BYD
צילום: BYD
ניתוח

המס על כלי רכב חשמליים יעלה ל-45% ולא ל-83%; הקלה לרוכשים

מחירי כלי הרכב יעלו ב-5% עד 10% ולא עד 30%, אבל תזכרו שיש מס חדש בדרך - מס נסועה
עמית בר | (4)

שר האוצר החליט למתן את העלייה במס הקנייה על הרכבים החשמליים. בצלאל סמוטריץ', הנחה את גורמי המקצוע במשרד האוצר לבלום את העלייה החדה במס הקנייה על רכבים חשמליים.

בהתאם למתווה המיסוי הנוכחי מס הקנייה על רכבים חשמליים היה צפוי להשתוות למיסוי על רכבי מנוע בעירה פנימי. השר דורש לעצב מתווה שימנע את העלייה הדרסטית, כך שמס הקניה על רכבים חשמליים יפחת מ-83% ל-45% . זאת, בכדי לשמר תמריצים למעבר לרכב חשמלי בשים לב לשמירה על אחריות פיסקאלית ואיזון תקציבי. נזכיר שהמס עד כה היה 35%. 

מדובר בהתפתחות חשובה מאוד, כי עלייה של 83% במס קנייה הופכת את הכדאיות של רכישת רכב לפחות מתשלמת לעומת רכב על בנזין. חוץ מזה, יש יתרונות רבים סביבתיים ברכבים חשמליים והמדינה בהעלאת מס דרמטית היתה פוגעת מאוד בתחום. 

 

BYD - מובילים את המכירות בארץ

 

הפסקת התמיכה בעמדות הטעינה

הורדת המס קנייה היא עניין קריטי לרוכשים. ויש עוד כמה עניינים שעשויים להשפיע על ההחלטה שלכם לקנות רכב חשמלי. לכאורה זה עניין קטן, מדובר על תקציב של 100 מיליון שקל בלבד שמבוטל, אבל יש לו השפעה גדולה על שוק הרכבים החשמליים. ביטול התמיכה הממשלתית להקמת עמדות טעינה חשמליות ברחבי המדינה מפחית את הכדאיות של חברות להקים עמדות טעינה באזורים פחות משתלמים כלכלית. זה אומר שאנשים שגרים במקומות האלו לא יקנו רכבים חשמליים. אלא אם תהיה להם טעינה ביתית. 

אבל, רבים מאיתנו גרים בבניינים ללא אפשרות להקים עמדות פרטיות, כך שהתלות בתחנות טעינה חשובה. אולי לא קריטית מאוד, אבל בהחלט חשובה ומשפיעה על ההחלטה של אנשים באם לקנות רכב חשמלי.

בד בבד, בעלי רכבים חשמליים צפויים לאבד את ההנחה באגרות רישוי. וועדת הכספים פרסמה מוקדם יותר השנה כי אגרות הרישוי לרכבים חשמליים יעלו מסביבות ה–450 שקל לכ–1,800 שקל, לכל הפחות. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כמו כן, בקרוב תפוג ההנחה בשווי השימוש שניתנה לנהגי הרכב החשמלי מהמעסיקים. במצב הזה, הכדאיות לרכישת רכב חשמלי פוחתת. כתוצאה מכך, יהיה קשה, אפילו בלתי אפשרי לעמוד ביעדי ההפחתה של פליטות גזי חממה. היעדים להקטין את פליטות גזי החממה ב-27% עד 2030 ולהגיע לאפס פליטות ב-2050 תלויים מאוד בשוק הרכב החשמלי.

 

מה יקרה בשוק הרכבים החשמליים בחודשים הקרובים?

בחודש ינואר מס הקנייה על הרכבים החשמליים יעלה כאמור 45%, לעומת 35% כיום. העלייה הזו תתורגם לעלייה של בין 5%% ל-10% במחירי הרכבים החשמליים החדשים. זה לא נורא לעומת עלייה של 20% עד 30%  אם המס היה עולה ב-83%. אגב, על רקע הציפיה להעלאת המס, יבואני הרכב הצטיידו במלאי גדול, וכעת הם בעצם תקועים איתו. תצפו להנחות, ותתמקחו. 

 

כמה מס תשלמו כל חודש כשמס נסועה ייכנס לתוקף ולמה צריך לחשוב על זה כבר לפני שקונים?

מדובר במס משמעותי מאוד שיכול לגרום לרכבים החשמליים להיות אטרקטיביים פחות מרכבי הבנזין. רכב ממוצע נוסע כ-12-15 אלף קילומטר בשנה. אם תתרגמו את זה למיסים תקבלו מס של 200 שקל בחודש. 2,400 שקל בשנה. זה פוגע מאוד בכדאיות הכלכלית של רכישת רכב חשמלי ביחס לרכבים על בנזין. 

 

מה עדיף כלכלית - רכב חשמלי או רכב בנזין?

בדקנו את הנתונים לפני כחודש וחצי - הנה הנתונים מהבדיקה הקודמת עם עדכון בעקבות השינויים במס (עדכונים באדום) רכב משפחתי קלאסי מסוג מאזדה 3 - עלות המחירון עומדת על כ-145-140 אלף שקל, שקל כאשר צריכת הדלק שלו על פי היצרן מסתכמת בכ-13.8 ק"מ לליטר. מבחני שטח מצביעים על צריכה של 10.5 ק"מ לליטר. נפח מיכל הדלק שעומד על 51 ליטר מצביע על עלות של כ-340 שקל בממוצע למרחק נסיעה של 530 ק"מ.

 

נעבור לסקודה אוקטביה עם מחיר מחירון של 150-145 אלף שקל. צריכת הדלק שלו עפ"י היצרן מסתכמת בכ-17.8 ק"מ לליטר. בשטח מדובר על  צריכה של 14.4 ק"מ לליטר. נפח מיכל הדלק דומה לזה של המאזדה 3 ומסתכם ב-50 ליטר, מה שמצביע גם כן על עלות תדלוק ממוצעת של כ-340 שקל אם כי למרחק נסיעה של כ-720 ק"מ, כ-36% יותר מהמאזדה 3. מדובר ברכבים האלו על עלות דלק של 0.45 עד 0.7 שקלים לקילומטר. זה לא כולל כמובן את יתר העלויות.

 

ומה המצב ברכבים חשמליים? טסלה מודל 3 נמכרה ב-200-210 אלף שקל, אבל המחיר יעלה כנראה בכ-10 אלף שקל, לכיוון 220 אלף שקל.  טווח הנסיעה נמוך יותר ומסתכם בכ-490 ק"מ. טעינת הרכב תעלה לכם סביב ה-40-50 שקלים. ג'ילי גיאומטרי עלתה כ-150 אלף שקל, מחירה יעלה כנראה ב-10-5 אלף שקל ל-160-155 אלף שקלטווח נסיעה של 350 ק"מ. טעינת הג'ילי נעה סביב 50-60 שקל לטעינה. במידה ואתם טוענים בעמדה ביתית עלות הנסיעה לקילומטר ברכב חשמלי נעה באיזור ה-10 אגורות לקילומטר ברכבים קומפקטיים וברכבים משפחתיים. ובאזור ה-13 אגורות לקילומטר ברכבים גדולים. גם כשמתחשבים בבריחה טבעית של אנרגיה מקבלים עלות של 15-12 אגורות לקילומטר.

העלייה במס קנייה ובעקבותיו להעלאת מחירי הרכבים תוביל לעלות נוספת של מימון (או אלטרנטיבה לכסף שהשקעתם ברכב). תוספת של 10,000 שקל שקולה להוצאות מימון של 1,000 שקל נוספים בשנה. 

 

מס נסועה של 15 אגורות יעלה את עלות החשמל לקילומטר ל-30-27 אגורות. ברכבים על בנזין זה מ-45 ועד 70 אגורות. לכאורה ברכב משפחתי ממוצע עם נסיעה של 15-12 אלף קילומטר בשנה יש חיסכון של כ-3,600 שקל בחשמלי לעומת בנזין. הטסט והאגרה זולים ברכב חשמלי מאשר רכב בנזין, אבל גם הפער הזה יצטמצם לסדר גודל של 1,000 שקל לכל היותר.  זה מביא אותנו לחיסכון שנתי של 4,600 שקל בחשמלי לעומת בנזין.

 

הפער הזה נמוך (אבל יותר טוב ממיסוי של 83%) ובהינתן העלייה הצפויה במחירי הרכבים החשמליים, והפחת-בלאי השנתי על רכבים הופך את עסקת הרכישה של רכבים חשמליים לטובה, אבל פחות.

 

מעבר לכך, יש אלה גדולה לגבי הסוללה של הרכבים החשמליים. המומחים אומרים שהיא תקפה לכ-8-10 שנים. יש כאן נזק-פחת נוסף שאין ברכבים על בנזין של 7,000-5,000 שקל בשנה, וזה כבר נותן עדיפות לרכבים על בנזין. אבל, יש על זה חילוקי דעות. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    באמת תודה שעושקים אותם פחות,אחלה ממשלה (ל"ת)
    שי.ע 03/12/2024 09:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שרון 02/12/2024 12:09
    הגב לתגובה זו
    הציבור יפסיק לקנות חשמליות וזה יעלה בתחלואה כך שבסוף זה יעלה לנו ריבית דריבית
  • 2.
    AL 02/12/2024 11:29
    הגב לתגובה זו
    יש מיסוי שהולך להיכנס על "מס נסועה" בריכבי הבנזין כ-5אג כל שנה עד 2030 כך שמיסוי הנסועה בבנזין גבוה יותר, 35אג עד 2030. לכל מי שנוסעה מעל 15,000ק"מ בשנה(שזה רוב רוכשי הרכב החשמלי) חוסכים לפחוד 1,000ש"ח בחודש ואפילו יותר , תלוי בקילומטראז' שכל אחד נוסע. חווית נהיגה לטעמי משודרגת , יותר בטוח מניסיון.אני נשאר עם חשמלי גם אם ישוו את ההוצאות.
  • 1.
    Bob 02/12/2024 11:04
    הגב לתגובה זו
    צריכת דלק ומחיר דלק זה מה שקובע את העלויות לקילומטר. למה להתעסק בשטיויות?
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5