ניר צמח פוטומיין
צילום: נועם אשל

למה הצמיחה של פוטומיין לא משתקפת בהכנסות?

פוטומיין ששואפת לעזור למשפחות לארגן את התמונות שלהן באמצעות AI ממשיכה לנסות להניע את החלום; בינתיים המניה איבדה 62% מאז ההנפקה ב-2021, ההכנסות ב-2024 ירדו אבל על בסיס התקשרויות חדשות היא צומחת, והחברה שורפת 12 מיליון שקל בשנה כשהרוב הולך על שיווק -
זה לא הפריע לה להכריז על תכנית רכישה עצמית של 2.5 מיליון שקל; מה קורה בפוטומיין?

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה פוטומיין ניר צמח

פוטומיין -0.05%   פיתחה אלגוריתם שיודע לקחת תמונות ישנות ולעשות להם דיגיטציה. היא רוצה לעזור לכם לעשות סדר באלבומים המשפחתיים ולייתר את הצורך באלבומים גדולים ומיושנים ששומרים על התמונות המשפחתיות הישנות, והיא עושה זאת באמצעות מודלים מבוססי AI שפיתחה עם מכון ויצמן שיודעים לזהות ולחדד את הצבעים והרזולוציה בתמונות הישנות, ולאחסן אותם אצלה. לפוטומיין יש פטנטים על הטכנולוגיה שלה ואפילו יש לה שיתוף פעולה עם Google Photos, שלפני כן הייתה מתחרה שלה.


אתם יכולים לגשת אליה דרך האפליקציה שזמינה בחנויות השונות. השימוש הוא חינמי עד לגבול מסוים ומעבר אליו צריך לשלם. בתקופת הקורונה העסקים של פוטומיין פרחו, היו לה מנויים בתוקף בסך של 8-9 מיליון דולר, היא ניצלה את הגאות והנפיקה בת"א ב-2021 לפי שווי של 230 מיליון שקל, אם כי מאז צנחה לשווי של 85.3 מיליון שקל. 


החברה דיווחה על הפסד של 4 מיליון דולר ב-2024 בהשוואה לרווח של 2.5 מיליון דולר ב-2023, בעיקר בגלל העלייה החדה בהוצאות השיווק שהסתכמו ב-10 מיליון דולר לעומת 4 מיליון דולר ב-2023. איך זה שב-2024 החברה צמחה למרות ירידה בהכנסות, ולמה היא הכריזה על תכנית רכישה עצמית בסך 2.5 מיליון שקל כשהיא שורפת 12 מיליון שקל בשנה?


איך זה שפוטומיין צומחת אבל ההכנסות בירידה?

את 2024 סיימה פוטומיין עם הכנסות של 13 מיליון דולר, ירידה לעומת 13.3 מיליון דולר ב-2023. עם זאת החברה מציינת בדוחות שהיא חזרה לצמיחה השנה, איך זה?


כשמנוי משלם לפוטומיין הוא משלם לה תשלום חד פעמי עבור מנוי לתקופת זמן מסוימת, ובחינה חשבונאית הסכום הזה נפרס חודשית על פני אותה תקופה. נניח לדוגמא שמשתמש רכש בינואר מנוי שנתי ב-60 דולר, התשלום מבוצע בינואר אבל חשבונאית הוא מתחלק ב-12 והסכום הזה מוכר כהכנסה בכל חודש, כלומר החברה תרשום 5 דולר כהכנסות בכל חודש.


כשפוטומיין אומרת שהיא צמחה ב-2024 היא מתייחסת למספר המנויים בתוקף ששילמו לה בשנה החולפת, כלומר התקשרויות או Collection - נכון לינואר 2025 סך ההתקשרויות שהיו לפוטומיין הסתכם ב-1.7 מיליון דולר לעומת 1.2 מיליון דולר שנה לפני כן, כלומר צמיחה של 42%. כשמסתכלים יותר לעומק רואים שעיקר הקפיצה היה במחצית השנייה, בה עמדו ההתקשרויות על 7.3 מיליון דולר לעומת 5.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה, עלייה של 38%, לעומת עלייה של 5% במחצית הראשונה של השנה. הסכום הזה לא מוכר במלואו כהכנסה מבחינה חשבונאית ולכן ההכנסות של החברה הראו ירידה.

מתוך מצגת החברה


קיראו עוד ב"שוק ההון"


הדגש על הוצאות שיווק והמרת משתמשים

האתגר שעומד בפני פוטומיין מורכב משני חלקים - הראשון הוא להגיע ללקוחות, והשני הוא לגרום להם לשלם. פוטומיין כאמור הגדילה משמעותית את הוצאות השיווק שלה בשנה החולפת ל-10 מיליון דולר מ-4 מיליון דולר והיא עושה זאת כדי להגיע ליותר משתמשים. היא מאמינה שכל דולר שהיא מוציאה על שיווק יחזור אליה עם תוספת, זה מה שקרה לפחות בתקופת הקורונה לפני שהחברה הנפיקה:


פוטומיין מאמינה שככל שעובר הזמן ההחזר שלה על ההשקעה גדל. זה אולי רעיון שקצת קשה למכור למשקיעים שבינתיים ראו את המניה צוללת ב-62% מההנפקה ושאין להם שום ודאות שהאסטרטגיה הזו תעבוד גם בעתיד, אבל זו הסיבה שהחברה מעלה את תקציב השיווק שלה וככל הנראה תמשיך בדרך הזו.


פוטומיין הראתה שהיא מצליחה להגיע ללקוחות - נכון למועד פרסום הדוח היו לפוטומיין 418 אלף מנויים משלמים לעומת 395 אלף בסוף 2023. זו עלייה של 5.8% אבל לא בטוח שזה מספיק, וכשמסתכלים על התמונה הגדולה רואים את החלק השני של האתגר, והאמת שזה אולי החלק הכי מדאיג.



הלקוחות לא רוצים לשלם

פוטומיין עובדת במודל Freemium כאמור, כלומר אפשר להשתמש באפליקציה עד מכסה מסוימת בחינם. נכון למועד פרסום הדוח היו לחברה 920 אלף משתמשים פעילים חודשיים (MAU) לעומת 800 אלף בסוף 2023, אבל החברה ציינה כי 88% מסך המשתמשים לא משלמים.


החברה מסתכלת על הנתון הזה כהזדמנות, זה לכאורה הפוטנציאל שלה בנקודת הזמן הזו, אבל את המשקיעים זה מדאיג - למה כל כך הרבה משתמשים נכנסים לאפליקציה אבל לא רוכשים מנוי? יכול להיות שמה שהיא מציעה בחינם מספיק להם? יכול להיות שהם לא מספיק מרוצים מהמוצר? קשה לדעת. לאחרונה החברה הודיעה כי היא מעלה את מחיר המנוי השנתי ב-50% ל-60 דולר, ושההעלאה תחול רק על מנויים חדשים, קשה להבין איך מהלך שכזה אמור להגדיל את כמות המנויים המשלמים, ויכול להיות שגם המנויים הקיימים יעזבו אחרי שייגמר להם המנוי הנוכחי, אבל החברה עדיין ציינה כי היא צופה גידול של 20% בהתקשרויות כתוצאה מהמהלך.


שורפת 12 מיליון שקל בשנה, אבל מבצעת רכישה עצמית של 2.5 מיליון שקל

לפוטומיין יש בקופה סדר גודל של 12 מיליון דולר במזומנים ופקדונות לטווח קצר, זה בערך 42-43 מיליון שקל. זו כרית טובה וכשהחברה הרוויחה ב-2023 היא גם הרגישה בנוח לבצע תכנית רכישה עצמית בסך של 2 מיליון דולר. אלא שב-2024 החברה הפסידה ושרפה 12 מיליון שקל. לחברה כאמור יש מזומנים, אבל עם מעבר חד כזה מרווח להפסד ועם תזרים שלילי בסדר גודל כזה, שיכול לחזור על עצמו גם בשנה הבאה, גם זה לא נראה הכי טוב בעיניי המשקיעים.


אלא שבעיניי החברה יכול להיות שהעניין פשוט יותר. רכישה עצמית היא דרך להחזיר למשקיעים, כמו חלופה לדיבידנד, אבל היא גם מהלך אסטרטגי - אם החברה חושבת שהמניה שלה נמוכה מדי, למה שהיא לא תקנה אותה בעצמה? זו גם הבעת אמון וגם הזדמנות להרוויח אם היא צודקת. אולי זה מה שמרגישים בפוטומיין ובגלל זה הכריזו על תכנית נוספת.


ניר צמח, מנכ"ל החברה, מסר: "פוטומיין מסכמת שנה מוצלחת, המשקפת את אסטרטגיית הצמיחה של החברה בכל המדדים המרכזיים - ובעיקר, גידול בהתקשרויות (Collections) בכמות המשתמשים המשלמים ורמת הפעילות בפלטפורמה. במהלך השנה, החברה זכתה להכרה מצד גורמים מובילים בתעשייה לרבות אנדריסן הורוביץ, גוגל וטיקטוק. עם הישגים אלו, אני מאמין שהחברה תמשיך את מגמת הצמיחה גם בשנה הקרובה. אפשר לראות כבר בינואר גידול של 42% בהתקשרויות ביחס לינואר בשנה שעברה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבור

המוסדיים יקנו, אבל האם הם היו קונים אם זה היה הכסף האישי שלהם? ארית בתקופה נהדרת ואחרי שהיתה על סף פשיטת רגל והמדינה הצילה אותה, היא מרוויחה מהמדינה מאות מיליונים ברווחיות של חברת אנבידיה - גאות בשוק הביטחוני היא סיבה נהדרת לצבי לוי למכור-להנפיק לפי 5 מיליארד שקל, אבל האם הרווחים האלו יימשכו? ממש לא בטוח

אדיר בן עמי |

אם המוכר רוצה למכור במחיר מסוים, אז ברור שהמחיר מתאים לו, המחיר טוב מבחינתו. אם הקונה רוצה לקנות במחיר הזה - אז יש עסקה. האם יכול להיות שהמחיר טוב לשני הצדדים. כן, אם שניהם "מקריבים" בדרך ומתכנסים לעסקה. בהנפקות זה לא קורה, כי לרוב יש א-סימטריה של מידע. המוכר יודע יותר מהקונה, וגם כי הקונים הם לא באמת שמים את הכסף שלהם, אלא "כסף של אחרים".   

במצב המתואר, האם זו עסקה במחיר ראוי-נכון? האם כשגופים מוסדיים יקפצו עכשיו על ההנפקה של ארית-רשף זו עסקה ראויה? אי אפשר לדעת מה  יהיה והמניה בהחלט יכולה להמשיך לעלות, אבל אפשר לדעת דבר אחד ברור - ארית שהיתה חברה של 100-150 מיליון שקל, קפצה לשווי של 5 מיליארד שקל בזכות המלחמה. ההצטיידות היתה גדולה, המחירים היו בשמיים - משרד הביטחון קנה כנראה בלי לחשוב יותר מדי - המספר בדוח של ארית שמוכיח - משרד הביטחון מפזר כספים

זה לא יכול להימשך. נכון שיש שינוי תפיסתי עולמי ונכון שההצטיידות הצבאית עלתה, אבל זה גם יביא תחרות ויוביל לשחיקה ברווחיות. כמו כמעט כל דבר שעולה מהר, יש גם ירידות, טלטלות וגלים בדרך. ארית לא מפתחת שבבי AI שהיא יכולה להרוויח עליהם 75% , היא לא אינבידיה, היא חברה של לואו טק שעושה עבודה טובה, מייצרת מערכות וכלים טובים מאוד, אבל יש גאות בעסקיה,  בשל ניצול הזדמנות של ההנהלה והבעלים. אגב, כשהחברה קרסה והגיעה לפשיטת רגל, המדינה הצילה אותה מספר פעמים. עכשיו כשצריך אותה, היא - ואין לנו טענות על כך, זו המטרה של עסק - ממקסמת רווחים ומוכרת במחירים גבוהים.

הטענות שלנו הן כלפי המוסדיים שאם יעשו שיעורי בית יפנימו שהתוצאות של ארית ימשיכו להיות טובות עוד שנה, אולי שנתיים, אבל מה אחר כך? לקנות חברה במכפיל רווח של 8 זה לא תמיד נכון, השאלה אם זה יימשך לאורך זמן. וכל זה כשהטכנולוגיה משתנה - התותחים החדשים שייכנסו לצבא מתוצרת אלביט לא יעבדו כנראה רק עם סוגי המרעומים של ארית. 

וכמובן שדגל האזהרה הגדול הוא המכירה - ארית מנפיקה את רשף שהיא כאמור כל הפעילות של ארית, היא בעצם מוכרת את עצמה. אם המצב כל כך טוב, והצמיחה ברורה והרווחים הגדולים ימשיכו, אז למה להנפיק? מה יודע המוכר, צבי לוי, הבעלים ויו"ר החברה שהקונים לא יודעים? ולמה הוא כנראה יצליח לסדר אותם?   

 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

ארית נפלה 20%, טבע זינקה 3%, המדדים שברו שיאים

הכוונה להנפיק את רשף, הבת של ארית גרמה להתרסקות של מניית ארית; הבנקים עלו כ-2%, הביטוח ירד 

מערכת ביזפורטל |

מניות במוקד

פורסייט פורסייט -16.05%  צונחת, לאחר שדיווחה כי חברת הבת שלה, Eye-Net, קיבלה השקעה של 3 מיליון דולר ממשקיעים מוסדיים, לפי שווי של 55 מיליון דולר לפני הכסף. המשקיעים יקבלו כ-5.17% ממניות החברה, לצד הגנה מפני דילול במקרה של גיוס נוסף בשווי נמוך, עד 30 מיליון דולר. בנוסף, פורסייט הקצתה למשקיעים סדרות שונות של כתבי אופציה לרכישת ADS, חלקם במחירי מימוש נמוכים במיוחד (2 סנט בלבד), ואף הפחיתה את מחיר המימוש של כתבי אופציה קיימות. המשקיעים מדוללים ובהתאם המניה מגיבה. 

המדדים המובילים בבורסה שברו שיאים, מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ל-3,506 נקודות. מול העליות המרשימות, הנה רשימת הגדולות, בלט ארית בקריסה של 20% ובמחזור של 175 מיליון שקל.  

ג’ין טכנולוגיות ג'ין טכנולוגיות 13.69%   מדווחת על הרחבת שיתוף הפעולה עם ביטוח ישיר, במסגרת הסכם חדש בהיקף של כ־2.2 מיליון שקל. ההסכם כולל רישיון שימוש בפלטפורמת ה־AI של החברה וכן שירותי פיתוח, התאמה והטמעה לבניית מערכת סוכני AI שתסייע במתן שירות ובמכירת מוצרי ביטוח. ההתקשרות תימשך מדצמבר 2025 ועד סוף 2027, עם אפשרות לביטוח ישיר שלא לחדש את העבודה בשנת 2027. ביטוח ישיר היא החברה הראשונה בישראל המיישמת סוכני AI המסוגלים לנהל תהליך שירות ומכירה מלא, והרחבת הפרויקט מעידה על האמון בפלטפורמת Jeen.ai וביכולותיה הטכנולוגיות.

בלייד ריינג'ר בלייד ריינג'ר 21.21%  מזנקת היום, חברת הרחפנים שמבצעים פעילויות ניקויון של שמואל ינאי, הודיעה שמזכר ההבנות הבשיל לכדי חתימה על הסכם מחייב למכירת כל החזקותיה בחברת סולאר דרון לחברת VisionWave האמריקאית, בעסקה שמוערכת בכ-21.6 מיליון דולר - בפי שלושה מהשווי שלה עצמה: העסקה המשוגעת של בלייד ריינג׳ר

התמורה תשולם באמצעות 1.8 מיליון מניות של VisionWave הנסחרת בנאסד"ק, שמהן תחזיק בלייד ריינג'ר כ-10.7% מהחברה בדילול מלא, כולל מנגנון התאמת תמורה במקרה של ירידה במחיר המניה. מה שמסביר את הזינוק של בלייד זה שווי השוק שלה שבסגירת אתמול עמד על כ-22 מיליון שקל וזאת גם אחרי זינוקים לאורך הימים האחרונים, בעוד שפעילות הליבה נמכרת בכ-21 מיליון דולר, כ-67 מיליון שקל כלומר יש כאן ארביטראז׳ של כמעט פי שלושה מהשווי שבו נסחרת החברה האם עצמה. בעבר בהמשך לגיבוש מזכר ההבנות דיברנו עם ינאי. הוא דיבר על העסקה הלוהטת: ״תחשוב על בלייד ריינג׳ר כמו נקסט ויז׳ן - אותו רעיון, אותה לוגיקה טכנולוגית״; על השווי שמגלם מזכר ההבנות עם VisionWave הוא אמר ״הם רואים את הפוטנציאל״, והודה גם כי ״השם עופר ינאי פותח דלתות״ מנכ״ל בלייד ריינג׳ר: ״השם עופר ינאי פותח דלתות״