האיום הגרעיני של רוסיה – האם השווקים ירגישו את זה?
כשרוסיה מדווחת על שיגור טילים בין-יבשתיים לעבר אוקראינה, ועוד מדברים על כך שהם מסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים, הייתם מצפים לראות בהלה מוחלטת בשווקים הפיננסיים. אבל במציאות? ה-S&P 500 ממשיך לעלות. השאלה הגדולה היא למה זה קורה – ומה זה אומר על העתיד.
הטילים ששוגרו לא נשאו נשק גרעיני, אבל הסמליות שלהם אדירה. זו הפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה שפוטין משתמש בטכנולוגיה כזו, מה שמסמן עלייה משמעותית ברמת האיומים. אם זה לא מספיק, פוטין עדכן השבוע את הדוקטרינה הגרעינית של רוסיה, שמאפשרת תגובה גרעינית גם להתקפות קונבנציונליות. האיומים נראים מוחשיים יותר, אבל בשוקי ההון האמריקאיים? אין זכר לפאניקה.
מדוע השווקים שומרים על קור רוח?
על פניו, אפשר להבין למה המשקיעים לא נלחצים. שוקי המניות, ובמיוחד ה-S&P 500, מתוכננים לחשוב לטווח הארוך. הם מתמקדים במה שבאמת משפיע על הצמיחה הכלכלית ועל הרווחיות של החברות המובילות, ולאו דווקא באירועים גיאופוליטיים דרמטיים.
כשמדברים על גורמי הצמיחה המרכזיים בשוק היום, בולטת במיוחד הבינה המלאכותית. חברות כמו אנבידיה, מיקרוסופט ואפל ממשיכות לייצר ציפיות אדירות – והרווחים שהן מדווחות מספקים למשקיעים סיבה טובה להמשיך ולהשקיע. גם המדיניות הכלכלית בארה"ב, שמושפעת מהממשל החדש של דונלד טראמפ, מבטיחה הקלות מס והגדלת תמריצים לחברות. אלו חדשות שהמשקיעים אוהבים.
- טראמפ: "השימוש בנשק גרעיני - סוף העולם; הממשל הקודם התעסק בשטויות במקום לטפל בנשק הגרעיני"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, לשווקים יש היסטוריה של תגובות קצרות מועד לאירועים גיאופוליטיים. לאורך עשרות שנים, ראינו שהשוק מצליח להתאושש מהר גם ממלחמות ומשברים עולמיים. למשל, מאז מלחמת העולם השנייה, התשואה השנתית הממוצעת של ה-S&P 500 לאחר אירועים גיאופוליטיים משמעותיים נשארה חיובית.
מה יקרה אם האיום יתממש?
כל זה לא אומר שהשוק יישאר אדיש אם האיומים יתממשו. שימוש בנשק גרעיני, אפילו טקטי, ישנה לחלוטין את כללי המשחק. האירועים באוקראינה יפסיקו להיות "משבר אזורי" ויהפכו למשבר עולמי. אירופה, שהיא אחת השותפות הכלכליות הגדולות של ארה"ב, עלולה להיכנס למיתון עמוק. התוצאה תהיה זעזוע רציני בשווקים הגלובליים, כולל בארה"ב.
כמובן, השוק כרגע לא מתמקד באפשרות הזו. הסבירות לשימוש בנשק גרעיני נתפסת כנמוכה, והמשקיעים מתמקדים באיומים שנראים להם מוחשיים יותר – כמו ריביות גבוהות, ריכוזיות בשוק (בדגש על "שבע המופלאות") ועליות מחירים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 1.הלוואי פוטין ירה על אירופה האנטישמית (ל"ת)גטיו 22/11/2024 13:12הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
