עניין של זמן
צילום: יח"צ
ראיון

'עניין של זמן' חוזרת: "אסור להישען על נוסטלגיה, אלא על מה שהפכנו להיות"

ב-92' היה ערוץ אחד נטול שיקולי רייטינג. היוצרת רונית ויס-ברקוביץ מחזירה כעת את הדמויות, מבוגרות ב-20 שנה. תזכורת למה שהיינו, ולמה נהפכנו. ראיון
אלכסנדר כץ | (3)

אנחנו - בני הטיפש-עשרה של שנות ה-90 - מתקשים לשכוח את דמותו של 'קפון' ואת אהבתנו בסתר ל'שרון' ול'נגה'. ובכלל - 'עניין של זמן' הייתה אנחנו, גם אם לא תמיד מה שקרה על המרקע היה זהה למה שהתרחש אצלנו בין כותלי בית הספר האמיתי.

ועכשיו, 20 שנה אחרי שהסדרה עלתה לאוויר בטלוויזיה החינוכית, ו-17 שנה לאחר שסיימה דרכה, היא חוזרת אלינו - בטלוויזיה המסחרית, ב'רשת' ערוץ 2. כששמענו על כך, ישר הוצפנו בפרצי נוסטלגיה - לא בגללה, אלא בעיקר בגללנו, בגלל מה שהפכנו להיות - מנערים מלאי הורמונים ונטולי דאגות, למבוגרים בעלי משפחות, קריירה ומלאי אחריות, באמצע החיים.

* לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

מי שחתומה על הסדרה, אז והיום, היא רונית ויס-ברקוביץ. בשיחה עם אייס, היא מנסה להישמע רגועה, אבל מודעת לרף הציפיות מפצצת הנוסטלגיה שתוגש לנו החל מהערב (מוצ"ש) ב-22:30 ב'רשת' ערוץ 2.

בסך הכל, כשאומרים 'עניין של זמן', אז גם אחרי הרבה זמן, נראה לנו כאילו היא שודרה רק אתמול, כי רק אתמול עוד היינו בני 15, 18 או 22. "'עניין של זמן' מתכתבת לתקופת התום שלנו, הכל היה סוער וצעיר יותר, ופתאום שאתה בא לספר סיפור 20 שנה אחרי, ואז אתה חייב להתייחס למכות שהדמויות חטפו בחיים, למצב המשפחתי, וכן - יש את החשש שזה דווקא יפגע בנוסטלגיה שלנו", היא מסבירה, "אבל נוסטלגיה היא רק התחלה - גם של הדמויות. הסיפור מתחיל בפגישת מחזור, במקום שהוא מאד נוסטלגי על מה שהיינו, והרבה פעמים זה מסתיים במפח נפש, מה שהפכנו להיות. וזה הסיפור של העונה החדשה".

-ולמה פתאום לחזור לסיפור הזה?

"כתבתי את 'עניין של זמן' ואחר כך את '20 פלוס', ומאד רציתי את '30 פלוס', אבל זה לא יצא", מספרת ויס-ברקוביץ, "לקראת ה-40 פלוס, החלטתי שהולכים על הפרויקט הזה. זה גיל מאד מיוחד, גיל של חשבון נפש, שמתגרשים בו, עוזבים את המקצוע, חושבים על שינוי בחיים. מגיעים לקו החצי, ואם לא מגשימים איזו חלום שקיים, ייתכן שכבר לא מגשימים אותו. זה קו משברי".

אחרי 20 שנה - כבר מתפשרים בחיים

ויס-ברקוביץ חתומה גם בין היתר על סדרת ההמשך '20 פלוס', 'צה"ל 1' ו'מרחק נגיעה', כמו גם עם סרטי דוקו רבים ששודרו בערוצים השונים. אבל היא בהחלט מזוהה עם 'עניין של זמן', שחשפה לנו את שי קפון (ויצמן), משה בן-בסט (עידו מרקוביץ'), דנה ברגר (דנה), איילת זורר (נגה), אורי גוטליב (אלון), שרון חזיז (שרון), אורי בנאי (תומר בן-דוד), אביב גפן (גלית גיאת), תומר שרון (ירון סגל), ניר פרידמן (ניר) ועוד רבים אחרים.

באיחוד הזה שמפיקה 'טדי הפקות' ומביים רני סער, לא נראה את גפן, איילת זורר ואורי גוטליב - כל אחד וסיבותיו - אבל קפון, בן-בסט, ברגר, חזיז, תומר שרון ופרידמן, כמו גם אסתי ירושלמי, ירון מוטולה ועמיקם לוי, יככבו על המסך, מבוגרים ב-20 שנה. גם יואב צפיר, ששימש כיועץ האמנותי של הסדרה ומגלם בה תפקיד, ודור ההמשך של הסלבס הישראלים, כמו יוליה פלוטקין ומארינה מקסימיליאן בלומין, משתתפים.

תזכורת: הפרק הראשון של העונה הראשונה, ב-1992

-אין פחד שנבוא לצפות בסדרה במשקפיים יותר מדי נוסטלגיים?

"הייתי רוצה שמי שגדל על הסדרה ויש לו רגש נוסטלגי אליה, שיצפה עליה בלי להתרפק רק על העבר. מי שלא ראה את זה, שגם ימצא בזה עניין. הסדרה, בסופו של דבר, עוסקת בפשרות של החיים, בקונפליקטים שבין מה שהלב רוצה, למוסר, מדברת על פער הדורות, כשלפני 20 שנה היינו בצד הזה של השולחן, ועכשיו אנחנו בצד השני - זה של ההורים שלנו".

"ידעתי שאסור לי להישען על הנוסטלגיה ההיא", מודה ויס-ברקוביץ, וממהרת לספר על הקשר בין המסך למציאות: "אחד הדברים הכי מקסימים, זה כמובן שהחיים מחקים את המסך, עשיתי פגישות עם שחקנים וסיפרתי להם לכל דמות מה מצפה לה, מה אני מתכננת לה. אחת הפגישות הייתה עם משה בן בסט. אני יושבת איתו בבית קפה, המלצריות מזהות אותו כ'מרקוביץ'', ואני מספרת לו שהדמות שלו עוברת משבר משפחתי ונכנסת למעין משבר זהות - ומשם היא נזכרת בחלומות שלה. בתיכון 'מרקוביץ'' היה מוזיקאי, וכעת הדמות היא קרייריסטית, הוא ברוקר. אחרי שבועיים הוא מתקשר אליי ואומר לי - 'אנחנו חייבים להיפגש'. בפגישה הוא מוציא את הטלפון שלו, משמיע לי הקלטה של שיר ומספר שהיה לו חלום להיות מוזיקאי: 'אני רק כותב שירים ומה שקרה לדמות בסדרה, קרה לי במציאות'. הוא התחיל לכתוב, להוציא את השירים שלו, יצא לו דיסק מצליח".

הרעיון להחזיר את תלמידי כיתה י"א 5 התל אביביים , נולד לפני כמה שנים. ויס-ברקוביץ החלה לכתוב על הדמויות, ועל האנשים שסובבים את אותן דמויות כמו אישה, ילדים וחברים. והטוויסט בדמות אי-השתתפותו של אורי גוטליב, והצורך להוציא אותו מהתסריט. "צריך לבנות מן הבסיס את העולם של כל דמות", מתארת ויס-ברקוביץ, "וההחלטה הכי קשה היא לחשוב במי להתמקד יותר ופחות בעונה קצרה של 12 פרקים, הרי לא מדובר ב-50 פרקים. אז צריך ליצור סיפור, ולעשות החלטות מאד קשות לגבי התסריט".

ההפקה החלה לפני כמעט שנתיים, ולפני יותר משנה היא כבר הייתה מוכנה, בדיוק כשהחל המשבר בשוק התקשורת והפרסום, וב'רשת' הכניסו את 'עניין של זמן' למקפיא, כפי שנעשה עם הפקות רבות אחרות, גם בקרב הזכייניות המתחרות. בחודשים האחרונים נרשמה התאוששות קלה מאד, ובערוצים המסחריים החלו לאוורר את ההפקות המצולמות. 'עניין של זמן' חוזרת, דווקא בתקופה קשה מבחינתה של 'רשת', שחוטפת כמעט מדי יום מערוץ 10 עם מותגיו 'הישרדות VIP' ו'היפה והחנון'.

עכשיו צריך להתמודד גם עם הרייטינג

מעבר לנוסטלגיה, העידן בו שודרה הסדרה שונה 180 מעלות מזה היום. אז היא שודרה כשערוץ 1 שלט בשלט, עם מתחרים בדמות ערוץ המזרח התיכון והטלוויזיה הירדנית, והיום - טוב, אין צורך להכביר במילים.

"בזמנו היה חשוב לדבר על ערכים, שהיום אין לזה בכלל מקום בטלוויזיה המסחרית", היא אומרת, "על כך פרק עשו אז חודשים של חזרות. במציאות של היום, חזרות זה כמעט לוקסוס". לדבריה, "אז לא המתנו יום אחרי השידור כדי לקבל את הפקס עם נתוני הצפייה, כי לא היו שיקולי רייטינג בכלל. אני מאמינה שעכשיו יהיו לא מעט אנשים שאחרי השידור, ימתינו ל-SMS או למייל כדי לדעת כמה הפרק עשה".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כל הכבוד 09/02/2013 16:59
    הגב לתגובה זו
    אין אין אחת הסדרות שהיו לנו כיף באמת לחזור לתקופה ההיא וכמובן שוב לראות תדמויות היום אחרי 20 שנה
  • 1.
    שרון 15/07/2012 08:56
    הגב לתגובה זו
    כיף לחזור לדמויות האלה
  • יופי של סידרה ! היה משגע (ל"ת)
    יעל 15/07/2012 10:03
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.