טסלה נואשת: מבקשת מהספקים החזר כספי כדי לעבור לרווחית

מניית החברה איבדה הערב 3.3% בתגובה. החברה תפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של השנה ביום רביעי הבא
נועם בראל |

יצרנית הרכבים החשמליים, טסלה, מבקשת מהספקים שלה להחזיר חלק מהכספים אותם שילמה להם מאז שנת 2016, כדי שהחברה תוכל להגיע לרווחיות.

על פי הדיווח, החברה שלחה מכתבים לספקים, בהם ביקשה חלק משמעותי מהסכומים ששילמה להם בחזרה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, צייץ בחשבון הטוויטר שלו ביום ראשון ואמר כי "רק הוצאות שקשורות לרבעון השלישי ולאחריו ילקחו בחשבון" לדבריו, "זה לא יהיה נכון לכלול הוצאות שנועדו לחסוך עלויות ברבעון הנוכחי". 

טסלה מצידה סירבה להגיב לגבי התזכיר, אך אמרה כי היא מעוניינת לקבל הפחתה במחיר על פרויקטים מסוימים, כולל כמה מ-2016, וכמה שעדיין לא הושלמו. לטענת החברה, בקשות מהסוג הזה הן דבר שבשגרה ונועדו לחזק את היתרון התחרותי של החברה בשוק, ובייחוד כעת כשמודל 3 של החברה נכנס למתכונת ייצור גבוהה.

ההערכה היא כי הספקים יתמכו בטסלה, בהתחשב בכך שחלקים גדולים מהייצור של החברה שונה מאוד משאר החברות ובחלק מהמקרים טסלה היא הלקוחה היחידה של של חלקי הרכב שמיוצרים על ידי הספק, כך שבמידה וטסלה תיפול, חלק מהספקים עלולים לאבד הכל.

החברה, אשר צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות ביום רביעי הבא (1 באוגוסט), התמודדה ברבעון השני עם הדלפת מידע של אחד העובדים, כשלדבריו של מאסק, מדובר במידע יקר ערך שפגע בחברה בצורה קשה. ועם זאת,  טסלה הודיעה מוקדם יותר החודש כי הגיע ליעד של ייצור 5,000 רכבי מודל 3 בשבוע, אותו הציבה השנה.

במקביל, מלחמת הסחר שמשפיעה על כל ענף הרכב האמריקאי, נתנה את אותותיה גם על החברה, אשר על פי הדיווחים מתכננת הקמת מפעל לייצור מכוניות בסין עם יכולת ייצור של כ-500 אלף רכבים בשנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
twitter logo טוויטר
צילום: לוגו

המלצה חזקה: "לאחר פרסום הדוחות, מניית טוויטר תזנק עד ל-60%"

ההערכה של אנליסט ג'וזף גרינקורן מגיעה בעקבות החשיפה של שיתופי פעולה עם מספר חברות מרכזיות בתחום החיפוש והתוכן
שרות Bizportal |
נושאים בכתבה טוויטר
ארבעה ימים לאחר פרסום דוחות הפיננסיים של טוויטר וזינוק של 16%, חלק מהאנליסטים עדיין לא נרגעו מהתוצאות וחוזים כי זו רק ההתחלה בעליית הערך של המניה. בדוח  הפיננסי האחרון של טוויטר נצפתה העלייה המתונה ביותר בגידול מספר המשתמשים של טוויטר מאז החלה לדווח החברה – 1.4% בלבד המשקפים הצטרפות של 4 מיליון משתמשים בלבד. מאידך באותו דו"ח טוויטר דיווחה על הכפלה של ההכנסות שלה ל-479 מיליון דולר, בשורת ההכנסות, עקפה טוויטר את תחזיות האנליסטים ב-97% ולכן המניה שלה הגיבה בהתאם. "פוטנציאל הצמיחה של טוויטר הוא עצום, במיוחד במדינות מחוץ לארה"ב, טוויטר הוכיחה שהמודל העסקי שלה עובד מצוין והוא צפוי להניב לה הכנסות ורווחים גדולים עוד יותר בטווח הארוך", כך אמר ג'וז'ף גרינקורן, מומחה מדיה חברתית ומנכ"ל מוריס גרופ.  טוויטר הושפעה כמעט לחלוטין מעלייה בכל הפרמטרים בתחום הפרסום של החברה. מחיר קליק על מודעות עלה בממוצע ב-10% ובמקביל נרשמה עלייה של כ-70% ב-Ad engagement כשהמשמעות היא שטוויטר מפרסמת יותר עבור הלקוחות שלה.   גרינקורן ציין כי החדשות הטובות לעתיד של טוויטר הן משיתופי פעולה עם מספר חברות מרכזיות מתחום החיפוש והתוכן. החברה המהותית ביותר שטוויטר חתמה איתה לאחרונה על שיתוף פעולה היא גוגל ששולטת כיום בכ-75% משוק החיפוש האמריקני שלה בלבד יש 12 מיליארד חיפושים בחודש. עמודים רלוונטיים בטוויטר צפויים להיכנס באופן אורגני לשורות החיפוש של גוגל, דבר שאמור להגדיל משמעותית את השימוש בטוויטר מצד הגולשים של גוגל. טוויטר תיהנה גם מהגדלה של עוגת הפרסום של גוגל. בניגוד למערכת הסגורה יחסית של פייסבוק, טוויטר אמורה לצאת החוצה לכלל משתמשי האינטרנט בעולם בהתאם לנושא הרלוונטי. חברות נוספות שמשתפות פעולה בתחום הפרסום הן יאהו יפן ופליפבורד. גרינקורן מעריך כי טוויטר תחתום על עסקות נוספות לשיתופי פעולה עם חברות כמו באיידו – מנוע החיפוש הגדול ביותר בסין, בינג של מיקרוסופט ו-AOL. בסין פוטנציאל הצמיחה במיוחד בהתחלה יהיה מעט מוגבל בשל הצנזורה הסינית אך בסופו של דבר, השוק הסיני עצום ויש בו פוטנציאל צמיחה גדול במיוחד. אנליסטים ומשקיעים לא באמת הפנימו את צמיחת עולם האינטרנט והחיבור של המשתמשים לרשת בכל זמן ובכל מקום. כבר היום יש כ-3 מיליארד משתמשים באינטרנט ברחבי העולם, מדובר בעלייה של כ-6.5% לעומת השנה שעברה כשיותר ויותר משתמשים ממשיכים להתחבר לאינטרנט במדינות מתפתחות כשבראשן סין והודו. מדובר כאן בקצב גידול המאפשר צמיחה לכל חברות האינטרנט והמדיה החברתית מעבר לגבולות הקיימים כיום. גרינקורן מעריך כי שיתוף הפעולה של טוויטר עם גוגל חשוב לטוויטר לא רק בשל השליטה של גוגל בשוק האמריקני, אלא גם בזכות הגישה של גוגל לכלל העולם. שיתוף הפעולה הזו צפוי בעתיד ליצור אפיק הכנסה חשוב נוסף ממפרסמים במקומות אחרים בעולם מחוץ לארה"ב. להערכתו, שיעור המשתמשים האקטיביים הקבועים בטוויטר גם הוא צפוי לעלות ברבעונים הקרובים, דבר שיעלה את ערך הפרסומות בטוויטר וכך גם את המחיר שלהן למפרסמים.