למה הצמיחה של פוטומיין לא משתקפת בהכנסות?
פוטומיין ששואפת לעזור למשפחות לארגן את התמונות שלהן באמצעות AI ממשיכה לנסות להניע את החלום; בינתיים המניה איבדה 62% מאז ההנפקה ב-2021, ההכנסות ב-2024 ירדו אבל על בסיס התקשרויות חדשות היא צומחת, והחברה שורפת 12 מיליון שקל בשנה כשהרוב הולך על שיווק -
זה לא הפריע לה להכריז על תכנית רכישה עצמית של 2.5 מיליון שקל; מה קורה בפוטומיין?
פוטומיין 0.25% פיתחה אלגוריתם שיודע לקחת תמונות ישנות ולעשות להם דיגיטציה. היא רוצה לעזור לכם לעשות סדר באלבומים המשפחתיים ולייתר את הצורך באלבומים גדולים ומיושנים ששומרים על התמונות המשפחתיות הישנות, והיא עושה זאת באמצעות מודלים מבוססי AI שפיתחה עם מכון ויצמן שיודעים לזהות ולחדד את הצבעים והרזולוציה בתמונות הישנות, ולאחסן אותם אצלה. לפוטומיין יש פטנטים על הטכנולוגיה שלה ואפילו יש לה שיתוף פעולה עם Google Photos, שלפני כן הייתה מתחרה שלה.
אתם יכולים לגשת אליה דרך האפליקציה שזמינה בחנויות השונות. השימוש הוא חינמי עד לגבול מסוים ומעבר אליו צריך לשלם. בתקופת הקורונה העסקים של פוטומיין פרחו, היו לה מנויים בתוקף בסך של 8-9 מיליון דולר, היא ניצלה את הגאות והנפיקה בת"א ב-2021 לפי שווי של 230 מיליון שקל, אם כי מאז צנחה לשווי של 85.3 מיליון שקל.
החברה דיווחה על הפסד של 4 מיליון דולר ב-2024 בהשוואה לרווח של 2.5 מיליון דולר ב-2023, בעיקר בגלל העלייה החדה בהוצאות השיווק שהסתכמו ב-10 מיליון דולר לעומת 4 מיליון דולר ב-2023. איך זה שב-2024 החברה צמחה למרות ירידה בהכנסות, ולמה היא הכריזה על תכנית רכישה עצמית בסך 2.5 מיליון שקל כשהיא שורפת 12 מיליון שקל בשנה?
איך זה שפוטומיין צומחת אבל ההכנסות בירידה?
את 2024 סיימה פוטומיין עם הכנסות של 13 מיליון דולר, ירידה לעומת 13.3 מיליון דולר ב-2023. עם זאת החברה מציינת בדוחות שהיא חזרה לצמיחה השנה, איך זה?
- פוטומיין משקיעה מיליונים בפרסום - אבל המשתמשים הפעילים בירידה
- פוטומיין מדווחת על נפילה של 20% בהכנסות, אז למה היא קופצת היום?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כשמנוי משלם לפוטומיין הוא משלם לה תשלום חד פעמי עבור מנוי לתקופת זמן מסוימת, ובחינה חשבונאית הסכום הזה נפרס חודשית על פני אותה תקופה. נניח לדוגמא שמשתמש רכש בינואר מנוי שנתי ב-60 דולר, התשלום מבוצע בינואר אבל חשבונאית הוא מתחלק ב-12 והסכום הזה מוכר כהכנסה בכל חודש, כלומר החברה תרשום 5 דולר כהכנסות בכל חודש.
כשפוטומיין אומרת שהיא צמחה ב-2024 היא מתייחסת למספר המנויים בתוקף ששילמו לה בשנה החולפת, כלומר התקשרויות או Collection - נכון לינואר 2025 סך ההתקשרויות שהיו לפוטומיין הסתכם ב-1.7 מיליון דולר לעומת 1.2 מיליון דולר שנה לפני כן, כלומר צמיחה של 42%. כשמסתכלים יותר לעומק רואים שעיקר הקפיצה היה במחצית השנייה, בה עמדו ההתקשרויות על 7.3 מיליון דולר לעומת 5.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה, עלייה של 38%, לעומת עלייה של 5% במחצית הראשונה של השנה. הסכום הזה לא מוכר במלואו כהכנסה מבחינה חשבונאית ולכן ההכנסות של החברה הראו ירידה.
- אנרג'יקס נפלה אבל המוסדיים עשו רווח מהיר
- מנכ"ל אפקון: "EBITDA של 50 מיליון שקל לרבעון - רק מגרד את הפוטנציאל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם...
הדגש על הוצאות שיווק והמרת משתמשים
האתגר שעומד בפני פוטומיין מורכב משני חלקים - הראשון הוא להגיע ללקוחות, והשני הוא לגרום להם לשלם. פוטומיין כאמור הגדילה משמעותית את הוצאות השיווק שלה בשנה החולפת ל-10 מיליון דולר מ-4 מיליון דולר והיא עושה זאת כדי להגיע ליותר משתמשים. היא מאמינה שכל דולר שהיא מוציאה על שיווק יחזור אליה עם תוספת, זה מה שקרה לפחות בתקופת הקורונה לפני שהחברה הנפיקה:
פוטומיין מאמינה שככל שעובר הזמן ההחזר שלה על ההשקעה גדל. זה אולי רעיון שקצת קשה למכור למשקיעים שבינתיים ראו את המניה צוללת ב-62% מההנפקה ושאין להם שום ודאות שהאסטרטגיה הזו תעבוד גם בעתיד, אבל זו הסיבה שהחברה מעלה את תקציב השיווק שלה וככל הנראה תמשיך בדרך הזו.
פוטומיין הראתה שהיא מצליחה להגיע ללקוחות - נכון למועד פרסום הדוח היו לפוטומיין 418 אלף מנויים משלמים לעומת 395 אלף בסוף 2023. זו עלייה של 5.8% אבל לא בטוח שזה מספיק, וכשמסתכלים על התמונה הגדולה רואים את החלק השני של האתגר, והאמת שזה אולי החלק הכי מדאיג.
הלקוחות לא רוצים לשלם
פוטומיין עובדת במודל Freemium כאמור, כלומר אפשר להשתמש באפליקציה עד מכסה מסוימת בחינם. נכון למועד פרסום הדוח היו לחברה 920 אלף משתמשים פעילים חודשיים (MAU) לעומת 800 אלף בסוף 2023, אבל החברה ציינה כי 88% מסך המשתמשים לא משלמים.
החברה מסתכלת על הנתון הזה כהזדמנות, זה לכאורה הפוטנציאל שלה בנקודת הזמן הזו, אבל את המשקיעים זה מדאיג - למה כל כך הרבה משתמשים נכנסים לאפליקציה אבל לא רוכשים מנוי? יכול להיות שמה שהיא מציעה בחינם מספיק להם? יכול להיות שהם לא מספיק מרוצים מהמוצר? קשה לדעת. לאחרונה החברה הודיעה כי היא מעלה את מחיר המנוי השנתי ב-50% ל-60 דולר, ושההעלאה תחול רק על מנויים חדשים, קשה להבין איך מהלך שכזה אמור להגדיל את כמות המנויים המשלמים, ויכול להיות שגם המנויים הקיימים יעזבו אחרי שייגמר להם המנוי הנוכחי, אבל החברה עדיין ציינה כי היא צופה גידול של 20% בהתקשרויות כתוצאה מהמהלך.
שורפת 12 מיליון שקל בשנה, אבל מבצעת רכישה עצמית של 2.5 מיליון שקל
לפוטומיין יש בקופה סדר גודל של 12 מיליון דולר במזומנים ופקדונות לטווח קצר, זה בערך 42-43 מיליון שקל. זו כרית טובה וכשהחברה הרוויחה ב-2023 היא גם הרגישה בנוח לבצע תכנית רכישה עצמית בסך של 2 מיליון דולר. אלא שב-2024 החברה הפסידה ושרפה 12 מיליון שקל. לחברה כאמור יש מזומנים, אבל עם מעבר חד כזה מרווח להפסד ועם תזרים שלילי בסדר גודל כזה, שיכול לחזור על עצמו גם בשנה הבאה, גם זה לא נראה הכי טוב בעיניי המשקיעים.
אלא שבעיניי החברה יכול להיות שהעניין פשוט יותר. רכישה עצמית היא דרך להחזיר למשקיעים, כמו חלופה לדיבידנד, אבל היא גם מהלך אסטרטגי - אם החברה חושבת שהמניה שלה נמוכה מדי, למה שהיא לא תקנה אותה בעצמה? זו גם הבעת אמון וגם הזדמנות להרוויח אם היא צודקת. אולי זה מה שמרגישים בפוטומיין ובגלל זה הכריזו על תכנית נוספת.
ניר צמח, מנכ"ל החברה, מסר: "פוטומיין
מסכמת שנה מוצלחת, המשקפת את אסטרטגיית הצמיחה של החברה בכל המדדים המרכזיים - ובעיקר, גידול בהתקשרויות (Collections) בכמות המשתמשים המשלמים ורמת הפעילות בפלטפורמה. במהלך השנה, החברה זכתה להכרה מצד גורמים מובילים בתעשייה לרבות אנדריסן הורוביץ, גוגל וטיקטוק. עם
הישגים אלו, אני מאמין שהחברה תמשיך את מגמת הצמיחה גם בשנה הקרובה. אפשר לראות כבר בינואר גידול של 42% בהתקשרויות ביחס לינואר בשנה שעברה".
שווקים מסחר (AI)תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?
המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - מי באמת צודק? הנה התשובה
אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהן לא הכו את השוק. השוק היכה אותן. בעיה שלישית, קטנה יותר, היא שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות" ולא ילכו על מניות קטנות.
אלו הם כללי המשחק שלהם. ואגב,
מה שיותר מאכזב שהם לא רק בינוניים במה שהם אומרים בתקשורת, הם בינוניים בתשואות - אתם אולי מאוד מרוצים כי התשואות בשמיים, אבל האמת היא שביחס לבנצ'מרק, מעטים הצליחו להכות את השוק. כשאתם רואים תשואות של 20%, 22% בקרן השתלמות המנייתית, השאלה היא מה עשה השוק - והוא
עשה יותר. גם בהשוואה למסלולים מעורבים השוק עושה יותר. הם מנהלים אקטיביים שאמורים לייצר תשואה טובה, וזה לא כך - במסלול כללי שמחולק לרוב 60% אג"ח והיתר מניות, הרווחתם כ-13-14%, אבל אם הייתם מחלקים את הכסף בין קרנות מחקות, קרנות סל על אגרות חוב ומסלולים מנייתיים
הייתם מרוויחים יותר.
בסוף, היכולת של גופים מנהלים להכות את השוק, במיוחד שרוב הכסף שלהם באפיק מנייתי, במניות בחו"ל - היא קטנה, גם בגלל דמי הניהול שמורידים את התשואה שלכם. הרגולטור צריך לספק לחוסכים יכולת להשקיע בחסכונות ארוכים לפנסיה, גמל במכשירים עוקבי
מדד בעלויות נמוכות. כשזה יהיה, התשואה שלכם תהיה גבוהה יותר, אבל כמובן שזה לא יהיה פשוט, מדובר כאן בכסף גדול: דמי הניהול בכל האפיקים המנוהלים מסתכמים בעשרות מיליארדים בשנה.
ובחזרה לתחזיות. התחזיות של המוסדיים הן תחזיות מלוטשות, יחסית בטוחות, אבל במבחן ההיסטוריה לא פוגעות. התחזיות הטובות יותר הן... שלכן. חוכמת ההמונים, ויש על זה מחקרים רבים, מצליחה לנצח. זה לא אומר שאין חשיבות למומחים, בטח שיש, אבל יש הבדל בין פרשנות-ניתוח של מומחה לעיתון-אתר ובין מה שהוא עושה בפועל. אנחנו מכירים לא מעט מנהלי השקעות שהורידו את הרף המנייתי בחודשים האחרונים בהשקעות האישיות שלהם. הם אומרים לנו שהם לא יכולים לעשות את זה בכספים שהם מנהלים כי זה לפי מחויבות תשקיפית, אבל הם חושבים שהשוק גבוה - כמעט ולא תראו את זה בתחזיות החוצה של הבית שלהם. ולכן, אנו מביאים את הסקר שלכם (הנה הסקר של שנה שעברה). בואו להצביע ולהשפיע. בסקר אתם עונים על כיוון השווקים, הנדל"ן, הדולר, וככל שהמדגם גדול יותר, כך הוא מקבל תוקף חזק יותר:
התחזית של גולשי ביזפורטל ל-2026
- פייזר מאותתת על קיפאון במכירות ב-2026 והמניה נחלשת
- הום דיפו: תחזית לצמיחה כמעט אפסית בשנה הבאה עקב ריביות ולחץ על הצרכן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגנעילה חיובית בבורסה: הבנקים ירדו 0.9% חברות הביטוח 1%; ת"א נפט וגז התחזק ב-1.9%
יום ראשון-אחרון של מסחר התסיים לו כשמדדי הדגל שנסחרו בתנודתיות הצליחו לנעול בטריטוריה חיובית עולים 0.4% בת"א 35 ו-1% בת"א 90; הביטוח שהספיק להתממש עד 2.4% התאושש ונעל בירידה של 1%; מחזור המסחר הסתכם ב-2.1 מיליארד שקל
עוד 4 ימים לסיום השנה וכבר אפשר לסכם שהייתה זו שנה היסטורית בשוק ההון. מדדי הדגל זינקו מעל 50% וכעת מתברר ש'אפקט העושר' רחב ביותר, כך לפי נתוני בנק ישראל המתפרסמים היום מהם עולה כי תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור המשיך להתרחב ברביע השלישי של 2025. יתרת התיק עלתה בכ-265.1 מיליארד שקל, עלייה של כ-4%, והגיעה לרמה של כ-6.9 טריליון שקל. העלייה נרשמת על רקע גידול רוחבי בכלל רכיבי התיק, ובעיקר במניות בארץ, באג"ח קונצרניות ובהשקעות בחו"ל. משקל תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור ביחס לתוצר עלה במהלך הרביע בכ-8.8 נקודות אחוז, והגיע בסוף התקופה לכ-332.7%. העלייה משקפת קצב גידול מהיר יותר של הנכסים הפיננסיים לעומת התוצר במשק - אפקט העושר: תיק הנכסים של הציבור בשיא של 6.9 טריליון שקל
סנטה קלאוס התעכב השנה ועדיין לא הגיע לוול סטריט, שסיימה את השבוע שטוחה. אבל אולי דווקא לתל אביב הוא נזכר להגיע, באיחור קל. אחרי הירידות החזקות של יום חמישי, היום השווקים נעלו בהתאוששות מסוימת. אם לזקוף את זה לסנטה או להתרגשות מהעובדה שזהו היום הראשון-האחרון שבו נערך מסחר השבוע, קשה לדעת, אבל נראה שהשחקנים רוצים שנישאר עם 'טעם טוב' מהיום הזה. מדדי הדגל טיפסו. ת"א 35 הוסיף 0.43%, ת"א 90 נעל בעליה של 1.06%. ועדיין, לא כולם היו שותפים למגמה החיובית. סקטור הביטוח המשיך במומנטום השלילי אמנם זו לא הצניחה של 6.8% שראינו בחמישי, אבל בשעות השיא הוא ראה ירידה של 2.4% אך לבסוף התאושש מעט ונעל בירידה של 1% למטה.
חלל
תקשורת חלל תקשורת -6.36% ירדה. החברה הודיעה על דחייה משמעותית בתשלום המקדמה (כ-1.6 מיליון דולר) מצד לקוח אסטרטגי בפרויקט ה-LEO (לוויינים נמוכי מסלול) של OneWeb. עבור חברה שנמצאת בשנים האחרונות במאבק הישרדותי ומתמודדת
עם הסדרי חוב מורכבים מול מחזיקי האג"ח, כל עיכוב בתזרים המזומנים ובמימוש מנועי צמיחה חדשים מתפרש בשוק כסיכון מהותי. המשקיעים, שקיוו כי הפעילות החדשה תסייע לחברה לייצר יציבות לאחר אובדן לוויינים בעבר ושחיקה בערך נכסיה, מגיבים בחשש לכך שהסכמים מהותיים נותרים
"על הנייר" בלבד, מה שמכביד עוד יותר על יכולת השירות של חובות העבר של החברה.
מניית אפקון החזקות 1.85% זינקה בלמעלה מ-90% השנה, ואחרי שזינקה גם בשנה שעברה בכ-85% בשנתיים האחרונות היא הניבה למשקיעים כמעט 240% והיא נסחרת בשווי שוק של 1.86 מיליארד שקל, מה שעומד מאחורי הזינוק הזה הוא הפקת לקחים, גמישות והרבה מאוד יצירתיות. במשך עשורים, אפקון הייתה מזוהה עם קבלנות תשתיות מסורתית. תחת המטריה של קבוצת שלמה (שמלצר), החברה פעלה במגוון רחב של תחומים, מחשמל ובקרה ועד לבנייה קבלנית מסיבית. אבל, המודל העסקי של שנות ה-2000, שהתבסס על צמיחה דרך פרויקטי "בטון ושלד" היה בעייתי. המרווחים בתחום צרים מאוד בין 2-4%. טעות בתכנון, עיכוב קטן בלוחות זמנים וכל עליה בתשומות היו הורסים את כל הערך הכלכלי של הפרויקט. שינויים כאלה גררו בפועל את הקבוצה להפסדים תפעוליים במגזר ההנדסה האזרחית, שקיזזו את הרווחים מפעילויות הליבה האחרות. דודי הראלי מנכ"ל הקבוצה מסביר בראיון מיוחד למה זו רק תחילת הדרך: "אנחנו בונים את הקפיצה הבאה"
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהם לא הכו את השוק. השוק היכה אותם. בעיה שלישית, קטנה יותר שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות" ולא ילכו על מניות קטנות. המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - אז מי באמת צודק ולמי אפשר להאמין (אם בכלל)? הנה התשובה: תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?
