עניין של זמן
צילום: יח"צ
ראיון

'עניין של זמן' חוזרת: "אסור להישען על נוסטלגיה, אלא על מה שהפכנו להיות"

ב-92' היה ערוץ אחד נטול שיקולי רייטינג. היוצרת רונית ויס-ברקוביץ מחזירה כעת את הדמויות, מבוגרות ב-20 שנה. תזכורת למה שהיינו, ולמה נהפכנו. ראיון
אלכסנדר כץ | (3)

אנחנו - בני הטיפש-עשרה של שנות ה-90 - מתקשים לשכוח את דמותו של 'קפון' ואת אהבתנו בסתר ל'שרון' ול'נגה'. ובכלל - 'עניין של זמן' הייתה אנחנו, גם אם לא תמיד מה שקרה על המרקע היה זהה למה שהתרחש אצלנו בין כותלי בית הספר האמיתי.

ועכשיו, 20 שנה אחרי שהסדרה עלתה לאוויר בטלוויזיה החינוכית, ו-17 שנה לאחר שסיימה דרכה, היא חוזרת אלינו - בטלוויזיה המסחרית, ב'רשת' ערוץ 2. כששמענו על כך, ישר הוצפנו בפרצי נוסטלגיה - לא בגללה, אלא בעיקר בגללנו, בגלל מה שהפכנו להיות - מנערים מלאי הורמונים ונטולי דאגות, למבוגרים בעלי משפחות, קריירה ומלאי אחריות, באמצע החיים.

* לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

מי שחתומה על הסדרה, אז והיום, היא רונית ויס-ברקוביץ. בשיחה עם אייס, היא מנסה להישמע רגועה, אבל מודעת לרף הציפיות מפצצת הנוסטלגיה שתוגש לנו החל מהערב (מוצ"ש) ב-22:30 ב'רשת' ערוץ 2.

בסך הכל, כשאומרים 'עניין של זמן', אז גם אחרי הרבה זמן, נראה לנו כאילו היא שודרה רק אתמול, כי רק אתמול עוד היינו בני 15, 18 או 22. "'עניין של זמן' מתכתבת לתקופת התום שלנו, הכל היה סוער וצעיר יותר, ופתאום שאתה בא לספר סיפור 20 שנה אחרי, ואז אתה חייב להתייחס למכות שהדמויות חטפו בחיים, למצב המשפחתי, וכן - יש את החשש שזה דווקא יפגע בנוסטלגיה שלנו", היא מסבירה, "אבל נוסטלגיה היא רק התחלה - גם של הדמויות. הסיפור מתחיל בפגישת מחזור, במקום שהוא מאד נוסטלגי על מה שהיינו, והרבה פעמים זה מסתיים במפח נפש, מה שהפכנו להיות. וזה הסיפור של העונה החדשה".

-ולמה פתאום לחזור לסיפור הזה?

"כתבתי את 'עניין של זמן' ואחר כך את '20 פלוס', ומאד רציתי את '30 פלוס', אבל זה לא יצא", מספרת ויס-ברקוביץ, "לקראת ה-40 פלוס, החלטתי שהולכים על הפרויקט הזה. זה גיל מאד מיוחד, גיל של חשבון נפש, שמתגרשים בו, עוזבים את המקצוע, חושבים על שינוי בחיים. מגיעים לקו החצי, ואם לא מגשימים איזו חלום שקיים, ייתכן שכבר לא מגשימים אותו. זה קו משברי".

אחרי 20 שנה - כבר מתפשרים בחיים

ויס-ברקוביץ חתומה גם בין היתר על סדרת ההמשך '20 פלוס', 'צה"ל 1' ו'מרחק נגיעה', כמו גם עם סרטי דוקו רבים ששודרו בערוצים השונים. אבל היא בהחלט מזוהה עם 'עניין של זמן', שחשפה לנו את שי קפון (ויצמן), משה בן-בסט (עידו מרקוביץ'), דנה ברגר (דנה), איילת זורר (נגה), אורי גוטליב (אלון), שרון חזיז (שרון), אורי בנאי (תומר בן-דוד), אביב גפן (גלית גיאת), תומר שרון (ירון סגל), ניר פרידמן (ניר) ועוד רבים אחרים.

באיחוד הזה שמפיקה 'טדי הפקות' ומביים רני סער, לא נראה את גפן, איילת זורר ואורי גוטליב - כל אחד וסיבותיו - אבל קפון, בן-בסט, ברגר, חזיז, תומר שרון ופרידמן, כמו גם אסתי ירושלמי, ירון מוטולה ועמיקם לוי, יככבו על המסך, מבוגרים ב-20 שנה. גם יואב צפיר, ששימש כיועץ האמנותי של הסדרה ומגלם בה תפקיד, ודור ההמשך של הסלבס הישראלים, כמו יוליה פלוטקין ומארינה מקסימיליאן בלומין, משתתפים.

תזכורת: הפרק הראשון של העונה הראשונה, ב-1992

-אין פחד שנבוא לצפות בסדרה במשקפיים יותר מדי נוסטלגיים?

"הייתי רוצה שמי שגדל על הסדרה ויש לו רגש נוסטלגי אליה, שיצפה עליה בלי להתרפק רק על העבר. מי שלא ראה את זה, שגם ימצא בזה עניין. הסדרה, בסופו של דבר, עוסקת בפשרות של החיים, בקונפליקטים שבין מה שהלב רוצה, למוסר, מדברת על פער הדורות, כשלפני 20 שנה היינו בצד הזה של השולחן, ועכשיו אנחנו בצד השני - זה של ההורים שלנו".

"ידעתי שאסור לי להישען על הנוסטלגיה ההיא", מודה ויס-ברקוביץ, וממהרת לספר על הקשר בין המסך למציאות: "אחד הדברים הכי מקסימים, זה כמובן שהחיים מחקים את המסך, עשיתי פגישות עם שחקנים וסיפרתי להם לכל דמות מה מצפה לה, מה אני מתכננת לה. אחת הפגישות הייתה עם משה בן בסט. אני יושבת איתו בבית קפה, המלצריות מזהות אותו כ'מרקוביץ'', ואני מספרת לו שהדמות שלו עוברת משבר משפחתי ונכנסת למעין משבר זהות - ומשם היא נזכרת בחלומות שלה. בתיכון 'מרקוביץ'' היה מוזיקאי, וכעת הדמות היא קרייריסטית, הוא ברוקר. אחרי שבועיים הוא מתקשר אליי ואומר לי - 'אנחנו חייבים להיפגש'. בפגישה הוא מוציא את הטלפון שלו, משמיע לי הקלטה של שיר ומספר שהיה לו חלום להיות מוזיקאי: 'אני רק כותב שירים ומה שקרה לדמות בסדרה, קרה לי במציאות'. הוא התחיל לכתוב, להוציא את השירים שלו, יצא לו דיסק מצליח".

הרעיון להחזיר את תלמידי כיתה י"א 5 התל אביביים , נולד לפני כמה שנים. ויס-ברקוביץ החלה לכתוב על הדמויות, ועל האנשים שסובבים את אותן דמויות כמו אישה, ילדים וחברים. והטוויסט בדמות אי-השתתפותו של אורי גוטליב, והצורך להוציא אותו מהתסריט. "צריך לבנות מן הבסיס את העולם של כל דמות", מתארת ויס-ברקוביץ, "וההחלטה הכי קשה היא לחשוב במי להתמקד יותר ופחות בעונה קצרה של 12 פרקים, הרי לא מדובר ב-50 פרקים. אז צריך ליצור סיפור, ולעשות החלטות מאד קשות לגבי התסריט".

ההפקה החלה לפני כמעט שנתיים, ולפני יותר משנה היא כבר הייתה מוכנה, בדיוק כשהחל המשבר בשוק התקשורת והפרסום, וב'רשת' הכניסו את 'עניין של זמן' למקפיא, כפי שנעשה עם הפקות רבות אחרות, גם בקרב הזכייניות המתחרות. בחודשים האחרונים נרשמה התאוששות קלה מאד, ובערוצים המסחריים החלו לאוורר את ההפקות המצולמות. 'עניין של זמן' חוזרת, דווקא בתקופה קשה מבחינתה של 'רשת', שחוטפת כמעט מדי יום מערוץ 10 עם מותגיו 'הישרדות VIP' ו'היפה והחנון'.

עכשיו צריך להתמודד גם עם הרייטינג

מעבר לנוסטלגיה, העידן בו שודרה הסדרה שונה 180 מעלות מזה היום. אז היא שודרה כשערוץ 1 שלט בשלט, עם מתחרים בדמות ערוץ המזרח התיכון והטלוויזיה הירדנית, והיום - טוב, אין צורך להכביר במילים.

"בזמנו היה חשוב לדבר על ערכים, שהיום אין לזה בכלל מקום בטלוויזיה המסחרית", היא אומרת, "על כך פרק עשו אז חודשים של חזרות. במציאות של היום, חזרות זה כמעט לוקסוס". לדבריה, "אז לא המתנו יום אחרי השידור כדי לקבל את הפקס עם נתוני הצפייה, כי לא היו שיקולי רייטינג בכלל. אני מאמינה שעכשיו יהיו לא מעט אנשים שאחרי השידור, ימתינו ל-SMS או למייל כדי לדעת כמה הפרק עשה".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כל הכבוד 09/02/2013 16:59
    הגב לתגובה זו
    אין אין אחת הסדרות שהיו לנו כיף באמת לחזור לתקופה ההיא וכמובן שוב לראות תדמויות היום אחרי 20 שנה
  • 1.
    שרון 15/07/2012 08:56
    הגב לתגובה זו
    כיף לחזור לדמויות האלה
  • יופי של סידרה ! היה משגע (ל"ת)
    יעל 15/07/2012 10:03
    הגב לתגובה זו
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים

מוצאי שבת היתה בסימן קשת, ששלטה בלוח השידורים עם פער עצום במהדורה המרכזית ובפריים טיים 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 18% רייטינג ו-475 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. חדשות 14 היו במקום השני עם 6.1% ו-174 אלף צופים. שתי המהדורות הנוספות גם הן מרוויחות צופים בעקבות ההיעדרות של 14 משידורי שבת, וחדשות 13, עמדה על 5.5% רייטינג ו-142 אלף צופים ואילו המהדורה של כאן11, עמדה על 116 אלף צופים ו-5.3% רייטינג.


פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירווזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 18.6% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 8.9% רייטינג ו-224 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 233 אלף צופים. במקום האחרון היה הפרק המסיים של הסדרה התיעודית על ואנונו, עם נתון מכובד של 5.5% רייטינג ו-119 אלף צופים.

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 3.4% רייטינג ו-91 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-4.1% רייטינג ו-121 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-7.4% רייטינג ו-215 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 2.1% ו-57 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 11% רייטינג ו-276 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם נתונים דומים למדי, 10.9% ו-309 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 4.6% רייטיג ו-128 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.5% ו-95 אלף צופים. 

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, "אברי ושרקי" היו בראש, עם 7.3% רייטינג ו-168 אלף צופים, שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של היה במקום השני, עם 4.6% ו-117 אלף צופים, ואילו במקום האחרון היו חדשות הלילה עם שרה ב"ק, של ערוץ 14, עם 3.2% ו-81 אלף צופים.