מיקרוסופט מחפשת חלופות זולות לשיתוף הפעולה עם OpenAI
מיקרוסופט MICROSOFT , אחת מחברות הטכנולוגיה המובילות בעולם, החלה בשינוי אסטרטגי משמעותי במערך הבינה המלאכותית (AI) שלה. על פי דיווחים שפורסמו, החברה מתכננת לשלב מודלים של בינה מלאכותית עצמאיים ואף לשתף פעולה עם ספקי צד שלישי, במטרה להפחית את התלות שלה ב-OpenAI - השותפה המרכזית שלה בתחום זה.
ב-2019 החלה מיקרוסופט בשיתוף פעולה מקיף ומעמיק עם OpenAI - שותפות שהובילה להשקת מודלי GPT בשירותי הענן Azure וביישומי קופיילוט. שיתוף הפעולה סייע למיקרוסופט להוביל את שוק הבינה המלאכותית בתחום העסקי והאישי, בייחוד לאחר השילוב של ChatGPT בכלים כמו וורד ואקסל.
מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נדלה צילום: טוויטר
עם זאת, השימוש הנרחב במודלים של OpenAI הביא גם לעלויות תפעוליות כבדות. לפי הדיווחים, השימוש במודלים האלה מייקר משמעותית את הפעלת השירותים, ומיקרוסופט שואפת לצמצם את העלויות האלה באמצעות פתרונות אלטרנטיביים.
מיקרוסופט החלה לשתף פעולה עם חברות כמו אנטרופיק
- סם אלטמן משתעשע: ה-ChatGPT הבא ייקרא 6-7
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מקורות פנימיים חושפים שמיקרוסופט בוחנת שילוב של מודלי AI עצמאיים במוצרים שלה. אחד הצעדים המרכזיים הוא פיתוח טכנולוגיות פנימיות לשירותי הבינה המלאכותית, המיועדות לשמש לצד, או במקום, המודלים של OpenAI. בנוסף, מיקרוסופט החלה לשתף פעולה עם ספקי AI צד שלישי, כולל חברות מובילות כמו אנטרופיק ו-Cohere, מתוך כוונה להוסיף גמישות ושילוביות לפתרונות שמוצעים למשתמשים.
המוצר המרכזי שבו מתמקדת האסטרטגיה החדשה הוא Microsoft 365 Copilot, שמציע כלים מבוססי בינה מלאכותית לייעול העבודה המשרדית. מיקרוסופט מתכננת להרחיב את היכולות של קופיילוט באמצעות שילוב של מודלים מגוונים, שיאפשרו התאמה טובה יותר לצרכים עסקיים ייחודיים, תוך הפחתת העלויות הכרוכות בשימוש ב-GPT.
אחת הסיבות המרכזיות למהלך זה היא הרצון של מיקרוסופט להפחית את העלויות הכרוכות בשימוש בפתרונות OpenAI, בייחוד לאור הזינוק בצריכת ה-AI בקרב לקוחות עסקיים. מעבר לפתרונות עצמאיים ולספקי צד שלישי עשוי לחסוך לחברה מיליוני דולרים בשנה, ולהפוך אותה לתחרותית יותר בשוק העולמי. בנוסף, הגיוון של הפתרונות מבטיח למיקרוסופט שליטה רבה יותר בטכנולוגיות שהיא מציעה ללקוחותיה, ומפחית את הסיכון העסקי הכרוך בתלות בלעדית בשותפה אחת.
- פורטיסימו רוכשת את MyVisit - מערכת לניהול תורים
- איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
המהלך של מיקרוסופט עשוי לשנות את מפת הבינה המלאכותית בכמה אופנים:
תחרות מוגברת - השוק עשוי לראות תחרות גוברת בין OpenAI לבין ספקי בינה מלאכותית חדשים שמיקרוסופט תשתף עמם פעולה.
חדשנות טכנולוגית - הגיוון במודלים יכול לעודד פיתוח של טכנולוגיות בינה מלאכותית חדשות ומתוחכמות יותר.
אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות, קרדיט: חנה טייברשות החדשנות משיקה שלוש תכניות דגל בהיקף של 180 מיליון שקל
שלושת המאגדים החדשים בהיקף כולל של כ-180 מיליון שקל לשלוש השנים הקרובות, מציבים את ישראל בלב זירת המחקר והפיתוח העולמית בתחומי איכות הסביבה, טכנולוגיות חישה וחומרה מתקדמת. מדובר ביוזמות רחבות-היקף שיחברו בין תעשייה, ממשלה ואקדמיה - ובהן חברות ענק כמו
אנבידיה, רפאל, אלביט והתעשייה האווירית, לצד מכון ויצמן, מכון וולקני והאוניברסיטה העברית
רשות החדשנות הודיעה על השקת שלוש תכניות דגל בהיקף כולל של כ-180 מיליון שקל לשלוש השנים הקרובות, במסגרת מאגדי מחקר יישומי שנועדו להעניק לתעשייה הישראלית יתרון תחרותי וליצור אימפקט כלכלי וסביבתי משמעותי. שלושת המאגדים - Green Soil, DiamondSEMI IL ו-NDT - ממוקדים בליבת החדשנות הישראלית: טכנולוגיות סביבתיות, רכיבי חומרה מתקדמים ומדע החומרים.
ד"ר אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות, מסביר כי "שלושת מאגדי הדגל החדשים שאישרנו הם ביטוי עוצמתי ליכולת של ישראל לקחת את המדע והידע המצטבר באקדמיה ולהפוך אותו למנועי צמיחה כלכליים ותעשייתיים אמיתיים. הם מדגימים את העומק והבשלות של החדשנות הישראלית: מההתמודדות עם אתגרי הסביבה והאקלים דרך פיתוח רכיבים מבוססי יהלום שיכולים לשנות את תעשיית המוליכים למחצה ועד טכנולוגיות חישה ובדיקה מתקדמות שמציבות את ישראל בלב המהפכה התעשייתית הבאה".
"המאגדים האלה מראים איך השקעה ממשלתית חכמה, ממוקדת וארוכת טווח יכולה להצמיח ידע חדש, ליצור יתרון טכנולוגי ולבנות תשתיות של מצוינות שישרתו את הכלכלה הישראלית לשנים רבות קדימה. זהו בדיוק השילוב הייחודי של מדע, תעשייה וחזון שמבדיל את ישראל משאר העולם ומאפשר לה להיות לא רק מעצמת סטארט-אפים, אלא מעצמת עומק טכנולוגי גלובלית".
"האתגר האמיתי שלנו כיום הוא להמשיך לייצר חדשנות שמבוססת על ערך אמיתי - על מדע, על תעשייה ועל יכולת יישומית. זהו השלב בהתפתחות של ההייטק הישראלי - המעבר מהמהירות אל העומק, מהמוצר הבודד אל תשתיות שמעצבות את העתיד".
שלושת מאגדי הדגל: טיהור קרקעות, רכיבי מוליכים למחצה מבוססי יהלומים וטכנולוגיות בדיקה
Green Soil היא תכנית לפיתוח טכנולוגיות ביולוגיות לטיהור קרקעות ומי תהום מזיהומים קשים, בהם PFAS (תרכובות כימיות עמידות), חומרי נפץ ודלקים. הפיתוח מבוסס על שימוש בחיידקים ובמרכיבים ביולוגיים מותאמים לפירוק מזהמים בשטח עצמו ובעומק הקרקע, תוך שילוב שיטות החדרה וניטור מתקדמות. התכנית מאגדת 10 חברות ו-16 קבוצות מחקר ובהן אלביט, נטפים, בז"ן, נצר השרון ומכון וולקני, וצפויה לפתוח לשוק הישראלי והעולמי הזדמנויות בהיקפים של מאות מיליארדי דולרים.
