מניות הרכב האירופיות זולות, אבל יש סיכונים: מה צריך לדעת לפני השקעה
תעשיית הרכב האירופית, שמזוהה עם איכות, מסורת וחדשנות, נמצאת כיום בתקופה של שינוי עמוק. כאשר שוק הרכב עובר לכיוון רכבים חשמליים (EV) ותחרות גוברת מצד שחקנים חדשים, יצרני הרכב האירופיים הגדולים, כמו פולקסווגן, מרצדס-בנץ, ב.מ.וו וסטלנטיס, נדרשים לחשוב מחדש על האסטרטגיות שלהם.
למרות האתגרים הגוברים, מניות החברות הללו נסחרות כיום במחירים נמוכים באופן היסטורי, מה שגורם למשקיעים רבים לראות בהן הזדמנויות השקעה. עם זאת, עם האתגרים המשמעותיים שמחכים מעבר לפינה, נשאלת השאלה אם מניות אלו באמת יצליחו להתאושש ובאילו תנאים.
פולקסווגן: תקווה להמשך לצד אתגרים מבניים
פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD , יצרנית הרכב הגדולה ביותר באירופה, חוותה ירידה חדה של כ-40% במניה שלה במהלך ששת החודשים האחרונים, מה שמעורר ספקות לגבי עתידה. מנכ"ל החברה, אוליבר בלומה, משך תשומת לב לאחר שדרש קיצוצים דרמטיים, כולל צמצום של 10% בשכר העובדים וסגירה של שלושה מפעלים בגרמניה, מהלך שנוי במחלוקת אך הכרחי לפי דבריו של בלומה.
- מרצדס CLA EQ החדשה- החל מ 300.0 אש"ח
- לאחר שמרצדס פורמולה 1 הגיעה לשווי 6 מיליארד דולר, אודי חוזרת לזירה אחרי 87 שנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פולקסוואגן; קרדיט: אתר החברה
מייקל פילד, אסטרטג מניות באירופה מציין את הפוטנציאל להתאוששות אם פולקסווגן תצליח ליישם את הצעדים להורדת עלויות ולבצע את השינוי המבני בחברה. פילד מעריך כי יש פוטנציאל לעלייה של עד 65% במניה אם הצעדים האלו יתבצעו בהצלחה, והחברה תצליח לחזור לרווחיות לאחר עשורים של קשיים.
עם זאת, לא כולם שותפים לאופטימיות הזו. דניאל שוורץ, ראש מחלקת מחקר רכב אירופאי ב-Stifel Financial, מזהיר כי בעוד שמניות אלו עשויות להיראות זולות על הנייר, העתיד נשאר לא ברור. "אף אחד לא יודע מה יקרה מחר", הוא כותב. התלות של פולקסווגן בשוק הסיני שעד לא מזמן היה מקור הצמיחה הגדול ביותר שלה נמצא בסיכון. נתח השוק של היצרנים האירופים בשוק רכבי היוקרה הסיני צנח מ-90% ל-40% מאז פרוץ מגיפת הקורונה.
מירוץ הרכב החשמלי: עידן חדש של תחרות
אחת מאי-הוודאויות הגדולות ביותר עבור יצרני הרכב האירופיים היא עלייתם של המתחרים הסינים, במיוחד בתחום הרכבים החשמליים. חברות סיניות כמו BYD עקפו את היצרניות האירופיות בהפקת רכבים חשמליים זולים, דבר שמוביל לשינוי במבנה השוק. בכדי להתמודד עם אותם שינויים, האיחוד האירופי הטיל מכסים על רכבים חשמליים סינים, אך ייתכן שצעדים אלו לא יספיקו כדי לעצור את התחרות.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בנוסף, יצרניות הרכב האירופיות עומדות בפני לחצים רגולטוריים מהאיחוד האירופי בכדי לעמוד בתקני פליטת הפחמן המחמירים שייכנסו לתוקף בשנת 2025. פולקסווגן, לדוגמה, עשויה להתמודד עם קנסות של עד 4 מיליארד אירו אם לא תצליח לעמוד בדרישות. עם זאת, צמצום רגולציה זו עשוי להאיץ את מאמצי פיתוח הרכבים החשמליים האירופיים. לדוגמה, דגמים חדשים של רכבים חשמליים מבית אודי ופולקסווגן צפויים להיות זולים ב-15% כבר משנה הבאה, בזכות פלטפורמת דרייב טריין החדשה.
המעבר לרכב חשמלי
מרצדס-בנץ MERCEDES-BENZ GROUP AG וסטלנטיס STELLANTIS N.V מציגות תמונות שונות של עתיד שוק הרכבים החשמליים. עבור מרצדס, מדובר בהרחבת ההיצע החשמלי תוך שמירה על מיקומה כמותג פרימיום. החברה לא רק מתכננת להשיק דגמים חדשים, אלא גם להשקיע בטכנולוגיות מתקדמות לשיפור חוויית הלקוח. היא מציבה את המיקוד על רכבים חשמליים שמציעים גם פתרונות טעינה מהירים ושירותים מותאמים אישית, מה שיכול לחזק את נאמנות הלקוחות הקיימים ולהגדיל את ההכנסות ממכירת רכבים חשמליים יוקרתיים בשווקים בהם מותג מרצדס כבר חזק. עם זאת, מרצדס מתמודדת עם עלויות גבוהות יותר במעבר לייצור רכבים חשמליים, שהם לעיתים קרובות יקרים יותר לייצור, וכן עם הצורך להסתגל להתנהגויות צריכה משתנות בשוק הרכב הגלובלי.
מרצדס; קרדיט: אייסטוק
סטלנטיס, שמורכבת ממספר מותגים ביניהם פיאט, פיג'ו ואלפא רומיאו, מתמודדת עם מציאות שונה. החברה ממקדת את המאמצים שלה בשוק הרכב החשמלי בייצור נרחב של רכבים חשמליים במחירים תחרותיים. היצע הרכבים החשמליים של סטלנטיס שואף לכסות קהל רחב יותר, כאשר המיקוד הוא בהשגת נתח שוק גדול יותר, במיוחד בשווקים מתפתחים כמו אמריקה הלטינית. סטלנטיס לא רק משיקה רכבים חשמליים לכל שכבות השוק, אלא גם פועלת להשקיע בחדשנות טכנולוגית, עם דגש על מערכות ניווט וטעינה שמותאמות לדרישות של משתמשי רכבים חשמליים.
יחד עם זאת, הבעיה המרכזית שלה היא שמכפיל הרווח הנמוך שלה, שמצביע על חוסר ודאות מצד המשקיעים, מעורר שאלות לגבי היכולת שלה להסתגל בצורה אפקטיבית לשינויים בשוק הרכב החשמלי. השוק האמריקאי, שבו קיימת תחרות גדולה מצד יצרניות רכב כמו טסלה TESLA INC , צפוי להוות אתגר מרכזי עבור סטלנטיס בשנים הקרובות.
הזדמנות או סיכון?
מניות הרכב האירופיות עשויות להיראות כהזדמנות לאור המחירים הנמוכים שבהם הן נסחרות כיום, אך הן עומדות בפני אתגרים רבים. פולקסווגן, מרצדס-בנץ, ב.מ.וו וסטלנטיס עדיין נהנות ממוניטין חזק, אך השאלה הגדולה היא אם הן יצליחו להתמודד עם המעבר למכוניות חשמליות. הלחצים הרגולטוריים, התחרות הגוברת מסין, והצורך בהשקעות גדולות בטכנולוגיות חדשות, כל אלו מוסיפים למורכבות של מודלים עסקיים אלו.
למשקיעים, מדובר בהזדמנות לקנות מניות של מותגים מבוססים במחירים נמוכים, אך הדרך להתאוששות לא תהיה קלה. יש לקחת בחשבון את האתגרים לטווח הארוך, במיוחד בהקשר לשינוי הגדול בשוק הרכב הגלובלי. כמו תמיד, במצבים של חוסר ודאות, כדאי להיזהר, מה שעשוי להיראות כהזדמנות עלול להסתיר סיכונים גדולים יותר ממה שנראה על פני השטח.
- 2.מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)הקורא 16/11/2024 19:21הגב לתגובה זו
- 1.מחצית מהרווחים היו בשוק הסיני. הצרכן הסיני עובר לח 10/11/2024 08:57הגב לתגובה זומחצית מהרווחים היו בשוק הסיני. הצרכן הסיני עובר לחשמליות סיניות זולות וזונח מותגים גרמניים. הדבר יכול להביא אותן לפשיטת רגל או לצימצום מפעלים ודגמים כדי להקטין הפסדים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
