותית ובחלק מהימים אפילו עקפו את ה-4 מיליארד זאת ברקע עדכון המדד MSCI ישראל שהתרחש אתמול, המחזורים הגבוהים האלו צפויים להביא את חודש אוגוסט לשבירת שיא כל הזמנים בנפח המסחר


רפאל מדווחת על מכירות בהיקף של 4,735 מיליון שקלים, עליה של כ-20.4% מהתקופה המקבילה אשתקד, הרווח הנקי ברבעון עומד על סך של 340 מיליון שקל, לעומת 132 מיליון שקל ברבעון המקביל ב- 2024. בהשוואה לרבעון קודם מדובר על צמיחה נמוכה יחסית - מ-4.62 מיליארד שקל - כלומר כ-2%. בולט יותר הצבר שהגיע בסוף הרבעון הראשון ל-67 מיליארד שקל וירד ל-65.7 מיליארד שקל - הצבר של רפאל ירד מ-67 מיליארד ברבעון קודם ל-65.7 מיליון שקל בסוף המחצית

אלקטרה מזנקת 6% - אלקטרה: עלייה בהכנסות וברווח הנקי, ירידה בתפעולי קבוצת אלקטרה אלקטרה 5.1%   הציגה ברבעון השני צמיחה של כ-14% בהכנסות ל-3.4 מיליארד שקל ועלייה של כ-8% ברווח הנקי ל-68 מיליון שקל, לצד המשך גידול בצבר ההזמנות שהגיע לשיא של כ-38.8 מיליארד שקל; מנגד, הרווח התפעולי ירד ב-11% ל-97 מיליון שקל, בעיקר בשל עלייה בהוצאות הנהלה וכלליות ואיחוד פעילות PJM בארה"ב; החברה תחלק דיבידנד של 47 מיליון שקל.