הרשי מזנקת ב-12% - האם יצרנית השוקולד תירכש?
על רקע עליית מחירי חומרי הגלם והורדת תחזיות הרווח, ענקית הממתקים הבינלאומית מונדלז מזהה הזדמנות להשתלטות - שמונה שנים אחרי הניסיון הכושל הקודם
חברת הרשי HERSHEY CO THE , יצרנית השוקולד האמריקאית המיתולוגית, מזנקת ב-12% בעקבות דיווחים על מגעים אפשריים למיזוג עם ענקית המזון הבינלאומית מונדלז. על פי הדיווחים, המיזוג עשוי ליצור תאגיד מזון בעל מחזור מכירות שנתי של כ-50 מיליארד דולר.
זו אינה הפעם הראשונה שמונדלז מנסה להשתלט על הרשי. ב-2016 הציעה החברה 23 מיליארד דולר תמורת הרשי, אך ההצעה נדחתה. כעת, על רקע האתגרים העסקיים של יצרנית השוקולד, נראה כי מונדלז מזהה הזדמנות נוספת למהלך אסטרטגי משמעותי.
הרשי, המחזיקה בפורטפוליו של למעלה מ-90 מותגים, ביניהם המותגים המוכרים ריסס וקדבורי, מתמודדת בתקופה האחרונה עם עלייה חדה במחירי חומרי הגלם, במיוחד במחירי הקקאו והסוכר. כתוצאה מכך, נאלצה החברה להוריד את תחזיות המכירות והרווח השנתיות שלה.
בעוד שמניית הרשי זינקה בעקבות הדיווחים והגיעה לרמה של 200 דולר למניה - העלייה היומית החדה ביותר מאז 2016 - מניית מונדלז דווקא ירדה בכ-3.3%, מה שמשקף את החששות של המשקיעים מהעלות הגבוהה של העסקה הפוטנציאלית.
- בצל האתגרים: האסטרטגיה החדשה של הרשי
- הרשי עם תוצאות טובות מהצפי - אך מזהירה מפני עליית מחירי הקקאו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסיטי הורידו דירוג
אנליסטים מבנק סיטי הורידו בחודשים האחרונים את המלצתם למניית ענקית הממתקים הרשי ל"מכירה", במהלך שהדליק נורת אזהרה בקרב המשקיעים. האנליסטים לא הסתפקו בהורדת ההמלצה, אלא גם קיצצו את מחיר היעד למניה ל-182 דולר, ירידה משמעותית ממחיר היעד הקודם של 195 דולר.
לפי הערכות בסיטי, החברה צפויה להתמודד עם אתגרים משמעותיים בשורת הרווח הגולמי בשנה הבאה, כאשר תכנית העלאת המחירים המתוכננת של החברה - עלייה חד-ספרתית בינונית - לא תספיק כדי לפצות על האינפלציה במחירי הקקאו, במיוחד במחצית הראשונה של 2025.
מעבר לאתגרי המחירים, הרשי מתמודדת עם מגמות מדאיגות בהיקפי המכירות, הנובעות בין היתר מירידה מתמשכת בערוצי ההפצה הקמעונאיים. האנליסטים מצביעים גם על סיכון נוסף: אם המתחרים בשוק השוקולד לא יעלו מחירים במקביל, ואם מחירי קטגוריות חטיפים אחרות יירדו, הרשי עלולה להתקשות ביישום תכנית העלאת המחירים שלה.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
"אמנם אנו מעריכים שהרווחים בשנת 2026 עשויים להשתפר משמעותית", כתבו האנליסטים בדו"ח המחקר, "אך נקודת המוצא ממנה תצמח HSY עלולה להיות נמוכה מהצפוי". הערכה זו מדגישה את החששות לגבי הביצועים הפיננסיים של החברה בטווח הקצר עד הבינוני.
התוצאות לרבעון השלישי
ענקית הממתקים האמריקאית הציגה תוצאות מאכזבות לרבעון השלישי, עם הכנסות של 3 מיליארד דולר ורווח למניה של 2.20 דולר. הנתונים משקפים פער משמעותי מתחזיות האנליסטים, כאשר ההכנסות נמוכות ב-2.8% מהצפי והרווח למניה נפל ב-8.4% מהתחזיות המוקדמות.
בעקבות פרסום התוצאות המאכזבות, עדכנו האנליסטים את תחזיותיהם לשנת 2025 כלפי מטה. על פי הערכות מעודכנות של 22 אנליסטים, החברה צפויה להציג הכנסות של 11.5 מיליארד דולר בשנה הבאה, המשקפות צמיחה צנועה של 4.6% בהשוואה לשנה הקודמת. הרווח למניה צפוי להסתכם ב-8.71 דולר, ללא שינוי משמעותי משנת 2024.
התוצאות החלשות הובילו להורדת מחיר היעד הממוצע של מניית הרשי ב-5.3% ל-185 דולר. עם זאת, קיימת שונות משמעותית בין האנליסטים, כאשר התחזית האופטימית ביותר מציבה את מחיר היעד על 222 דולר, בעוד התחזית הפסימית ביותר צופה מחיר של 155 דולר למניה. פער זה מעיד על חוסר הסכמה בשוק לגבי פוטנציאל הצמיחה של החברה.
הרשי נסחרת כעת לפי שווי של 39.7 מיליארד דולר, זאת לאחר שמנייתה עלתה ב-5.5% מתחילת השנה וב-5.8% ב-12 החודשים האחרונים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
