BYD
צילום: BYD
ניתוח

המס על כלי רכב חשמליים יעלה ל-45% ולא ל-83%; הקלה לרוכשים

מחירי כלי הרכב יעלו ב-5% עד 10% ולא עד 30%, אבל תזכרו שיש מס חדש בדרך - מס נסועה
עמית בר | (4)

שר האוצר החליט למתן את העלייה במס הקנייה על הרכבים החשמליים. בצלאל סמוטריץ', הנחה את גורמי המקצוע במשרד האוצר לבלום את העלייה החדה במס הקנייה על רכבים חשמליים.

בהתאם למתווה המיסוי הנוכחי מס הקנייה על רכבים חשמליים היה צפוי להשתוות למיסוי על רכבי מנוע בעירה פנימי. השר דורש לעצב מתווה שימנע את העלייה הדרסטית, כך שמס הקניה על רכבים חשמליים יפחת מ-83% ל-45% . זאת, בכדי לשמר תמריצים למעבר לרכב חשמלי בשים לב לשמירה על אחריות פיסקאלית ואיזון תקציבי. נזכיר שהמס עד כה היה 35%. 

מדובר בהתפתחות חשובה מאוד, כי עלייה של 83% במס קנייה הופכת את הכדאיות של רכישת רכב לפחות מתשלמת לעומת רכב על בנזין. חוץ מזה, יש יתרונות רבים סביבתיים ברכבים חשמליים והמדינה בהעלאת מס דרמטית היתה פוגעת מאוד בתחום. 

 

BYD - מובילים את המכירות בארץ

 

הפסקת התמיכה בעמדות הטעינה

הורדת המס קנייה היא עניין קריטי לרוכשים. ויש עוד כמה עניינים שעשויים להשפיע על ההחלטה שלכם לקנות רכב חשמלי. לכאורה זה עניין קטן, מדובר על תקציב של 100 מיליון שקל בלבד שמבוטל, אבל יש לו השפעה גדולה על שוק הרכבים החשמליים. ביטול התמיכה הממשלתית להקמת עמדות טעינה חשמליות ברחבי המדינה מפחית את הכדאיות של חברות להקים עמדות טעינה באזורים פחות משתלמים כלכלית. זה אומר שאנשים שגרים במקומות האלו לא יקנו רכבים חשמליים. אלא אם תהיה להם טעינה ביתית. 

אבל, רבים מאיתנו גרים בבניינים ללא אפשרות להקים עמדות פרטיות, כך שהתלות בתחנות טעינה חשובה. אולי לא קריטית מאוד, אבל בהחלט חשובה ומשפיעה על ההחלטה של אנשים באם לקנות רכב חשמלי.

בד בבד, בעלי רכבים חשמליים צפויים לאבד את ההנחה באגרות רישוי. וועדת הכספים פרסמה מוקדם יותר השנה כי אגרות הרישוי לרכבים חשמליים יעלו מסביבות ה–450 שקל לכ–1,800 שקל, לכל הפחות. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כמו כן, בקרוב תפוג ההנחה בשווי השימוש שניתנה לנהגי הרכב החשמלי מהמעסיקים. במצב הזה, הכדאיות לרכישת רכב חשמלי פוחתת. כתוצאה מכך, יהיה קשה, אפילו בלתי אפשרי לעמוד ביעדי ההפחתה של פליטות גזי חממה. היעדים להקטין את פליטות גזי החממה ב-27% עד 2030 ולהגיע לאפס פליטות ב-2050 תלויים מאוד בשוק הרכב החשמלי.

 

מה יקרה בשוק הרכבים החשמליים בחודשים הקרובים?

בחודש ינואר מס הקנייה על הרכבים החשמליים יעלה כאמור 45%, לעומת 35% כיום. העלייה הזו תתורגם לעלייה של בין 5%% ל-10% במחירי הרכבים החשמליים החדשים. זה לא נורא לעומת עלייה של 20% עד 30%  אם המס היה עולה ב-83%. אגב, על רקע הציפיה להעלאת המס, יבואני הרכב הצטיידו במלאי גדול, וכעת הם בעצם תקועים איתו. תצפו להנחות, ותתמקחו. 

 

כמה מס תשלמו כל חודש כשמס נסועה ייכנס לתוקף ולמה צריך לחשוב על זה כבר לפני שקונים?

מדובר במס משמעותי מאוד שיכול לגרום לרכבים החשמליים להיות אטרקטיביים פחות מרכבי הבנזין. רכב ממוצע נוסע כ-12-15 אלף קילומטר בשנה. אם תתרגמו את זה למיסים תקבלו מס של 200 שקל בחודש. 2,400 שקל בשנה. זה פוגע מאוד בכדאיות הכלכלית של רכישת רכב חשמלי ביחס לרכבים על בנזין. 

 

מה עדיף כלכלית - רכב חשמלי או רכב בנזין?

בדקנו את הנתונים לפני כחודש וחצי - הנה הנתונים מהבדיקה הקודמת עם עדכון בעקבות השינויים במס (עדכונים באדום) רכב משפחתי קלאסי מסוג מאזדה 3 - עלות המחירון עומדת על כ-145-140 אלף שקל, שקל כאשר צריכת הדלק שלו על פי היצרן מסתכמת בכ-13.8 ק"מ לליטר. מבחני שטח מצביעים על צריכה של 10.5 ק"מ לליטר. נפח מיכל הדלק שעומד על 51 ליטר מצביע על עלות של כ-340 שקל בממוצע למרחק נסיעה של 530 ק"מ.

 

נעבור לסקודה אוקטביה עם מחיר מחירון של 150-145 אלף שקל. צריכת הדלק שלו עפ"י היצרן מסתכמת בכ-17.8 ק"מ לליטר. בשטח מדובר על  צריכה של 14.4 ק"מ לליטר. נפח מיכל הדלק דומה לזה של המאזדה 3 ומסתכם ב-50 ליטר, מה שמצביע גם כן על עלות תדלוק ממוצעת של כ-340 שקל אם כי למרחק נסיעה של כ-720 ק"מ, כ-36% יותר מהמאזדה 3. מדובר ברכבים האלו על עלות דלק של 0.45 עד 0.7 שקלים לקילומטר. זה לא כולל כמובן את יתר העלויות.

 

ומה המצב ברכבים חשמליים? טסלה מודל 3 נמכרה ב-200-210 אלף שקל, אבל המחיר יעלה כנראה בכ-10 אלף שקל, לכיוון 220 אלף שקל.  טווח הנסיעה נמוך יותר ומסתכם בכ-490 ק"מ. טעינת הרכב תעלה לכם סביב ה-40-50 שקלים. ג'ילי גיאומטרי עלתה כ-150 אלף שקל, מחירה יעלה כנראה ב-10-5 אלף שקל ל-160-155 אלף שקלטווח נסיעה של 350 ק"מ. טעינת הג'ילי נעה סביב 50-60 שקל לטעינה. במידה ואתם טוענים בעמדה ביתית עלות הנסיעה לקילומטר ברכב חשמלי נעה באיזור ה-10 אגורות לקילומטר ברכבים קומפקטיים וברכבים משפחתיים. ובאזור ה-13 אגורות לקילומטר ברכבים גדולים. גם כשמתחשבים בבריחה טבעית של אנרגיה מקבלים עלות של 15-12 אגורות לקילומטר.

העלייה במס קנייה ובעקבותיו להעלאת מחירי הרכבים תוביל לעלות נוספת של מימון (או אלטרנטיבה לכסף שהשקעתם ברכב). תוספת של 10,000 שקל שקולה להוצאות מימון של 1,000 שקל נוספים בשנה. 

 

מס נסועה של 15 אגורות יעלה את עלות החשמל לקילומטר ל-30-27 אגורות. ברכבים על בנזין זה מ-45 ועד 70 אגורות. לכאורה ברכב משפחתי ממוצע עם נסיעה של 15-12 אלף קילומטר בשנה יש חיסכון של כ-3,600 שקל בחשמלי לעומת בנזין. הטסט והאגרה זולים ברכב חשמלי מאשר רכב בנזין, אבל גם הפער הזה יצטמצם לסדר גודל של 1,000 שקל לכל היותר.  זה מביא אותנו לחיסכון שנתי של 4,600 שקל בחשמלי לעומת בנזין.

 

הפער הזה נמוך (אבל יותר טוב ממיסוי של 83%) ובהינתן העלייה הצפויה במחירי הרכבים החשמליים, והפחת-בלאי השנתי על רכבים הופך את עסקת הרכישה של רכבים חשמליים לטובה, אבל פחות.

 

מעבר לכך, יש אלה גדולה לגבי הסוללה של הרכבים החשמליים. המומחים אומרים שהיא תקפה לכ-8-10 שנים. יש כאן נזק-פחת נוסף שאין ברכבים על בנזין של 7,000-5,000 שקל בשנה, וזה כבר נותן עדיפות לרכבים על בנזין. אבל, יש על זה חילוקי דעות. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    באמת תודה שעושקים אותם פחות,אחלה ממשלה (ל"ת)
    שי.ע 03/12/2024 09:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שרון 02/12/2024 12:09
    הגב לתגובה זו
    הציבור יפסיק לקנות חשמליות וזה יעלה בתחלואה כך שבסוף זה יעלה לנו ריבית דריבית
  • 2.
    AL 02/12/2024 11:29
    הגב לתגובה זו
    יש מיסוי שהולך להיכנס על "מס נסועה" בריכבי הבנזין כ-5אג כל שנה עד 2030 כך שמיסוי הנסועה בבנזין גבוה יותר, 35אג עד 2030. לכל מי שנוסעה מעל 15,000ק"מ בשנה(שזה רוב רוכשי הרכב החשמלי) חוסכים לפחוד 1,000ש"ח בחודש ואפילו יותר , תלוי בקילומטראז' שכל אחד נוסע. חווית נהיגה לטעמי משודרגת , יותר בטוח מניסיון.אני נשאר עם חשמלי גם אם ישוו את ההוצאות.
  • 1.
    Bob 02/12/2024 11:04
    הגב לתגובה זו
    צריכת דלק ומחיר דלק זה מה שקובע את העלויות לקילומטר. למה להתעסק בשטיויות?
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.