המס על כלי רכב חשמליים יעלה ל-45% ולא ל-83%; הקלה לרוכשים
בהתאם למתווה המיסוי הנוכחי מס הקנייה על רכבים חשמליים היה צפוי להשתוות למיסוי על רכבי מנוע בעירה פנימי. השר דורש לעצב מתווה שימנע את העלייה הדרסטית, כך שמס הקניה על רכבים חשמליים יפחת מ-83% ל-45% . זאת, בכדי לשמר תמריצים למעבר לרכב חשמלי בשים לב לשמירה על אחריות פיסקאלית ואיזון תקציבי. נזכיר שהמס עד כה היה 35%.
מדובר בהתפתחות חשובה מאוד, כי עלייה של 83% במס קנייה הופכת את הכדאיות של רכישת רכב לפחות מתשלמת לעומת רכב על בנזין. חוץ מזה, יש יתרונות רבים סביבתיים ברכבים חשמליים והמדינה בהעלאת מס דרמטית היתה פוגעת מאוד בתחום.
- מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
- המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
BYD - מובילים את המכירות בארץ
הפסקת התמיכה בעמדות הטעינה
הורדת המס קנייה היא עניין קריטי לרוכשים. ויש עוד כמה עניינים שעשויים להשפיע על ההחלטה שלכם לקנות רכב חשמלי. לכאורה זה עניין קטן, מדובר על תקציב של 100 מיליון שקל בלבד שמבוטל, אבל יש לו השפעה גדולה על שוק הרכבים החשמליים. ביטול התמיכה הממשלתית להקמת עמדות טעינה חשמליות ברחבי המדינה מפחית את הכדאיות של חברות להקים עמדות טעינה באזורים פחות משתלמים כלכלית. זה אומר שאנשים שגרים במקומות האלו לא יקנו רכבים חשמליים. אלא אם תהיה להם טעינה ביתית.
אבל, רבים מאיתנו גרים בבניינים ללא אפשרות להקים עמדות פרטיות, כך שהתלות בתחנות טעינה חשובה. אולי לא קריטית מאוד, אבל בהחלט חשובה ומשפיעה על ההחלטה של אנשים באם לקנות רכב חשמלי.
בד בבד, בעלי רכבים חשמליים צפויים לאבד את ההנחה באגרות רישוי. וועדת הכספים פרסמה מוקדם יותר השנה כי אגרות הרישוי לרכבים חשמליים יעלו מסביבות ה–450 שקל לכ–1,800 שקל, לכל הפחות.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- דאצ'יה ביגסטר - הכי גדול של דאצ'יה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
כמו כן, בקרוב תפוג ההנחה בשווי השימוש שניתנה לנהגי הרכב החשמלי מהמעסיקים. במצב הזה, הכדאיות לרכישת רכב חשמלי פוחתת. כתוצאה מכך, יהיה קשה, אפילו בלתי אפשרי לעמוד ביעדי ההפחתה של פליטות גזי חממה. היעדים להקטין את פליטות גזי החממה ב-27% עד 2030 ולהגיע לאפס פליטות ב-2050 תלויים מאוד בשוק הרכב החשמלי.
מה יקרה בשוק הרכבים החשמליים בחודשים הקרובים?
בחודש ינואר מס הקנייה על הרכבים החשמליים יעלה כאמור 45%, לעומת 35% כיום. העלייה הזו תתורגם לעלייה של בין 5%% ל-10% במחירי הרכבים החשמליים החדשים. זה לא נורא לעומת עלייה של 20% עד 30% אם המס היה עולה ב-83%. אגב, על רקע הציפיה להעלאת המס, יבואני הרכב הצטיידו במלאי גדול, וכעת הם בעצם תקועים איתו. תצפו להנחות, ותתמקחו.
מדובר במס משמעותי מאוד שיכול לגרום לרכבים החשמליים להיות אטרקטיביים פחות מרכבי הבנזין. רכב ממוצע נוסע כ-12-15 אלף קילומטר בשנה. אם תתרגמו את זה למיסים תקבלו מס של 200 שקל בחודש. 2,400 שקל בשנה. זה פוגע מאוד בכדאיות הכלכלית של רכישת רכב חשמלי ביחס לרכבים על בנזין.
מה עדיף כלכלית - רכב חשמלי או רכב בנזין?
בדקנו את הנתונים לפני כחודש וחצי - הנה הנתונים מהבדיקה הקודמת עם עדכון בעקבות השינויים במס (עדכונים באדום) רכב משפחתי קלאסי מסוג מאזדה 3 - עלות המחירון עומדת על כ-145-140 אלף שקל, שקל כאשר צריכת הדלק שלו על פי היצרן מסתכמת בכ-13.8 ק"מ לליטר. מבחני שטח מצביעים על צריכה של 10.5 ק"מ לליטר. נפח מיכל הדלק שעומד על 51 ליטר מצביע על עלות של כ-340 שקל בממוצע למרחק נסיעה של 530 ק"מ.
העלייה במס קנייה ובעקבותיו להעלאת מחירי הרכבים תוביל לעלות נוספת של מימון (או אלטרנטיבה לכסף שהשקעתם ברכב). תוספת של 10,000 שקל שקולה להוצאות מימון של 1,000 שקל נוספים בשנה.
- 4.באמת תודה שעושקים אותם פחות,אחלה ממשלה (ל"ת)שי.ע 03/12/2024 09:06הגב לתגובה זו
- 3.שרון 02/12/2024 12:09הגב לתגובה זוהציבור יפסיק לקנות חשמליות וזה יעלה בתחלואה כך שבסוף זה יעלה לנו ריבית דריבית
- 2.AL 02/12/2024 11:29הגב לתגובה זויש מיסוי שהולך להיכנס על "מס נסועה" בריכבי הבנזין כ-5אג כל שנה עד 2030 כך שמיסוי הנסועה בבנזין גבוה יותר, 35אג עד 2030. לכל מי שנוסעה מעל 15,000ק"מ בשנה(שזה רוב רוכשי הרכב החשמלי) חוסכים לפחוד 1,000ש"ח בחודש ואפילו יותר , תלוי בקילומטראז' שכל אחד נוסע. חווית נהיגה לטעמי משודרגת , יותר בטוח מניסיון.אני נשאר עם חשמלי גם אם ישוו את ההוצאות.
- 1.Bob 02/12/2024 11:04הגב לתגובה זוצריכת דלק ומחיר דלק זה מה שקובע את העלויות לקילומטר. למה להתעסק בשטיויות?
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
