טסלה נואשת: מבקשת מהספקים החזר כספי כדי לעבור לרווחית

מניית החברה איבדה הערב 3.3% בתגובה. החברה תפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של השנה ביום רביעי הבא
נועם בראל |

יצרנית הרכבים החשמליים, טסלה, מבקשת מהספקים שלה להחזיר חלק מהכספים אותם שילמה להם מאז שנת 2016, כדי שהחברה תוכל להגיע לרווחיות.

על פי הדיווח, החברה שלחה מכתבים לספקים, בהם ביקשה חלק משמעותי מהסכומים ששילמה להם בחזרה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, צייץ בחשבון הטוויטר שלו ביום ראשון ואמר כי "רק הוצאות שקשורות לרבעון השלישי ולאחריו ילקחו בחשבון" לדבריו, "זה לא יהיה נכון לכלול הוצאות שנועדו לחסוך עלויות ברבעון הנוכחי". 

טסלה מצידה סירבה להגיב לגבי התזכיר, אך אמרה כי היא מעוניינת לקבל הפחתה במחיר על פרויקטים מסוימים, כולל כמה מ-2016, וכמה שעדיין לא הושלמו. לטענת החברה, בקשות מהסוג הזה הן דבר שבשגרה ונועדו לחזק את היתרון התחרותי של החברה בשוק, ובייחוד כעת כשמודל 3 של החברה נכנס למתכונת ייצור גבוהה.

ההערכה היא כי הספקים יתמכו בטסלה, בהתחשב בכך שחלקים גדולים מהייצור של החברה שונה מאוד משאר החברות ובחלק מהמקרים טסלה היא הלקוחה היחידה של של חלקי הרכב שמיוצרים על ידי הספק, כך שבמידה וטסלה תיפול, חלק מהספקים עלולים לאבד הכל.

החברה, אשר צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות ביום רביעי הבא (1 באוגוסט), התמודדה ברבעון השני עם הדלפת מידע של אחד העובדים, כשלדבריו של מאסק, מדובר במידע יקר ערך שפגע בחברה בצורה קשה. ועם זאת,  טסלה הודיעה מוקדם יותר החודש כי הגיע ליעד של ייצור 5,000 רכבי מודל 3 בשבוע, אותו הציבה השנה.

במקביל, מלחמת הסחר שמשפיעה על כל ענף הרכב האמריקאי, נתנה את אותותיה גם על החברה, אשר על פי הדיווחים מתכננת הקמת מפעל לייצור מכוניות בסין עם יכולת ייצור של כ-500 אלף רכבים בשנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.