עכשיו באים? משרד התחבורה רוצה להגביל את אל על במחירים
שנה וחצי שאל על משתוללת עם מחירי טיסות שהביאו לה תוצאות שיא, והרגולטור שתק אבל בצדק - אנחנו בשוק חופשי שמונע מהיצע וביקוש ואל על נהנתה מזה; עכשיו נשמעים קולות על הגבלת מחירים כשלמעשה לרגולטור בכלל אין יכולת לעשות זאת, וכמו תמיד מי שאוכל אותה הוא הצרכן
אל על אל על -0.45% היא חברה פרטית. יש לה בעלי מניות, הנהלה, מטרות עסקיות - והן כוללות רווח. היא לא מחויבת לדאגה למעמד הביניים, לא לשמור על מחירים הוגנים, ולא לנהל מדיניות חברתית. היא כאן כדי להרוויח, וכשהשוק מאפשר
לה לעשות את זה בענק - היא עושה. אבל הציבור הישראלי לא תופס את אל על כסתם עוד חברה מסחרית. בעיניי רבים, היא סמל. מין שלוחה של המדינה באוויר, עם הדגל על הזנב ותחושת שליחות היסטורית. וכשהיא מנצלת את הכאוס כדי למקסם רווחים על חשבון הנוסעים - הציבור מרגיש נבגד.
במהלך 2024 הפכה אל על למעין מונופול בפועל. רוב חברות התעופה הזרות נעלמו מנתב"ג על רקע האיומים הביטחוניים, ובעיקר הקווים לצפון אמריקה התרוקנו מתחרות. אל על נשארה כמעט לבדה, והמחירים זינקו בהתאם. העלאות מחירים חדות של עשרות אחוזים,
בעיקר לניו יורק, לא הרתיעו את הנוסעים. למה? כי פשוט לא הייתה להם אלטרנטיבה. הטיסות התמלאו עד אפס מקום. הכרטיסים נחטפו. והציבור, שכלוא בתוך שוק מצומצם ומוגבל, שילם. בלית ברירה.
בכל אותה תקופה - הרגולטור פשוט שתק. שום אמירה, שום מדיניות,
שום ניסיון לפעול. ועכשיו, רק כשחברות זרות מתחילות לחזור והמצב מתאזן, פתאום מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן נזכר להניף דגל. הוא אומר שהמשרד ינקוט יד קשה מול חברות שמשתוללות במחירים, אבל האמת היא שאין לו לא את היד, לא את הכלים, ולא את הסמכות. יש רק הצהרות. ולמרבה
הצער, גם הן באיחור מביך.
כך הפכה המלחמה להזדמנות כלכלית - ואל על לא פספסה אותה
כשהמלחמה פרצה, ישראל הפכה בן רגע לזירה לא יציבה. איום החות'ים מתימן, ההסלמה בעזה, והיעדר תחזית יציבה להמשך הבריחו את מרבית חברות התעופה הזרות.
דלתא, יונייטד, בריטיש, אמריקן איירליינס ואחרות עצרו קווים. חלקן הודיעו שהן ישובו רק כשתתחזק תחושת הביטחון. בינתיים, הקווים לארה"ב, אולי השוק החשוב והנחשק ביותר בתעופה הישראלית, נותרו כמעט ריקים. כמעט, אבל לא לגמרי. אל על, שהייתה שם גם בתקופות קשות אחרות, המשיכה
להפעיל טיסות, אבל הפעם עם תג מחיר אחר לגמרי.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כרטיס טיסה לניו יורק שעלה לפני המלחמה כ-600 דולר, קפץ לפתע ל-900 דולר ואף יותר. ועדיין, קשה היה להשיג מושב. שיעור התפוסה עמד על כ-94% במהלך השנה כולה, ובקווים לארה"ב הגיע ל-96%. אל על
פעלה כאן כמו כל חברה מסחרית שפועלת לפי עקרונות ההיצע והביקוש, והכסף זרם.
התוצאה של אותה שנה חריגה ניכרת היטב בדוחות. ההכנסות זינקו ל-3.4 מיליארד דולר, עלייה של 37% לעומת 2023. הרווח הנקי קפץ פי חמישה ל-545 מיליון דולר, כמעט פי 5
לעומת השנה הקודמת. המניה של החברה זינקה ב-140% בשנה, והמשיכה לטפס בעוד 55% מתחילת 2025. אל על לא רק שיצאה מהמשבר, היא עפה קדימה.
אבל הציבור? הוא נותר מאחור. תלונות נשמעו לכל אורך הדרך, אבל כרטיסים המשיכו להיחטף. אפילו תקרות המחיר שהציבה אל על, שהיו עדיין גבוהות מאוד, אזלו תוך ימים ספורים. וזה בדיוק מה שמעמיד את הדילמה. מצד אחד, אל על פעלה באופן רציונלי, אולי אפילו מתבקש. מצד שני - זו אותה חברה שבזמן הקורונה ביקשה וקיבלה סיוע ממשלתי, התחייבה שלא לחלק דיבידנד, ונתפסה כמעין רכוש ציבורי. והציבור, שכעת נאלץ לשלם מחירים גבוהים, מרגיש שהוא ננטש על ידי כל המערכות - גם על ידי אל על, וגם על ידי המדינה.
- הביטקוין של זוז פאוור: סיכון מול סיכוי
- השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
משה בן זקן - אין לך בושה?
ובתוך כל זה, פתאום מגיע האיום: ננקוט יד קשה. אבל מול מי בדיוק? למשרד התחבורה אין סמכות לפקח
על מחירי טיסות בינלאומיות. הוא לא יכול להכתיב מחירים, לא להכריח חברות תעופה לפעול בישראל, ולא למנוע ממי שכן פועלת להרוויח. אז מה כן אפשר לעשות? כמעט כלום. אולי לנסות למשוך חברות זרות בחזרה על ידי הפחתת חסמים כמו חוק טיבי למשל, אבל גם את זה משרד התחבורה לא
עושה.
וכך נוצר מצב שבו משרד ממשלתי משחרר הצהרות סתמיות, רק כדי להיראות כמי שפועל, בזמן שהוא למעשה לא עשה כלום במשך כמעט שנתיים. הציבור מרגיש לא רק פרייאר, אלא גם מטומטם. כאילו מישהו מנסה לשטוף לו את המוח, במקום להודות באמת הפשוטה:
אתם לא מסוגלים - ולא ניסיתם.
בינתיים לא רק בעלי המניות נהנים. גם ההנהלה. אל על חזרה לחלק דיבידנד לראשונה מאז קיבלה עזרה מהמדינה. כ-160 מיליון דולר צפויים לזרום לבעלי המניות כבר השנה. מנכ"לית החברה, דינה בן טל גננסיה, מימשה אופציות בשווי 8 מיליון שקל, רשמה רווח של יותר מ-5 מיליון, וקיבלה שכר ומענקים של כ-6.5 מיליון שקל. הצלחה עסקית מרשימה, אבל תדמית ציבורית שהולכת ונשחקת.
אין ספק, אל על היא עסק מצליח. אבל האם היא עדיין
"שלנו"? האם חברה שנהנתה מהזרוע הארוכה של המדינה, יכולה להרשות לעצמה להתנהג כמו כל תאגיד חסר מחויבות ציבורית? חוקית ונכון להיום - כן. אבל במקרה כזה, שיפסיקו גם הפוליטיקאים לטעון שאל על היא "חברת תעופה לאומית". היא לא. היא פשוט חברה שעשתה עסקה מעולה בזמן משבר,
בזמן שהציבור שילם את המחיר, ומשרד התחבורה ישב בחיבוק ידיים.
- 7.מריה 06/05/2025 08:27הגב לתגובה זולמען כלל תושבי המדינה.
- 6.בדיחה טובה בישראל הדבר היחיד שהממשלה והרגולטור פועלים בשבילו הוא איך לדפוק ולמצוץ עוד מהאזרח (ל"ת)אנונימי 05/05/2025 23:09הגב לתגובה זו
- 5.אנונימי 05/05/2025 16:59הגב לתגובה זואתם עיתון כלכלי במונופול אין שוק חופשי ולממשלה יש כלים לטיפול במונופולים
- 4.קש 05/05/2025 14:59הגב לתגובה זוהמשפחה האמריקאית שקיבלה הטבות מקופת האוצר וקנתה את חברת התעופה הלאומית בנזיד עדשים חייבת לתת דין וחשבון למדינת ישראל ולא להשתולל על חשבון הציבור .ככה זה אצל החרדים הרעבים אין להם גבולות
- 3.YL 05/05/2025 14:21הגב לתגובה זותלונה שלו לממשל ואתם.....מסומנים ותאלצו כמו בן גביר לטוס רק עם דרכון דיפלומטי כמובן ש כל המשפחה תקבל סרוב ללא הסבר
- 2.ההההה נקמת המושחטים שלא קיבלו מושב ב מחלקה ראשונה (ל"ת)אנונימיYL 05/05/2025 14:18הגב לתגובה זו
- 1.ירון 05/05/2025 14:00הגב לתגובה זולטובתם וטובת חברי מרכז
בורסה, משקיעים (AI)להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009
הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P.
בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.
אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.
השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?". כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות.
ג׳ורדון פריד, מנכ״ל זוז פאוור, צילום: החברההביטקוין של זוז פאוור: סיכון מול סיכוי
אחרי שנים של הפסדים בפעילות אגירת האנרגיה וירידה של מעל 90% מההנפקה, זוז פאוור החליפה מסלול והפכה לחברה פיננסית שמחזיקה ביטקוין כנכס ליבה; המשקיעים מקבלים חשיפה למטבע הדיגיטלי דרך מניה דואלית בתל אביב ובנאסד״ק, עם סיכון/סיכוי שמגיע מחשיפה לשוק הקריפטו
ועלויות של חברה ציבורית
חברת זוז פאוור זוז פאוור 19.52% הדואלית שינתה לאחרונה את מהות ההשקעה בחברה, כאשר עברה מהתמקדות בפעילות טכנולוגית בתחום האנרגיה המתחדשת, לחברה פיננסית שמאפשרת חשיפה לעולם הקריפטו והביטקוין בפרט.
החברה פיתחה
מערכת מבוססת גלגלי תנופה שנועדה לאפשר טעינה מהירה לרכב חשמלי גם באתרים שבהם רשת החשמל חלשה או מוגבלת. הרעיון ההנדסי היה מעניין אך בפועל ההצלחה הייתה מוגבלת. החברה התקשתה להמיר פיילוטים להזמנות מסחריות, נרשמו הפסדים תפעוליים מתמשכים, ופעילותה הצטמצמה מאוד עם
הכנסה של פחות מ-250 אלף דולר והפסד של 7 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2025.
על רקע האתגרים, שכללו הון עצמי שלילי והתחייבויות של כ-6.7 מיליון דולר מול מזומנים של כ-2.5 מיליון דולר, החליטה החברה לשנות אסטרטגיה.
החברה גייסה כספים (בדיסקאונט משמעותי), בסך של קצת יותר מ-160 מיליון דולר, במטרה לרכוש ביטקוין במרבית הכספים, והיתרה לפירעון חובות קיימים ולצרכים תפעוליים.
נכון לדיווח האחרון של החברה, זוז כבר רכשה מעל 1,000 ביטקוין, תוך שמירה על יתרת מזומנים להמשך רכישות ברמות מחיר שונות. החברה מתכננת להשלים את מלוא הגיוס ולהמשיך את הרכישות בהמשך, תוך שהיא תוכל להשתמש בחלק מהכספים כאמור לפעילות שוטפת ותשלום ההתחייבויות.
- איך הצליחה זוז פאוור לסדר את הגופים המוסדיים?
- מניית זוז זזה 130% בשבוע - זה כנראה ייגמר בבכי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשוב לציין כי הרכישות האלה אינן יוצרות ערך חדש לבעלי המניות, אלא הוא נשען על הנפקות לצורך גיוס מזומן לרכישת הביטקוין. המשמעות היא דילול מתמשך של בעלי המניות, כאשר השווי של החברה מזנק למרות שמחיר המניה ירד הודות לגידול במספר המניות.
