מייקל סיילור מיקרוסטרטגי
צילום: מיקרוסטרטגי

מיקרוסטרטג'י יורדת במסחר המוקדם - הנה הסיבה

אחת מהכוכבות של וול סטריט בזמן האחרון היא מנייה שסיכוי גבוה שתיפול בהמשך - ראו הוזהרתם; וגם - על התרגיל של מייקל סיילור

אדיר בן עמי | (14)

מיקרוסטרטג'י MICROSTRATEGY INC CL A מבטאת יותר מכל מניה אחרת את תופעת העדר. מדובר באחת המניות הפופולאריות בעולם כאשר אין קשר בין שוויה של החברה לבין שוויה בשוק. החברה מחזיקה מטבעות ביטקוין בערך של 45 מיליארד דולר, יש לה פעילות שהפכה לשולית ביחס להיקף הביטקוין (פעילות של מאות מיליוני דולרים) והיא נסחרת בשווי של 88 מיליארד דולר. במילים אחרות מדובר על מניה שהיא סוג של מכשיר שמושפע ותלוי במחיר הביטקוין, אלא שמראש הוא יקר מאוד. זה כמו שתקנו עכשיו ביטקוין במחיר של 200 אלף דולר כשהוא נסחר באזור ה-100 אלף דולר.

 

איך זה שמשקיעים רוכשים ביוקר?

זה עדר וכשהעדר קונה אין חוקים כלכליים. יש הייפ פנומנלי סביב החברה שנחשבת למשקיעה הגדולה ביותר בעולם בביטקוין, ולמחיר הכלכלי אין כרגע בעיני משקיעים רבים משמעות. הם טועים. יכול להיות שהמניה תמשיך לעלות, למרות שאין לזה הצדקה כלכלית. עם זאת, בסוף הכלכלה מנצחת.

  

ההצלחה שלה והנהירה אחריה היא בזכות יו"ר החברה, מייקל סיילור אחד המאמינים הגדולים בביטקוין. סיילור מתכנן כעת מהלך שעשוי להפוך את החברה לגדולה עוד יותר ועל הדרך לעזור לו לסגור את הניפוח במחיר. למה הכוונה?

סיילור רוצה לגייס מאות מיליארדים לחברה (אפילו טריליונים - תשימו לב עד כמה העולם הפיננסי השתגע). בכסף הזה הוא רוצה לקנות ביטקוין. לא ברור כמה הוא יצליח לגייס, אבל בשביל להבין את ההשפעה החיובית דווקא על משקיעים נניח שהוא יצליח לגייס 100 מיליארד דולר. ברגע שהוא מגייס 100 מיליארד וקונה בזה ביטקוין, לחברה יהיה שווי של כ-188מיליארד ויהיו לה ביטקוינים בשווי 145 מיליארד. היא לכאורה אמורה לרדת בשוק ב-24% כדי להגיע לשווי שמבטא את ערך הביטקוין בקופה. היום, לפני ההנפקה היא אמורה לרדת בכ-50%. כלומר, גיוס כספים יעזור לסיילור לסגור את הפער עם השוק. אם הביטקוין יעלה זה גם יסגור כמובן את הפער.  

אנחנו מציפים את העניין כי כתוב בהרבה מקומות שהנפקה תפגע בחברה כי תדלל את בעלי המניות, אבל במקרה הזה הדילול הזה הוא מבורך, כי מדללים במחיר שהוא גבוה ממה שיש בקופת הביטקויינים של החברה. ועדיין, מבחינת המסחר בשוק - במקרים רבים עצם הנפקה גורם לאנשים לממש כי הם יודעים שלרוב הנפקה מייצרת לחץ על המניה והיא יורדת.  

 

מיקרוסטרטג'י - הימור לכל דבר ועניין ועוד הימור יקר

כך או אחרת, מיקרוסטרטג'י ירדה במסחר המוקדם קרוב ל-4%, וכעת כ-2.3%  זאת לאחר עלייה של 7.8% ביום שלישי (יום המסחר האחרון). הביטקוין עצמו ירד ב-2.4% ביממה האחרונה ונסחר סביב 95,600 דולר. התנודה במנייה דומה לזו של הביטקוין, אבל אנחנו רוצים להזהיר אתכם - זה נכון שהמניה יכולה להמשיך לעלות, אבל היא יקרה ביחס לשווי שלה. אם אתם רוצים להשקיע בביטקוין (מבלי להיכנס לכדאיות ולסיכונים) אתם יכולים לעשות זאת ישירות. המניה של מיקרוסטטג'י כאמור היא קניית ביטקוין בפרמיה מטורפת. מתישהו השוק יתעורר. אגב, גם אם תהיה הנפקה וגיוס כספים, עדיין מדובר בפרמיה גבוה. זאת מניית הימורים במחיר גבוה. 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מיקרוסטרטגי 5 שנים בביטקוין, בועות לא מחזיקות 5 שנים (ל"ת)
    דוד 26/12/2024 20:22
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    טושי 26/12/2024 15:24
    הגב לתגובה זו
    יש לאחרונה אינפלציה במילה "בועה", כל רווח הוא בועה, כל מניה שנוסקת היא "בועה", בינתיים מיקרוסטרטג'י הגיעה כבר לנאסד"ק, וגם היא עצמה מגדירה את עצמה כמעין "בנק" שמחזיק ביטקוין יותר מאשר חברת תוכנה. בקיצור, אני אישית לא השקעתי אבל מכאן ועד להגדיר את מי שכן השקיע כמהמר, הדרך ארוכה.
  • 8.
    היא תעלה 26/12/2024 15:19
    הגב לתגובה זו
    ביטקוין זה פירמידה שתםיל הבורסות כמו בקורונה.
  • ואם לא... עוד פעם תשאל את עמך למה? (ל"ת)
    משה 26/12/2024 20:12
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ניתוח חובבני 26/12/2024 15:10
    הגב לתגובה זו
    של ביטקויין, ולכן המניה הרבה יותר תנודתית, ושווי המניה גבוה יותר בשל ההתנהגות כאופציה לכל דבר ועיניין, עם ס. ת. גבוהה
  • 6.
    שקשוקה 26/12/2024 14:52
    הגב לתגובה זו
    לביט יש כמות x מחר מחרתיים בעוד שנתיים הביט עולה למחיר 200 אלף דולר כמה שווה החברה??? הביטו עולה ל 500 אלף ביט..???
  • חביתוש 26/12/2024 18:23
    הגב לתגובה זו
    למה לקנות ביטקוין במחיר כמעט כפול? תקנה ביטקוין וכל העליה תהיה אצלך במקום לקנות במחיר עתידי כלשהו
  • 5.
    ע 26/12/2024 14:17
    הגב לתגובה זו
    היא היתה יקרה בשער 400-500. אחרי ירידה של 30% המחיר אטרקטיבי. לא המלצה
  • יועץ פלס 26/12/2024 16:47
    הגב לתגובה זו
    אז תיקנה ביטקוין ב 100 במקום לקנןת דרכם ב 200.
  • 4.
    קזינו לכל דהר ועיניין- (ל"ת)
    dudu 26/12/2024 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אני כבר 5 שנים במיקרוסטרטגי... אתה פשוט לא מבין את הערך (ל"ת)
    משה 26/12/2024 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    האמא של כל הבועות (ל"ת)
    דוד 26/12/2024 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המווסת 26/12/2024 14:10
    הגב לתגובה זו
    בסוף הוא יישאר לכבות את האור
  • צודק 26/12/2024 14:37
    הגב לתגובה זו
    תאורטית אתה צודק. אבל בינתיים הפסדת רווח של 200 אחוז מנובמבר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.