רדיט בשיא: עלייה במספר המשתמשים, האם היא תוכל לשמור על הצמיחה?
צמיחה גולמית
העלייה הניכרת במניית רדיט נגרמה בחלקה על ידי צמיחה מואצת של משתמשים. מספר המשתמשים הפעילים היומיים בחברה עלה בכ-47% בהשוואה לשנה שעברה, והגיע ל-97 מיליון ברבעון האחרון. עם זאת, המשקיעים מעורבים בדיונים בנוגע השפעות הצמיחה הזו. מיקומה הבולט של פורום החברה בתוצאות חיפוש בגוגל סייע להאיץ את הצמיחה, אך נראה גם שמשתמשים מחפשים את האתר באופן ישיר - שכן רדיט (Reddit) הוא הביטוי השישי המחופש ביותר בגוגל בארה"ב השנה, לפי מנכ"ל החברה, סטיב הופמן.
עם זאת, קיים ספק בנוגע להאם הצמיחה הזו תוכל להימשך בטווח הארוך. אחת הסיבות לכך היא השפעת האלגוריתמים של גוגל, אשר עשויים להוביל לכך שמשתמשים יפנו פחות לשם החברה בתוצאות החיפוש. בנוסף, גוגל החלה למנף את המילה Reddit בשורת החיפושים שלה, ומציבה קישורים ממומנים מעל התוצאות האורגניות, דבר שעלול להקטין את החשיפה האורגנית של הפלטפורמה. כל אלו מציבים את החברה בפני אתגרים בשמירה על הצמיחה בטווח הארוך, במיוחד כשהיא מתמודדת עם תחרות חזקה מצד המתחרות.
תגובה משולבת של השוק
אמש, מניית החברה זינקה בכ-16% במהלך המסחר הרגיל ולאחר מכן ירדה ב8% במסחר המאוחר. הסיבה האפשרית לכך עשויה להיות תוצאה של התגובה המשולבת של המשקיעים לחדשות חיוביות ולתנודתיות שוק. במהלך יום המסחר, עליית יעד המחיר של החברה מצד האנליסטים, בעקבות נתוני משתמשים חיוביים לחודש אוקטובר, תרמה להתרגשות בשוק והובילה את המניה לזינוק. בנוסף, הצמיחה המרשימה במספר המשתמשים הפעילים ותחזיות ההכנסות החיוביות לשנת 2025 עשויות היו לגרום למשקיעים להעריך מחדש את פוטנציאל הצמיחה של החברה, מה שהגביר את הביקוש למניה.
עם זאת, לאחר שעות המסחר, הירידה במניה ככל הנראה נגרמה ממימוש של רווחים ריאליים שבוצעו על ידי משקיעים, לצד חוסר יציבות מסוימת בשוק שגרם לתנודתיות. השוק עלול להגיב בצורה שלילית כשיש ספקות בנוגע לבר קיימות הצמיחה בטווח הארוך, במיוחד לאור התחרות החזקה מצד ענקיות כמו מטה (Meta) ו-X של אילון מאסק, יחד עם השפעות אפשריות של שינויים באלגוריתמים של גוגל.
אתגרים והזדמנויות לחברה
- רדיט תובעת את פרפלקסיטי: "מירוץ הבינה המלאכותית הפך לכלכלת גניבת נתונים"
- רדיט ממריאה אחרי הרבעון הרווחי ביותר מאז הנפקתה ועם תחזית צמיחה של 55% ברבעון השלישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההערכות החיוביות מצד האנלסטים מצביעות על תחזיות חזקות לחברה בשנים הקרובות, במיוחד לאור הצמיחה המהירה במספר המשתמשים. עם זאת, השוק עדיין ממתין לראות האם הצמיחה הזו תישאר יציבה לטווח ארוך, במיוחד לאור השפעת השינויים כפי שציינו באלגוריתמים של גוגל שיכולים להשפיע על חשיפת החברה בתוצאות החיפוש. רדיט, שמציעה פלטפורמה חברתית פופולרית עם פורומים נישתיים, פועלת בשוק של כרישים גדולים כמו -פייסבוק ו-X (טוויטר לשעבר).
למרות זאת, הנתונים הנוכחיים מצביעים על יכולת של החברה להמשיך ולהתרחב, עם גידול משמעותי בהכנסות ובשורת הרווח שלה לשנת 2025. התחזיות המעודכנות, הכוללות עלייה בהכנסות וב-EBITDA, מצביעות על עתיד חיובי עבור החברה, מה שעשוי להמשיך לתמוך בעליית המניה בטווח הקצר והבינוני.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.

