מניות הרכב האירופיות זולות, אבל יש סיכונים: מה צריך לדעת לפני השקעה
תעשיית הרכב האירופית, שמזוהה עם איכות, מסורת וחדשנות, נמצאת כיום בתקופה של שינוי עמוק. כאשר שוק הרכב עובר לכיוון רכבים חשמליים (EV) ותחרות גוברת מצד שחקנים חדשים, יצרני הרכב האירופיים הגדולים, כמו פולקסווגן, מרצדס-בנץ, ב.מ.וו וסטלנטיס, נדרשים לחשוב מחדש על האסטרטגיות שלהם.
למרות האתגרים הגוברים, מניות החברות הללו נסחרות כיום במחירים נמוכים באופן היסטורי, מה שגורם למשקיעים רבים לראות בהן הזדמנויות השקעה. עם זאת, עם האתגרים המשמעותיים שמחכים מעבר לפינה, נשאלת השאלה אם מניות אלו באמת יצליחו להתאושש ובאילו תנאים.
פולקסווגן: תקווה להמשך לצד אתגרים מבניים
פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD , יצרנית הרכב הגדולה ביותר באירופה, חוותה ירידה חדה של כ-40% במניה שלה במהלך ששת החודשים האחרונים, מה שמעורר ספקות לגבי עתידה. מנכ"ל החברה, אוליבר בלומה, משך תשומת לב לאחר שדרש קיצוצים דרמטיים, כולל צמצום של 10% בשכר העובדים וסגירה של שלושה מפעלים בגרמניה, מהלך שנוי במחלוקת אך הכרחי לפי דבריו של בלומה.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ניסאן ומרצדס מזהירות: משבר שבבים חדש ישתק את תעשיית הרכב העולמית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פולקסוואגן; קרדיט: אתר החברה
מייקל פילד, אסטרטג מניות באירופה מציין את הפוטנציאל להתאוששות אם פולקסווגן תצליח ליישם את הצעדים להורדת עלויות ולבצע את השינוי המבני בחברה. פילד מעריך כי יש פוטנציאל לעלייה של עד 65% במניה אם הצעדים האלו יתבצעו בהצלחה, והחברה תצליח לחזור לרווחיות לאחר עשורים של קשיים.
עם זאת, לא כולם שותפים לאופטימיות הזו. דניאל שוורץ, ראש מחלקת מחקר רכב אירופאי ב-Stifel Financial, מזהיר כי בעוד שמניות אלו עשויות להיראות זולות על הנייר, העתיד נשאר לא ברור. "אף אחד לא יודע מה יקרה מחר", הוא כותב. התלות של פולקסווגן בשוק הסיני שעד לא מזמן היה מקור הצמיחה הגדול ביותר שלה נמצא בסיכון. נתח השוק של היצרנים האירופים בשוק רכבי היוקרה הסיני צנח מ-90% ל-40% מאז פרוץ מגיפת הקורונה.
מירוץ הרכב החשמלי: עידן חדש של תחרות
אחת מאי-הוודאויות הגדולות ביותר עבור יצרני הרכב האירופיים היא עלייתם של המתחרים הסינים, במיוחד בתחום הרכבים החשמליים. חברות סיניות כמו BYD עקפו את היצרניות האירופיות בהפקת רכבים חשמליים זולים, דבר שמוביל לשינוי במבנה השוק. בכדי להתמודד עם אותם שינויים, האיחוד האירופי הטיל מכסים על רכבים חשמליים סינים, אך ייתכן שצעדים אלו לא יספיקו כדי לעצור את התחרות.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בנוסף, יצרניות הרכב האירופיות עומדות בפני לחצים רגולטוריים מהאיחוד האירופי בכדי לעמוד בתקני פליטת הפחמן המחמירים שייכנסו לתוקף בשנת 2025. פולקסווגן, לדוגמה, עשויה להתמודד עם קנסות של עד 4 מיליארד אירו אם לא תצליח לעמוד בדרישות. עם זאת, צמצום רגולציה זו עשוי להאיץ את מאמצי פיתוח הרכבים החשמליים האירופיים. לדוגמה, דגמים חדשים של רכבים חשמליים מבית אודי ופולקסווגן צפויים להיות זולים ב-15% כבר משנה הבאה, בזכות פלטפורמת דרייב טריין החדשה.
המעבר לרכב חשמלי
מרצדס-בנץ MERCEDES-BENZ GROUP AG וסטלנטיס STELLANTIS N.V מציגות תמונות שונות של עתיד שוק הרכבים החשמליים. עבור מרצדס, מדובר בהרחבת ההיצע החשמלי תוך שמירה על מיקומה כמותג פרימיום. החברה לא רק מתכננת להשיק דגמים חדשים, אלא גם להשקיע בטכנולוגיות מתקדמות לשיפור חוויית הלקוח. היא מציבה את המיקוד על רכבים חשמליים שמציעים גם פתרונות טעינה מהירים ושירותים מותאמים אישית, מה שיכול לחזק את נאמנות הלקוחות הקיימים ולהגדיל את ההכנסות ממכירת רכבים חשמליים יוקרתיים בשווקים בהם מותג מרצדס כבר חזק. עם זאת, מרצדס מתמודדת עם עלויות גבוהות יותר במעבר לייצור רכבים חשמליים, שהם לעיתים קרובות יקרים יותר לייצור, וכן עם הצורך להסתגל להתנהגויות צריכה משתנות בשוק הרכב הגלובלי.
מרצדס; קרדיט: אייסטוק
סטלנטיס, שמורכבת ממספר מותגים ביניהם פיאט, פיג'ו ואלפא רומיאו, מתמודדת עם מציאות שונה. החברה ממקדת את המאמצים שלה בשוק הרכב החשמלי בייצור נרחב של רכבים חשמליים במחירים תחרותיים. היצע הרכבים החשמליים של סטלנטיס שואף לכסות קהל רחב יותר, כאשר המיקוד הוא בהשגת נתח שוק גדול יותר, במיוחד בשווקים מתפתחים כמו אמריקה הלטינית. סטלנטיס לא רק משיקה רכבים חשמליים לכל שכבות השוק, אלא גם פועלת להשקיע בחדשנות טכנולוגית, עם דגש על מערכות ניווט וטעינה שמותאמות לדרישות של משתמשי רכבים חשמליים.
יחד עם זאת, הבעיה המרכזית שלה היא שמכפיל הרווח הנמוך שלה, שמצביע על חוסר ודאות מצד המשקיעים, מעורר שאלות לגבי היכולת שלה להסתגל בצורה אפקטיבית לשינויים בשוק הרכב החשמלי. השוק האמריקאי, שבו קיימת תחרות גדולה מצד יצרניות רכב כמו טסלה TESLA INC , צפוי להוות אתגר מרכזי עבור סטלנטיס בשנים הקרובות.
הזדמנות או סיכון?
מניות הרכב האירופיות עשויות להיראות כהזדמנות לאור המחירים הנמוכים שבהם הן נסחרות כיום, אך הן עומדות בפני אתגרים רבים. פולקסווגן, מרצדס-בנץ, ב.מ.וו וסטלנטיס עדיין נהנות ממוניטין חזק, אך השאלה הגדולה היא אם הן יצליחו להתמודד עם המעבר למכוניות חשמליות. הלחצים הרגולטוריים, התחרות הגוברת מסין, והצורך בהשקעות גדולות בטכנולוגיות חדשות, כל אלו מוסיפים למורכבות של מודלים עסקיים אלו.
למשקיעים, מדובר בהזדמנות לקנות מניות של מותגים מבוססים במחירים נמוכים, אך הדרך להתאוששות לא תהיה קלה. יש לקחת בחשבון את האתגרים לטווח הארוך, במיוחד בהקשר לשינוי הגדול בשוק הרכב הגלובלי. כמו תמיד, במצבים של חוסר ודאות, כדאי להיזהר, מה שעשוי להיראות כהזדמנות עלול להסתיר סיכונים גדולים יותר ממה שנראה על פני השטח.
- 2.מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)הקורא 16/11/2024 19:21הגב לתגובה זו
- 1.מחצית מהרווחים היו בשוק הסיני. הצרכן הסיני עובר לח 10/11/2024 08:57הגב לתגובה זומחצית מהרווחים היו בשוק הסיני. הצרכן הסיני עובר לחשמליות סיניות זולות וזונח מותגים גרמניים. הדבר יכול להביא אותן לפשיטת רגל או לצימצום מפעלים ודגמים כדי להקטין הפסדים.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
