ניר צמח פוטומיין
צילום: נועם אשל
תוצאות מקדמיות

פוטומיין משקיעה מיליונים בפרסום - אבל המשתמשים הפעילים בירידה

פוטומיין דיווחה כי ברבעון הראשון ההתקשרויות, כלומר מספר המנויים החדשים וחידושי המנויים, זינק ב-47% ל-5 מיליון דולר; עם זאת, למרות זינוק של כמעט פי 2 בהוצאות שיווק, מספר המשתמשים הפעילים החודשיים ירד

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה פוטומיין ניר צמח

פוטומיין פוטומיין 0%   ששואפת לעזור למשפחות לארגן את התמונות שלהן באמצעות AI פרסמה נתונים מקדמיים לרבעון הראשון של 2025. הנתון המשמעותי הוא שההתקשרויות של החברה זינקו ב-47% ברבעון ל-5 מיליון דולר. אבל אלה לא יהיו ההכנסות שתראו בדוחות - כשמנוי משלם לפוטומיין הוא משלם לה תשלום חד פעמי עבור מנוי לתקופת זמן מסוימת, ומבחינה חשבונאית הסכום הזה נפרס חודשית על פני אותה תקופה. נניח לדוגמא שמשתמש רכש בינואר מנוי שנתי ב-60 דולר, התשלום מבוצע בינואר אבל חשבונאית הוא מתחלק ב-12 והסכום הזה מוכר כהכנסה בכל חודש, כלומר החברה תרשום 5 דולר כהכנסות בכל חודש. כשפוטומיין אומרת שההתקשרויות ברבעון צמחו היא מתייחסת למספר המנויים בתוקף ששילמו לה בתקופה הזאת לעומת התקופה המקבילה.

מתוך מצגת החברה


לצד זאת פוטומיין דיווחה על גידול במספר ההורדות ובמספר המנויים המשלמים, אבל גם כאן יש כוכבית. ההורדות המצטברות עלו ל-45.9 מיליון, גידול של 11%, אבל מספר המנויים המשלמים צמח לאט יותר, מ-390 אלף ל-419 אלף, צמיחה של רק 7.5%. עם זאת החברה דיווחה כי מחיר מנוי שנתי חדש בצפון אמריקה, הטריטוריה המרכזית של החברה, עלה ל-60 דולר החל מאוקטובר האחרון לעומת 40 דולר לפני כן, עלייה של 50%.


בכדי להצליח פוטומיין צריכה להגיע לכמה שיותר משתמשים אבל גם להגדיל את הנתח של אלה שמשלמים. הגיוני שיהיה פער בין מספר ההורדות לגידול בלקוחות המשלמים אבל השאלה היא האם זה פער שאפשר לחיות איתו, במיוחד כשמספר המשתמשים הפעילים בירידה.


מיליונים על הוצאות שיווק

פוטומיין פועלת במודל Freemium, כלומר משתמשים יכולים להשתמש בשירות בחינם עד למכסה מסוימת שהחל ממנה הם צריכים לשלם, אבל נראה שרוב המשתמשים עדיין מסתפקים בפיצ'רים החינמיים, וכאן מגיע נתון מדאיג נוסף - מספר המשתמשים הפעילים החודשיים (MAU) נכון לסוף הרבעון ירד ב-3% ל-775 אלף. זאת אומנם ירידה יחסית קלה, אבל ביחס להוצאות השיווק הגדולות של החברה שתראו בהמשך, זו עלולה להיות נורת אזהרה.


בשביל להגיע לכמה שיותר לקוחות פוטומיין משקיעה הרבה בשיווק ופרסום, והיא המשיכה גם ברבעון הראשון. ההוצאות על פרסום ושיווק ברבעון הסתכמו ב-3.4 מיליון דולר לעומת 1.8 מיליון דולר, גידול של כמעט פי 2, ואם היא תמשיך בקצב הזה היא תוציא השנה בערך 13.6 מיליון דולר לעומת 9 מיליון דולר ב-2024, גידול של 51% שגורם לזוז קצת בכיסא, אם כי לדברי החברה ההשקעה משתלמת והובילה לגידול של 75% בהתקשרויות עם משתמשים חדשים ברבעון.

מתוך מצגת החברה


קיראו עוד ב"שוק ההון"

קשה לראות איך פוטומיין ממשיכה לאורך זמן לשרוף כסף על פרסום בלי להראות גידול משמעותי יותר בלקוחות המשלמים. פוטומיין שרפה 12 מיליון שקל ב-2024 כשנכון לסוף השנה היו לה בקופה כ-12.5 מיליון דולר, בערך 47 מיליון שקל. השנה היא צפויה לשרוף יותר ממה ששרפה ב-2024 ולמרות שסיימה ב-2024 תכנית רכישה עצמית של 2 מיליון שקל היא הרגישה בנוח לצאת בתכנית נוספת השנה בהיקף של 2.5 מיליון שקל. 


מצד החברה זה נראה אחרת, זו דרך להחזיר כסף למשקיעים במקום דיבידנד וזה גם מהלך אסטרטגי אם היא חושבת שהמניה זולה. בינתיים מאז שהחברה הכריזה על התכנית, המניה ירדה ב-9%. עם זאת, המניה בפלוס 42% בשנה האחרונה והיא נסחרת לפי שווי של כ-79 מיליון שקל. את 2024 סיימה החברה עם הכנסות של 13 מיליון דולר, ירידה לעומת 13.3 מיליון דולר ב-2023 והפסד של 4 מיליון דולר ב-2024 בהשוואה לרווח של 2.5 מיליון דולר ב-2023.

מניית פוטומיין בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אחד 21/04/2025 23:21
    הגב לתגובה זו
    אבל לא מבין איך החברה הזאת לא נסחרת בפי 5 מהשווי שלה. נראה שיש לה אחלה מודל ומלא לקוחות שמשלמים מוצר אמיתי שעובד ומוכר. לדעתי זה לא ישאר ככה לאורך זמן. ממתינים .
  • 2.
    אנונימי 10/04/2025 18:23
    הגב לתגובה זו
    אתם השתגעם לגמרי בוא נגיד שאני לא מבין למה שמישהו נורמלי ולא גמבלר יקנה מנייה כזו הסוף ידוע כי יש אי ספור חברות כאלה באחד העם
  • 1.
    בבו 10/04/2025 15:45
    הגב לתגובה זו
    לא שמעתי עליהם מאיפה הם צצו ומי הלקוחות שלהם עוד שרות מיותר של נוכלים מפולפלים שמנפחים מספרים משחילים משקיעים ובנתיים ההנהלה גוזרת קופון . העולם מטורלל ופרוגרסיבי כל ממזר מלך הלכתי להקיא מהגועל נפש
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה

ירידות בוול סטריט הכבידו גם על הסנטימנט בתל אביב והובילו את המדדים לסגור בטריטוריה שלילית: ת״א 35 איבד 1.9% ואילו ת״א 90 1.8%; דוחות מאכזבים לאורבניקה שמציגים שחיקה תפעולית הפילו את חברת האופנה וחברת האם; עונת הדוחות המשיכה היום עם דוחות לאומי, מזרחי טפחות, דלתא מותגים, הייפר גלובל ועוד
מערכת ביזפורטל |

הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .


אורבניקה אורבניקה 0%   צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו 0%   שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.


במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט

הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.

במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.


רן עוז מנכל ישראכרט
צילום: תמי בר שי
דוחות

ישראכרט: תיק האשראי בשיא של 11.2 מיליארד שקל, ההכנסות צמחו ב-10%, ירידה ברווח הנקי בשל השלמת שליטת דלק

הרבעון השלישי מציג התרחבות בפעילות וברווחיות השוטפת לצד הוצאות חד-פעמיות שהקטינו את הרווח המדווח; המנכ"ל רן עוז נפרד "מודה לעובדים ומאחל הצלחה לאיתמר פורמן"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ישראכרט

ישראכרט ישראכרט 0%   מסכמת את הרבעון השלישי עם עלייה בהכנסות ובהיקפי הפעילות, לצד ירידה ברווח הנקי המדווח בעקבות הוצאות חד-פעמיות שנרשמו עם השלמת העברת השליטה לקבוצת דלק. ההכנסות הכוללות ברבעון מגיעות ל-933 מיליון שקל לעומת 852 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של כ-10%, והן נתמכו בעלייה במחזורי הסליקה, בצמיחה בעסקאות בחו"ל ובהתרחבות פעילות האשראי. תיק האשראי הכולל מגיע לשיא של 11.2 מיליארד שקל, עלייה של כ-14%מתחילת השנה. מניית חברת האשראי נסחרת סביב שווי של כ-4.43 מיליארד שקל. בשנה האחרונה עלתה בכ-33%, ומתחילת השנה עלתה בכ-17%.

הרווח הנקי המדווח ירד ברבעון ל-37 מיליון שקל, לעומת 78 מיליון שקל בתקופה המקבילה, בעקבות הוצאה חד-פעמית של כ-73 מיליון שקל שקשורה לעסקת דלק. בנטרול אותה הוצאה הרווח מפעילות שוטפת מגיע ל-96 מיליון שקל, אם נתייחס לנטרול ההוצאה על השלמת עסקת השליטה ישראכרט נסחרת במכפיל 11, אם כי אנחנו נצפה לראות התייצבות ברווח אחרי שרבעון קודם נסגר בהפסד של 150 מיליון שנקשרו גם לעסקת השליטה, ברבעונים הקודמים הרווח הרבעוני נע סביב 60-70 מיליון בממוצע.

עוד נזכיר כי לפני כחודשיים רן עוז, המנכ"ל הודיע על כוונתו לסיים את תפקידו, ובאוקטובר דירקטוריון ישראכרט בחר באיתמר פורמן, המכהן בתפקיד משנה למנכ"ל בנק הפועלים וראש החטיבה העסקית של הבנק, לתפקיד מנכ"ל החברה, המינוי עדיין כפוף לאישור בנק ישראל.

רן עוז, מנכ"ל ישראכרט מסכם את הרבעון ונפרד: "ישראכרט מסכמת רבעון שלישי חזק עם תוצאות שיא והמשך מומנטום הצמיחה בכל הפרמטרים העיקריים. תיק האשראי חצה את רף ה-11 מיליארד שקל, סך ההכנסות ברבעון מתקרב ל-1 מיליארד שקל, הרווח הנקי מפעילות שוטפת זינק ב-23% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-96 מיליון שקל, והתשואה על ההון בנטרול הוצאות חד פעמיות עלתה ל-12.6%. האסטרטגיה שהשקנו לפני ארבע שנים, מנועי הצמיחה שהגדרנו, ההשקעות במיזמים חדשניים ובשיתופי פעולה, והתשתיות האיכותיות שבנינו, היתרגמו לתוצאות מרשימות ושיאים חדשים. היום ישראכרט קוצרת את הפירות: תיק האשראי של החברה גדל ביותר מפי שניים תוך שיפור משמעותי באיכותו, תיק האשראי לפרטיים יותר מהוכפל, ותיק האשראי העסקי גדל ביותר מפי שלושה והינו הגדול בענף. לצד זאת, המיקוד בדיגיטל הביא לגידול של יותר מפי עשרה בהיקף ההלוואות בערוצים הדיגיטליים, שהפכו למרכיב מרכזי בפעילות המכירות שלנו. בנוסף, השקת החשבון העסקי החוץ בנקאי ברבעון האחרון מאפשרת לראשונה פתרון כולל לניהול פיננסי יעיל לעצמאים ולעסקים קטנים בישראל. 

"אני בטוח שהמהלכים שביצענו ימשיכו להניע את הצמיחה של ישראכרט ולחזק את מעמדה כמובילת שוק. תודתי לעובדות ולעובדי ישראכרט ולצוות ההנהלה על המחויבות והמקצועיות. ישראכרט תמשיך להעניק ערך לכלל מחזיקי העניין, על בסיס היסודות שהנחנו. בהזדמנות זו ברצוני לאחל הצלחה רבה לאיתמר פורמן לקראת כניסתו לתפקיד מנכ"ל החברה".