ולדימיר פוטין
צילום: רשתות

ביטקוין במקום דולר: כך רוסיה עוקפת את הסנקציות

אביחי טדסה | (1)

מאז פרוץ הסכסוך עם אוקראינה, רוסיה ניצבת בפני מערך סנקציות כלכליות שהוטלו עליה מצד מדינות המערב, בראשן ארצות הברית והאיחוד האירופי. הסנקציות כוונו לפגוע ביציבות הכלכלה הרוסית, ולמנוע ממנה גישה למערכות פיננסיות בינלאומיות, בנקים וסחר עולמי. כתוצאה מכך, שותפות מרכזיות של רוסיה, כמו סין וטורקיה, נאלצו לנקוט משנה זהירות בעסקאות פיננסיות עמה, כדי להימנע מפיקוח רגולטורי מהמערב.

במטרה לעקוף את המגבלות הללו ולשמר את זרימת הסחר, רוסיה החלה לפנות לפתרונות פיננסיים חדשניים, ובראשם המטבעות הדיגיטליים. המהלך מהווה לא רק דרך לעקוף את הסנקציות, אלא גם הצהרה אסטרטגית על שינוי במאזן הכוחות הכלכלי העולמי.

המעבר לביטקוין

שר האוצר הרוסי, אנטון סילואנוב, חשף לאחרונה כי רוסיה החלה להשתמש בביטקוין ובעוד מטבעות דיגיטליים לביצוע עסקאות בינלאומיות. השינויים החקיקתיים שאושרו השנה מאפשרים כעת גם כרייה חוקית של ביטקוין במדינה, ורוסיה, הנחשבת לאחת המדינות המובילות בכרייה עולמית, מנצלת את היתרון הזה כדי לחזק את מעמדה. במסגרת ניסוי ראשוני, מטבעות ביטקוין שנכרו ברוסיה משמשים לתשלומים עם שותפות סחר מרכזיות, וסילואנוב צופה כי המהלך יתרחב משמעותית במהלך השנה הבאה. 

מבחינה אסטרטגית, השימוש במטבעות דיגיטליים מאפשר לרוסיה להפחית את התלות בדולר האמריקאי ולבצע עסקאות ישירות ללא צורך במתווכים פיננסיים, הנמצאים תחת פיקוח מערבי. הנשיא ולדימיר פוטין ציין בעבר כי מדיניותה של ארצות הברית להפעיל את הדולר ככלי פוליטי הביאה מדינות רבות לפנות לנכסים חלופיים כמו ביטקוין. לדבריו, מדובר בנכס שאינו נתון לרגולציה עולמית, מה שמחזק את האטרקטיביות שלו ככלי פיננסי חלופי.

השלכות עתידיות על הכלכלה הגלובלית

בעוד שהמעבר לביטקוין פותר עבור רוסיה בעיות מיידיות הנובעות מהסנקציות, הוא מעורר שאלות על השלכותיו העתידיות. ככל שמדינות נוספות יאמצו מטבעות דיגיטליים כמענה ללחצים כלכליים, עשוי להיווצר שוק פיננסי מקביל שיאתגר את המערכת הפיננסית המסורתית. התלות הגוברת בביטקוין ובמטבעות דיגיטליים אחרים עשויה להוביל לעלייה בתנודתיות בשוקי ההון, ולחשש מהשפעות בלתי צפויות על יציבות הכלכלה העולמית.

רוסיה מתמודדת גם עם אתגרים פנימיים וחיצוניים. המטבעות הדיגיטליים, למרות יתרונותיהם, סובלים מחוסר יציבות ומהיעדר רגולציה מסודרת. כמו כן, השימוש בהם עלול להגביר את הביקורת מצד מדינות המערב, המנסות לצמצם את השפעתם בשווקים הפיננסיים. המהלך הרוסי, המוצג כפתרון לטווח הארוך, עשוי לשמש כזרז לשינויים רחבים יותר בשוק העולמי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קשקש 26/12/2024 13:51
    הגב לתגובה זו
    הדרך של הביטקוין לאזור 66000 לא דמיוני
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.