3 טיפים לבנייה נכונה וחסכונית של פרגולה
ההחלטה על בניית פרגולה איננה רק תוצאה של שיקולים אסתטיים (עיצוב מחדש של הגינה, החצר או המרפסת) או רגשיים (הרצון לקבל תחושה כפרית או נוסטלגית כשיושבים מתחת לפרגולה.) בניית פרגולה יכולה להיות גם החלטה עסקית: היא מעלה את ערך הנכס, הופכת את המכירה שלו לקלה יותר ומספקת גם הגנה לרהיטים ולרצפות דק שנהנים מהצל שלה. כשניגשים לבנייה מנקודת מבט עסקית, ישנם כמה דברים שחשוב להקפיד עליהם על מנת לחסוך כסף גם במהלך הבנייה וגם בעתיד, לאחר שהפרגולה לגינה כבר תושלם.
להשקיע על מנת לחסוך – בניית פרגולה, לא על הכיס לבדו
הנטייה של הרבה אנשים היא לחפש את העסקה הזולה ביותר. עם זאת, מה שזול לטווח קצר יכול להתברר כיקר בטווח הארוך. כאשר בונים פרגולה מומלץ דווקא להשקיע יותר על מנת לחסוך כסך בסופו של דבר.
דוגמאות לפרגולות מתוכננות היטב לגינה
ההשקעה הנוספת יכולה לבוא במספר צורות:
• בחירת בעל מקצוע – במקום לבנות בעצמכם ולחסוך כסך, להיעזר בשירותיו של בעל מקצוע אמין ואיכותי שיבנה לכם פרגולה איכותית יותר, שתחזיק מעמד יותר זמן ושתדרוש פחות טיפול לאורך השנים. כמו כן, כך תחסכו לעצמכם טעיות יקרות של חובבנים במהלך הבנייה שעלולות לעלות הרבה כסף. חשוב, כמובן, למצוא בעל מקצוע בעל ניסיון שאכן יודע מה הוא עושה.
- האם הפלסטינים יחזרו לאתרי הבנייה? הקבלנים חלוקים, הממשלה הבאה תכריע
- זמן ההחלטה בוועדות הערר צנח בממוצע מ-77 ל-10 ימים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
• בחירת החומרים – במקום לבחור את החומרים הזולים ביותר על מנת להגיע לכאורה לעלות נמוכה יותר, בחרו חומרים יקרים יותר! הסיבה לכך היא שלאורך זמן החומרים הזולים דורשים יותר תחזוקה וטיפול. חומרים איכותיים ויקרים מחזיקים מעמד יותר זמן, עמידים יותר בפני פגעי מזג האוויר והתחזוקה הנדרשת מועטה יותר.
לחשוב בגדול, אבל לא בגדול מדי
באופן כללי, ככל שהפרגולה גדולה יותר – דהיינו ככל שהשטח שלה גדול יותר – העלות שלה למ"ר קטנה יותר. ישנן הוצאות קבועות כשבונים פרגולה ולכן כשהיא גדולה יותר העלות לכלל מטר קטנה יותר למעשה. לכן כאשר מתכננים את הפרגולה תכננו אותה גדולה ככל האפשר. עם זאת, אל תגזימו. מעבר לשטח מסוים העלות מזנקת שוב: כאשר המפתחים גדולים יותר ויש צורך בתמיכה מיוחדת וחזקה יותר לחלק העליון של הפרגולה. לכן: נסו לבנות את הפרגולה גדולה יותר אך אל תיסחפו למצב שבו כבר צריך קונסטרוקציה מסובכת.
לשלב פרויקטים – בונים פרגולה? אל תשכחו את שאר הגינה
אמנם זהו טיפ שלא תמיד קל ליישם אבל הוא חשוב: במקום לשפץ חלקים שונים (של החצר, הגינה או הבית) בזמנים שונים, השתדלו לבצע כמה פרויקטים בבת אחת.
החיסכון מתבטא בכמה אופנים:
• ישנן עלויות שקיימות בכל פרויקט שיפוץ – במקום לשלם אותן שוב ושוב, מוטב לבצע את הפרויקטים ביחד וכך העלות הזו היא חד פעמית. לדוגמה: פינוי פסולת, הובלת חומרים, וכדומה.
• כאשר מבצעים את הפרויקטים ביחד הם משתלבים זה עם זה. לעומת זאת, כאשר כל פרויקט מתבצע בפני עצמו תמיד מגלים שצריך לחדש/לשפץ/לתקן חלק אחר על מנת שכל החלקים בעיצוב יתאימו זה לזה. ואז – עוד פרויקט...
תכנון נכון ובנייה נכונה של הפרגולה יחסכו לכם כסף בטווח הקצר והארוך ויהפכו את הפרויקט למהלך כלכלי נכון ויעיל.
נכתב ע"י רועי אופק, מומחה להקמת פרגולות מעץ, דקים ועבודות עץ.
צילום: קרני תכלתפילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים
הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם
בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים
כשמעצבים פנים
או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות
בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?
הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה
בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור
יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז
על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות
בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.
הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך
במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת
נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות
אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות
את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה.
הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה
בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי
שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי
תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.
- הטעויות הנפוצות שקורות מבחירה שגויה של תאורה לסלון
- טונדו תבצע פרוייקט בקריית אונו תמורת 1.2 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

