ניר צמח פוטומיין
צילום: נועם אשל
תוצאות מקדמיות

פוטומיין משקיעה מיליונים בפרסום - אבל המשתמשים הפעילים בירידה

פוטומיין דיווחה כי ברבעון הראשון ההתקשרויות, כלומר מספר המנויים החדשים וחידושי המנויים, זינק ב-47% ל-5 מיליון דולר; עם זאת, למרות זינוק של כמעט פי 2 בהוצאות שיווק, מספר המשתמשים הפעילים החודשיים ירד

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה פוטומיין ניר צמח

פוטומיין פוטומיין 2.01%   ששואפת לעזור למשפחות לארגן את התמונות שלהן באמצעות AI פרסמה נתונים מקדמיים לרבעון הראשון של 2025. הנתון המשמעותי הוא שההתקשרויות של החברה זינקו ב-47% ברבעון ל-5 מיליון דולר. אבל אלה לא יהיו ההכנסות שתראו בדוחות - כשמנוי משלם לפוטומיין הוא משלם לה תשלום חד פעמי עבור מנוי לתקופת זמן מסוימת, ומבחינה חשבונאית הסכום הזה נפרס חודשית על פני אותה תקופה. נניח לדוגמא שמשתמש רכש בינואר מנוי שנתי ב-60 דולר, התשלום מבוצע בינואר אבל חשבונאית הוא מתחלק ב-12 והסכום הזה מוכר כהכנסה בכל חודש, כלומר החברה תרשום 5 דולר כהכנסות בכל חודש. כשפוטומיין אומרת שההתקשרויות ברבעון צמחו היא מתייחסת למספר המנויים בתוקף ששילמו לה בתקופה הזאת לעומת התקופה המקבילה.

מתוך מצגת החברה


לצד זאת פוטומיין דיווחה על גידול במספר ההורדות ובמספר המנויים המשלמים, אבל גם כאן יש כוכבית. ההורדות המצטברות עלו ל-45.9 מיליון, גידול של 11%, אבל מספר המנויים המשלמים צמח לאט יותר, מ-390 אלף ל-419 אלף, צמיחה של רק 7.5%. עם זאת החברה דיווחה כי מחיר מנוי שנתי חדש בצפון אמריקה, הטריטוריה המרכזית של החברה, עלה ל-60 דולר החל מאוקטובר האחרון לעומת 40 דולר לפני כן, עלייה של 50%.


בכדי להצליח פוטומיין צריכה להגיע לכמה שיותר משתמשים אבל גם להגדיל את הנתח של אלה שמשלמים. הגיוני שיהיה פער בין מספר ההורדות לגידול בלקוחות המשלמים אבל השאלה היא האם זה פער שאפשר לחיות איתו, במיוחד כשמספר המשתמשים הפעילים בירידה.


מיליונים על הוצאות שיווק

פוטומיין פועלת במודל Freemium, כלומר משתמשים יכולים להשתמש בשירות בחינם עד למכסה מסוימת שהחל ממנה הם צריכים לשלם, אבל נראה שרוב המשתמשים עדיין מסתפקים בפיצ'רים החינמיים, וכאן מגיע נתון מדאיג נוסף - מספר המשתמשים הפעילים החודשיים (MAU) נכון לסוף הרבעון ירד ב-3% ל-775 אלף. זאת אומנם ירידה יחסית קלה, אבל ביחס להוצאות השיווק הגדולות של החברה שתראו בהמשך, זו עלולה להיות נורת אזהרה.


בשביל להגיע לכמה שיותר לקוחות פוטומיין משקיעה הרבה בשיווק ופרסום, והיא המשיכה גם ברבעון הראשון. ההוצאות על פרסום ושיווק ברבעון הסתכמו ב-3.4 מיליון דולר לעומת 1.8 מיליון דולר, גידול של כמעט פי 2, ואם היא תמשיך בקצב הזה היא תוציא השנה בערך 13.6 מיליון דולר לעומת 9 מיליון דולר ב-2024, גידול של 51% שגורם לזוז קצת בכיסא, אם כי לדברי החברה ההשקעה משתלמת והובילה לגידול של 75% בהתקשרויות עם משתמשים חדשים ברבעון.

מתוך מצגת החברה


קיראו עוד ב"שוק ההון"

קשה לראות איך פוטומיין ממשיכה לאורך זמן לשרוף כסף על פרסום בלי להראות גידול משמעותי יותר בלקוחות המשלמים. פוטומיין שרפה 12 מיליון שקל ב-2024 כשנכון לסוף השנה היו לה בקופה כ-12.5 מיליון דולר, בערך 47 מיליון שקל. השנה היא צפויה לשרוף יותר ממה ששרפה ב-2024 ולמרות שסיימה ב-2024 תכנית רכישה עצמית של 2 מיליון שקל היא הרגישה בנוח לצאת בתכנית נוספת השנה בהיקף של 2.5 מיליון שקל. 


מצד החברה זה נראה אחרת, זו דרך להחזיר כסף למשקיעים במקום דיבידנד וזה גם מהלך אסטרטגי אם היא חושבת שהמניה זולה. בינתיים מאז שהחברה הכריזה על התכנית, המניה ירדה ב-9%. עם זאת, המניה בפלוס 42% בשנה האחרונה והיא נסחרת לפי שווי של כ-79 מיליון שקל. את 2024 סיימה החברה עם הכנסות של 13 מיליון דולר, ירידה לעומת 13.3 מיליון דולר ב-2023 והפסד של 4 מיליון דולר ב-2024 בהשוואה לרווח של 2.5 מיליון דולר ב-2023.

מניית פוטומיין בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אחד 21/04/2025 23:21
    הגב לתגובה זו
    אבל לא מבין איך החברה הזאת לא נסחרת בפי 5 מהשווי שלה. נראה שיש לה אחלה מודל ומלא לקוחות שמשלמים מוצר אמיתי שעובד ומוכר. לדעתי זה לא ישאר ככה לאורך זמן. ממתינים .
  • 2.
    אנונימי 10/04/2025 18:23
    הגב לתגובה זו
    אתם השתגעם לגמרי בוא נגיד שאני לא מבין למה שמישהו נורמלי ולא גמבלר יקנה מנייה כזו הסוף ידוע כי יש אי ספור חברות כאלה באחד העם
  • 1.
    בבו 10/04/2025 15:45
    הגב לתגובה זו
    לא שמעתי עליהם מאיפה הם צצו ומי הלקוחות שלהם עוד שרות מיותר של נוכלים מפולפלים שמנפחים מספרים משחילים משקיעים ובנתיים ההנהלה גוזרת קופון . העולם מטורלל ופרוגרסיבי כל ממזר מלך הלכתי להקיא מהגועל נפש
שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?

המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - מי באמת צודק? הנה התשובה  

מערכת ביזפורטל |
נושאים בכתבה תחזית

אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהם לא הכו את השוק. השוק היכה אותם. בעיה שלישית, קטנה יותר שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות"  ולא ילכו על מניות קטנות. 

אלו הם כללי המשחק שלהם. ואגב, מה שיותר מאכזב שהם לא רק בינוניים במה שהם אומרים בתקשורת, הם בינוניים בתשואות - אתם אולי מאוד מרוצים כי התשואות בשמיים, אבל האמת שביחס לבנצ'מרק, מעטים הצליחו להכות את השוק. כשאתם רואים שתאות של 20%, 22% בקרן השתלמות המנייתית, השאלה מה עשה השוק - והוא עשה יותר. גם בהשוואה למסלולים מעורבים השוק עושה יותר. הם מנהלים אקטיביים שאמורים לייצר תשואה טובה, וזה לא כך - במסלול כללי שמחולק לרוב 60% אג"ח והיתר מניות, הרווחתם כ-13-14%, אבל אם הייתם מחלקים את הכסף בין קרנות מחקות, קרנות סל על אגרות חוב ומסלולים מנייתים הייתם מרוויחים יותר.
בסוף, היכולת של גופים מנהלים להכות את השוק, במיוחד שרוב הכסף שלהם באפיק מנייתי, נמצא במניות בחו"ל - הוא קטן, במיוחד שהם גובים דמי ניהול שמורידים את התשואה שלכם. הרגולטור צריך לספק לחוסכים יכולת להשקיע בחסכונות ארוכים לפנסיה, גמל במכשירים עוקבי מדד בעלויות נמוכות, כשזה יהיה התשואה שלכם תהיה גבוהה יותר, אבל כמובן שזה לא יהיה פשוט - מדובר כאן בכסף גדול - דמי הניהול בכל האפיקים המנוהלים מסתכמים בעשרות מיליארדים בשנה. 

ובחזרה לתחזיות. התחזיות של המוסדיים הם תחזיות מלוטשות, יחסית בטוחות, אבל במבחן ההיסטוריה לא פוגעות. התחזיות המנצחות הם ...שלכם. חוכמת ההמונים ויש על זה מחקרים רבים מצליחה לנצח. זה לא אומר שאין חשיבות למומחים, בטח שיש, אבל יש הבדל בין פרשנות-ניתוח של מומחה לעיתון-אתר ובין מה שהוא עושה בפועל. אנחנו מכירים לא מעט מנהלי השקעות שהורידו את הרף המנייתי בחודשים האחרונים בהשקעות האישיות שלהם. הם אומרים לנו שהם לא יכולים לעשות את זה בכספים שהם מנהלים כי זה לפי מחויבות תשקיפית, אבל הם חושבים שהשוק גבוה - כמעט ולא תראו את זה בתחזיות החוצה של הבית שלהם.  ולכן, אנו מביאים את הסקר שלכם (הנה הסקר של שנה שעברה). בואו להצביע ולהשפיע. בסקר אתם עונים על כיוונו השווקים, הנדל"ן, הדולר, וככל שהמדגם גדול יותר, כך הוא מקבל תוקף חזק יותר: 


 התחזית של גולשי ביזפורטל ל-2026




הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הביטוח עולה 0.5%, מדדי הדגל עולים עד 0.7%

השבוע נפתח בעליות של מדדי הדגל, וגם מגזר הפיננסים פותח בירוק, לאחר הנפילות של יום חמישי; נכנסים ליום ראשון האחרון שבו ייערך מסחר לפני מעבר למתכונת שני-שישי; אנרג'יקס מתממשת קלות - על מה נסגר המכרז המוסדי ומה זה אומר למניה?

מערכת ביזפורטל |

אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהם לא הכו את השוק. השוק היכה אותם. בעיה שלישית, קטנה יותר שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות" ולא ילכו על מניות קטנות. המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - אז מי באמת צודק ולמי אפשר להאמין (אם בכלל)? הנה התשובה: תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?


היום יהיה זה יום הראשון האחרון שבו יתבצע מסחר ומשבוע הבא נעבור לשבוע של שני עד שישי, שבוע המסחר על הדרך יקוצר גם בכשעתיים כשבשישי הבורסה תיסגר בשעה 14:00. המעבר של הבורסה בתל אביב למתכונת מסחר של שני-שישי אמנם נועד לסנכרן אותנו עם השווקים הגלובליים, אבל יש לו גם מחיר יקר, איבוד היתרון היחסי של ישראל כ'מגיבה ראשונה'. עד היום, ימי ראשון בישראל שימשו כ'סייסמוגרף' ברמה גלובלית לאירועים שהתרחשו במהלך סוף השבוע. היכולת של משקיעים מקומיים וזרים להגיב בזמן אמת, בזמן שוול סטריט ואירופה סגורות, הפכה את תל אביב לזירה אסטרטגית שמרכזת עניין וזרימת כספים ייחודית. בביטול יום ראשון, אנחנו מוותרים על הייחודיות שלנו והופכים לעוד גרורה של השוק האמריקאי, במקום להיות השוק שנותן את הטון הראשון לשבוע המסחר החדש.

חוץ מזה יש חשש ששישי יהיה יום מסחר "מת" או דל מאוד בנזילות בגלל כניסת השבת. בעוד שבוול סטריט המסחר בעיצומו, בישראל הגופים המוסדיים והסוחרים הדתיים עשויים לצאת מהשוק מוקדם בעיקר בתקופת החורף בה השבת נכנסת מוקדם מה שעשוי להוביל למסחר מקוטע ופחות יעיל דווקא בשעות הקריטיות של סוף השבוע.