התאוששות בכלכלת ארגנטינה, אבל היציאה ממשבר עוד ארוכה
משבר כלכלי עמוק וצעדי "טיפול בהלם" - כשהנשיא חאבייר מיליי נכנס לתפקידו באוקטובר 2023, ארגנטינה הייתה במצב קריטי. האינפלציה דהרה בקצב של 200% בשנה, הכלכלה התכווצה והמדינה עמדה על סף פשיטת רגל בפעם העשירית בתולדותיה. בתקציב המדינה נרשמו גירעונות עמוקים, ושיעור העוני זינק ל-53%, שיא של יותר משני עשורים.
בתגובה, מיליי הנהיג מדיניות של "טיפול בהלם" שכללה קיצוצים דרסטיים: סגירת 13 משרדי ממשלה, פיטורי 30 אלף עובדי מגזר ציבורי, והפסקת תמיכה בארגונים למלחמה בעוני. הוא גם הפריט חברות ממשלתיות, צמצם רגולציה ואיזן את התקציב לראשונה זה 14 שנה.
בעקבות הצעדים הללו, האינפלציה החלה להיבלם, משיא של 25% בחודש הראשון לכהונתו ל-2.7% בלבד באחרונה. שער הפסו התייצב, והשכר הריאלי חזר לעלות בפעם הראשונה מזה שנים. זאת הצלחה גדולה, אבל יש לזה מחירים.
המחיר החברתי של השינויים
למרות ההתקדמות המאקרו-כלכלית, המחיר החברתי היה כבד. קיצוצים בפנסיות ובתקציבי החינוך והבריאות פגעו קשות במעמד הביניים ובשכבות החלשות. תופעת "פוליאמפלאו" (ריבוי עבודות) הפכה נפוצה, ואנשים רבים לא מצליחים לשרוד כלכלית.הידוק הקשרים עם ארה"ב והשלכות בינלאומיותבצעד סמלי וחשוב, הנשיא מיליי היה המנהיג הזר הראשון שנפגש עם הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ לאחר שובו לבית הלבן. הפגישה, שנערכה באחוזת מאר א-לאגו, סימנה את התחזקות הקשרים בין שתי המדינות, במיוחד במישור הכלכלי.
מיליי שואף להרחיב את הסכם הסחר עם ארה"ב, בתקווה למשוך השקעות זרות ולחזק את מעמדה של ארגנטינה כאופציה אטרקטיבית לתעשייה אמריקאית, במיוחד במאבק מול סין. עם זאת, ארגנטינה שומרת על קשרים הדוקים עם בייג'ינג, שרוכשת חלק ניכר מהתוצרת החקלאית שלה.
התמודדות עם קרן המטבע הבינלאומית - הממשל של מיליי נמצא במגעים אינטנסיביים מול קרן המטבע הבינלאומית (IMF) בנוגע להלוואה חדשה של 10-15 מיליארד דולר. זאת בנוסף לחוב קיים של 40 מיליארד דולר שארגנטינה עדיין חייבת לקרן מאז 2018.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הצלחת המגעים תלויה רבות בארה"ב, החברה הגדולה ביותר בקרן המטבע. כלכלנים מעריכים כי התמיכה של טראמפ עשויה להאיץ את אישור ההלוואה, שהיא קריטית לשיקום הכלכלה הארגנטינאית.
סימנים ראשונים להתאוששות וצפי לעתיד
למרות האתגרים, ארגנטינה מתחילה להראות סימנים ראשונים של התאוששות. התקציב מאוזן, האינפלציה בירידה, ובשנה הבאה צפויה הכלכלה לחזור לצמיחה. הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית צופים לארגנטינה צמיחה של 5% בשנת 2025, הגבוהה ביותר בדרום אמריקה.
- 1.אבישלום 24/11/2024 11:38הגב לתגובה זומיילי תותח על
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
