ספיריט
צילום: טוויטר

חברת התעופה ספיריט איירליינס בדרך לפשיטת רגל - צונחת ב-57%

לאחר כישלון המיזוג והחובות ההולכים וגדלים, ספיריט נמצאת במאבק על קיומה, כשהאפשרות של פשיטת רגל מרחפת מעל ראשה. המצב המורכב מעורר חשש לגבי עתיד החברה, השפעות על הנוסעים ועל כל שוק התעופה
גיא אבטליון | (3)

חברת התעופה ספיריט איירליינס SPIRIT AIRLINES נמצאת בימים אלה במשבר כלכלי עמוק המאיים על עתידה. החברה, שהצליחה לבסס את עצמה כשחקן משמעותי בשוק התעופה האמריקאי בזכות תמחור זול וגישה נגישה ללקוחותיה, מתמודדת עם אתגרים כלכליים חסרי תקדים. היום, יום רביעי, שווי המניות של ספיריט צנח ב-57% עקב שמועות שהחברה עשויה להגיש בקשה לפשיטת רגל. הידיעות הללו עוררו בהלה בשוק ההון, והמשקיעים מיהרו למכור את מניותיהם, מה שהגביר את חוסר הוודאות סביב עתיד החברה.

הקריסה המתקרבת של ספיריט קשורה גם לכישלון בתוכניות המיזוג שלה. החברה הייתה אמורה להתמזג עם חברת תעופה אחרת, במהלך שהיה אמור להעניק לה תשתית עסקית יציבה יותר, אך העסקה לא יצאה לפועל. זאת ועוד, ספיריט מתמודדת עם חובות כבדים שמאיימים להכביד עוד יותר על פעילותה השוטפת, וכעת היא נמצאת במשא ומתן אינטנסיבי עם הנושים כדי להימנע ממצב של פשיטת רגל. אי הוודאות בתחום הפיננסי גורמת לחשש כי במידה והמשא ומתן לא יצליח, החברה עלולה להיקלע למצב של חדלות פירעון.

מלבד הבעיות הפיננסיות, ישנו חשש גם מהשפעות נרחבות על כלל שוק הטיסות ועל הנוסעים עצמם. ספיריט איירליינס מספקת טיסות במחירים נמוכים, ועל כן קיימת סבירות שפשיטת רגל של החברה תוביל לעליית מחירים בשוק התעופה, מה שיפגע באלפי לקוחות. נוסף על כך, במידה והחברה תפסיק את פעילותה, אלפי עובדים עלולים למצוא את עצמם ללא פרנסה. מעבר להשלכות הכלכליות, מצב זה מגביר את חוסר הוודאות עבור לקוחות שהזמינו טיסות עתידיות עם החברה.

אם לא פגישת רגל, אז מה?

לאור האתגרים הרבים, ספיריט עשויה לשקול מספר אפשרויות כדי להיחלץ מהמצב הנוכחי. אחת האפשרויות המרכזיות היא גיוס הון נוסף, מה שיכול להעניק לה את החמצן הדרוש להתאוששות פיננסית. עם זאת, יש לקחת בחשבון שגיוס כזה עשוי לדלל את אחזקות בעלי המניות הקיימים ולתת כוח נוסף למשקיעים חדשים. אפשרות נוספת היא מכירת נכסים, צעד שעלול להעניק תזרים מזומנים בטווח הקצר, אך לפגוע ביכולת החברה להתרחב ולפעול בטווח הארוך.

עוד אפשרות שיכולה לסייע היא קיצוץ בעלויות. מהלך זה עשוי לשפר את הרווחיות בטווח הקצר, אך גם לפגוע בשירות הלקוחות ובמוניטין של החברה. בנוסף, החברה יכולה לשקול את חידוש תוכניות המיזוג או הרכישה. מהלך כזה עשוי לפתוח דלתות לשווקים חדשים ולהביא לטכנולוגיות מתקדמות, אך גם עשוי להוביל לשינויים ארגוניים נרחבים ואף לפיטורים של עובדים.

 

האם המשקיעים יחזרו להשקיע?

במקרה בו כל האפשרויות הנ"ל לא יביאו לתוצאה הרצויה, הסדר חוב מול הנושים עשוי להוות את הפתרון האחרון שיעניק לספיריט מרווח נשימה, אך גם ידרוש מהחברה וויתורים משמעותיים וייפגע באמון המשקיעים בטווח הארוך.

העתיד של ספיריט איירליינס נמצא בסימן שאלה, עם מאבק פיננסי ועסקי שהחברה טרם חוותה כמותו. החלטות שיתקבלו בתקופה הקרובה יהיו קריטיות לא רק לעתיד החברה ועובדיה, אלא גם לנוסעים ולתחרות בענף התעופה כולו.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

נפילה ידועה מראש?

הדוח האחרון של ספיריט איירליינס מגלה את עומק המשבר הכלכלי של החברה עם נתונים שממחישים את הקשיים בתפעול ובהכנסות. הכנסות החברה לרבעון עמדו על כ-1.28 מיליארד דולר, אך הרווח הגולמי הסתכם ב-76.87 מיליון דולר בלבד – תוצאה נמוכה בהתחשב בהוצאות התפעול הגבוהות, שעמדו על כ-243.8 מיליון דולר.

הכנסות התפעול השליליות, שהסתכמו במינוס 166.94 מיליון דולר לרבעון (ובמינוס 682.97 מיליון דולר בהסתכלות של 12 חודשים אחרונים), משקפות את הצורך המיידי של ספיריט באסטרטגיה לקיצוץ הוצאות כדי להתאים את עצמה למגבלות התקציביות שלה. בנוסף, רווחיות למניה (EPS) עמד על מינוס 1.76 דולר – נתון המעיד על הפסדים ישירים למשקיעים, מה שמגביר את החשש מפני פשיטת רגל.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    משקיע 13/11/2024 23:59
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו באמת, יש מצב שזו הזדמנות לחברות הישראליות לקנות כמה מטוסים בזול ולתגבר את הקווים פה.
  • 2.
    של 13/11/2024 21:23
    הגב לתגובה זו
    לא להציל אימאפשר לעצור
  • 1.
    כתבה מצוינת (ל"ת)
    רון 13/11/2024 20:28
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.