BYD
צילום: BYD
ניתוח

המס על כלי רכב חשמליים יעלה ל-45% ולא ל-83%; הקלה לרוכשים

מחירי כלי הרכב יעלו ב-5% עד 10% ולא עד 30%, אבל תזכרו שיש מס חדש בדרך - מס נסועה
עמית בר | (4)

שר האוצר החליט למתן את העלייה במס הקנייה על הרכבים החשמליים. בצלאל סמוטריץ', הנחה את גורמי המקצוע במשרד האוצר לבלום את העלייה החדה במס הקנייה על רכבים חשמליים. בהתאם למתווה המיסוי הנוכחי מס הקנייה על רכבים חשמליים היה צפוי להשתוות למיסוי על רכבי מנוע בעירה פנימי. השר דורש לעצב מתווה שימנע את העלייה הדרסטית, כך שמס הקניה על רכבים חשמליים יפחת מ-83% ל-45% . זאת, בכדי לשמר תמריצים למעבר לרכב חשמלי בשים לב לשמירה על אחריות פיסקאלית ואיזון תקציבי. נזכיר שהמס עד כה היה 35%.  מדובר בהתפתחות חשובה מאוד, כי עלייה של 83% במס קנייה הופכת את הכדאיות של רכישת רכב לפחות מתשלמת לעומת רכב על בנזין. חוץ מזה, יש יתרונות רבים סביבתיים ברכבים חשמליים והמדינה בהעלאת מס דרמטית היתה פוגעת מאוד בתחום.   

BYD - מובילים את המכירות בארץ

 

הפסקת התמיכה בעמדות הטעינה

הורדת המס קנייה היא עניין קריטי לרוכשים. ויש עוד כמה עניינים שעשויים להשפיע על ההחלטה שלכם לקנות רכב חשמלי. לכאורה זה עניין קטן, מדובר על תקציב של 100 מיליון שקל בלבד שמבוטל, אבל יש לו השפעה גדולה על שוק הרכבים החשמליים. ביטול התמיכה הממשלתית להקמת עמדות טעינה חשמליות ברחבי המדינה מפחית את הכדאיות של חברות להקים עמדות טעינה באזורים פחות משתלמים כלכלית. זה אומר שאנשים שגרים במקומות האלו לא יקנו רכבים חשמליים. אלא אם תהיה להם טעינה ביתית.  אבל, רבים מאיתנו גרים בבניינים ללא אפשרות להקים עמדות פרטיות, כך שהתלות בתחנות טעינה חשובה. אולי לא קריטית מאוד, אבל בהחלט חשובה ומשפיעה על ההחלטה של אנשים באם לקנות רכב חשמלי. בד בבד, בעלי רכבים חשמליים צפויים לאבד את ההנחה באגרות רישוי. וועדת הכספים פרסמה מוקדם יותר השנה כי אגרות הרישוי לרכבים חשמליים יעלו מסביבות ה–450 שקל לכ–1,800 שקל, לכל הפחות.  כמו כן, בקרוב תפוג ההנחה בשווי השימוש שניתנה לנהגי הרכב החשמלי מהמעסיקים. במצב הזה, הכדאיות לרכישת רכב חשמלי פוחתת. כתוצאה מכך, יהיה קשה, אפילו בלתי אפשרי לעמוד ביעדי ההפחתה של פליטות גזי חממה. היעדים להקטין את פליטות גזי החממה ב-27% עד 2030 ולהגיע לאפס פליטות ב-2050 תלויים מאוד בשוק הרכב החשמלי.  

מה יקרה בשוק הרכבים החשמליים בחודשים הקרובים?

בחודש ינואר מס הקנייה על הרכבים החשמליים יעלה כאמור 45%, לעומת 35% כיום. העלייה הזו תתורגם לעלייה של בין 5%% ל-10% במחירי הרכבים החשמליים החדשים. זה לא נורא לעומת עלייה של 20% עד 30%  אם המס היה עולה ב-83%. אגב, על רקע הציפיה להעלאת המס, יבואני הרכב הצטיידו במלאי גדול, וכעת הם בעצם תקועים איתו. תצפו להנחות, ותתמקחו.   
כמה מס תשלמו כל חודש כשמס נסועה ייכנס לתוקף ולמה צריך לחשוב על זה כבר לפני שקונים?
מדובר במס משמעותי מאוד שיכול לגרום לרכבים החשמליים להיות אטרקטיביים פחות מרכבי הבנזין. רכב ממוצע נוסע כ-12-15 אלף קילומטר בשנה. אם תתרגמו את זה למיסים תקבלו מס של 200 שקל בחודש. 2,400 שקל בשנה. זה פוגע מאוד בכדאיות הכלכלית של רכישת רכב חשמלי ביחס לרכבים על בנזין.   

מה עדיף כלכלית - רכב חשמלי או רכב בנזין?

בדקנו את הנתונים לפני כחודש וחצי - הנה הנתונים מהבדיקה הקודמת עם עדכון בעקבות השינויים במס (עדכונים באדום) רכב משפחתי קלאסי מסוג מאזדה 3 - עלות המחירון עומדת על כ-145-140 אלף שקל, שקל כאשר צריכת הדלק שלו על פי היצרן מסתכמת בכ-13.8 ק"מ לליטר. מבחני שטח מצביעים על צריכה של 10.5 ק"מ לליטר. נפח מיכל הדלק שעומד על 51 ליטר מצביע על עלות של כ-340 שקל בממוצע למרחק נסיעה של 530 ק"מ.  
נעבור לסקודה אוקטביה עם מחיר מחירון של 150-145 אלף שקל. צריכת הדלק שלו עפ"י היצרן מסתכמת בכ-17.8 ק"מ לליטר. בשטח מדובר על  צריכה של 14.4 ק"מ לליטר. נפח מיכל הדלק דומה לזה של המאזדה 3 ומסתכם ב-50 ליטר, מה שמצביע גם כן על עלות תדלוק ממוצעת של כ-340 שקל אם כי למרחק נסיעה של כ-720 ק"מ, כ-36% יותר מהמאזדה 3. מדובר ברכבים האלו על עלות דלק של 0.45 עד 0.7 שקלים לקילומטר. זה לא כולל כמובן את יתר העלויות.  
ומה המצב ברכבים חשמליים? טסלה מודל 3 נמכרה ב-200-210 אלף שקל, אבל המחיר יעלה כנראה בכ-10 אלף שקל, לכיוון 220 אלף שקל.  טווח הנסיעה נמוך יותר ומסתכם בכ-490 ק"מ. טעינת הרכב תעלה לכם סביב ה-40-50 שקלים. ג'ילי גיאומטרי עלתה כ-150 אלף שקל, מחירה יעלה כנראה ב-10-5 אלף שקל ל-160-155 אלף שקלטווח נסיעה של 350 ק"מ. טעינת הג'ילי נעה סביב 50-60 שקל לטעינה. במידה ואתם טוענים בעמדה ביתית עלות הנסיעה לקילומטר ברכב חשמלי נעה באיזור ה-10 אגורות לקילומטר ברכבים קומפקטיים וברכבים משפחתיים. ובאזור ה-13 אגורות לקילומטר ברכבים גדולים. גם כשמתחשבים בבריחה טבעית של אנרגיה מקבלים עלות של 15-12 אגורות לקילומטר. העלייה במס קנייה ובעקבותיו להעלאת מחירי הרכבים תוביל לעלות נוספת של מימון (או אלטרנטיבה לכסף שהשקעתם ברכב). תוספת של 10,000 שקל שקולה להוצאות מימון של 1,000 שקל נוספים בשנה.   
מס נסועה של 15 אגורות יעלה את עלות החשמל לקילומטר ל-30-27 אגורות. ברכבים על בנזין זה מ-45 ועד 70 אגורות. לכאורה ברכב משפחתי ממוצע עם נסיעה של 15-12 אלף קילומטר בשנה יש חיסכון של כ-3,600 שקל בחשמלי לעומת בנזין. הטסט והאגרה זולים ברכב חשמלי מאשר רכב בנזין, אבל גם הפער הזה יצטמצם לסדר גודל של 1,000 שקל לכל היותר.  זה מביא אותנו לחיסכון שנתי של 4,600 שקל בחשמלי לעומת בנזין.  
הפער הזה נמוך (אבל יותר טוב ממיסוי של 83%) ובהינתן העלייה הצפויה במחירי הרכבים החשמליים, והפחת-בלאי השנתי על רכבים הופך את עסקת הרכישה של רכבים חשמליים לטובה, אבל פחות.  
מעבר לכך, יש אלה גדולה לגבי הסוללה של הרכבים החשמליים. המומחים אומרים שהיא תקפה לכ-8-10 שנים. יש כאן נזק-פחת נוסף שאין ברכבים על בנזין של 7,000-5,000 שקל בשנה, וזה כבר נותן עדיפות לרכבים על בנזין. אבל, יש על זה חילוקי דעות.   
כשבוחנים את הביטוחים הרי שביטוח מקיף יקר יותר עבור רכב חשמלי בערך ב-1,500 שקל בשנה. כל המכלול הזה מביא לתוצאה שכלכלית עדיף לרכוש רכב חשמלי על בנזין, אבל ההפרש והחיסכון לא כאלו גבוהים. עם זאת, המצב טוב מאוד לעומת הטלת מס קנייה של 83%, אז לא היתה כדאיות לרכב חשמלי על פני רכב בנזין.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    באמת תודה שעושקים אותם פחות,אחלה ממשלה (ל"ת)
    שי.ע 03/12/2024 09:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שרון 02/12/2024 12:09
    הגב לתגובה זו
    הציבור יפסיק לקנות חשמליות וזה יעלה בתחלואה כך שבסוף זה יעלה לנו ריבית דריבית
  • 2.
    AL 02/12/2024 11:29
    הגב לתגובה זו
    יש מיסוי שהולך להיכנס על "מס נסועה" בריכבי הבנזין כ-5אג כל שנה עד 2030 כך שמיסוי הנסועה בבנזין גבוה יותר, 35אג עד 2030. לכל מי שנוסעה מעל 15,000ק"מ בשנה(שזה רוב רוכשי הרכב החשמלי) חוסכים לפחוד 1,000ש"ח בחודש ואפילו יותר , תלוי בקילומטראז' שכל אחד נוסע. חווית נהיגה לטעמי משודרגת , יותר בטוח מניסיון.אני נשאר עם חשמלי גם אם ישוו את ההוצאות.
  • 1.
    Bob 02/12/2024 11:04
    הגב לתגובה זו
    צריכת דלק ומחיר דלק זה מה שקובע את העלויות לקילומטר. למה להתעסק בשטיויות?
מוניות
צילום: תמר מצפי

נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?

תעריפי הנסיעה במוניות לא עודכנו ובנתב"ג חסרות מוניות: הנהגים מאיימים בשביתה כללית, האם הגיע הזמן שהאוצר יאיים בחזרה - נכניס לכאן את אובר!

רן קידר |
נושאים בכתבה מונית נתב"ג

מי שנחת בישראל בשבוע האחרון בנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג) ודאי שם לב לתורים ארוכים של נוסעים שמחכים למונית, אך המוניות עצמן מגיעות בטפטוף. הנסיעות הבין עירוניות פשוט לא משתלמות יותר לנהגים במיוחד מנתב"ג והם מעדיפים לוותר עליהן לטובת נסיעות קצרות ומכניסות יותר באזורים עירוניים.

לפני כשש שנים עודכנו תעריפי המוניות בפעם האחרונה ומאז הפכה הנסיעה הארוכה לפחות כדאית כלכלית לנהגים. התוצאה? נהגים רבים בוחרים להישאר באזורי המטרופולינים והשירות לשדה התעופה נפגע קשות. לאורך כל התקופה ארגוני נהגי המוניות דורשים עדכון מחירים מיידי אך משרד האוצר לא מקבל החלטה. יש הסכמות בין המשרדים הרלוונטיים אך ההצעה עדיין לא עברה. 

לפי ההצעה שסוכמה בין משרדי האוצר והתחבורה כל קילומטר לאחר הקילומטר ה-11 יתייקר בכ-1.75 שקלים בתנאי שהעלייה הכוללת לא תעלה על 16%. זוהי התייקרות משמעותית כשגם כך המחירים בשמיים. לדוגמה נסיעה מרמת גן לנתב"ג שמחירה כיום נע בין 140 ל-160 שקלים (תלוי בשעה ובתעריף) צפויה לעלות לאחר העדכון בין 155 ל-190 שקלים. במקביל נסיעה ארוכה יותר כמו מנתניה לנתב"ג (כ-54 ק"מ) שעולה כיום כ-250 שקלים תעלה לכ-280-310 שקלים.

למה המחירים המטורפים האלו? גם הוצאות שוטפות אכן התייקרו לרבות דלק, תיקונים וכו', וגם עלות הזמן של הנהג. אין שלא נסתכל על זה, העלות הגדולה היא שכר העבודה של הנהג וכנוסעים במונית במשך שעה, רק הזמן הוא במינימום 100 שקלים. יש חוסר הגיון בסיסי לנסוע במונית, אם יש תחבורה ציבורית זולה, אבל במקרים רבים אין תחב"צ ואין ברירה. הבעיה שמשרד התחבורה גם בולם כל התקדמות - שאלת השאלות היא מדוע איך אובר בארץ? זה היה חוסך סכומי עתק לנוסעים, אבל מעבר להסבר הפשוט לגבי הלובי של נהגי המוניות, יש בארץ רגולציה כבדה על נהגי מוניות ולהבדיל מהמנגנון של אובר, שבו ניתן להפוך לנהג פרילנס בפרוצדורה פשוטה, מבלי יותר מדי עלויות, בארץ הערכה גסה של עלויות היא כחצי מיליון שקל לפני שניתן לקחת את הנוסע הראשון, מנתב"ג או מכל מקום אחר. 

אמנם ההכשרה של נהגי מוניות אינה יקרה במיוחד, וניתן להעריך אותה בכ-15 אלף שקל, אבל ההמתנה לקורס עלולה לקחת מספר חודשים. החלק המשמעותי והיקר יותר הוא בראש ובראשונה "מספר", או במלים אחרות רישיון העסק לכלי רכב מסחרי להסעת נוסעים בתשלום. ניתן לסחור ב-"מספר", והעלות שלו לרכישת מספר היא כ-250 אלף שקל. כמובן שניתן להשכיר מספר קיים, אבל העלות תהיה כ-5000 שקל לחודש בממוצע. בנוסף, כלי הרכב עצמו חייב להיות לא יותר מ-12 חודשים על הכביש כשהוא נכנס לתפקד כמונית, וכך בעצם העלות להפעלת מונית היא גדולה לאין שיעור מאשר במדינות אחרות, שבהן ניתן לעבוד תוך יום עד שבוע, עם הוצאה של מאות בודדות של שקלים. 

סניף באדג'ט באיירפורט סיטי. ההצעה האטרקטיבית ביותר. קרדיט אתר באדג'טסניף באדג'ט באיירפורט סיטי. ההצעה האטרקטיבית ביותר. קרדיט אתר באדג'ט

השכרת רכב באוגוסט - פערי מחירים ופתרונות יצירתיים

לא כולם חייבים להחזיק רכב פרטי בבעלות או בעסקת ליסינג. ציבור גדול משתמש בחכמה בתחבורה ציבורית, ומשתמש ברכב 'פרטי' רק בעת הצורך. עבור קהל גדול זה מציעות חברות ההשכרה פתרונות שימושיים, אבל חיפוש באתרי החברות העלה פערי מחירים משמעותיים. בנוסף לחברות המסורתיות צומחת גם חברת GOTO המציעה פתרונות יצירתיים. 

יואב פולס |

השכרת רכב

חודשי הקיץ, החופש הגדול, יולי ואוגוסט הם לרוב תקופת ה "Vacances" של הישראלים, בדגש על המחצית השניה של אוגוסט. אם ביולי ותחילת אוגוסט עוד יש צהרונים, קייטנות, ועוד המצאות fsh שתשאירו את הקטנטנים בגן בתשלום נוסף, אזי המחצית השניה של אוגוסט היא נטו אתם והילדים.

רווקות ורווקים, זוגות ומשפחות, שלרוב מסתדרים ללא רכב ביומיום, מוצאים את עצמם עם צורך ברכב דווקא בסוף אוגוסט לטובת קפיצה קטנה לצפון או לאילת, וכאן כבר רוצים להיות ניידים וגמישים בתכניות, וזו שעתן הגדולה של חברות ההשכרה.

גם תיירות נכנסת, כרגע בעיקר בעלי זיקה חזקה לארץ, יהודים המתגוררים בחו"ל או ישראלים שעשו רילוקיישן מסיבות שונות, גם הם מוצאים את חודשי הקיץ (והחגים) כעונה המועדפת להגיע לארץ, וחלקם גם צריך רכב מושכר.

השכרת רכב היא פתרון מושלם למי שלא יכול להשאיל רכב מחבר / הורים / משפחה, או למי שרוצה להיות גמיש לחלוטין ללא 'טובות' מאיש.

אבל השכרת רכב היא לא אירוע זול, וטומנת בחובה הוצאות נוספות אם רוצים, כמו עלויות של נהג נוסף, עלויות דלק, מכשירי ניווט אם מישהו מבקש, כסא תינוק ועוד. על מנת לראות כמה עולה השכרת רכב דגמנו את מרבית אתרי החברות השונות הפועלות בתחום, לרבות אתרים האמורים לרכז עבורנו כמה וכמה הצעות.