למה הצמיחה של פוטומיין לא משתקפת בהכנסות?
פוטומיין ששואפת לעזור למשפחות לארגן את התמונות שלהן באמצעות AI ממשיכה לנסות להניע את החלום; בינתיים המניה איבדה 62% מאז ההנפקה ב-2021, ההכנסות ב-2024 ירדו אבל על בסיס התקשרויות חדשות היא צומחת, והחברה שורפת 12 מיליון שקל בשנה כשהרוב הולך על שיווק -
זה לא הפריע לה להכריז על תכנית רכישה עצמית של 2.5 מיליון שקל; מה קורה בפוטומיין?
פוטומיין -2.19% פיתחה אלגוריתם שיודע לקחת תמונות ישנות ולעשות להם דיגיטציה. היא רוצה לעזור לכם לעשות סדר באלבומים המשפחתיים ולייתר את הצורך באלבומים גדולים ומיושנים ששומרים על התמונות המשפחתיות הישנות, והיא עושה זאת באמצעות מודלים מבוססי AI שפיתחה עם מכון ויצמן שיודעים לזהות ולחדד את הצבעים והרזולוציה בתמונות הישנות, ולאחסן אותם אצלה. לפוטומיין יש פטנטים על הטכנולוגיה שלה ואפילו יש לה שיתוף פעולה עם Google Photos, שלפני כן הייתה מתחרה שלה.
אתם יכולים לגשת אליה דרך האפליקציה שזמינה בחנויות השונות. השימוש הוא חינמי עד לגבול מסוים ומעבר אליו צריך לשלם. בתקופת הקורונה העסקים של פוטומיין פרחו, היו לה מנויים בתוקף בסך של 8-9 מיליון דולר, היא ניצלה את הגאות והנפיקה בת"א ב-2021 לפי שווי של 230 מיליון שקל, אם כי מאז צנחה לשווי של 85.3 מיליון שקל.
החברה דיווחה על הפסד של 4 מיליון דולר ב-2024 בהשוואה לרווח של 2.5 מיליון דולר ב-2023, בעיקר בגלל העלייה החדה בהוצאות השיווק שהסתכמו ב-10 מיליון דולר לעומת 4 מיליון דולר ב-2023. איך זה שב-2024 החברה צמחה למרות ירידה בהכנסות, ולמה היא הכריזה על תכנית רכישה עצמית בסך 2.5 מיליון שקל כשהיא שורפת 12 מיליון שקל בשנה?
איך זה שפוטומיין צומחת אבל ההכנסות בירידה?
את 2024 סיימה פוטומיין עם הכנסות של 13 מיליון דולר, ירידה לעומת 13.3 מיליון דולר ב-2023. עם זאת החברה מציינת בדוחות שהיא חזרה לצמיחה השנה, איך זה?
- פוטומיין משקיעה מיליונים בפרסום - אבל המשתמשים הפעילים בירידה
- פוטומיין מדווחת על נפילה של 20% בהכנסות, אז למה היא קופצת היום?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כשמנוי משלם לפוטומיין הוא משלם לה תשלום חד פעמי עבור מנוי לתקופת זמן מסוימת, ובחינה חשבונאית הסכום הזה נפרס חודשית על פני אותה תקופה. נניח לדוגמא שמשתמש רכש בינואר מנוי שנתי ב-60 דולר, התשלום מבוצע בינואר אבל חשבונאית הוא מתחלק ב-12 והסכום הזה מוכר כהכנסה בכל חודש, כלומר החברה תרשום 5 דולר כהכנסות בכל חודש.
כשפוטומיין אומרת שהיא צמחה ב-2024 היא מתייחסת למספר המנויים בתוקף ששילמו לה בשנה החולפת, כלומר התקשרויות או Collection - נכון לינואר 2025 סך ההתקשרויות שהיו לפוטומיין הסתכם ב-1.7 מיליון דולר לעומת 1.2 מיליון דולר שנה לפני כן, כלומר צמיחה של 42%. כשמסתכלים יותר לעומק רואים שעיקר הקפיצה היה במחצית השנייה, בה עמדו ההתקשרויות על 7.3 מיליון דולר לעומת 5.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה, עלייה של 38%, לעומת עלייה של 5% במחצית הראשונה של השנה. הסכום הזה לא מוכר במלואו כהכנסה מבחינה חשבונאית ולכן ההכנסות של החברה הראו ירידה.
- אקונרג'י הקצתה מניות ב-250 מיליון שקל: המוסדיים הגדולים הגדילו אחזקות
- אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלפרד אקירוב: "אני עובד מהבוקר עד הלילה. זו לא עבודה קשה,...
הדגש על הוצאות שיווק והמרת משתמשים
האתגר שעומד בפני פוטומיין מורכב משני חלקים - הראשון הוא להגיע ללקוחות, והשני הוא לגרום להם לשלם. פוטומיין כאמור הגדילה משמעותית את הוצאות השיווק שלה בשנה החולפת ל-10 מיליון דולר מ-4 מיליון דולר והיא עושה זאת כדי להגיע ליותר משתמשים. היא מאמינה שכל דולר שהיא מוציאה על שיווק יחזור אליה עם תוספת, זה מה שקרה לפחות בתקופת הקורונה לפני שהחברה הנפיקה:
פוטומיין מאמינה שככל שעובר הזמן ההחזר שלה על ההשקעה גדל. זה אולי רעיון שקצת קשה למכור למשקיעים שבינתיים ראו את המניה צוללת ב-62% מההנפקה ושאין להם שום ודאות שהאסטרטגיה הזו תעבוד גם בעתיד, אבל זו הסיבה שהחברה מעלה את תקציב השיווק שלה וככל הנראה תמשיך בדרך הזו.
פוטומיין הראתה שהיא מצליחה להגיע ללקוחות - נכון למועד פרסום הדוח היו לפוטומיין 418 אלף מנויים משלמים לעומת 395 אלף בסוף 2023. זו עלייה של 5.8% אבל לא בטוח שזה מספיק, וכשמסתכלים על התמונה הגדולה רואים את החלק השני של האתגר, והאמת שזה אולי החלק הכי מדאיג.
הלקוחות לא רוצים לשלם
פוטומיין עובדת במודל Freemium כאמור, כלומר אפשר להשתמש באפליקציה עד מכסה מסוימת בחינם. נכון למועד פרסום הדוח היו לחברה 920 אלף משתמשים פעילים חודשיים (MAU) לעומת 800 אלף בסוף 2023, אבל החברה ציינה כי 88% מסך המשתמשים לא משלמים.
החברה מסתכלת על הנתון הזה כהזדמנות, זה לכאורה הפוטנציאל שלה בנקודת הזמן הזו, אבל את המשקיעים זה מדאיג - למה כל כך הרבה משתמשים נכנסים לאפליקציה אבל לא רוכשים מנוי? יכול להיות שמה שהיא מציעה בחינם מספיק להם? יכול להיות שהם לא מספיק מרוצים מהמוצר? קשה לדעת. לאחרונה החברה הודיעה כי היא מעלה את מחיר המנוי השנתי ב-50% ל-60 דולר, ושההעלאה תחול רק על מנויים חדשים, קשה להבין איך מהלך שכזה אמור להגדיל את כמות המנויים המשלמים, ויכול להיות שגם המנויים הקיימים יעזבו אחרי שייגמר להם המנוי הנוכחי, אבל החברה עדיין ציינה כי היא צופה גידול של 20% בהתקשרויות כתוצאה מהמהלך.
שורפת 12 מיליון שקל בשנה, אבל מבצעת רכישה עצמית של 2.5 מיליון שקל
לפוטומיין יש בקופה סדר גודל של 12 מיליון דולר במזומנים ופקדונות לטווח קצר, זה בערך 42-43 מיליון שקל. זו כרית טובה וכשהחברה הרוויחה ב-2023 היא גם הרגישה בנוח לבצע תכנית רכישה עצמית בסך של 2 מיליון דולר. אלא שב-2024 החברה הפסידה ושרפה 12 מיליון שקל. לחברה כאמור יש מזומנים, אבל עם מעבר חד כזה מרווח להפסד ועם תזרים שלילי בסדר גודל כזה, שיכול לחזור על עצמו גם בשנה הבאה, גם זה לא נראה הכי טוב בעיניי המשקיעים.
אלא שבעיניי החברה יכול להיות שהעניין פשוט יותר. רכישה עצמית היא דרך להחזיר למשקיעים, כמו חלופה לדיבידנד, אבל היא גם מהלך אסטרטגי - אם החברה חושבת שהמניה שלה נמוכה מדי, למה שהיא לא תקנה אותה בעצמה? זו גם הבעת אמון וגם הזדמנות להרוויח אם היא צודקת. אולי זה מה שמרגישים בפוטומיין ובגלל זה הכריזו על תכנית נוספת.
ניר צמח, מנכ"ל החברה, מסר: "פוטומיין
מסכמת שנה מוצלחת, המשקפת את אסטרטגיית הצמיחה של החברה בכל המדדים המרכזיים - ובעיקר, גידול בהתקשרויות (Collections) בכמות המשתמשים המשלמים ורמת הפעילות בפלטפורמה. במהלך השנה, החברה זכתה להכרה מצד גורמים מובילים בתעשייה לרבות אנדריסן הורוביץ, גוגל וטיקטוק. עם
הישגים אלו, אני מאמין שהחברה תמשיך את מגמת הצמיחה גם בשנה הקרובה. אפשר לראות כבר בינואר גידול של 42% בהתקשרויות ביחס לינואר בשנה שעברה".
נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיותאלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין
ארבע שנים, הרבה ציפיות ומעט תוצאות: מסע הכניסה והיציאה של ריבלין מאלקטריאון הסתיים בקול ענות חלושה, ללא הישגים לצד ירידת ערך ומשקיעים מאוכזבים
אי שם בקיץ 2021, חודש לאחר שסיים את תפקידו כנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מונה לנשיא חברת אלקטריאון אלקטריאון -2.45% , מפתחת הטכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. החברה, שנסחרה אז בשווי של כ־1.6 מיליארד שקל לאחר זינוק חד בתקופת הקורונה, ציפתה שריבלין יפתח עבורה דלתות ברחבי העולם, יחזק קשרים מול ממשלות ויגביר את אמון המשקיעים, וזאת למרות שהחברה עדיין לא הציגה הכנסות מהותיות. המשקיעים, שציפו למימושים בינלאומיים ולחוזים משמעותיים, קיוו שכניסתו של ריבלין תבלום את הירידה במניה, שהחלה עוד לפני כן בעקבות צמיחה איטית מהצפוי בפרויקטים המסחריים.
והנה, קצת יותר מארבע שנים לאחר ההצטרפות, החברה הודיעה על סיום תפקידו של ריבלין כנשיא וכחלק מהדירקטריון ובזאת מושלם מהלך שלא הניב פירות, בטח לא לחברה ולמשקיעים בה. שכרו של ריבלין מעולם לא פורסם, אך ניתן רק לשער שהוא כן יצא נשכר מהמהלך שהושלם אתמול.
לא חתונה קתולית
גם לאחר הצטרפות ריבלין, ולמרות הציפיות, אלקטריאון התקשתה להציג פריצת דרך מסחרית. המניה המשיכה להידרדר. ריבלין, לעומתה, לא חיכה וכמעט במקביל לכניסתו לתפקיד, השתתף בקמפיין פרסומי למותג "יכין", מהלך שעורר ויכוח ציבורי לגבי אדם שמילא תפקיד ממלכתי בכיר זמן קצר קודם לכן.
אלקטריאון, מצידה, לא הסתפקה בריבלין, ובהמשך למאמציה של אלקטריאון בחיפוש אחר השפעה גלובלית, בתחילת 2022, הודיעה החברה על צירופו של קורט ג'ונסון, יו"ר מועצת ניו יורק לשעבר, כיועץ אסטרטגי. החברה זיהתה את ארה״ב, ובעיקר את ניו יורק, כשוק יעד מרכזי לטכנולוגיה שלה, והקמת חברת בת בארה"ב נועדה לתמוך בכך.
- הנשיא ממשיך לעשות בושות...
- כמה יקבל רובי ריבלין על הפרסומת לרסק עגבניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועדיין, למרות כל המאמצים, המניה המשיכה להידרדר ובסך הכל הציגה ירידה של כ-66% מאז מינוי ריבלין, ושווי השוק שלה כיום עומד על כ-733 מיליון שקל. החברה עדיין מציגה גידול בהוצאות ושריפת מזומנים, ולא מזמן החדשנות שבמוצר שלה התערערה, לאור פתרון טכנולוגי אחר של BYD, שהציגה טעינה מהירה שמייתרת את הפתרון של אלקטריאון (למרות שזו טענה שהדבר אינו פוגע בה).
ארז רוזנבוך, יו"ר מגוריט, צילום: ענבל מרמרייו"ר מגוריט: "הגענו לרגע שבו אפשר להתחיל לשתף את הציבור בתזרים באופן חודשי"
"מגוריט היא אוניה ששטה על תנודות המאקרו, ואני אופטימי על כלכלת ישראל" אומר יו"ר מגוריט, ארז רוזנבוך; מניית מגוריט טיפסה בחצי שנה האחרונה אבל עדיין נסחרת מתחת להון "ב-2026 אנחנו מקבלים מסה גדולה של דירות לאורך כל השנה, השוק ידע לתמחר את זה" רוזנבוך מציין כי הדיבידנד החודשי "יהפוך את התזרים למוחשי הרבה יותר למשקיעים"
מגוריט מסכמת את הרבעון השלישי ואת תשעת החודשים הראשונים של השנה עם נתונים שמראים על התייצבות והתרחבות של הפעילות שלה. ה-NOI מהשכרת דירות עלה בכ-22% והגיע ל-60.3 מיליון שקל, התזרים מפעילות שוטפת גדל בכ-39% לכ-31.3 מיליון שקל, והרווח המצטבר לתקופה הסתכם ליותר מ-86 מיליון שקל. חלק גדול מהשיפור מגיע ממספר רב של דירות שנכנסו לאכלוס בחודשים האחרונים, מה שמתחיל לשקף את ההשפעה של בניית הפורטפוליו לאורך השנים. ההון העצמי של מגוריט עומד כעת על כ-1.77 מיליארד שקל. אבל מסתבר שהקפיצה הגדולה תגיע ב-2026 אז מסה של דירות, מאות דירות יכנסו לאכלוס ויחזקו את התזרים בצורה משמעותית.
בהמשך לתוצאות, הדירקטוריון אישר שינוי במדיניות החלוקה - דיבידנד חודשי קבוע, לראשונה בישראל בקרן ריט למגורים. לפי התוכנית, יתבצעו חלוקות של כ-60 מיליון שקל ב-2026 (תשואה של כ-4.8% לפי השווי הנוכחי),
כ-72 מיליון שקל ב-2027 וכ-86.4 מיליון שקל ב-2028 (תשואה של כ-7%). כשהרעיון הוא לייצר תזרים שמתנהג כמו שכר דירה קבוע, שוטף וצפוי אבל דרך הבורסה.
בעולם, ובעיקר בארצות הברית, ריטים זה חלק טבעי מתיק ההשקעות של הציבור הרחב. מאוד מקובל לוותר על רכישת
דירה פיזית ולהחזיק במקום זאת סל של נכסי נדל"ן מניב דרך שוק ההון. מעבר לנוחות שאתם לא צריכים להתעסק עם שוכרים, בעיות תחזוקה וכדומה, בריטים יש פיזור, יש ניהול מקצועי (בתקווה), ואחת לתקופה הרווחים מחולקים כדיבידנדים שמדמים במידה רבה את ההכנסה שהייתם מקבלים משכר
דירה רק בלי הצורך לקחת משכנתא.
בארץ, המודל הזה הוא אולי פחות מושרש. רוב המשקיעים כאן רגילים לראות בדירה ובנדל"ן משהו שעושים כהשקעה פרטית ולא השקעה מוסדית. הרעיון של "להשקיע בדירה דרך הבורסה" עדיין נתפס כמשהו אבסטרקטי מדי. אבל מגוריט מנסה לשנות
את התפיסה הזו בשנים האחרונות. קרן הריט בנתה פורטפוליו של דירות להשכרה, בניהול בסטנדרטים גבוהים וחיתום ארוך ואיכותי של דיירים לצד מדיניות חלוקת דיבידנד שוטפת.
- מגוריט רוכשת 75 דירות ברמת גן בכ-310 מ' שקל; תשואה נמוכה, רווח חשבונאי גבוה
- בתמורה ל-190 מיליון שקל - מגוריט רוכשת 47 דירות בתל אביב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחת הנקודות שמבליטה את מודל הריט מהשקעה פרטית היא המעטפת. למשקיע פרטי שמחזיק דירה שנייה מותר לקבל עד 50% מינוף, ולפעמים אפילו פחות בהתאם לדירוג האישי. מגוריט, לעומת זאת, יכולה להגיע למינוף של עד 80% על פי חוק, ונהנית מעלויות מימון נמוכות בהרבה מאלו שהיה מקבל משקיע פרטי. היא גם אינה נדרשת לכתבי ערבות אישיים, וחשופה פחות לאותם מגבלות שמקשות על משקיע להשיג משכנתא לדירה להשקעה.
