הודו
צילום: רוי שיינמן

הודו מתכוננת לגל הנפקות גדול ב-2025 – האם זו הזדמנות?

במדינה המאוכלסת ביותר בעולם צפוי גל של סטארטאפים שמעוניינים להנפיק בשנה הקרובה. מדובר בחברות שפועלות במגוון תחומים: חקלאות, B2B, תכשיטים, שירותים מקצועיים, אבטחה ועוד. למה דווקא עכשיו? ומה קורה בשוק ההון ההודי?
חיים בן הקון |

הודו מובילה את מגמת ההנפקות בסקטור הטכנולוגי השנה. בזמן שבשאר העולם אנו עדים לרוח פנים בפעילות ההנפקות, עם האטה משמעותית לעומת עידן ריבית האפס וגל ההנפקות של 2022-2020. המדינה המאוכלסת ביותר בעולם מתכוננת לגל הנפקות טכנולוגיות ב-2025.

יותר מ-20 סטארט-אפים מתכוננים להנפיק בשנה הבאה, לפי כמה מקורות המתמצאים בתוכניות ההנפקות של החברות. הם כוללים סטארטאפים בשוקי השירותים לעסקים (B2B) כמו Inframarket ו-Zetwerk, מיזם החקלאות-ייצור CaptainFresh, פלטפורמת השירותים המקצועיים UrbanCompany, קמעונאית התכשיטים Bluestone, חברת האבטחה OneAssist והקמעונאית  Magicpin.

סטארטאפ המסחר המהיר Zepto, ספקית חללי העבודה המנוהלים Table Space ופלטפורמת הסחורות התעשייתיות Ofbusiness מתכננות להגיש בקשה להנפקה ב-2025. חברות נוספות שמחפשות להנפיק כוללות את Rebel Foods, חברת הלוגיסטיקה Porter, פלטפורמת המסחר האלקטרוני Meesho, אפליקציית ההשקעות Groww, יצרנית המזרנים Wakefit, פלטפורמת הרכב CarDekho, חברת ה-SaaS Capillary וחברת התשלומים Pine Labs. חלק מהרישומים למסחר עשויים להתבצע רק ב-2026.

במידה וינפיקו כמתוכנן, החברות הנ"ל יצטרפו לגל שצובר והולך תאוצה. כבר 12 סטארט-אפים במדינה, כולל שבע חברות טכנולוגיה, יצאו להנפקה ב-2024 - מה שהופך את הודו לשוק הגדול היחיד שהציג צמיחה עקבית ברישומים בעשור האחרון, לפי נתוני Pitchbook.

הביצועים האלה עומדים בניגוד מוחלט לשווקים מובילים אחרים. ארה"ב רשמה השנה 22 הנפקות של חברות טכנולוגיה מגובות קרנות הון-סיכון - כמעט ללא שינוי לעומת 21 ההנפקות של חברות טכנולוגיה ב-2023, ונמוך משמעותית לעומת 53 הנפקות שהשוק האמריקאי ראה ב-2020. מומנטום ההנפקות של חברות טכנולוגיה בסין דעך באופן דומה, עם 56 הנפקות השנה לעומת 117 ב-2022. באירופה נרשמה רק הנפקה טכנולוגית אחת יותר מהודו, ואילו השוק בבריטניה נשאר רדום, ללא הנפקות טכנולוגיות ב-2024.

בישראל המצב היה שונה בתכלית: ב-2020 ו-2021 הונפקו ברחוב אחוזת בית 121 חברות חדשות. מדובר בהנפקה אחת כל שישה ימים בממוצע. 

״שוקי ההנפקות נפתחו לאט יותר ממה שציפינו במרץ״, כתבו האנליסטים של מורגן סטנלי  באחרונה לגבי השווקים הפיננסיים בהודו. ״גם אחרי שהם 'נכנסו לכושר' מ-2022, חדי קרן רבים עדיין נשארים עסקים לא רווחיים״.

ההנפקה של פלטפורמת משלוחי המזון ההודית של Swiggy החודש, לפי שווי של 1.35 מיליארד דולר, היא ההנפקה הטכנולוגית העולמית הגדולה ביותר השנה, כך על פי הניתוח של JPMorgan. אנאנד דניאל, שותף בקרן ההון סיכון Accel, סיפר שהחברה שלו ראתה שתי חברות פורטפוליו מנפיקות החודש. עוד ציין כי "הודו נהפכת במהירות למרכז מבטיח להנפקות טכנולוגיות, המונעות על ידי שוקי ההון החזקים שלה, וסביבה התומכת בחדשנות שממשיכה למשוך תשומת לב בקרב משקיעים".

קיראו עוד ב"גלובל"

השינוי הוא משמעותי עבור שוק ההון ההודי, שנאבק תמיד לקבל הזדמנויות להנפיק, והתמודד עם ספקנות מצד משקיעים מוסדיים וקמעונאיים מקומיים בנוגע לחברות הפסדיות שיצאו להנפקה.

ראש דסק שוקי הון בהודו של ג'יי.פי מורגן, אבהינב בהארטי, ייחס את מעמדה הייחודי של הודו לכמה גורמים: צמיחה מקרו-כלכלית, הגדלת ההון המקומי ויציבות פוליטית. ״אף מדינה אחרת בעולם לא מספקת כל כך הרבה ודאות פוליטית ויציבות של המדיניות. אפשר לטעון נגד החלטת מדיניות, אבל אי אפשר להכחיש את העובדה שהן היו עקביות״.

הצמיחה בשוקי ההון בהודו היתה ראויה לציון במיוחד. "מה שעוד צמח הוא למעשה הנזילות, שהיא מכפלה במשוואה של צמיחת השוק", אמר בהארטי. "אם מסתכלים על 2019 עד 2024 בממוצע שנתי, ניתן לראות ששווי השוק הוכפל. השווי היה בערך 2.7-2.6 טריליון דולר. כעת אנו ב-5.3-5.2 טריליון דולר. במשך אותה תקופה, הנזילות היומית גדלה פי שלושה, מ-5 ל-15 מיליארד דולר".

הזינוק בהנפקות – והצד השני של המטבע

הזינוק בהכנות לקראת הנפקה מגיע על רקע האטה בעסקות בשוק הפרטי. "הסביבה המוחלשת והביקורת הנוספת מצד קרנות הון סיכון אילצו סטארט-אפים להרפות מהערכות השיווי הגבוהות שאותן יכלו לדרוש ב-2021", אמר שותף באחת מחברות ההון סיכון הגדולות בהודו שביקש להישאר בעילום שם. "אבל מה שמעניין יותר הוא העובדה שזה גם אילץ אותם לשפר את המימון שלהם עצמאית. התוצאה היא שסטארט-אפים רבים שב-2021 רצו להיות מוכנים להנפקה בתוך חמש שנים - כבר נמצאים שם".

מעבר ל-Zepto, TableSpace ואחרים – PayU שבבעלות Prosus הכריזה באחרונה על תוכניות להנפקה ב-2025, ואילו פלטפורמת המסחר האלקטרוני לתרופות Pharmeasy נערכת להנפקה בעקבות ארגון מחדש משמעותי שעברה השנה. גם חברת השירותים הפיננסיים MobiKwik מתכננת להנפיק בשנה הבאה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.