למה הצמיחה של פוטומיין לא משתקפת בהכנסות?
פוטומיין ששואפת לעזור למשפחות לארגן את התמונות שלהן באמצעות AI ממשיכה לנסות להניע את החלום; בינתיים המניה איבדה 62% מאז ההנפקה ב-2021, ההכנסות ב-2024 ירדו אבל על בסיס התקשרויות חדשות היא צומחת, והחברה שורפת 12 מיליון שקל בשנה כשהרוב הולך על שיווק -
זה לא הפריע לה להכריז על תכנית רכישה עצמית של 2.5 מיליון שקל; מה קורה בפוטומיין?
פוטומיין 0% פיתחה אלגוריתם שיודע לקחת תמונות ישנות ולעשות להם דיגיטציה. היא רוצה לעזור לכם לעשות סדר באלבומים המשפחתיים ולייתר את הצורך באלבומים גדולים ומיושנים ששומרים על התמונות המשפחתיות הישנות, והיא עושה זאת באמצעות מודלים מבוססי AI שפיתחה עם מכון ויצמן שיודעים לזהות ולחדד את הצבעים והרזולוציה בתמונות הישנות, ולאחסן אותם אצלה. לפוטומיין יש פטנטים על הטכנולוגיה שלה ואפילו יש לה שיתוף פעולה עם Google Photos, שלפני כן הייתה מתחרה שלה.
אתם יכולים לגשת אליה דרך האפליקציה שזמינה בחנויות השונות. השימוש הוא חינמי עד לגבול מסוים ומעבר אליו צריך לשלם. בתקופת הקורונה העסקים של פוטומיין פרחו, היו לה מנויים בתוקף בסך של 8-9 מיליון דולר, היא ניצלה את הגאות והנפיקה בת"א ב-2021 לפי שווי של 230 מיליון שקל, אם כי מאז צנחה לשווי של 85.3 מיליון שקל.
החברה דיווחה על הפסד של 4 מיליון דולר ב-2024 בהשוואה לרווח של 2.5 מיליון דולר ב-2023, בעיקר בגלל העלייה החדה בהוצאות השיווק שהסתכמו ב-10 מיליון דולר לעומת 4 מיליון דולר ב-2023. איך זה שב-2024 החברה צמחה למרות ירידה בהכנסות, ולמה היא הכריזה על תכנית רכישה עצמית בסך 2.5 מיליון שקל כשהיא שורפת 12 מיליון שקל בשנה?
איך זה שפוטומיין צומחת אבל ההכנסות בירידה?
את 2024 סיימה פוטומיין עם הכנסות של 13 מיליון דולר, ירידה לעומת 13.3 מיליון דולר ב-2023. עם זאת החברה מציינת בדוחות שהיא חזרה לצמיחה השנה, איך זה?
- פוטומיין משקיעה מיליונים בפרסום - אבל המשתמשים הפעילים בירידה
- פוטומיין מדווחת על נפילה של 20% בהכנסות, אז למה היא קופצת היום?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כשמנוי משלם לפוטומיין הוא משלם לה תשלום חד פעמי עבור מנוי לתקופת זמן מסוימת, ובחינה חשבונאית הסכום הזה נפרס חודשית על פני אותה תקופה. נניח לדוגמא שמשתמש רכש בינואר מנוי שנתי ב-60 דולר, התשלום מבוצע בינואר אבל חשבונאית הוא מתחלק ב-12 והסכום הזה מוכר כהכנסה בכל חודש, כלומר החברה תרשום 5 דולר כהכנסות בכל חודש.
כשפוטומיין אומרת שהיא צמחה ב-2024 היא מתייחסת למספר המנויים בתוקף ששילמו לה בשנה החולפת, כלומר התקשרויות או Collection - נכון לינואר 2025 סך ההתקשרויות שהיו לפוטומיין הסתכם ב-1.7 מיליון דולר לעומת 1.2 מיליון דולר שנה לפני כן, כלומר צמיחה של 42%. כשמסתכלים יותר לעומק רואים שעיקר הקפיצה היה במחצית השנייה, בה עמדו ההתקשרויות על 7.3 מיליון דולר לעומת 5.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה, עלייה של 38%, לעומת עלייה של 5% במחצית הראשונה של השנה. הסכום הזה לא מוכר במלואו כהכנסה מבחינה חשבונאית ולכן ההכנסות של החברה הראו ירידה.
- עשות אשקלון: צמיחה בהכנסות וברווח - הצבר ב-2.66 מיליארד שקל
- אקונרג'י חתכה את התחזיות - למרות עליה רבעונית בהכנסות ושיפור תפעולי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טאואר תיפול - נייס תזנק; המניות הבולטות מחר בבורסה
הדגש על הוצאות שיווק והמרת משתמשים
האתגר שעומד בפני פוטומיין מורכב משני חלקים - הראשון הוא להגיע ללקוחות, והשני הוא לגרום להם לשלם. פוטומיין כאמור הגדילה משמעותית את הוצאות השיווק שלה בשנה החולפת ל-10 מיליון דולר מ-4 מיליון דולר והיא עושה זאת כדי להגיע ליותר משתמשים. היא מאמינה שכל דולר שהיא מוציאה על שיווק יחזור אליה עם תוספת, זה מה שקרה לפחות בתקופת הקורונה לפני שהחברה הנפיקה:
פוטומיין מאמינה שככל שעובר הזמן ההחזר שלה על ההשקעה גדל. זה אולי רעיון שקצת קשה למכור למשקיעים שבינתיים ראו את המניה צוללת ב-62% מההנפקה ושאין להם שום ודאות שהאסטרטגיה הזו תעבוד גם בעתיד, אבל זו הסיבה שהחברה מעלה את תקציב השיווק שלה וככל הנראה תמשיך בדרך הזו.
פוטומיין הראתה שהיא מצליחה להגיע ללקוחות - נכון למועד פרסום הדוח היו לפוטומיין 418 אלף מנויים משלמים לעומת 395 אלף בסוף 2023. זו עלייה של 5.8% אבל לא בטוח שזה מספיק, וכשמסתכלים על התמונה הגדולה רואים את החלק השני של האתגר, והאמת שזה אולי החלק הכי מדאיג.
הלקוחות לא רוצים לשלם
פוטומיין עובדת במודל Freemium כאמור, כלומר אפשר להשתמש באפליקציה עד מכסה מסוימת בחינם. נכון למועד פרסום הדוח היו לחברה 920 אלף משתמשים פעילים חודשיים (MAU) לעומת 800 אלף בסוף 2023, אבל החברה ציינה כי 88% מסך המשתמשים לא משלמים.
החברה מסתכלת על הנתון הזה כהזדמנות, זה לכאורה הפוטנציאל שלה בנקודת הזמן הזו, אבל את המשקיעים זה מדאיג - למה כל כך הרבה משתמשים נכנסים לאפליקציה אבל לא רוכשים מנוי? יכול להיות שמה שהיא מציעה בחינם מספיק להם? יכול להיות שהם לא מספיק מרוצים מהמוצר? קשה לדעת. לאחרונה החברה הודיעה כי היא מעלה את מחיר המנוי השנתי ב-50% ל-60 דולר, ושההעלאה תחול רק על מנויים חדשים, קשה להבין איך מהלך שכזה אמור להגדיל את כמות המנויים המשלמים, ויכול להיות שגם המנויים הקיימים יעזבו אחרי שייגמר להם המנוי הנוכחי, אבל החברה עדיין ציינה כי היא צופה גידול של 20% בהתקשרויות כתוצאה מהמהלך.
שורפת 12 מיליון שקל בשנה, אבל מבצעת רכישה עצמית של 2.5 מיליון שקל
לפוטומיין יש בקופה סדר גודל של 12 מיליון דולר במזומנים ופקדונות לטווח קצר, זה בערך 42-43 מיליון שקל. זו כרית טובה וכשהחברה הרוויחה ב-2023 היא גם הרגישה בנוח לבצע תכנית רכישה עצמית בסך של 2 מיליון דולר. אלא שב-2024 החברה הפסידה ושרפה 12 מיליון שקל. לחברה כאמור יש מזומנים, אבל עם מעבר חד כזה מרווח להפסד ועם תזרים שלילי בסדר גודל כזה, שיכול לחזור על עצמו גם בשנה הבאה, גם זה לא נראה הכי טוב בעיניי המשקיעים.
אלא שבעיניי החברה יכול להיות שהעניין פשוט יותר. רכישה עצמית היא דרך להחזיר למשקיעים, כמו חלופה לדיבידנד, אבל היא גם מהלך אסטרטגי - אם החברה חושבת שהמניה שלה נמוכה מדי, למה שהיא לא תקנה אותה בעצמה? זו גם הבעת אמון וגם הזדמנות להרוויח אם היא צודקת. אולי זה מה שמרגישים בפוטומיין ובגלל זה הכריזו על תכנית נוספת.
ניר צמח, מנכ"ל החברה, מסר: "פוטומיין
מסכמת שנה מוצלחת, המשקפת את אסטרטגיית הצמיחה של החברה בכל המדדים המרכזיים - ובעיקר, גידול בהתקשרויות (Collections) בכמות המשתמשים המשלמים ורמת הפעילות בפלטפורמה. במהלך השנה, החברה זכתה להכרה מצד גורמים מובילים בתעשייה לרבות אנדריסן הורוביץ, גוגל וטיקטוק. עם
הישגים אלו, אני מאמין שהחברה תמשיך את מגמת הצמיחה גם בשנה הקרובה. אפשר לראות כבר בינואר גידול של 42% בהתקשרויות ביחס לינואר בשנה שעברה".
ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןטאואר תיפול - נייס תזנק; המניות הבולטות מחר בבורסה
ברק עילם ברח בזמן, על המשבר בנייס והסיכונים והסיכויים; ועל המימוש הצפוי בטאואר אחרי הזינוק המרשים
אולי נייס הגיעה לרצפה? אתמול היא זינקה בוול סטריט וחזרה להיסחר מעל 100 דולר. היא חוזרת למסחר בת"א עם ארביטראז' חיובי של 5%.
אחרי קריסה בשבוע האחרון על רקע הנמכת תחזית, נייס נסחרת במכפיל רווח עתידי של מתחת ל-9. זה מאוד נמוך וזה כנראה משקף שני דברים - את החשש מהנמכת ציפיות בהמשך הדרך ואת חוסר האמון בהנהלה של נייס - לא מפרסמים דוח כספי ואחרי יומיים מנמיכים ציפיות לשנה הבאה. זו התנהלות שוול סטריט לא אוהבת ולא מקבלת.
ועדיין, אולי זה בגלל חוסר הניסיון של סקוט ראסל, הטירון בתפקיד. אולי זאת טעות של מתחילים וזה מזכיר לנו שברק עילם תזמן בצורה מושלמת את העזיבה מנייס. פשוט - ברח בזמן. הוא הבין בשנה האחרונה שלו שמגיעה מהפכה גדולה, הוא לא רצה לעבור עוד מהפכה בחברה במיוחד שהיא איום גדול על הפעילות. 10 שנים הספיקו לו, כשהשנים האלו מחולקות לשתיים - השנים הטובות והשנים הגרועות. ב-5 שנים שווי נייס עלה פי 4, ב-5 שנים הבאות לא היה שינוי. בשנה האחרונה המניה קרסה במעל 50%.
מאז הודעת הפרישה שלו המניה נפלה ב60% - מה זה אם לא בריחה - ברק עילם עוזב את נייס בתזמון בעייתי - ממה מודאגים האנליסטים?
נייס היום מאוד מאוימת על ידי ה-AI ומצד שני מדגישה שה-AI הוא דווקא מנוע הצמיחה העיקרי שלה. חברות תוכנה בכלל מאוימות מאוד כי ניתן לפתח תוכנה במהירות ובזול. נייס פועלת בשוק ה-CRM שעובר טלטלות גדולות - המהפכה משנה אותו לחלוטין.
- טאואר זינקה ב-17% - מה אמר ראסל אלוונגר שהרים את המניה?
- מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נייס בנקודת הזמן הזו היא סיכוי גדול וסיכון גדול. היא לכאורה מאוד זולה, אבל זה בגלל החששות של השוק מהמשך הנמכת ציפיות. זו חברה במשבר שהחצי שנה הקרובה מאוד קריטית לעתידה. אם היא תלמד להתמודד מול איום ה-AI ואף להצטרף אליו כפי שהיא מצהירה, השוק יכול לתפוס אותה אחרת. אם היא תפספס תחזיות בהמשך, משבר האמון יכול להתחזק.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגסיפיה ויז'ן מזנקת 60%, טופ גאם 7% גילת טלקום 6%; טאואר נופלת 8%, תפרון 27% - ירידות במדדים
היום הראשון לשבוע המסחר מתנהל במגמה שלילית; יהיה זה שבוע אחרון מלא לעונת הדוחות כשמחר החלטת הריבית המיוחלת; חברות שדיווחו הבוקר: עשות אשקלון, גילת טלקום, טופ גאם, אקונרג'י, אשטרום פרשקובסקי ועוד
לאחר פתיחה מאוחרת בשל הירידות בטאואר שבוע המסחר נפתח במגמה שלילית כשהמניות הדואליות מכבידות על המדדים. ת"א 35 יורד 0.7% בועד ת"א 90 מאבד 0.6%.
מדד הבנקים יורד 0.3%, ת"א ביטוח מאבד 1.1%. ת"א נדל"ן נסחר שלילי עם ירידות של 0.4%, ת"א נפט וגז מאבד 2.2% כש דלק קבוצה -3.54% מושכת אותו למטה.
נשארו לנו עוד חמישה ימי ראשון בהם הבורסה תפעל כסדרה, כשב-2026 הבורסה תסנכרן עם הבורסות בחו"ל וימי המסחר יעברו לשני עד שישי.
אירועים שהציפו לנו במהלך הסופ"ש את השבריריות של הרגיעה בדרום. סדרת תקיפות של צה"ל במהלך השבת בתגובה להפרת הסכם הפסקת האש ע"י חמאס כשמחבל חצה את הקו הצהוב וירה על הכוחות, חמאס ביקשה מהמתווכות כי ילחצו על ישראל לכבד את ההסכם. מבכירים ישראלים נמסר, כמו גם ציוץ של רוה"מ בנושא, כי ישראל מחויבת להסכם הפסקת האש ואילו ארגון הטרור הוא שהפר אותו. על פניו נראה שההסלמה נעצרה אך יש מי שכבר מכנה את ההתנהלות בעזה כ"לבנוניזציה" - סיכולים ממוקדים כדי לשמר את ההרתעה. ובהשלכה לשוק, ככה"נ אין באירועים האלה משהו שאמור ליצור פאניקה אצל המשקיעים.
שער הדולר מתחזק בימים האחרונים. בשישי הוא קפץ - שער הדולר מזנק ב-0.7% ל-3.28; מה הסיבה ומה צופים הכלכלנים?. היום שער הדולר הגלום דולר גלום -0.16% נחלש
קלות בכ-0.1% והשער נע על 3.284 שקלים לפי האופציות על הדולר-שקל בבורסה. אגב - חשבתם שאין שער דולר ביום ראשון? טעיתם
חברות מדווחות
עשות אשקלון עשות 0.09% שבשליטת קרן פימי ברבעון השלישי מכירות החברה עלו לכ-105 מיליון שקל לעומת כ-100 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של כ-5% שממשיכה את מגמת ההתרחבות המתונה של פעילות הייצור. הרווח הגולמי עלה לכ-26 מיליון שקל לעומת כ-23 מיליון שקל אשתקד, עלייה של כ-16%, והוא משקף שיפור ביחסי העלות-מכר ובהתייעלות שמיושמת בחודשים האחרונים. במקביל לתוצאות הכריזה על חלוקת דיבידנד של 15 מיליון שקל. הרווח הנקי הגיע לכ-16 מיליון שקל לעומת כ-11 מיליון שקל ברבעון המקביל, עלייה של כ-39 אחוזים, וה-EBITDA עלה ב-20% לכ-23 מיליון שקל לעומת כ-19 מיליון שקל אשתקד - עשות אשקלון: צמיחה בהכנסות וברווח - הצבר ב-2.66 מיליארד שקל
- הבנקים ירדו 1.7% על רקע כוונת הרגולטור למסות רווחים עודפים; המדדים המובילים איבדו כ-1%
- מימון ישיר זינקה 8.9%; מלם-תים צנחה 9.5%, פולירם 8.2% - נעילה מעורבת בבורסה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אקונרג'י אקונרג'י -1.91% , מעדכנת על תוצאות הרבעון השלישי עם שיפור ניכר בפרמטרים התפעוליים מבחינה רבעונית. עם זאת בסיכום תשעת החודשים ישנה ירידה בהיקפי הפעילות, בעיקר בשל דחיית חיבור פרויקטים. במקביל, חברת הנארגיה המתחדשת מעדכנת למטה את התחזיות לשנים 2025-2027 ביחס לתחזית שסיפקה בדוח התקופתי ל-2024. בעוד שבסוף 2024 העריכה החברה כי הכנסותיה יעמדו על 83 מיליון אירו ב-2025, 107 מיליון אירו ב-2026 ו-233 מיליון אירו ב-2027, ולאחר שברבעון השני לא עדכנה את התחזית - אקונרג'י מעדכנת את התחזית למטה משמעותית. 78 מיליון אירו, 68 מיליון אירו ו-152 מיליון אירו בהתאמה - אקונרג'י חתכה את התחזיות - למרות עליה רבעונית בהכנסות ושיפור תפעולי
