ניר צמח פוטומיין
צילום: נועם אשל
תוצאות מקדמיות

פוטומיין משקיעה מיליונים בפרסום - אבל המשתמשים הפעילים בירידה

פוטומיין דיווחה כי ברבעון הראשון ההתקשרויות, כלומר מספר המנויים החדשים וחידושי המנויים, זינק ב-47% ל-5 מיליון דולר; עם זאת, למרות זינוק של כמעט פי 2 בהוצאות שיווק, מספר המשתמשים הפעילים החודשיים ירד

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה פוטומיין ניר צמח

פוטומיין פוטומיין 0%   ששואפת לעזור למשפחות לארגן את התמונות שלהן באמצעות AI פרסמה נתונים מקדמיים לרבעון הראשון של 2025. הנתון המשמעותי הוא שההתקשרויות של החברה זינקו ב-47% ברבעון ל-5 מיליון דולר. אבל אלה לא יהיו ההכנסות שתראו בדוחות - כשמנוי משלם לפוטומיין הוא משלם לה תשלום חד פעמי עבור מנוי לתקופת זמן מסוימת, ומבחינה חשבונאית הסכום הזה נפרס חודשית על פני אותה תקופה. נניח לדוגמא שמשתמש רכש בינואר מנוי שנתי ב-60 דולר, התשלום מבוצע בינואר אבל חשבונאית הוא מתחלק ב-12 והסכום הזה מוכר כהכנסה בכל חודש, כלומר החברה תרשום 5 דולר כהכנסות בכל חודש. כשפוטומיין אומרת שההתקשרויות ברבעון צמחו היא מתייחסת למספר המנויים בתוקף ששילמו לה בתקופה הזאת לעומת התקופה המקבילה.

מתוך מצגת החברה


לצד זאת פוטומיין דיווחה על גידול במספר ההורדות ובמספר המנויים המשלמים, אבל גם כאן יש כוכבית. ההורדות המצטברות עלו ל-45.9 מיליון, גידול של 11%, אבל מספר המנויים המשלמים צמח לאט יותר, מ-390 אלף ל-419 אלף, צמיחה של רק 7.5%. עם זאת החברה דיווחה כי מחיר מנוי שנתי חדש בצפון אמריקה, הטריטוריה המרכזית של החברה, עלה ל-60 דולר החל מאוקטובר האחרון לעומת 40 דולר לפני כן, עלייה של 50%.


בכדי להצליח פוטומיין צריכה להגיע לכמה שיותר משתמשים אבל גם להגדיל את הנתח של אלה שמשלמים. הגיוני שיהיה פער בין מספר ההורדות לגידול בלקוחות המשלמים אבל השאלה היא האם זה פער שאפשר לחיות איתו, במיוחד כשמספר המשתמשים הפעילים בירידה.


מיליונים על הוצאות שיווק

פוטומיין פועלת במודל Freemium, כלומר משתמשים יכולים להשתמש בשירות בחינם עד למכסה מסוימת שהחל ממנה הם צריכים לשלם, אבל נראה שרוב המשתמשים עדיין מסתפקים בפיצ'רים החינמיים, וכאן מגיע נתון מדאיג נוסף - מספר המשתמשים הפעילים החודשיים (MAU) נכון לסוף הרבעון ירד ב-3% ל-775 אלף. זאת אומנם ירידה יחסית קלה, אבל ביחס להוצאות השיווק הגדולות של החברה שתראו בהמשך, זו עלולה להיות נורת אזהרה.


בשביל להגיע לכמה שיותר לקוחות פוטומיין משקיעה הרבה בשיווק ופרסום, והיא המשיכה גם ברבעון הראשון. ההוצאות על פרסום ושיווק ברבעון הסתכמו ב-3.4 מיליון דולר לעומת 1.8 מיליון דולר, גידול של כמעט פי 2, ואם היא תמשיך בקצב הזה היא תוציא השנה בערך 13.6 מיליון דולר לעומת 9 מיליון דולר ב-2024, גידול של 51% שגורם לזוז קצת בכיסא, אם כי לדברי החברה ההשקעה משתלמת והובילה לגידול של 75% בהתקשרויות עם משתמשים חדשים ברבעון.

מתוך מצגת החברה


קיראו עוד ב"שוק ההון"

קשה לראות איך פוטומיין ממשיכה לאורך זמן לשרוף כסף על פרסום בלי להראות גידול משמעותי יותר בלקוחות המשלמים. פוטומיין שרפה 12 מיליון שקל ב-2024 כשנכון לסוף השנה היו לה בקופה כ-12.5 מיליון דולר, בערך 47 מיליון שקל. השנה היא צפויה לשרוף יותר ממה ששרפה ב-2024 ולמרות שסיימה ב-2024 תכנית רכישה עצמית של 2 מיליון שקל היא הרגישה בנוח לצאת בתכנית נוספת השנה בהיקף של 2.5 מיליון שקל. 


מצד החברה זה נראה אחרת, זו דרך להחזיר כסף למשקיעים במקום דיבידנד וזה גם מהלך אסטרטגי אם היא חושבת שהמניה זולה. בינתיים מאז שהחברה הכריזה על התכנית, המניה ירדה ב-9%. עם זאת, המניה בפלוס 42% בשנה האחרונה והיא נסחרת לפי שווי של כ-79 מיליון שקל. את 2024 סיימה החברה עם הכנסות של 13 מיליון דולר, ירידה לעומת 13.3 מיליון דולר ב-2023 והפסד של 4 מיליון דולר ב-2024 בהשוואה לרווח של 2.5 מיליון דולר ב-2023.

מניית פוטומיין בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אחד 21/04/2025 23:21
    הגב לתגובה זו
    אבל לא מבין איך החברה הזאת לא נסחרת בפי 5 מהשווי שלה. נראה שיש לה אחלה מודל ומלא לקוחות שמשלמים מוצר אמיתי שעובד ומוכר. לדעתי זה לא ישאר ככה לאורך זמן. ממתינים .
  • 2.
    אנונימי 10/04/2025 18:23
    הגב לתגובה זו
    אתם השתגעם לגמרי בוא נגיד שאני לא מבין למה שמישהו נורמלי ולא גמבלר יקנה מנייה כזו הסוף ידוע כי יש אי ספור חברות כאלה באחד העם
  • 1.
    בבו 10/04/2025 15:45
    הגב לתגובה זו
    לא שמעתי עליהם מאיפה הם צצו ומי הלקוחות שלהם עוד שרות מיותר של נוכלים מפולפלים שמנפחים מספרים משחילים משקיעים ובנתיים ההנהלה גוזרת קופון . העולם מטורלל ופרוגרסיבי כל ממזר מלך הלכתי להקיא מהגועל נפש
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

אדום לרוחב הבורסה: ת"א ביטוח מאבד 5.6%, הבנקים 2.5% - מי בכ"ז מצליחות לעלות?

ירידות חזקות בבורסה כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות כשברקע איומים מסמוטריץ' על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים 

מערכת ביזפורטל |

ירידות חזקות בבורסה, המכסים נצבעים באדום כשהפיננסים מושכים את מדדי הדגל למטה. דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.6%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

טורבוג'ן טורבוג'ן 9%   מזנקת גם היא היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC



המשקיעים מעבר לים לא יגיעו למשרד היום, בוול סטריט חוגגים את 'חג המולד' והבורסות בניו יורק ושיקאגו סגורות לרגל החג. וול סטריט סגרה אתמול בטריטוריה חיובית בעליות מתונות והיו שחשבו ש"הראלי של סנטה" יפגוש גם את הבורסה בתל אביב, אבל הבורסה היום בירידות חדות כשמגזר הפיננסים נסחר תחת לחץ - כלל כלל עסקי ביטוח -6.5%  מגדל מגדל ביטוח -5.55%   והפניקס הפניקס -5.87%    נופלות.


שר האוצר בצלאל סמוטריץ' באיום חדש על הבנקים: אם תבטלו הטבות לצרכנים בעקבות המס החדש המתוכנן, הוא יוכפל. "שמעתי על איום של הבנקים בתגובה למס ביתר. הם אמרו שיבטלו את ההטבות לצרכנים אם אכן יושת עליהם המס. אז אני רוצה לומר לבנקים מכאן: אם הטבות לצרכנים יבוטלו, אני אכפיל את המס מ-15% ל-30%", אמר שר האוצר, "לא ייתכן שמי שהרוויחו מעליית הריבית על חשבון אזרחי ישראל ולא נתנו כתף במלחמה, ייהנו מעליית הריבית ללא כל התייעלות מצידם"


נבות בר, מנכ"ל קיסטון קרדיט: דודי מוסקויץנבות בר, מנכ"ל קיסטון קרדיט: דודי מוסקויץ

לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם

לאומי הצליח "לגנוב" את קיסטון - יממן את שותפות אגד בעסקה שתכניס לבנק כ-100 מיליון שקל בשנה והרווח עלייה יהיה כ-30 מיליון; וגם איך שה שהבטוחה ההדרת - חברת אגד שווה פחות לביטחון מהדירה שלכם?

ליאור דנקנר |

קיסטון קיסטון אינפרא -1.03%  , בעלת השליטה בקבוצת אגד, משלימה מימון מחדש בשותפות אגד, כשבנק לאומי מוביל מימון בהיקף של כ-1.75 מיליארד ש"ח בחיתום מלא. קיסטון נסחרת סביב ה-10 שקלים. מתחילת החודש היא עולה ב-2.2%, מתחילת השנה היא קפצה ב-74.8%, וב-12 החודשים האחרונים היא עלתה ב-71%. שווי השוק של החברה עומד על כ-1.9 מיליארד ש"ח.

המהלך מחליף שני הסכמי מימון נפרדים שהיו בעבר, וכל אחד מהם נשען על קונסורציום של כמה גופים מממנים. כעת המימון מתרכז בבנק אחד ובהסכם אחד, מה שמפשט את ניהול החוב בשוטף.

המימון החדש מיועד למחזור החוב הקיים, והוא כולל גם מסגרת למימון רכישת יתרת 13.2% מאגד במסגרת אופציית ה-PUT השנייה והאחרונה, שצפויה בפברואר 2026. מבחינת השותפות, זה גם מייצר מסגרת מימון מראש לאירוע המימוש, ולא רק מחליף חוב קיים.


מה הריבית האפקטיבית ולמה היא גבוהה יותר ממשכנתא

הריבית האפקטיבית המשוקללת בעסקה עומדת על כ-6% נכון להיום. חלק משמעותי מהחוב בריבית משתנה, כך שאם סביבת הריבית יורדת, גם עלות המימון עשויה להתעדכן כלפי מטה לפי התמהיל בפועל.

כדי להבין איך מתקבל המספר צריך להסתכל על ריביות הבסיס ועל מרווחי האשראי שמתווספים אליהן. חלק מההלוואה בריבית פריים, חלק בריבית בסיס שקלית או צמודה שמחוברת לשוק האג"ח, ובמסלול הצמוד נכנסת גם ההצמדה למדד שמעלה את העלות האפקטיבית כשמגלמים אינפלציה. סיכוי טוב שהריבית תרד בהמשך השנה הבאה. אם בנק ישראל אכן יוריד את המשכנתא בלפחות 0.5%, הריבית על החוב תרד ל-5.5%.