וול סטריט בורסה מסחר
צילום: רוי שיינמן

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

מה חושבים האנליסטים לגבי שנת 2025, והאם השוק ימשיך לעלות?
אביחי טדסה |

שבוע מסחר חדש בוול סטריט עומד בפתח יחד עם שנת 2025. השנה החדשה צפויה להיות מלאה באתגרים והזדמנויות עבור המשקיעים. דונלד טראמפ צפוי להכנס לתפקידו באמצע חודש ינואר, לאחר שנה שבה המדדים המובילים בוול סטריט רשמו תשואות מרשימות - ה-S&P 500 עלה ב-25%, והנאסד"ק

ב-31%. >>  לדירוג ובחירת אנשי השנה השוק צפוי להתמודד עם מספר גורמים שיכולים לעצב את ההתנהלות בשבועות הקרובים, כולל השינויים שטראמפ מתכנן עם כניסתו לתפקיד, החלטות מפתח

בנוגע למדיניות המוניטרית, וגם יחסי ארה"ב-סין במוקד. השאלה הגדולה היא האם השווקים יכולים להמשיך את המומנטום החיובי מהשנה החולפת.

אופטימיות לקראת 2025

סילביה יבלונסקי מנכ"לית ומנהלת השקעות ראשית בחברת ההשקעות האמריקאית Defiance

: "במבט קדימה ל-2025, יש סיבות רבות לאופטימיות, ובכלל זה הצמיחה והחוסן של הכלכלה האמריקאית, והעובדה כי הצליחה להימנע ממיתון. כמו כן, גם שיעורי הריבית במגמת ירידה, בארה"ב ובמדינות מפתח נוספות. קצב הורדות הריבית, בעיקר בארה"ב, יהיה מפתח למגזרי מניות מסוימים,

בעיקר מניות הצמיחה, ועל כן יהיה חשוב לעקוב אחר מגמות האינפלציה והתעסוקה, שלמעשה מכתיבות את מדיניות הפד.  במגזר הטכנולוגיה, מניות המחשוב הקוונטי, הבינה המלאכותית והשבבים צפויות להוביל את השוק גם ב-2025, וזאת על רקע האימוץ הגובר של בינה מלאכותית ופריצות הדרך

בתחום המחשוב הקוונטי. גם מגזר הבריאות עשוי להתבלט, על רקע ההשקעות הגדולות בחדשנות בתחום הבריאות. אנחנו עשויים לראות ב-2025 את חזרת "מניות הערך", לאור ההעדפה מצד המשקיעים של חברות עם נתח שוק גדול ותזרים מזומנים חיובי. גם שוק הקריפטו יעורר עניין רב, וזאת לאור

הצפי לגיבוש רגולציה שתספק בהירות ותאפשר למוסדיים להשקיע יותר במטבעות דיגיטליים.  בסה"כ, השוק בעמדה טובה להמשיך במגמת עלייה מתונה, בהובלת מגזר הטכנולוגיה. עם זאת, חשוב יהיה לנקוט בזהירות, על רקע אי-ודאות בגזרות האינפלציה, הגיאו-פוליטיקה ומדיניות הממשל החדש

קיראו עוד ב"גלובל"

בארה"ב". ויולטה טודורובה אנליסטית מחקר בחברת ההשקעות הבינלאומית Leverage Shares : "בשבוע שעבר החלה התקופה הידועה בתור "הראלי של סנטה", והיא נמשכת מה-24 בדצמבר ועד ה-3 בינואר. ה-S&P500 החל את התקופה ברגל ימין, אך נחלש בחמישי ושישי והוא כעת

נסחר מתחת לרמת הנעילה של ה-23 בדצמבר. נפחי המסחר היו דלילים וצפויים להשיאר דלילים עד ה-6 בינואר. מגזר הטכנולוגיה הוביל את הירידות על רקע העלייה בתשואות על האג"ח הממשלתי. נראה כי המשקיעים מעדיפים לנקוט זהירות ולא לקבוע עמדה לפני המעבר ל-2025 וחילופי הממשל. 

עם פתיחת 2025, המשקיעים יעקבו אחר הנתונים הכלכליים כדי לאמוד את מצב הכלכלה. במהלך ינואר יתפרסמו נתוני תעסוקה, צריכה ואינפלציה, אשר צפויים לעצב את מדיניות הפד בחודשים הקרובים. לאחר שהוריד את הריבית שלוש פעמים ברציפות, ההערכה היא כי הפד יעזור בישיבתו בינואר.

כמו כן, בשוק רוצים לראות עד כמה אגרסיבית תהיה מדיניותו של טראמפ בגזרת מכסי המגן, כדי לאמוד את השלכותיה על האינפלציה והכלכלה. כמו כן, הממשל צפוי להוביל שינוי חד במדיניות, בעיקר בנושאי הגירה, אנרגיה ויחסי הסחר, וככל שיתגבשו צעדי המדיניות המעשיים ניתן יהיה לאמוד

את השלכותיהם על מגזרי המניות השונים".   

"שוק המניות הציג ביצועים יוצאי דופן"

לדברי מומחי הבנק השווצרי לומברד אודייר , "בעולם כלכלי מפוצל, שבו אי-הוודאות גוברת, האתגרים העומדים בפני המשקיעים הבינלאומיים ממשיכים להתעצם. בשנת

2024, הבנקים המרכזיים הצליחו להכיל את האינפלציה, אך הישג זה הותיר אחריו עלויות הון גבוהות ותנודתיות משמעותית בציפיות השוק לגבי שיעורי הריבית. למרות התנודתיות, שוק המניות האמריקאי הציג ביצועים יוצאי דופן, כאשר מניות בארצות הברית הגיעו לשיאים חדשים באופן כמעט

שבועי.  ארצות הברית ממשיכה להוביל את הצמיחה הכלכלית העולמית, כאשר ממשלת טראמפ השנייה נוקטת במדיניות "אמריקה תחילה" הכוללת הזרמת משאבים חסרי תקדים להגנה אסטרטגית. ההשקעות הללו, בהיקף שגבוה פי שניים מתוכנית מרשל שלאחר מלחמת העולם השנייה, מעצבות מחדש את השווקים

ומשנות את מאזן הכוחות הגלובלי. ההשלכות של מדיניות זו מורגשות במיוחד באירופה, המתמודדת עם צמיחה חלשה ואינפלציה נמוכה, אך מתקשה לנצל את פוטנציאל ההשקעה שלה בשל משברים פוליטיים בגרמניה ובצרפת. האתגרים אינם מוגבלים לאירופה בלבד. בסין, השפעת המכסים האמריקאיים מעמיקה

את המשברים הכלכליים המקומיים, כולל חולשה בשוק הנדל"ן וצריכה פרטית נמוכה. גם בשווקים מתעוררים, מדינות הנסמכות על המסחר האמריקאי סובלות מלחצים שמקורם בדולר חזק ומדיניות הסחר החדשה של ארצות הברית. ההשקעות הגדולות בארה"ב צפויות להעלות את תקרת החוב בכ-6 טריליון

דולר – הפער בין עלות קיצוצי המס המתוכננים להעלאות המס. ההשפעה האינפלציונית צפויה להגביל את הפד לעצירת מהלך הורדת הריבית ברמה של 4% באביב 2025. הבנק המרכזי של אנגליה צפוי לייצב את שער הריבית על 2.5% בעוד הבנק האירופי המרכזי צפוי לייצב את שער הריבית על 1.25%".

 

עלייה בפרמיית הסיכון בשוק האג"ח

"שוק האג"ח בחודש דצמבר היה חודש גרוע, כאשר התשואה ל-10 שנים חצתה בפעם הראשונה מאז מאי את הרמה של 4.6% לאחר שעלתה מתחילת דצמבר ב-0.45%". מציין אלכס זבז'ינסקי הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב.

"לעלייה בציפיות לריבית ובציפיות האינפלציה היה תפקיד קטן יחסית בעליית התשואות. ציפיות האינפלציה הגלומות ל-10 שנים עלו רק ב-0.09% מתחילת דצמבר. הציפיות לריבית ה-FED בסוף 2025 הגלומות בחוזים עלו מתחילת החודש ב-0.17% כאשר בשבוע האחרון הן לא עלו בכלל. למרות זאת,

תשואת האג"ח המשיכה למעלה. מה שדחף את התשואות

לעלייה הייתה העלייה בפרמיית הסיכון (term premium) שאחראית על כ-75% מסך העלייה בתשואה ל-10 שנים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

telegram